Er det en aldersgrense for privatundervisning?
Hva er det beste tidspunktet å øve på?
Bør man ta privatundervisning gjennom hele skoleåret, eller er det bedre med en kort og intensiv periode?
Disse spørsmålene er de fleste foreldre og elever gjennom når de begynner å vurdere privatundervisning. Derfor er vi her for å gi noen svar!

Bli forberedt til eksamen med privatundervisning
Privatundervisning er ikke bare for elever som vil stå på eksamen, de kan også hjelpe motiverte og ambisiøse elever med å få toppkarakter. Dette er to ganske forskjellige innstillinger å gå inn i undervisningen med, og begge kan være nyttige. I begge tilfeller er det imidlertid viktig å tenke gjennom hva man ønsker seg av privatundervisningen på forhånd.
Elevens nivå og målsetting bestemmer i stor grad hva slags undervisningsopplegg som er best egnet.
Om tenåringen din har slitt med skolearbeidet i årevis, enten generelt eller i ett fag spesielt, er det verdt å vurdere langtidsundervisning.
Hvorfor?
Fordi selv de beste lærerne ikke kan utføre mirakler. Ligger man langt etter eller har mange kunnskapshull, er det lite realistisk å sikte mot å reparere alt på en måned. Det som trengs, er metodisk, målrettet, tilpasset og jevnt arbeid over en lengre periode.
Om man starter i august, parallelt med skoleundervisningen, kan privatlæreren identifisere utfordringene og legge opp en undervisningsplan for hele året. Mens månedene passerer, kan hen hjelpe eleven med å holde seg à jour med skolearbeidet, i tillegg til å jobbe med å fikse eventuelle problemer som strekker seg lenger tilbake i tid.
Om barnet ditt derimot klarer seg fint i undervisningen, men ønsker å gjøre det skikkelig godt på eksamen eller på skoleårets siste prøver, kan en kort og intensiv undervisningsperiode være midt i blinken.
I denne typen tilfeller vil undervisningen være mer intensiv og sikte mot å oppnå gode resultater gjennom ting som:
-
tilpassede, målrettede øvelser
-
arbeid med tidligere eksamensoppgaver
-
etablering av god studieteknikk
Er det lurt å ta privatundervisning i ferien?
Lurer du på om privatundervisning er det som trengs for at barnet ditt skal komme på rett spor i undervisningen? Eller er du bekymret for om sommerferien er så lang at mye av kunnskapen vil gå i glemmeboka?
Da kan det være lurt å vurdere å ta privattimer i sommerferien.
Forespørselen etter privatlærere går ofte opp i sommerferien, så sørg for å være ute i god tid!
Første skritt er å avtale en timeplan med læreren. Det er viktig å finne balansen og ikke la ferien drukne helt i skolearbeid.
Privatlæreren vil kunne komme med en anbefaling om opplegget, slik at man får frisket opp kunnskapen uten å bli overarbeidet.
Privatundervisning i ferien består gjerne av å gå gjennom det man lærte forrige skoleår og forberede seg til det påfølgende.
For å skape et sommerpreget og lettere læringsmiljø kan man for eksempel
-
ha timer utendørs, i en park eller på en utekafé
- ta privatundervisning i gruppe sammen med et par venner, og slik gjøre undervisningen både billigere og mer sosial
Privatundervisning om sommeren er perfekt for å sikre at man unngår hull i kunnskapen man tilegnet seg i løpet av våren.
Pass imidlertid på å gjøre læringen så motiverende som mulig og skille tydelig mellom arbeid og fritid. Å gjøre ferie til skoletid kan være grobunn for konflikter, om man ikke får barnet med seg på laget. Motivasjon forbedrer læringsutbyttet, så hjelp barnet med å finne den!

Er det en riktig alder å oppsøke privatundervisning på?
Når vi ser for oss privatundervisning, passer gjerne eleven inn i en ganske smal profil. Det er gjerne en tenåring på ungdomsskolen eller videregående, eller kanskje et barn som går sine siste år på barneskolen.
Så hvem er egentlig privatundervisning for?
Svaret er: de aller fleste.
Akademisk rettet privatundervisning retter seg riktignok hovedsakelig mot denne aldersgruppen, men det finnes massevis av elever som er både eldre og yngre. Det kommer bare an på hvilket fag man tar timer i.
Det er mulig å starte med privatundervisning også tidligere på barneskolen. Den vil ta en annen karakter enn undervisningen for de eldre, men kan hjelpe med å legge et godt grunnlag i viktige ferdigheter som skriving, lesing og regning.
Det er mange fag man kan få privatundervisning i, og ikke alle er akademiske. La oss liste opp noen eksempler:
-
matematikk
-
fransk
-
engelsk
-
norsk
-
fysikk
-
kjemi
-
biologi
-
naturfag
-
tysk
-
spansk
-
geografi
-
sang
-
piano
-
maling
-
matlaging
Mens noen fag har en relativt smal aldersmålgruppe, er andre åpne for nesten hvem som helst.
Om barnet ditt er for ungt til å lære å spille et instrument, kan hen for eksempel ta mer generelle musikktimer der lek og utforskning står i sentrum. Dette er et flott alternativ der barnet vil begynne å utvikle rytme- og melodisans og en interesse for musikk. Litt lenger opp i alder vil de kanskje selv ha falt for et spesifikt instrument og ønske å lære å spille det.
Eller kanskje det er du selv som stadig sender blikk til den gitaren som støver ned i boden? Den du hadde tenkt å lære å spille på, men som aldri blir tatt frem? Ta tyren ved hornene, da vel, og finn deg en gitarlærer! Det er aldri for sent å lære.
Spre privatundervisningen utover i uka
Vel er det viktig å holde seg oppdatert på skolearbeidet, men det er også viktig å ta seg tid til å slappe av.
Få elever vil tilbringe hver eneste ettermiddag i uka med en privatlærer.
Derfor gjelder det å bruke tiden klokt og effektivt. Bryt opp uka med en aktivitet, og kom tilbake dagen etter fornyet og motivert.
Og hvorfor ikke legge privatundervisningen i matte eller engelsk til søndag formiddag? Da har man hele resten av dagen fri. Målet er å ha kontroll på skolearbeidet og samtidig har nok fritid.
PISA forteller om studier som viser at for mye skolearbeid kan ha en negativ effekt på de akademiske prestasjonene til barn under 15. Det er altså viktig å prioritere avslapning og fritid.

For at det ikke skal gå ut over skolearbeidet, gjelder det å planlegge uka og stille seg selv følgende spørsmål:
-
Hva er det beste tidspunktet å ha privatundervisning på for barnet mitt?
-
Hvor mange timer med fritid trenger barnet?
-
Hvilke fag trenger de ekstra oppfølgning i?
-
Passer det kanskje bedre med privatundervisning annenhver uke?
-
Hvor lang tid bør det gå før vi evaluerer fremgangen?
-
Bør timeplanen være fast eller variere fra uke til uke?
Pass dessuten på å få barnet med deg på planen: Det er viktig at de skjønner at arbeidet de legger ned, har en viktig og håndfast funksjon.
Ta privatundervisning på kveldstid
Privattimer på kveldstid er godt egnet til å gå gjennom dagens eller ukas skolearbeid.
Læreren til tenåringen din vil bruke flere metoder for å sikre at skolekunnskapen virkelig sitter. Blant annet:
-
repetisjon/diskusjon av dagens temaer på skolen
-
samtaler om eventuelle problemer eller ubesvarte spørsmål eleven støtte på
-
øvingsark
-
leksehjelp
-
orientering i stoffet eleven holder på med
-
tilpassede tilleggsøvelser
-
veiledning om studieteknikk og hjelp til å finne gode perspektiver på fagstoffet
-
utforming av en overordnet plan for elevens selvstendige arbeid med faget
Mange barnepsykologer mener at det er best å overlate barnets utdanning til folk som virkelig har peiling.
Men du kjenner jo barnet ditt best?
Jo, og foreldres involvering i skolearbeidet kan være fruktbart, spesielt om det består av å skape faste arbeidsrammer og stiller krav til gjennomføring.
Men når man involverer seg i det faglige, fordrer det at man selv forstår stoffet. Det er ikke nødvendigvis lett å hjelpe en videregåendeelev med matteleksene.
Ikke minst kan lunta være litt kortere sammen med foreldrene enn med en utenforstående.
Privatlæreren er både faglig og pedagogisk kompetent, og kan sannsynligvis levendegjøre stoffet på en måte du bare kan drømme om.
Begrens gjerne kveldsundervisningen til 1 eller maks 2 timer. Barn mellom 12 og 16 år trenger minst 8 timer med søvn. Det er derfor viktig å ikke la undervisningen drøye for sent. Heller mer intensivt og effektivt arbeid enn å sitte halvfokusert i timevis.
Forhåpentligvis har du nå en litt klarere forståelse av hva slags undervisning som passer for ditt barn.