Uansett om du noen gang har tatt i en fiolin eller tatt fiolintimer av noe slag, er sannsynligheten stor for at du har hørt om en verdenskjent produsent av ulike fiolinmodeller: "Stradivarius". Stradivarius er det verdenskjente navnet på strengeinstrumentene laget av en av verdens fremste luttmakere; Antonio Stradivari. Instrumentene er kjent for å være laget av så god kvalitet at det resulterte i 'lyden av perfeksjon'.
Men hva er det egentlig som gjør disse fiolinene så utrolige? Hva er verdien til disse instrumentene i dag? Kan man fortsatt kjøpe en original Stradivarius fiolin i dag?
Instrumenter laget av Antonio Stradivari selges for millioner av dollar på auksjoner, men de er såpass sjeldne at selv om man hadde hatt pengene til å kjøpe en- er sannsynligheten for å komme over en original fiolin fra 1600- eller 1700-tallet svært liten.
Det finnes likevel en rekke luttmakere som jobber med å gjenskape spesifikke Stradivarius modeller så riktig som mulig i håp om å bringe tilbake Stradivarius-tonen. Det er altså mulig å kjøpe en fiolin med tilsvarende lik lyd- men det vil ikke være en original Stradivarius. For de som ønsker å lære mer om fiolinspill og teknikk, anbefales et fiolinkurs oslo.
Hvis du er interessert i den spennende historien til strengeinstrumenter, og ikke minst å lære mer om Stradivari-slekten, så har vi vi laget denne guiden helt spesielt til deg! Her får du vite det meste du trenger om de spennende Stradivarius fiolinene! Fiolin er et veldig spennende instrument, og det er mye som er viktig å vite før fiolinkjøp.
Historien om Stradivari-familien
Stradivarius fioliner ble opprinnelig laget av den anerkjente italienske luttmakeren Antoni Stradivari og familien hans på 1600- og 1700-tallet. Men, hvordan, hvorfor og hvor startet egentlig det hele?
Selv om lite er kjent om detaljene rundt livet til Stradivari, beregner historikere at han var født i den italienske byen Cremona i 1644. Før Antoni Stradivari ble født og banet vei som anerkjent luttmaker, hadde likevel byen Cremona lenge vært ansett som den italienske hovedstaden for de dyktigste fiolinmakerne.
Det antas faktisk at Antonio Stradivarius fikk opplæring av Nicolò Amati- en ledende fiolinmaker som kom fra en lang rekke av profesjonelle luttmakere som bidro mye til utviklingen av dagens fiolinstil.
Mot slutten av læretiden sin jobbet Stradivari med å lage sine egne instrumenter mens han fortsatte å jobbe for Amati frem til han startet sitt eget verksted mot slutten av 1660-tallet.
Stradivari eksperimenterte med proporsjonene til den klassiske fiolinen, bratsjen og celloen, som han laget i et forsøk på å produsere best mulig tone. Det var Antonio Stradivari som formen og størrelsen på den moderne fiolinen, samt detaljer som formen på broen. Uansett hva slags fiolin du har, er sannsynligheten stor for at instrumentet holder seg best med riktig vedlikehold av fiolin.

Stradivaris bidrag til moderne fiolinproduksjon er trolig en av mange grunner til hvorfor instrumentene hans fortsatt anses som de beste av sitt slag. Stradivari-arven levde videre i to av Antonios seks sønner; Francesco Stradivari og Omobono Stradivari, som fortsatte å produsere strengeinstrumenter under det kjente Stradivarius-varemerket. Hver av dem utviklet sine egne kunstneriske signaturer på fiolinens purfling.
Det er altså ingen tvil om at en av grunnene til at Stradivari-navnet er så kjent i musikkverdenen, er grunnet familiens enorme bidrag til utviklingen av den moderne fiolinen i dag, samt bratsj, cello og til og med mandolin!
Hva gjør Stradivarius fiolinen så spesiell?
Fiolinene laget av Antonio Stradivari blir sett på som de første moderne fiolinene når det gjelder dimensjonene og proporsjonene- men nøyaktig hva er det som gjorde at nettopp dette designet fikk så stor suksess, etter mange år med eksperimentering?
En artikkel fra New York Times forteller om en studie gjort av en forsker ved Donald Danforth Plant Science Center i Missouri som slår fast hvordan Stradivaris banebrytende design skilte seg fra de forutgående instrumentene.
Forskeren, som heter Dr. Dan Chitwood, brukte fotografer av forsiden og baksiden på en rekke ulike fioliner og sammenlignet dem gjennom en metode som sammenligner formen til plantearter for å kartlegge formen på Stradivaris design i forhold til andre luttmakere gjennom historien.
Funnene fra forskningen indikerte at formen på fiolinen har lite å si for lyden av instrumentet. I stedet er det faktisk andre faktorer som hva slags treverk som er brukt for å skjære ut fiolinen, samt lakken, som ofte bare blir ansett som "prikken over i-en", som i stor grad kan påvirke klangen betydelig. Det spiller ingen rolle hvor mye man stemmer fiolinen, lyden til en Stradivarius kan ikke gjenskapes på et dårligere produsert instrument.
Imidlertid indikerte forskningen til Dr. Chitwood at over tid ble det karakteristiske Stradivari-designet tatt i bruk av mange luttmakere på 1800-tallet, da de forsøkte å gjenskape lyden til en original Stradivari. Så, betyr dette at trenden å reprodusere Stradivari-formen, som fortsatt er svært fremtredende, var for ingenting?
Disse funnene kan avkrefte legenden om det magiske håndverket til Antonio Stradivari, men andre luttmakere har også anerkjent viktigheten av å bruke visse materialer i produksjonen av strengeinstrumenter.
Så- selv om fokuset på formen til fiolinen kanskje har vært unødvendig, var jakten på den samme tresorten som Stradivari brukte, samt Stradivari-formelen på lakk, ikke bortkastet. Ved å følge i fotsporene til Antonio Stradivari og hans familie har man funnet standardformen til den moderne fiolinen. I tillegg har det ført til produksjonen av mange høykvalitetskopier av Stradivari-fiolinene, hvor det sies at hvis fiolinen er vedlikeholdt godt, så er den på nivå med de originale når det gjelder blinde lydtester.
Originale Stradivarius-fioliner: Hvor er de i dag?
Antonio Stradivari lagde fioliner på 1600- og 1700-tallet- noe som betyr at de eksisterende originale instrumentene er rundt 300 år gamle! Men hvor mange instrumenter lagde Stradivari? Og hvor mange har overlevd opp gjennom årene?
Det antas at Antonio Stradivari satte sitt stempel på over 1000 strengeinstrumenter gjennom sitt liv. Disse instrumentene var i all hovedsak fioliner, men arbeidet hans inkluderte også harpe, gitar, bratsj og cello. I dag er det omtrent 650 av disse instrumentene som bærer det originale Stradivarius-stempelet som har overlevd de siste 300 årene. Men hva skjedde egentlig med de resterende 350 instrumentene?
300 år er i utgangspunktet lang levetid for det meste når det kommer til å holde seg i god tilstand, og mye kan skje på så lang tid. Mange av instrumentene til Stradivari har blitt stjålet eller tapt i ulykker som flom, husbrann og til og med bombinger under verdenskrigene. Siden instrumentene er så verdifulle, er det få av dem som ikke har blitt gjort rede for. Fiolinen du kommer til å spille på koster nok ikke på langt nær like mye som en original Stradivarius, men det finnes mange ulike priser for fioliner.
Det finnes til og med en egen nettside som er laget kun for å holde oversikt over hver og en av de gjenlevende Stradivarius-instrumentene, hvor besøkende kan spore opp hvor hver enkelt fiolin, bratsj og cello befinner seg.
Den dyreste Stradivarius-fiolinen gikk for 16 millioner dollar på auksjon, noe som tilsvarer rundt svimlende 172 millioner norske kroner! Det har også blitt forsøkt å tjene enda mer på instrumentene, da en Stradivarius bratsj ble forsøkt auksjonert bort med et minimumsbud på 45 millioner dollar i 2014, som er nesten 484 millioner norske kroner. Budet ble ikke nådd, og bratsjen eies fortsatt privat.
Men hvem eier egentlig disse legendariske instrumentene? Mange av Stradivaris instrumenter eies av profesjonelle fiolinister, samlere og aristokrater, mens andre er utstilt på museer. Det blir stadig mer vanlig for eiere av disse instrumentene å låne de ut til profesjonelle i perioder.

Et eksempel på dette er hvordan en fiolin laget i 1667 ble lånt ut til den kjente fiolinisten André Rieu, som stadig vekk opptrer med symfoniorkestre. Et annet Stradivari-instrument fra 1667 vet vi at ble solgt til en samler ved navn Francis Aranyi i 1986.
Stradivari-arven
Selv om den originale Stradivari og hans to sønner, som også var luttmakere, sluttet å produsere strengeinstrumenter for mange år siden, lever likevel arven deres videre i dagens fioliner.
Vi har allerede sett hvordan Stradivarius-fiolinens form har blitt tatt i bruk som standarden for moderne fioliner, men visste du at selv den dag i dag er det fiolinmakere som fortsatt streber etter å gjenskape disse 300 år gamle mesterverkene så nøyaktig som mulig?
Bortsett fra selskapene som masseproduserer fioliner til elever ved å bruke samme dimensjoner som de kjente Stradivarius-fiolinene, finnes det også mange luttmakere som forsøker å bruke de nøyaktig samme materialene som Stradivari brukte for å gjøre sin hyllest til den berømte håndverkeren så autentisk som mulig.

I Kina har den kjente luttmakeren Xue Ping Hue laget en serie kopier av Stradivaris 1715 Il Cremonese, ved å kun bruke de beste materialer i et forsøk på å gjenskape et instrument med de samme tonekvalitetene som originalen. Disse kopiene selges i et begrenset opplag på markedet for cirka 2000 pund (rundt 27 000 norske kroner). Heldigvis koster nybegynnerfioliner gjerne mindre enn dette! Selv moderne Stradivarius-kopier koster ofte en del.
Nå har du forhåpentligvis blitt litt klokere når det kommer til de verdenskjente Stradivarius instrumentene. Hvem vet- kanskje du ender opp med å bli profesjonell fiolinist eller dirigent, og én dag får muligheten til å ta i en original Stradivarius-fiolin selv? Uansett hva slags fiolin du ender opp med, er det viktig å kunne stemme fiolinen riktig, og vite hvordan instrumentet skal vedlikeholdes.









