Små barn har ofte enklere for å lære seg ferdigheter enn eldre mennesker. I følge en undersøkelse gjort av Norges Svømmeforbund og Redningsmannskapet er det kun 64% av Norges befolkning som kan svømme 200 meter. Det er dessverre en del drukningsulykker hvert eneste år grunnet manglende svømmeferdigheter. Derfor er det viktig at både barn og voksne kan svømme, samt kan livberge både seg selv og andre i nødvendige situasjoner.

I Norge finnes det mange tilbud for barn som vil lære å svømme, og det er ikke vanskelig å oppdrive svømmekurs og svømmeskoler! I tillegg er svømming en viktig del av grunnskolen. Hvis man behøver ekstra bistand, finnes det også en rekke private svømmelærere som kan hjelpe. For eksempel kan en svømmeskole oslo være et godt alternativ.

Når barn får svømmeopplæring, er noe av det første de lærer å bli komfortable rundt vann. Dette innebærer blant annet å få dem til å føle seg trygge på å dukke hodet under vann og tilsvarende, med mål om at de etter hvert skal kunne svømme 200 meter meter sammenhengende.

Men hva er egentlig de ulike stegene for å lære seg svømming, og ikke minst stegene for å lære barn å svømme? Hva er viktig å tenke på? Hvor gammelt bør barnet være før det kan delta i svømmeundervisning? Hvordan kan man hjelpe barnet sitt til å føle seg trygg og komfortabel rundt og i vann? Hvorfor bør barn lære å svømme tidlig? Dette er helt naturlige spørsmål å lure på- og vi skal forsøke å gi deg alle svarene du trenger i denne artikkelen!

De beste svømminglærerne tilgjengelig
Isaac william
5
5 (4 Evaluering(er))
Isaac william
400kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Monica
Monica
950kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Isaac william
5
5 (4 Evaluering(er))
Isaac william
400kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Monica
Monica
950kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Start nå

Hvorfor bør barn lære å svømme?

  • Den første grunnen er for barnets sikkerhet. Hvis barnet kan svømme er det større sannsynlighet for at det kan hjelpe seg selv og andre i farlige situasjoner.
  • Svømming er en ferdighet som man ikke bare plutselig lærer seg av seg selv, eller som er medfødt. Man er dermed avhengig av å lære det av noen eller noe på et eller annet tidspunkt.
  • Svømming er en omfattende fysisk aktivitet med mange fordeler. Barnet får muligheten til å være både fysisk og mentalt aktivt, samtidig som man koser seg og har det gøy. Svømming kan også bidra til emosjonell og nevrologisk utvikling.
  • Det minsker sjansene for hjerte- og karsykdommer, i tillegg til at det styrker lungekapasiteten gjennom å øke motstandsdyktighet mot barneastma og forbedrer metabolismen. Ikke minst frigir svømming mye endorfiner og reduserer stress.
  • Man kan begynne å svømme fra ung alder, og det anbefales ofte å begynne med svømmeopplæring i 4-5 års alder. Mange barn er også på babysvømming når de er ganske små, hvor barnet får vært mye i vann og blitt komfortabel med det. Det finnes ingen maksimal alder for å lære seg svømming, så man kan også lære svømming i voksen alder!
  • Svømmeundervisning gir barnet mulighet til å samhandle med andre barn på samme alder og i samme situasjon. Dette er en super mulighet for barnet å lære seg mer sosiale ferdigheter, og ikke minst for å få venner!
  • Hvis man svømmer i kaldt vann kan det ha helsefordeler i form av at det kan styrke barnets immunforsvar og forebygge mye forkjølelse senere i livet.
  • Barnet lærer også mye om samarbeid, selvmotivasjon og målsetting. Svømming byr på både utfordringer, oppnåelser og belønninger. Alt dette vil kunne hjelpe barnet med å føle seg trygt og tro på egne ferdigheter og fremskritt. Dette kan igjen føre til økt selvtillit, noe som er viktig i svømming!

Hva du som forelder bør tenke på

Det er gøy å svømme!

For å få barn til å synes at det er gøy med vann kan man for eksempel bruke små leker og vannaktiviteter. Tanken bak dette er å avskrekke ulike deler av vann og svømming- for eksempel det å få vann i ansiktet, som mange barn synes er ubehagelig.

Liten gutt med caps og badering i basseng.
Det kan være lurt å begynne forsiktig når barnet skal vende seg til å være i vann. (Bilde: Alexandr Podvalny via Unsplash.com).

Det kan være en god idé å begynne i badekaret hjemme. Om barnet for eksempel får en vannstråle i ansiktet er det bare å le med og leke med barnet. Mange mindre barn kopierer ofte foreldrenes væremåter og reaksjoner når de befinner seg i ukjente situasjoner.

Tillit

Hvis barnet ditt føler seg anspent eller engstelig, er sannsynligheten stor for at det heller ikke føler seg spesielt komfortabelt og trygt i vannet. Det er først etter at barnet er trygg på seg selv, sine foreldre og svømmelæreren at det vil kunne føle seg fritt i vannet og oppleve fremskritt. Det er viktig å rose barnet for fremgang og forsøk, slik at det styrker barnets motivasjon. Dette vil også kunne øke barnets selvtillit, og gi mot til å prøve nye ting og utfordre seg selv.

Men, hvordan vet man hva som er riktige svømmeteknikker? Det kan være en god idé å booke svømmetimer med en privat svømmelærer, spesielt hvis barnet blir stresset av situasjoner med mange andre barn. Det er lett å sammenligne seg med andre og tenke at man skal kunne alt like godt som alle andre. Med en privatlærer kan man bygge opp barnets selvtillit i vannet, noe som vil gjøre det enklere å kunne svømme sammen med andre barn senere.

Læringshastigheten

Barnet bør få være med å bestemme hvor lenge og ofte det vil svømme. Som forelder er det lurt å høre på barnets ønsker, og ikke tvinge dem til å gjøre noe de ikke føler seg klare for å gjøre. Svømming skal være gøy- la barnet få prøve seg frem uten press og forventinger!

Ung jente med blå flytevest holder faren i henda mens de bader i sjøen.
Hovedmålet med svømmeopplæring er at barnet skal bli komfortabelt i vann, og synes at svømming er gøy! (Bilde: Mieke Campbell via Unsplash.com).

Det trenger på ingen måte å være et problem hvis barnet ikke gjør så raske fremskritt. Hovedmålet er jo i bunn og grunn å forbedre barnets følelser i vann, og at barnet har det gøy. Alle er ikke født til å bli profesjonelle svømmere, og det er helt greit! Man vil ha helt ulike forutsetninger, og det er viktig at man roser barnet for innsatsen de legger ned.

De beste svømminglærerne tilgjengelig
Isaac william
5
5 (4 Evaluering(er))
Isaac william
400kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Monica
Monica
950kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Isaac william
5
5 (4 Evaluering(er))
Isaac william
400kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Monica
Monica
950kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Start nå

Når bør barnet begynne å svømme?

Det finnes ingen minimums- eller maksimumsalder for når et barn bør begynne å svømme. Ved femårsalder har barnet mental og fysisk kapasitet til å lære seg å svømme ordentlig. Imidlertid er de grunnleggende overlevelsesrefleksene og evnen til å svømme allerede til stede ved treårsalder. Faktisk kan et barn akklimatiseres til vann helt fra fødselen slik at det får selvtillit, og viktigst av alt- utvikler overlevelsesreflekser.

Noen foreldre velger å ta med barnet på babysvømming allerede fra barnet er seks måneder gammelt. Dette er en måte å gi barnet en trygghetsfølelse i vann fra tidlig alder. Det finnes altså mange måter man kan introdusere barn til vann uten behov for utstyr som baderinger, armringer eller flytevest.

Babysvømming tilbys ofte i offentlige svømmehaller. Her er vannet tilstrekkelig varmt, samt at kvalifiserte instruktører lærer deg de riktige bevegelsene og stillingene for barnet ditt i vannet. Dette er typiske øvelser som du gjerne kan repetere hjemme i eget svømmebasseng eller badekar. Jo bedre motorikk barnet har, jo enklere vil det være å lære å svømme.

Steg for steg- slik lærer du barnet å svømme

Forklaring av bevegelsene

Det enkleste er ofte å forklare og gjennomgå bevegelsene for de små i forkant, utenfor vannet. Det finnes mange grunnleggende svømmeøvelser man kan øve på både i og utenfor vann. Det kan være lurt å begynne med brystsvømming, spesielt fordi denne svømmestilen ikke krever at man har hodet under vann. Å ha hodet under vann er ofte noe av det som skaper panikkfølelse hos barn i begynnelsen. En annen fordel med brystsvømming er at bevegelsessekvensene gjerne er enklere enn andre svømmestiler.

Bevegelse i vannet

Når barnet har kommet seg ut i vannet, begynner man gjerne med å lære beinbevegelser først. For å gjøre dette utstyres ofte barnet med armringer, badering eller svømmebrett. Etter hvert fjerner man hjelpemidlene for å kunne lære synkroniserte arm- og beinbevegelser samtidig.

Uten armringer

Når teknikken til den utvalgte svømmestilen virker ganske innlært, kan man ta bort armringer og flyteutstyr. Det er viktig at barnet forstår at man må puste ut under vann på en spesiell måte, og ikke puste inn.

Her må man også forklare at hvis man får vann i munnen må dette spyttes ut igjen, og ikke inhaleres videre ned i luftrøret. Når barnet virker klart for det, kan man gradvis fjerne armringer og liknende. Det kan likevel være lurt at en forelder eller svømmeinstruktør er i vannet samtidig med barnet, slik at de kan gripe inn når som helst ved behov.

Svømme strekninger

Barnet kommer til å utvikle seg mer og mer for hver svømmetime, og gradvis utvikle utholdenheten sin slik at det ønsker å tilbringe mer tid i vannet. Etter hvert vil også barnet kunne svømme lengre strekninger av gangen.

Fra barnebassenget til det store bassenget

Etter hvert kan barnet oppgradere fra barnebassenget til et større og dypere basseng. Dette kan være fint å gjøre etter barnets fjerde eller femte svømmetime, slik at det ikke oppstår noen psykologisk barriere mellom de to bassengene.

Hoppe fra bassengkanten

Vi anbefaler at hver svømmetime oppfølges av litt leketid. Et fem år gammelt barn vil nok ikke klare å holde på oppmerksomheten så lenge av gangen, kanskje ikke i mer enn 10 minutter. Derfor bør de aktive innlæringsfasene være svært begrensede og brukes effektivt.

Liten gutt hopper ut fra bryggekanten ned til dame som står klar i vannet for å ta han i mot.
Mange barn synes det er skummelt å hoppe fra kanten og ut i vannet, da er det viktig med ros og oppmuntring! (Bilde: Kelly Sikkema via Unsplash.com).

Et eksempel på dette kan være å hoppe fra bassengkanten. Dette vil nok kreve mye mot, og er noe som bør roses mye for å gjøre. Selvtilliten barnet har i vannet og troen på egen evne er stor når man endelig tør å hoppe fra bassengkanten!

Frykten for vann

Frykten for vann kan være ødeleggende for innlæringsprosessen, men kan også gjøre at barnet ikke tør å fortsette. Svømmelærere pleier derfor ofte å dele inn barna i grupper hvor de som er litt mer engstelige plasseres sammen, ettersom dette vil ha stor innvirkning på innlæringen.

Barn absorberer mye fra omgivelsene, og imiterer ofte reaksjoner og atferdsmønstre. Om de ser at noe oppfattes som farlig av andre barn eller foreldrene, vil de sannsynligvis også oppleve mer frykt selv. Dette kan være lurt å huske på som forelder.

Vi håper at du har fått litt mer forståelse for hvordan man kan lære barn å svømme, og ønsker både deg og barnet lykke til med svømmeopplæringen!

Likte du denne artikkelen? Vurder den!

4,00 (3 vurdering(er))
Loading...

Marion

Mitt navn er Marion, jeg er 23 år gammel og elsker å skrive. Jeg har utdanning innen markedsføring og UX-design, og har ellers stor interesse for språk!