Designere og grafikere blir alltid bedt om å lage logoer for kundene sine. Denne oppgaven kan virke enkel ved første øyekast, men det er faktisk en lang og utfordrende prosess med mye å tenke på.
Å designe en logo er veldig forskjellig fra andre typer kunst. Et logodesign skal ikke bare være attraktivt – det må også ha en mening og være minneverdig og gjenkjennelig for alle. Den grafiske utformingen av en profesjonell logo overlater ingenting til tilfeldighetene!
Vil du lære å tegne logoer, men vet ikke hvor du skal begynne? Oppdag alle trinnene du må gjennom i den kreative prosessen og feil du bør unngå i denne guiden, slik at du kan designe en logo som vil skille seg ut fra mengden.
Hva gjør en logo?
Logoer er uunnværlige! Tross alt er en logo den visuelle identiteten – merkevarebyggingen – til en bedrift. Det er et image som knytter selskapet til sin målgruppe. Uten å si så mye konkret lar logoen forbrukere identifisere ikke bare firmanavnet, men også produktet og kulturen til en bedrift. En god logo formidler et budskap, og dette danner grunnlaget for all visuell kommunikasjon.

Fargene på logoen vil vanligvis følge et tema som brukes på tvers av alle kommunikasjonsplattformer og medier relatert til bedriften – som for eksempel sosiale medier, visittkort, flygeblader, nettsider og brosjyrer. Et firmas logo er dermed en avgjørende og integrert del av all markedsføring og kommunikasjon. Det lar allmennheten identifisere et selskap og dets egenskaper på kun et øyeblikk.
Seks kjennetegn på en vellykket logo
Å designe en logo bør ikke overlates til tilfeldighetene. Den bør bevisst oppfylle flere viktige kriterier for å utføre formålet sitt. Før du begynner å tenke ut et image som skal representere bedriften din, er det viktig å huske på bedriftens mål og verdier når du lager de første skissene.
1. En logo må være unik
Logoen må være din egen skapelse og noe virkelig originalt. Hvis den ser ut som en annen logo, vil den forvirre publikum, og du kan til og med bli anklaget for plagiering. Så du må vise originalitet når du lager en logo – litt som å designe en tatovering!
2. En logo skal være tidløs
Vær obs på trender som raskt vil gå over. En logo skal være utformet for å vare og være relevant i mange år. Selv om den kan endres om nødvendig etter hvert som bedriften utvikler seg, må den beholde sin grafiske identitet – og det er derfor den trenger en så nøye vurdering i utformingen.
3. En logo skal være enkel
En logo må være lett å huske, siden den bare er ment å bli sett veldig raskt. Tanken er å identifisere bedriften ved første øyekast. Hvis en logo er for komplisert med for mange lese- eller detaljnivåer, vil den ikke oppfylle funksjonen sin.
4. En logo skal være lesbar i svart og hvitt
Ettersom logoen til en bedrift ikke alltid gjengis i full farge, er det viktig at den forblir lesbar selv i svart-hvitt eller duotone. Vær forsiktig med gradienter og nyanser av farger som kan gjøre logoen ubrukelig i gråtoner.
5. En logo må fange blikket
En logo skal bli lagt merke til – den må fange blikket og trekke oss inn. Dette er en av de største utfordringene når man skal lage en logo. Å finne farger og grafikk som vil ha innvirkning på de som ser den er en sentral del av tankeprosessen.
6. En logo må tilpasses alle medier
En logo må forbli synlig og lesbar uavhengig av mediet den vises i. Har du noen gang lagt merke til små logoer trykt nederst på plakater? Noen skiller seg ut og er lette å identifisere, mens andre blir nesten ikke-eksisterende. Eksperimenter med forskjellige medier for å sikre at logoen din fungerer fleksibelt.

Du kan også sjekke guiden vår for å tegne anime og manga hvis du er på utkikk etter noe unikt.
Hvordan lager jeg en logo?
Før du setter i gang med det kreative arbeidet, må du tenke nøye over hovedelementene som skal karakterisere logoen. Når du har gjort dette, må du tenke ut noen ulike versjoner av logoen din og sammenligne dem for å se hvordan disse elementene fungerer best.
Refleksjonsfasen for å designe en logo
Det er noen viktige spesifikasjoner å tenke på når det kommer til logoelementer. En logo kan være knapt eller ganske detaljert, avhengig av designet ditt, men det er viktig å se på de grunnleggende trekkene til bedriften for å hjelpe deg med denne avgjørelsen. Det kan også være nyttig å ta en titt på konkurrenter innen ditt felt eller marked, slik at du kan få logoen din til å skille seg ut fra resten. De viktigste punktene å huske når du oppretter en ny visuell identitet er:
Fargevalg
Hver farge har en betydning eller tilknytning (grønn er for eksempel ofte brukt for økologi og natur). Derfor brukes fargevalget ofte til å representere virksomheten til bedriften eller sektoren den opererer i . Farger er også en fin måte å fange blikket og formidle et budskap.
Integrering av firmanavn i logoen
Dette er et valg som må tas, da det er helt opp til designerens egen smak. Noen merker er i stand til å overføre identiteten sin i logoen sin uten å måtte nevne navnet på merkevaren, som for eksempel Apples ikoniske eple.
Vil du ha tekst i logoen eller ikke?
I mange tilfeller opprettes det flere versjoner av en logo, med eller uten et slagord, avhengig av bruken. I noen tilfeller kan en logo kreve litt ekstra tekst, mens i andre vil det være nok med kun bildet/navnet. I alle tilfeller må bildene være sammenhengende og bedriften identifiserbar.
Formatet og retning til logoen
Du må tenke på lengden og høyden på bildet, og om det for eksempel skal være rundt eller firkantet, vannrett eller loddrett.
Skrifttypen som brukes til tekst
Prøv å bruke en original skrifttype, hvis mulig, for å gjøre logoen så unik som mulig. En godt valg font vil overføre viktig informasjon om selskapet tydelig til publikum.

De første skissene
Skapelsesfasen begynner ofte med kun en blyant og frihåndstegning. Du kan begynne å plassere de ulike elementene sammen og strukturere dem ulikt i flere skisser til du finner hva som fungerer.
Når du lage en logo, er det viktig å huske at den første ideen du tegner sannsynligvis ikke vil være det ferdige designet. Dette er ganske enkelt fordi den første idéen ofte er for betinget og ikke har nok originalitet. Etter hvert som du eksperimenterer vil logoen din bli mer unik og original.
Det er ikke en lett oppgave å formidle ett eller flere budskap i bare ett enkelt bilde. Her gjelder hver detalj. Farge, skrifttype, format, tekst, bakgrunn – hvert element må ha et formål og bygge et budskap som gjenspeiler bedriften. Grafisk design handler om elementer som fungerer i harmoni, inkludert form, proporsjoner og symmetri – litt som å tegne et ansikt eller en hånd.
I skapelsesfasen er det viktig å ta et skritt tilbake. Legg arbeidet ditt til side og kom tilbake til det senere med et nytt utgangspunkt. Prosjektet vil modnes naturlig og nye ideer vil dukke opp.
Fullfør logoen din
En logo blir først en logo når alle elementene nevnt ovenfor kommer sammen i en helhetlig harmoni. Et øye for detaljer fra et profesjonelt perspektiv vil absolutt være annerledes enn for en utenforstående person, men hvis harmonien til en logo ikke er perfekt, vil den ikke tiltrekke seg oppmerksomheten til folk – som er det en logo bør gjøre.
Enten du bruker et byrå, et grafisk studio eller en frilans designer til å lage logoen din, er én ting sikkert: En profesjonell vil kunne forklare skapelsen deres og begrunne valgene sine. I alle tilfeller skal en logo vurderes av flere personer før den godkjennes. Alle vil ha en ulik oppfatning, noe som vil hjelpe deg med å gjøre nødvendige justeringer og fullføre den perfekte logoen. Hvorfor ikke prøve deg på å tegne en 3D-logo for din bedrift?
Hvilken programvare bør jeg bruke for å lage en logo?
Du kan enkelt finne nettsteder for logodesign som enkelt lar deg lage en logo ved hjelp av bare noen få klikk. For nettsteder som dette trenger du ikke noen spesifikk kunnskap om grafisk design, eller hvordan du bruker en logogenerator, ettersom det hele er så enkelt å navigere.
Designere har en tendens til å bruke Adobe Illustrator, en vektorgrafikkprogramvare spesielt for å lage logoer, ikoner, tegninger og typografi. Vektorprogramvare kan redusere og forstørre bilder i høyoppløsning uten å miste kvalitet. Hvis du leter etter en gratis programvare for grafisk design er Gimp et perfekt alternativ. Photoshop er en annen løsning, et bilderedigeringsprogramvare som ikke helt tilbyr de samme mulighetene som spesifikk grafisk designprogramvare gjør.
Logoen til en bedrift er laget for å gjøre et varig inntrykk og vare over tid. Derfor er det så viktig å lage en profesjonell logo av høy kvalitet som vil skille seg ut og fange folks oppmerksomhet. Det er ikke nok å bare bla gjennom ferdige maler og legge til et navn! Når du lager en logo, er det også avgjørende å sørge for at den kan fungere i alle mulige formater for å kunne brukes på forskjellige medier.
Og nå er det opp til deg å finne inspirasjonen din og komme i gang! Dersom du trenger mer hjelp kan et tegnekurs hjelpe deg med å starte den kreative prosessen for også å lære andre teknikker som å tegne tegneserier, portrett eller mer grafisk design.









