"Psychology cannot tell people how they ought to live their lives. It can however, provide them with the means for effecting personal and social change."
Albert Bandura (1925-2021)
I tider som den vi lever i nå, er det ikke alltid vi liker å reflektere over årsakene til all galskapen som foregår rundt omkring i verden. Er det noen trøst å vite at vi er i godt selskap? Eldgamle samfunn engasjerte seg stadig vekk i filosofiske studier av menneskelige tankemønstre og atferd.
Noen slike tenkere gjorde karriere ved å studere menneskelige tanker og aktiviteter. I dag grupperer vi dem løst under overskriften "psykologer". De fleste kjenner nok til de største navnene innen psykologien: Freud, Skinner, Piaget etc. Psykologen vi skal snakke mer om i denne artikkelen er den fjerde mest siterte gjennom tidene, etter de tre vi nevnte.
Albert Bandura er nemlig blant annet kjent for:
- Sosial læringsteori
- Bobo Doll Experiment og observasjonslæring
- Omfattende bidrag til personlighetspsykologistudier
- Sosial kognitiv læringsteori
- Teorien om mestringstro
Albert Bandura regnes for å være en av de mest innflytelsesrike psykologene gjennom tidene takket være disse, og andre bidrag. Dr. Bandura ble faktisk hyllet som den største nålevende psykologen gjennom tidene mens han fremdeles bidro aktivt til feltet. Arbeidet hans ble hyllet da han levde, omtrent på samme måte som den nobelprisvinnende fysiologen og psykologen Ivan Pavlov.
La oss nå lære mer om Albert Banduras liv og oppdagelser innen psykologifeltet!
Albert Bandura: En rask biografi
Familien Bandura bodde i en avsidesliggende region i Alberta, Canada. Albert var den yngste av fire barn, og den eneste sønnen i søskenflokken. Utdanningsmuligheter var begrenset i byen deres, da det bare bodde rundt 4,000 innbyggere der. Unge Albert bestemte seg derfor for å lære alt han kunne finne informasjon om. Det var nok ikke så mye å hente den gang, tidlig på 1930t-tallet, i en liten by.

I motsetning til mange foreldre som foretrekker at barnet deres skal være i nærheten av hjemmet, var Alberts foreldre mer opptatt av at han skulle kunne reise ut i verden for å utvide horisonten sin. Han tok rådet deres, og dro hjemmefra umiddelbart etter videregående. Snart fant han seg selv i Yukon, involvert i tungt fysisk arbeid. Han følte ikken trang til å drikke bort lønnen sin eller spille den bort, slik mange av kollegaene hans hadde. I stedet valgte Albert å studere oppførselen deres, både når de var edru, og ikke.
Etter hans beretning formet de tidlige erfaringene hans synet hans på livet. Dette bygget også på det som skulle bli hans brede spekter av syn på den menneskelige tilstanden. Antakelig ganske klar for nye akademiske utfordringer begynte Albert på University of British Columbia i 1946. Det var der han falt inn i psykologien og arbeidet som skulle vise seg å dominere resten av livet hans.
Det er mange som sier at det var karrieren deres som fant dem, og ikke motsatt. Slik var det nok også for Albert Bandura. Da han ikke hadde noen forelesninger om morgenen å skynde seg til, ble han rastløs. Ved en ren tilfeldighet meldte han seg derfor på et psykologikurs. Det tok ikke lang tid før han innså at han hadde funnet meningen med livet. Han ble overført til University of Iowa, etter at han hadde fullført studiene sine i Canada.
På den tiden ble University of Iowa ansett som episenteret for teoretisk psykologi. Snart jobbet Bandura sammen med både Kenneth Spence og Clark Hall, som begge var svært kjente i amerikanske psykologikretser.
Gjennom veiledningen deres kom Bandura frem til at han foretrakk å jobbe med empirisk testing og repeterbare resultater. Slik sett var han mye lik den amerikanske psykologen B. F. Skinner. Han grunnla den eksperimentelle analysen av atferd, en vitenskap som er nært knyttet til Dr. Banduras arbeid.
Det er ingen tvil om at det finnes mange viktige psykologer man bør vite litt om, og Albert Bandura er absolutt på listen over de viktigste psykologene!
Sosial læringsteori- hva er det?
Dr. Bandura vokste opp i et land med ytterst lite undervisningsmateriell. Hans personlike erfaring argumenterte mot den tidens vanlige idé om at eksponering for læring gjorde barn villige og ivrige etter å gjøre det. Han hevdet at barn (og voksne) lærer av andres oppførsel, ikke ved påvirkning. Modeller, i betydningen av å modellere en rolle, er viktige kilder for å lære ny atferd.
Sosial læringsteori presenterer tre "regulatoriske systemer" som virker på atferdskontroll. For det første, det som provoserer atferden påvirker atferdens tid og respons. Så, når en atferd er utvist, dikterer responsen den mottar fremtidig atferd. Kognitiv funksjon er den siste av de tre regulatorene. Men, hva betyr det i praksis?
Et lite barn blir sint fordi lekekameraten deres tok en leke som de lekte med. Barnet provoserer frem en umiddelbar, sint respons fra barnet som mistet leken sin. De kan slå, bite eller skrike. En omsorgsperson formaner det gråtende barnet- for å ikke ville dele, for å være høylytt eller av andre grunner. Den voksne kan prøve å berolige det opprørte barnet, eller fjerne det fra lekeområdet.

Barn lærer forskjellige lekser fra erfaringer. Barnet som tok leken vil for eksempel lære at slik oppførsel kan provosere sinne, men vil bli tolerert. Barnet som fikk fratatt leken lærer at å være dramatisk ikke gir ønskede resultater. Det viktigste er at begge barna lærer av det som skjedde med det andre barnet. Disse kognitive funksjonene representerer teoriens tredje regulator.
Bobo Doll og sosial læring
"Psykologi er en empirisk vitenskap som koordinerer naturvitenskap og humaniora, og at hensynene til begge utfyller hverandre i den forstand at bare sammen kan de skape en potensiell empirisk kunnskap for oss."
Dr. Wilhelm Wundt
Psykologen Wilhelm Wundt nevnes ikke så ofte sammen med Albert Bandura. Likevel baserte begge to sin karriere innen psykologi på empiri. For Bandura var Bobo Doll Experiment den praktiske opplevelsen av hans sosiale læringsteori.
Du kommer nok til å huske at sosial læringsteori antyder at folk lærer mest gjennom observasjon og imitasjon. De modellerer andres oppførsel. Observasjonslæring, som denne metoden kalles, lærer bort ved å observere hva som skjer med andre mennesker. For å minne om eksempelet vårt med barna tidligere, lærte det ene barnet at aggresjon ville bli belønnet. Det aggressive barnet erfarte at gråt kunne få deg i trøbbbel.

Dr. Bandura satte teorien sin på prøve. Et ungt testobjekt kommer inn i det første av tre testrom. Der finner de et ledig hjørne fullt av leker og en voksen, omgitt av forskjellige leker, i det motsatte hjørnet. Barnet inviteres til å leke med lekene i det ledige hjørnet- klistremerker, stempler, klosser etc. Den voksne derimot, har en leketøyshaug med en bobo-dukke, en klubbe og andre liknende leker, og begynner å slå og sparke dukken. De misbruker også dukken verbalt.
I et parallelt scenario ignorerer den voksne bobo-dukken totalt, og viser ingen aggresjon. I begge scenariene blir den voksne avvist og barnet ført til et annet, tilsvarende oppsatt lekerom etter 10 minutter. Forskjellen er at denne gangen blir barnet ført til enda et rom og et annet sett med leker. Denne gangen får de beskjed om at disse lekene var egentlig ment for andre barn.
Når de kommer tilbake til det første rommet, inviteres barnet til å leke med hvilke som helst leker. I løpet av den 20 minutter lange leketiden bemerket undersøkerne at de "aggressive voksne" barna slo, sparket og kastet bobo-dukken, akkurat som den voksne modellen hadde gjort. Barne som ikke ble utsatt for aggresjon viste lite av denne oppførselen.
Det finnes mange viktige psykologer man bør kjenne til. Har du for eksempel hørt om den amerikanske psykologen B. F. Skinner?
Albert Bandura: Andre viktige teorier
Bobo Doll Experiment var et banebrytende psykologisk eksperiment som fortsatt gjelder den dag i dag. Den danner grunnlaget for studier av vold i massemedier. Men Dr. Bandura har i tillegg til dette gjort mange andre viktige funn innen psykologien.
Sosial kognitiv teori
Sosial kognitiv teori (SCT) utvider sosial læringsteori. SCT foreslår at folk observerer noen som utfører en atferd og er vitne til konsekvensene av den. De husker deretter den modellerte atferden- sekvensen av trinn og resultatene deres, og bruker det til å veilede oppførselen sin fra da av. SCT går langt for å forklare hvorfor utfordringer på TikTok er så populære!
Mestringstroteori
Kjenner du til historien om den lille motoren som kunne? Slagordet dens er "Jeg tror jeg kan!". Selv om dette slagordet ikke er med Thomastoget, handler det om det samme. Man må tro på ens evne til å vise atferden som trengs for å nå et bestemt mål.
Du husker kanskje at du opptrådte angrende slik at straffen for å bryte en skoleregel ikke skulle være like streng? Eller å virke uskyldig hjemme slik at et søsken får skylden for noe du egentlig har gjort? I begge tilfeller har du kanskje ikke vært angrende eller uskyldig. Poenget er at du vet at du er i stand til denne oppførselen, og du vet at de vil gi deg det resultatet du ønsker.
Banduras karriere strakte seg over mer enn et halvt århundre. I løpet av den tiden bygde han på forskning utført av psykologer som sveitsiske Jean Piaget, selv kjent for sin teori om kognitiv utvikling. Bandura etterlot seg et så rikt utvalg av psykologiske studier at dagens forskere anvender det til dagens sosiale forhold. Hans bobo-doll eksperiment var kanskje kontroversielt, men han hentet bare det gode ut av det!