I denne artikkelen ser vi nærmere på fordelene og ulempene ved å undervise i matematikk på nett.
Det er mange grunner til å velge å undervise på nett. Man kan undervise elever over hele landet, og man slipper reisetid og -utgifter. Ikke minst har vi den siste tiden virkelig sett verdien av digital undervisning, og både elever og lærere har virkelig fått utforske moderne undervisningsmetoder – på godt og vondt.
Så hvordan går du frem hvis du vil leve av matematikkundervisningen?
Uansett om du ønsker å kombinere digital og tradisjonell undervisning eller om du har bestemt deg for å satse fullt ut på digital undervisning, har du sikkert mange spørsmål.
Hvordan kommer du i kontakt med potensielle elever? Hvordan går du frem for å lage et best mulig digitalt tilbud for dem? Hvilke teknologiske hjelpemidler og programmer trenger du for å skape et fantastisk læringsmiljø og legge til rette for at elevene dine skal lykkes? Hvordan skaper du en konsentrert og effektiv økt når dere befinner dere på to forskjellige steder?
I denne artikkelen gjør vi vårt beste for å gi deg svarene du er på jakt etter.

Fordelene med å undervise i matematikk på nett
Alle undervisningsformater har sine fordeler og ulemper – digital undervisning er naturligvis intet unntak. Så hva er alle fordelene som veier opp for at man ikke befinner seg i samme rom? Kanskje undrer du deg over hvordan bli lærer. Det er enklere enn noen sinne med digitale hjelpemidler, med dem følger en rekke fordeler;
- Ikke kast bort tid på å reise frem og tilbake: En privatlærer som underviser i person, reiser ofte hjem til elevene sine. Når undervisningen bare varer i en time, kan reisetiden fort bli like lang som den aktive arbeidstiden. Har du mange forskjellige elever hver dag, kan reisetiden virkelig hope seg opp.
Velger du derimot å undervise over nett, kan du effektivisere arbeidstiden din betraktelig. Det gir deg mulighet til å legge inn flere undervisningsøkter per dag, og gir deg også mer tid til å forberede undervisningen.
- Få en mer konkurransedyktig pris: Når du underviser over nett, slipper du noen utgifter. Du slipper å betale for bensin eller bussbilletter, og du får mer tid til rådighet. Det kan reflekteres i prisene dine, som ikke lenger trenger å kompensere for disse utgiftene. Konsekvensen er at du kan operere med timepriser som gjør deg mer attraktiv for potensielle elever.
- Fri deg fra geografiske bånd: Med internett har det ikke lenger like mye å si hvor man bor. Digital undervisning deg tilgjengelig for elever i hele landet. Det kan være en god ting, ved at lærere får flere potensielle elever.
Og så er det fantastisk for alle elevene som bor på små steder der det ellers er vanskelig å finne privatlærere! Så lenge de har en datamaskin, et nettbrett eller en smarttelefon og en internettforbindelse, kan de finne frem til nettopp deg.
- Videokonferanser: Det at du underviser digitalt, forhindrer deg ikke i å undervise flere elever på samme tid. Sett opp en gruppesamtale og kjør i gang!
- Skap et rolig og komfortabelt miljø for studenten: For noen elever kan en lærers blikk over skulderen være en stor kilde til stress. Med digital undervisning får eleven litt større frihet og ro, noe som kan gjøre dem bedre i stand til å vise frem styrkene sine.
- Forbedre elevenes kommunikasjonsferdigheter: Digital undervisning har noen begrensninger, men begrensninger kan ofte være produktive. Med nettundervisning tvinges eleven til å finne gode og effektive måter å uttrykke tankene sine på. Dette kan igjen hjelpe dem med å utvikle god studieteknikk og få en bedre forståelse av sitt eget kunnskapsnivå.
- Det er lett å dele informasjon: Med digitale dokumenter og fildelingssystemer er det lett som en plett å dele filer.
- Fleksibilitet: Undervisningsøkter over Skype eller Zoom kan lett tilpasses både din og elevens timeplan. Undervisningen kan til og med gjennomføres selv om en av partene er bortreist.
Du står altså fritt til å velge å gjennomføre undervisningen din fra et hotellrom i Brussel eller en hytte i Hemsedal, dersom det frister. Jevnt over står du friere til å tilpasse og variere hverdagen din enn dersom du underviser ansikt til ansikt.
Det er ingen tvil om at du kan lykkes like godt med digital undervisning som med undervisning ansikt til ansikt.

Ulempene ved å undervise via et webkamera
- Dårlig internettforbindelse og andre tekniske problemer: Det er vanskelig å unngå helt, og når det først oppstår, kan det være vanskelig å gjøre så mye med. Om nettforbindelsen hakker eller lyden ikke vil synkroniseres, vil det nødvendigvis påvirke kvaliteten på undervisningen. Forebygg problemer ved å teste kvaliteten på forbindelsen før selve undervisningsøkten starter.
- Utfordringer med kommunikasjonen: Noen elever synes det er vanskelig å kommunisere med læreren sin over webkamera. Som regel blir de imidlertid mer komfortabel etter et par økter, og ofte forsvinner problemet etter to–tre timer.
Etter som du bygger deg opp erfaring, vil du bli bedre rustet til å håndtere utfordringene du støter på.
I tillegg finnes det mange digitale verktøy som forbedrer hverdagen med matematikk, både generelt og når det gjelder nettundervisning spesielt. Vi trekker frem:
- Google Docs: Google Docs gir deg muligheten til å arbeide i ett dokument sammen med eleven din – selv om dere sitter ved hver deres skjerm. Dette er et fantastisk verktøy for å forbedre den digitale kommunikasjonen, særlig i et fag som matematikk, der utregninger og eksempler spiller en essensiell rolle.
Her kan du vise frem metoder og formler, og dessuten følge elevens arbeid. Det gir et godt grunnlag for å diskutere utregningsprosessen. Google Docs ligner i stor grad et Word-dokument, men du har muligheten til å tegne i det. Slik fungerer programmet som et interaktivt whiteboard.
- Geometri med programmer: Geometriprogrammer er utrolig nyttige for å diskutere og undervise i komplekse geometrioppgaver og trigonometri. Spesielt GeoGebra er et fantastisk alternativ, og sannsynligvis kjenner eleven din allerede til det fra skolen. Om ikke, kan du alltids dele skjermen din for å lære eleven å bruke programmet.
- E-post, WhatsApp: Meldingstjenester og e-post er et must når du driver med undervisning over nett. Slik kan eleven sende deg svar på oppgaver og eventuelle spørsmål de har. Det er fint å være tilgjengelig for elevene sine, men sett også tydelige grenser for kommunikasjonen utenfor timen, så du ikke blir overveldet.
- Matteprogrammer på nett: Det finnes massevis av programmer for matematikk som gjør regning, geometri og algebra lett å gjøre på en datamaskin. Utforsk disse programmene, sett deg inn i utvalget, og ikke vær redd for å inkorporere dem i undervisningen. De er fantastiske for å lære bort en rekke matematiske konsepter, blant annet funksjonsregning.
- Skjermdeling: Med et enkelt klikk kan du dele skjermen din med eleven. Dette gir store muligheter i undervisningen, og gjør det blant annet lett å inkludere de nevnte programmene i undervisningen. Det kan være nyttig i alle typer undervisning, men spesielt når det gjelder matematikk, der prøving og feiling, utregninger og eksempler spiller en helt sentral rolle.

Heng med i tiden – digitaliseringen av undervisningen er allerede et faktum
Siden begynnelsen av 2020 har vi virkelig fått se hvor viktig digital undervisning kan være, men utviklingen har vært i gang mye lenger enn det. Selv om koronapandemien har fått mange til å verdsette undervisning ansikt til ansikt, men digital undervisning er likevel definitivt et alternativ som har kommet for å bli.
Digitale hjelpemidler legger til rette for videre utvikling av matematikkundervisningen, og de har allerede satt sitt preg på undervisningen. Det får utslag på mange områder. Blant annet tilbyr nå så mange som 23 % av Superprofs lærere undervisning over nett.
Anne, en av Superprofs brukere, sier:
"Digital undervisning er en interessant løsning for elever som bor på landet eller i utlandet, og derfor befinner seg langt unna de fleste aktuelle privatlærere. Vi konsentrerer oss faktisk bedre under virtuelle undervisningsøkter."
På vegne av lærerne trakk David frem fordelene ved digital undervisning:
"Det gir en unik mulighet til å være i kontakt med elevene 24/7, 365 dager i året."
Ta matematikkundervisningen inn i fremtiden! Og husk at du ikke trenger å ta et endelig valg mellom digital og fysisk undervisning – mange velger å tilby begge alternativene.