Mobilskjermene til mange av vennene mine er overfylt med ikoner for sosiale medier, spill, nyheter og tidsstyring. Alle av dem har minst en app fra hver kategori. Noen har så mange apper at de har organisert dem i mapper. Er det fordi de er blitt sugd inn i den digitale verdenen og ikke kommer seg ut? Eller er de redd for å gå glipp av noe?
Uansett årsaken til at de fyller mobiltelefonene sine til randen - himmel og hav, hvor mye minne har egentlig enhetene deres? De overfylte skjermene deres beviser at markedet for mobilapper vokser raskt. Hvis du er interessert i å lære hvordan disse appene lages, kan et programmering kurs i Oslo være et godt sted å starte.
Det er faktisk ikke så lenge siden at bedriftene nøyet seg med å oppfordre deg til å like dem på Facebook og følge dem på Twitter. Nå vil alle at du skal laste ned appen deres slik at du kan få tilgang til fristende tilbud og dype rabatter, og holde deg oppdatert på deres nyeste produkter.
Hvorfor velger så mange bedrifter, både på nett og fysiske, tatt steget fra annonsering på sosiale medier til å ha sin egen app? Det er mer enn noen få grunner til det, det skal vi se nærmere på.

Tilby produktet til et bredere publikum med egen app
De tre største sosiale plattformene - Facebook, Twitter og Instagram - er ganske gjerrige når det kommer til å gi gratis tilgang uten at du må gi noe tilbake. De lar deg kanskje se ett eller to innlegg, men hvis du vil se videre, må du ha en registrert konto hos dem.
Dermed blir bedrifter som er avhengige av disse sosiale medieplattformene utelatt fra konkurransen om kunder og klienter.
Dette er hovedgrunnen til at så mange bedrifter, både fysiske og av den nettbaserte typen, utvikler apper for å representere sine egne virksomheter. Hvis du eier en bedrift, har du gjerne ikke noe imot å betale for reklame hvis det ikke finnes andre alternativer. Ved å utvikle en egen app, kan de koble seg direkte til kundene og samarbeidspartnerne sine.
Om bedriften har en egen app får de muligheten til å nå ut til et større publikum, uavhengig av sosiale medieplattformer. Apper gir bedrifter muligheten til å tilby eksklusive tilbud, kampanjer og rabatter direkte til kundene, uten at det trenger å gå gjennom en tredjeparts-plattform. Det gir også bedrifter muligheten til å skape en sterkere og mer personlig relasjon med kundene, ved å gi dem tilgang til relevant informasjon og en enkel måte å kommunisere med bedriften på. En app kan også gi bedriften mulighet til å samle inn verdifull data om kundene, som de kan bruke til å forbedre kundeopplevelsen og forbedre virksomhetens inntjening.
For å lære mer om apputvikling kan du vurdere et programmeringskurs online.
Kundelojalitet og kjennskap til merkevaren
Markedsføring av merkevarer og kundelojalitet er to viktige faktorer som bedrifter ønsker å oppnå, og utvikling av en egen app kan være en effektiv måte å oppnå dette på.
Ved å utvikle en app som gir kundene en unik og tilpasset opplevelse, kan bedrifter øke sin synlighet og merkevarebevissthet. Dette kan gjøres ved å tilby eksklusive tilbud og kampanjer som er kun tilgjengelige gjennom appen, eller ved å tilby enkel og brukervennlig navigasjon og bestillingsprosesser.
Når kundene først har lastet ned en bedrifts app, er det også større sjanse for at de vil fortsette å bruke den og utvikle en sterkere kundelojalitet. Appen kan bli en integrert del av kundenes hverdag og bidra til å bygge en langsiktig relasjon mellom bedriften og kundene.
Videre kan apputvikling også gi bedriften mulighet til å samle inn og analysere data om kundenes atferd og preferanser. Dette kan brukes til å tilpasse tilbud og kampanjer til kundenes ønsker og behov, og på den måten øke kundetilfredshet og -lojalitet.
Kort sagt, utvikling av en egen app kan være en effektiv måte for bedrifter å markedsføre sine merkevarer og øke kundelojalitet. Appen kan gi en unik og tilpasset opplevelse for kundene, samtidig som bedriften får muligheten til å samle inn verdifull data og tilpasse tilbud og kampanjer til kundenes ønsker og behov.
Apper er brukervennlige
Brukervennlighet er en viktig faktor når det gjelder bruk av mobilapper. En app som er enkel å navigere og bruke vil sannsynligvis bli foretrukket av kunder/brukere fremfor en som er vanskelig å bruke. Dette gjelder både når det kommer til å finne ønskede produkter og tjenester, men også når det kommer til å betale for dem og få dem levert.
- Bedrifter som utvikler apper kan bruke tilbakemeldingene fra kundene til å forbedre brukervennligheten og funksjonaliteten til appen. Dette kan bidra til å øke kundelojaliteten, da kundene vil føle seg sett og hørt av bedriften.
- En app med god brukervennlighet kan føre til at kundene bruker appen oftere, noe som igjen kan øke sjansen for økt salg og lønnsomhet for bedriften.
- Enkelte apper kan gi kundene en mulighet til å påvirke kjøpet. For eksempel kan de gi en omtale eller en anbefaling. Dette kan bidra til å skape tillit mellom kunde og bedrift, og føre til at kunden blir mer lojal over tid.
For bedrifter er det derfor viktig å investere tid og ressurser i å utvikle en app som er enkel å bruke og som gir kundene en positiv opplevelse. Dermed kan bedriften dra nytte av det stadig økende app-markedet og øke lønnsomheten.

Kurs og studier for å lære apputvikling
Det kan være smart å velge apputvikling som karrierevei i dagens digitale verden. Men hvordan kommer du i gang? Det første steget er å lære seg koding. Det anbefales å lære seg flere programmeringsspråk for å øke mulighetene for allsidighet som app-utvikler. Blant annet er Python, C++ og Java gode kodespråk å lære seg. HTML5 er også et viktig språk å kunne for å utvikle apper.
Det finnes flere muligheter for å lære seg koding på egen hånd gjennom internett og ulike nettsider som W3C, som tilbyr informasjon, veiledninger og workshops. Det kan også være en god idé å delta i ulike nettverk og miljøer for å bygge nettverk og kontakte likesinnede.
For de som ønsker mer strukturert læring, finnes det også kurs og utdanninger i programmeringsspråk og apputvikling. Det finnes flere ulike læremuligheter og vi har laget en liste over noen av dem som kan være verdt å undersøke. Det er altså flere muligheter for de som ønsker å utvikle seg innenfor apputvikling, både på egen hånd og gjennom ulike kurs og utdanninger.
Det er mange kurs for apputvikling som er gratis, men kan ha utdatert informasjon. Hvis du ønsker å gjøre apputvikling til en karriere, kan det være verdt å betale for et profesjonelt kurs.
Prisen for å utvikle en app
Om du velger å utvikle din egen app, vil det ha en grei prislapp. Og det er ikke bare enkelt å lage en app ved å ha en datamaskin og å vite hvordan man koder. Her er kortversjonen på hvordan du går frem for å få på plass et budsjett til å lage appen din:
- Først må du bestemme hva appen din skal brukes til, og hvilke funksjoner og egenskaper du ønsker å inkludere.
- Hvis du vil lage en app for butikksalg, bør du ha en måte å akseptere betaling og en måte for kundene å sende deg meldinger på.
- Deretter må du bestemme hvilke operativsystemer du ønsker at appen din skal kjøre på.
- iOS-apper fungerer ikke på Android-operativsystemer, så hvis du ønsker at appen din skal være tilgjengelig for flere plattformer, må du lage en app som fungerer på tvers av plattformene. Hvis du ønsker at nettsiden din skal vises riktig på mobiltelefoner, må du lage en web-app.
Prisen på å utvikle en app avhenger av mange faktorer, inkludert funksjonene og egenskapene appen skal ha og hvilke plattformer appen skal støtte. Ved å utvikle en app vil du også ha kostnader etter lansering, for vedlikehold av appen.
Det er viktig å nøye vurdere hver enkelt kostnad i utviklingsprosessen for å finne ut hvor det er mulig å spare noen kostnader.

Populære app-kategorier
En måte å spare penger på er at du på forhånd har tatt stilling til hvilken kategori appen du skal utvikle er i. Det finnes mange forskjellige kategorier å velge mellom, som for eksempel underholdning, hjem og hage, familie, produktivitet, sport, kommunikasjon, forretning, helse, livsstil, personlig trening og personlig økonomi.
Alle disse kategoriene har veldig ulike funksjoner og er veldig forskjellige. Noen har mange funksjoner, mens andre fokuserer mer på grafikk og animasjoner. Noen apper, som medisinske og økonomiske apper, må nødvendigvis kobles til offisielle kilder, mens andre kan bestå av en blogg, en del for kommentarer og massevis av bilder.
Hvis du starter som app-utvikler, vil det være lurt å konsentrere deg om å utvikle en bestemt type app. Dette vil ikke bare hjelpe deg med å oppdage hva som fungerer bra og hva som ikke fungerer, men det lar deg også utvikle din kreative stil og dine foretrukne ressurser for koding.
Senere kan du, når du blir mer komfortabel med å designe en bestemt app-kategori, prøve deg på mer komplekse design. Å mestre disse vil være raskere og enklere fordi du allerede vil vite hva som fungerer og hva som ikke fungerer.
Nå gjenstår bare spørsmålet: Hvilken app-kategori vil du velge for din debut som apputvikler? Skal du gå for en av de mest etterspurte app-kategoriene? Alt er opp til deg, og du har fremtiden i dine hender! For ekstra hjelp og læring, kan du ta et dataprogrammering kurs gjennom Superprof!