Da snakker vi ikke om Disney Fantasia-lignende fortellinger, der kopper og fat lever sitt eget liv og klaprer over scenen etter en Disneysang.
Et slikt fenomen ville være ganske skremmende, eller hva?
En bokmusikal er en type musikkteater med spesifikke kriterier – antall sanger og hvordan de er flettet inn i historien; tidspunkter de musikalske elementene blir introdusert på og så videre.
Ta det med ro, vi vil gi deg litt mer kjøtt på beinet; dette er bare introduksjonen!
Mange tror at en bok musikal er et sceneshow som inkluderer musikk, hvis inspirasjon, eller kanskje hele historien, er hentet fra en tidligere utgitt bok.
I noen tilfeller er det akkurat slik en musikal blir til: noen leser en flott bok, visualiserer sangstemmer og livlige dansetrinn. Og før du vet ordet av det, blir dette en Broadway-suksess som turnerer verden rundt! Som kanskje også ender opp her på berget...
Selv om et slikt scenario innebærer bøker og musikaler, kan ikke alle slike show kalles for bokmusikaler.
Vi starter med å gå gjennom noen få bøker som ble til musikaler. Senere vil vi avsløre kriteriene for en bokmusikal.
Få teaterundervisning med Superprof!
Musikaler som startet som romaner
Det er godt dokumentert at gamle sivilisasjoner likte historiefortelling like mye som oss, og i mange forskjellige formater, fra fortelling til teaterproduksjoner. Historier på trykk kom mye senere.
Daniel Defoe ga oss Moll Flanders og Robinson Crusoe tidlig i det 18. århundret.
Før verkene ble publisert, hadde opera vært en form for underholdning i Italia i mer enn 100 år, og spredte seg også gradvis til resten av Europa.
Den franske forfatteren Molière var en viktig brikke i musikkteaterets utvikling. Han så for seg sine mer farsete historier som sceneshow, og sammen med musikeren Jean-Baptiste Lully produserte han en rekke musikalske komedier.
Disse showene hadde stor innflytelse på den korte perioden med engelsk opera, og de illustrerer poenget vårt: den gang og i dag kunne inspirasjonen til en hitmusikal komme fra hvor som helst.
For eksempel Tony-prisvinnende Rent trekker direkte på Puccinis La Bohème for inspirasjon; det er til og med parallelt med noen av historiene til denne operaen.
Det er naturlig for dramatikere å trekke på tidligere litterært arbeid, og kanskje oppdatere historien for å gjenspeile moderne tid.
Hvordan oppsto musikk?
Blant populære musikaler som startet som bøker, finner vi:
- My Fair Lady, fra George Bernard Shaws Pygmalion
- The King and I, fra Margaret Landons Anna og kongen av Siam
- The Sound of Music fra Historien om Trapp Familiesangerne av Maria Augusta von Trapp
- Les Miserables av Victor Hugo
- Mary Poppins av P.L. Travers
- Evita, fra boka Evita: Kvinnen med pisken av Mary Main
- Charlie og Sjokoladefabrikken av Roald Dahl
- Operafantomet av Gaston Leroux
Andrew Lloyd Webber, en produktiv komponist av musikalske partiturer for scene og skjerm, henter ofte inspirasjon fra litteratur. Foruten Operafantomet ga han oss Cats (basert på en bok av T.S. Elliot), samt Jesus Christ Superstar, basert på evangeliene.
Alle disse historiene ble etablert som bøker før de ble gjort til show; andre typer bøker kan også tjene som inspirasjon for en Broadway-musikal. Tenk Hamilton, inspirert av en biografi om den amerikanske presidenten.
Oppsummert: mange bøker har blitt til musikaler, men ikke alle musikaler er en bokmusikal... Da kan vi stille oss spørsmålet: hvor mange forskjellige typer musikaler er det?

Hva er egentlig en bokmusikal?
Så langt har vi slått fast at bøker blir til musikaler, og vi fascineres fortsatt av ideen om at musikaler har bøker.
Med det mener vi ikke at det er skrevet musikaler, og fra disse produksjonene blir det skrevet en bok, selv om det noen ganger er tilfelle.
Som et eksempel: Mamma Mia, How Can I Resist You?, av Judy Cramer, forteller historien om hvordan ABBAs sanger ble en av de mest suksessrike musikalene som noensinne er sett på en teaterscene.
En bokmusikal er annerledes enn som så.
Bokmusikaler har tre forskjellige komponenter og visse egenskaper som definerer dem.
Vi begynner med å utforske dem, og vi utfordrer deg mentalt til å gå gjennom musikalene du har sett, for å avgjøre om det er bokmusikal eller en annen type musikal. Kanskje du har sett en revymusikal?
Karakteristikker
De fleste musikaler begynner med de samme tre komponentene: musikk, tekster og et manus.
Imidlertid følger en bokmusikal en ordnet progresjon fra begynnelse til slutt... i motsetning til konseptmusikaler, som presenterer historien i fragmenter som er relevante for historienes tema eller moral.
Manuset beskriver artistens replikker og sceneanvisninger; det kan også inneholde sangtekster. Manus kan inneholde notater om karakterutvikling og kanskje litt bakhistorie, slik at artistene kan få noen ideer om hvordan de best kan spille sin rolle.
I motsetning til andre typer musikaler er sangene i en bokmusikal integrert i historien.
Sangene kan synges for å øke den dramatiske intensiteten i situasjonen, som for eksempel en romantisk partners måte å formidle dype følelser eller som en duett – One Hand, One Heart i West Side Story er et godt eksempel på slike.
Sangtekster hjelper med å fremme historien, i stedet for å gi en pause fra den.
Slike sanger står i kontrast til sangene i musikaler som Cher Show, en amerikansk musikal som beskriver livet og sangene til den bemerkelsesverdige artisten. Det er unødvendig å si at handlingen i showet inkluderer hennes hitsanger, i stedet for nye sanger skrevet spesielt for showet.
La oss nå se nærmere på hver av fasettene alle bokmusikaler har til felles.
Få teaterundervisning med proffe skuespillere!
Libretto

Vanligvis, når manuset inkluderer showets sangtekster, blir det referert til som en libretto. Mange teatergrener bruk librettoer: operaer og operetter; kantater og oratorier. Libretto finnes også i religiøs praksis, som rekviemer.
Produksjoner har en tendens til å forløpe seg smidigere med en libretto, fordi de inkluderer sceneanvisninger. Og fordi sangene er integrerte i historien – de utgjør faktisk en del av historien, det hjelper utøverne med å oppnå en følelse av kontinuitet når tekster er inkludert i dialogen.
I en bokmusikal introduseres de fleste (om ikke alle) karakterene, og handlingen legges ut i første akt.
Første akt varer vanligvis lenger enn den andre, og generelt vil komplikasjon eller konflikt – kjernen i historien – avsløres rett før pause.
Musikken
Musikk og tekster sammen kalles partitur.
Et partitur kan omfatte musikk som spilles mykt under karakterens samtaler, samt bakgrunnsmusikk for action-scener, hvis det er noen. Det kan til og med omfatte orkestrasjoner, som skal spilles i pausen.
Det er ganske vanlig at en person skriver musikken og en annen teksten; Gilbert og Sullivan var akkurat et slikt forfatterteam. Førstnevnte skrev libretti, mens sistnevnte komponerte musikken.
Rodgers og Hammerstein var et like produktivt og kreativt team; Richard Rodgers komponerte musikken og Oscar Hammerstein skrev replikker og tekster.
Mens samarbeid er vanlig i musikkteater, skriver noen komponister showenes musikk og tekster alene. Et utmerket, moderne eksempel på dette er Lin-Manuel Miranda, forfatter / komponist av Hamilton.
I en bokmusikal blir de fleste sangene sunget i første akt og gjentatt i andre, noen ganger med forskjellige tekster.
Disse annenhånds melodier kan bli sunget i et annet tempo, av et kor fremfor karakteren som sang det først; de kan til og med ha forskjellige tekster mens musikken forblir den samme. Noen ganger kan en ny sang og dans legges til.
Vet du om en rockemusikal som hadde musikk skrevet spesielt til showet?
Replikkene

I noen musikaler er sanger ment som et sidestykke for publikum, noe som gir oss en titt på karakterenes tanker eller motivasjoner. Derimot har sangtekster i bokmusikaler en direkte betydning for selve historien.
Edelweiss, gripende sunget av von Trapp-familien like før de forlater Østerrike for alltid, er et perfekt eksempel.
Deres publikum består av nazistiske tjenestemenn, selve regimet kaptein von Trapp skjuler, og som han effektivt demonstrerer når han sammen med sønnen synger om den rene, hvite blomsten som for alltid vil symbolisere hans elskede Østerrike.
Så effektiv var denne balladen at mange fans av The Sound of Music trodde det var Østerrikes nasjonalsang – eller i det minste en tradisjonell folkesang, mens den i virkeligheten ble skrevet av den amerikanske tekstforfatteren Oscar Hammerstein, som ikke hadde noen tilknytning til Østerrike.
Finn ut hvordan filmmusikaler brakte denne typen underholdning til publikum...
De mest populære bokmusikalene
Klør du deg i hodet og lurer på hvilken Broadway-musikal – eller annen forestilling som er satt opp i Oslo, New York eller London – som faktisk er en bokmusikal?
Du kan si at alle musikaler er bokmusikaler; må de ikke alle ha et manus?
Du har til en viss grad rett, men i dag har nye musikaler en tendens til å unngå bøker helt; noen ganger synges eller rappes skuespillerreplikker snarere enn å fremføres via tale. Sånn sett vipper musikkteater litt på kanten til opera.
Det er derfor klassiske titler generelt regnes som ekte bokmusikaler. Blant de beste musikalske stykkene på Broadway finner vi:
- Guys and Dolls: en bok av Jo Swerling og Abe Burrows; scenemanus av Frank Loesser
- Oklahoma !: en bok av Oscar Hammerstein; scenemanus av Richard Rodgers
- Spelemann på taket: en bok av Joseph Stein, replikker av Sheldon Harnick, musikk av Jerry Bock
- West Side Story: en bok av Arthur Laurents, musikk av Leonard Bernstein, replikker av Stephen Sondheim
- Showbåt: en bok av Oscar Hammerstein, musikk av Jerome Kern
Noe som også er viktig å huske på er at mange Broadway-show kan klassifiseres på flere forskjellige måter. For eksempel kan en jukeboksmusikal som mamma Mia også betraktes som en musikalsk komedie.
Musikalen Skjønnheten og udyret, fra Disney-filmen, kan betraktes som en bokmusikal, selv om dens opprinnelse var den musikalske filmen.
Spørsmålet er: trenger du å vite om Broadway-produksjon du vil kjøpe billetter til er en bokmusikal eller en konseptmusikal?
Sannsynligvis ikke, men å forstå hvordan slike produksjoner klassifiseres, hjelper deg å forstå musikkteater som en helhet: fortid, nåtid og fremtid.
Fortsett og nyt så mange gjenopplivede og nye forestillinger du kan!
Les også om jukeboksmusikaler!