I dag kan du nesten ikke åpne YouTube, se nyhetene eller lese finanssidene uten å finne noe om romfart. SpaceX sin konkurranse med Blue Origin vekker interesse, selv når vi ler av deres forskjellige raketthavarier.

Men hva betyr all denne rakettinteressen?

I forrige århundre hadde romkappløpet geopolitiske følger. Fremskritt innen fysikk og datamaskiner åpnet nye muligheter for utforskning og oppdagelse. Dette skapte også nye muligheter for internasjonalt samarbeid. I motsetning til dette virker dagens rom-initiativ å handle mindre om vitenskapelige oppdagelser og mer om å erobre et nytt, lukrativt marked.

Hvorfor tar romreiser så stor plass i oppmerksomheten vår? Hvordan kan det ha seg at investorer heller milliarder av kroner i prosjekter som, la oss være ærlige, skader vårt allerede stressede miljø? Hvordan kan noen vurdere å bruke tusener av kroner på et par minutters tur til verdensrommet, når så mange verken har mat eller husly?

For å svare på disse spørsmålene må vi se på:

  • Romturismens opprinnelse.
  • Romturismens status i dag.
  • Hva fremtiden for romturisme kan bringe.

Vi må sette romturismens løfter og mangler i sammenheng med det som skjer i den store verden. Livet på jorden står overfor flere kriser og trusler. For noen er det akkurat det rette tidspunktet til å dra på litt ekstreme reiser. Andre vil gjerne forstå hvordan dette kan være en god idé.

SpaceX Falcon Heavy rakett skytes opp fra oppskytingsbase med store skyer av røyk
SpaceX har revolusjonert romindustrien med sine gjenbrukbare raketter og ambisiøse planer for Mars-kolonisering. Bilde av SpaceX
De beste fysikklærerne tilgjengelig
Mohamed
5
5 (12 Evaluering(er))
Mohamed
600kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Haakon
5
5 (13 Evaluering(er))
Haakon
600kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Vadim
5
5 (6 Evaluering(er))
Vadim
500kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Sagal
5
5 (9 Evaluering(er))
Sagal
400kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Stig morten
5
5 (12 Evaluering(er))
Stig morten
450kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Tarik
4,9
4,9 (9 Evaluering(er))
Tarik
400kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Adina
5
5 (1 Evaluering(er))
Adina
950kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Åste
5
5 (3 Evaluering(er))
Åste
400kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Mohamed
5
5 (12 Evaluering(er))
Mohamed
600kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Haakon
5
5 (13 Evaluering(er))
Haakon
600kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Vadim
5
5 (6 Evaluering(er))
Vadim
500kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Sagal
5
5 (9 Evaluering(er))
Sagal
400kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Stig morten
5
5 (12 Evaluering(er))
Stig morten
450kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Tarik
4,9
4,9 (9 Evaluering(er))
Tarik
400kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Adina
5
5 (1 Evaluering(er))
Adina
950kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Åste
5
5 (3 Evaluering(er))
Åste
400kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Start nå

Hvordan startet eventyret med romturisme?

Frem til 1957 var jordens bane fri for alt menneskeskapt. Den 4. oktober samme år sendte Sovjetunionen opp den første satellitten. Sputnik I sine tre uker lange eksistens tente nye verdener av vitenskapelige muligheter. USA gikk inn i det som historiebøkene nå kaller Sputnik-krisen.

Denne krisen startet en febrilsk tid med forskning, utvikling, utdanning og utgifter. Den amerikanske regjeringen finansierte det som til slutt ble National Aeronautics and Space Administration (NASA). Snart gikk alle de skarpeste hodene i gang med å designe raketter og planlegge oppsendelser av satellitter.

Det så ut som russerne alltid var ett skritt foran. Deres Luna II-rakett var det første menneskeskapte objekt som berørte månens overflate i 1959. Den sovjetiske piloten Yuri Gagarin ble verdens første kosmonaut da han fløy rundt i bane om jorden i 1961.

Den sovjetiske suksessen lot USA stå på bar bakke. Av USA sine 18 tidlige rakettforsøk var det bare tre som ble en total suksess. Til slutt bestemte den amerikanske presidenten Kennedy at intet mindre enn en månetur ville være nok til å bevise USA sin overlegenhet i rommet. I 1969 satte et menneske foten på månen for første gang.

Deretter gikk romkappløpet ned i tempo, og utforskningen av rommet forsvant stort sett. Romkappløpet hadde mange faser, men den kommersielle epoken skulle komme senere.

  • Sovjetunionen sendte opp to romstasjoner, Salyut (1971) og Mir (1986). USA startet et romfergeprogram for oppsendelse av satellitter og Hubble-teleskopet.
  • USA avsluttet sitt romfergeprogram i juli 2011 etter en rekke katastrofer og stigende kostnader.
  • Den internasjonale romstasjonen (ISS), som fortsatte der Mir slapp, ble sendt opp i 1998.

Flere regjeringer samarbeidet om dette prosjektet. Siden de amerikanske romfergene gikk av med pensjon, har russiske romfartøy måttet frakte astronauter og forskere til og fra denne utposten.

Det så ut til å være slutt med romreiser. Helt til den amerikanske forretningsmannen Dennis Tito brukte 20 millioner dollar på å tilbringe nesten åtte dager om bord på ISS. NASA nektet å trene Tito, da de mente at romturisme var en upassende bruk av ressurser. Russland trådte igjen i karakter og sendte verdens første romturist av gårde med Soyuz TM-32 i 2001.

Dennis Titos tur brøt demningen. I 2009 hadde ni turister vært i rommet takket være Space Adventures, Inc. Dette amerikanske romturismefirmaet startet i 1998. De formidlet kunders adgang til amerikanske romfergeturer.

Da NASA sendte romfergene på pensjon, inngikk bureauet en kontrakt med det russiske rombyrået om fremtidige romaktiviteter.

Hvilke selskaper driver med romturisme i dag?

Virgin Galactic - pionerene innen kommersiell romfart

Virgin Galactic startet i 2004. Alle operasjoner finner sted i New Mexico, men selskapets hovedkontor ligger i California.

Sir Richard Branson grunnla virksomheden, men er ikke den største aksjonæren. Han planla sitt skips jomfrutur til 2010, men møtte mange tilbakeslag, inkludert VSS Enterprise sitt styrt i 2014. Dette selskapets eneste formål er romturisme.

Virgin Galactic tilbyr korte turer til verdensrommet som gir passasjerene mulighet til å oppleve vektløshet i noen minutter og se jorden fra rommet. Turen varer totalt rundt 90 minutter, hvorav kun noen få minutter er i rommet.

Blue Origin - Jeff Bezos sin romdrøm

Blue Origin ble «lansert» i september 2000, angivelig for å fortsette der NASA slapp. Dette selskapet med begrenset ansvar (LLC) arbeider med utvikling av romfartøy, raketter og løftefartøy for tung transport. Deres kunder er primært andre private romselskaper. Blue Origin er også en av USA sine nasjonale forsvarsentreprenører.

New Shepard er Blue Origins gjenbrukbare løfterakett, som er designet for romturisme. Besetningskapselen kan romme opptil seks passasjerer og ta med seg stor last. Fordi New Shepard kan gjenbrukes, reduserer det kostnadene og gjør romreiser mer overkommelige.

Interiør fra rommuseum med satellitter, romfartøy og besøkende som studerer utstillingene
Rommuseer over hele verden inspirerer nye generasjoner til å interessere seg for vitenskap og romfart. Bilde av Ant Rozetsky

SpaceX - Elon Musk sin Mars-visjon

Elon Musk grunnla SpaceX i 2002 på et tidspunkt da han ikke kunne gjøre noe galt. Han hadde en visjon om å gjøre Mars beboelig ved først å etablere et massivt drivhus på planeten. Han søkte samarbeid med Russland, men politiske spenninger mellom landet og USA satte en stopper for det samarbeidet. Så bestemte han seg for å bygge sitt eget rakettoppskytingsselskap.

Utviklingen av moderne romfartøy har gjort det mulig for SpaceX å bygge både romfartøy og satelittoppskytinger, i tillegg til å levere satellittkommunikasjonstjenester. Romturisme er nesten en bieffekt hos SpaceX. Starship-fartøyet beregnet på romturisme, er fortsatt bare i testfasen. En ubemannet prototype eksploderte fire minutter etter oppskytingen i april 2023 og beviste at SpaceX har lang vei igjen før de kan selge flybilletter.

Space Adventures - de erfarne

Space Adventures sin virksomhet avhenger av tilgang til systemer og tjenester som er designet for romreiser. De har ikke sitt eget utstyr og ingen tilgang til teknologien. I motsetning til dette har Blue Origin, SpaceX og Virgin Galactic investert enorme summer i sine romturismeaktiviteter.

Musk og Bezos sin pågående og meget offentlige krangel understreker problemene med konkurranse i dagens romkapåløp. Bortsett fra æren kjemper de begge for å få monopol på knappe ressurser for å sikre sine selskapers fortsatte drift. Det innebærer at de bruker millioner av dollar på å gjøre seg lekre overfor amerikanske politikere, slik at de kan lande den neste store kontrakten.

De beste fysikklærerne tilgjengelig
Mohamed
5
5 (12 Evaluering(er))
Mohamed
600kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Haakon
5
5 (13 Evaluering(er))
Haakon
600kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Vadim
5
5 (6 Evaluering(er))
Vadim
500kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Sagal
5
5 (9 Evaluering(er))
Sagal
400kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Stig morten
5
5 (12 Evaluering(er))
Stig morten
450kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Tarik
4,9
4,9 (9 Evaluering(er))
Tarik
400kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Adina
5
5 (1 Evaluering(er))
Adina
950kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Åste
5
5 (3 Evaluering(er))
Åste
400kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Mohamed
5
5 (12 Evaluering(er))
Mohamed
600kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Haakon
5
5 (13 Evaluering(er))
Haakon
600kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Vadim
5
5 (6 Evaluering(er))
Vadim
500kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Sagal
5
5 (9 Evaluering(er))
Sagal
400kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Stig morten
5
5 (12 Evaluering(er))
Stig morten
450kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Tarik
4,9
4,9 (9 Evaluering(er))
Tarik
400kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Adina
5
5 (1 Evaluering(er))
Adina
950kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Åste
5
5 (3 Evaluering(er))
Åste
400kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Start nå

Hva koster det å reise til rommet?

Romturisme er fortsatt et privilegium for de aller rikeste. Prisene varierer betydelig avhengig av hvilken type opplevelse du ønsker:

  • Virgin Galactic: Rundt 4,5 millioner kroner for en kort tur til rommet.
  • Blue Origin: Cirka 2-3 millioner kroner per person.
  • SpaceX: Opptil 500 millioner kroner for lengre opphold på ISS.
  • Space Adventures: Historisk sett 200-400 millioner kroner for flerdagers opphold på romstasjonen.

Disse prisene gjør romturisme utilgjengelig for vanlige folk. Kritikere peker på at pengene kunne vært brukt til å løse problemer her på jorden, som fattigdom, sult og klimaendringer.

Hvorfor er romturisme viktig for fremtiden?

For mindre enn 100 år siden var bemannet romfart utenkelig, for ikke å snakke om å kretse rundt jorden for moro skyld. Vi er så privilegerte å leve i en tid med mange muligheter, hvor teknologien tillater selv tanken om romreiser. Det er ikke rart at skuespilleren William Shatner ikke kunne slutte å gråte etter sin reise om bord på Blue Origin i oktober 2021.

Det var ikke hans nesten 11 minutter lange flytur som gjorde ham trist. Det var å se ned på vår jord, som er så skjør og under konstant angrep. Et angrep som vi mennesker fortsetter på tusenvis av måter. Hans gripende reaksjon svarer på spørsmålet «Hvorfor er romturisme viktig?».

Vitenskapelige fordeler

Private og europeiske romfartsorganisasjoner bidrar til viktig forskning. Romturisme finansierer teknologisk utvikling som kommer hele menneskeheten til gode. Teknologier utviklet for romfart har historisk sett ført til innovasjoner innen medisin, kommunikasjon og transportasjon.

Inspirasjon og perspektiv

Tilliten til vitenskapen er også under angrep. Vi kan se bort fra pandemisvindlere og 5G-infeksjonsmanien, selv om de og antivaksinatorene har betydning for denne samtalen. Folk som tror at jorden er flat, er mer relevante for vårt emne. Tenk deg at de mest høylytte talspersonene motbeviser sine påstander når de får mulighet til selv å se vår store blå kule.

Mange land har romprogrammer, men kun Kinas regjeringsromprogram matcher eller overgår den amerikanske private sektorens kapasiteter. Den amerikanske kongressen innførte imidlertid en lov i 2011 som forbyr samarbeid med kinesiske romprogrammer. Det etterlater USA med to muligheter: private romselskaper og russisk samarbeid.

Space Shuttle Endeavour omringet av store folkemengder under transport
NASA sine romferger inspirerte en hel generasjon til å drømme om romreiser, før programmet ble avsluttet i 2011. Bilde av Kvnga

Kritikk og utfordringer ved romturisme

Miljøpåvirkning

En av de største kritikkene mot romturisme er miljøpåvirkningen. Rakettoppskytinger slipper ut store mengder klimagasser og kan skade ozonlaget. Kritikere mener det er uansvarlig å bruke så mye energi på korte reiser for de rike mens verden står overfor klimakrise.

Etiske spørsmål

Hvordan kan noen vurdere å bruke tusenvis av kroner på noen minutters tur til verdensrommet, når så mange verken har mat eller husly? Dette spørsmålet reiser viktige etiske dilemmaer om ressursfordeling og prioriteringer i samfunnet.

Den amerikanske skuespillerinnen Tallulah Bankhead sa en gang: «Jeg har hatt en mann, og jeg har hatt en kvinne, og det må være noe bedre.» Dette sitatet oppsummerer den kjedsomheten som mennesker i utviklede samfunn i økende grad viser. Kjedsomhet skyldes mangel på aktivitet og spenning. Vi har bekvemmeligheter og fasiliteter som folk selv for 60 år siden ikke kunne få tak i.

I romkappløpets tidlige dager fascinerte oppdagelser menneskeheten. Millioner stilte inn antennen for å se månelandingen på sort-hvite TV-er. I dag, med smarte enheter i hver hånd, tror vi at det ikke finnes spenning i den størrelsesordenen lenger. Det er ikke rart at noen sprer historier om at jorden er flat.

Sikkerhet og regulering

Romturisme er fortsatt en risikosport. Flere ulykker har vist at teknologien ikke er fullstendig sikker ennå. Virgin Galactic opplevde et dødsfall i 2014, og SpaceX har hatt flere eksplosjoner under testing. Reguleringen av bransjen er fortsatt i utvikling.

Fremtiden for romturisme og dens betydning

Konkurransen om etterforskning og innovasjon er god, men ikke hvis den bare tjener til å øke private selskapers bunnlinjer. Spesielt ikke på resten av verdens regning. Det er ingen skade i private selskaper som tjener på romturisme, så lenge de fortsetter å finansiere offentlige vitenskapelige oppdagelser. Men det må være grenser for hvor mye profitt og hvor stor skade private romturismeselskaper forårsaker.

Romturisme og dens betydning strekker seg utover bare underholdning for de rike. Det kan inspirere en ny generasjon forskere og ingeniører. Det finansierer teknologisk utvikling som kommer alle til gode. Men det reiser også viktige spørsmål om prioriteringer og miljøansvar.

Moderne romskip blir stadig mer avanserte, og kostnadene faller gradvis. Om noen tiår kan romturisme bli tilgjengelig for vanlige mennesker, ikke bare milliardærer.

Romturisme representerer menneskehetens ønske om å utforske og overskride grenser. Det er en naturlig forlengelse av vår nysgjerrighet og vårt ønske om eventyr. Samtidig må vi sørge for at denne utviklingen skjer på en ansvarlig måte som ikke skader planeten vår eller øker ulikhetene i samfunnet.

Fremtiden vil vise om romturisme blir en kraft for positiv endring eller bare et dyrt leksikon for de få. Det som er sikkert er at romturisme og dens betydning vil fortsette å vokse i årene som kommer.

Likte du denne artikkelen? Vurder den!

5,00 (1 vurdering(er))
Loading...
Tekstforfatter Henriette Ravnevand

Henriette Ravnevand

Innholdsskaper og tekstforfatter som elsker å skrive engasjerende tekster som fengsler leseren. Ved å skrive innhold som fremkaller ulike følelser, har jeg oppnådd det jeg ønsker med tekstene mine; å dele lidenskapen min med publikum.