"Folk er raske til å trekke forhastede konklusjoner."
Lily Collins
En vanlig feil i dagens samfunn, er at folk har en tendens til å trekke forhastede konklusjoner uten å tenke over fakta. Dette gjelder ikke bare i privatlivet, men også i andre deler av hverdagen vår, for eksempel når man utfører arbeids- eller skoleoppgaver. Hvorfor er det slik?
Det er flere årsaker til at det har blitt sånn i mange tilfeller. På skolen er eleven ofte så glad for å nærme seg slutten av oppgaven, at de raskt skriver konklusjon på oppgaven uten å innse hvor viktig denne delen er.
Forhastede eller ufullstendige avslutninger er vanlig å se i større oppgaver, og kan faktisk resultere i dårligere karakter for studentene. Konklusjonen er jo tross alt det siste sensoren ser før de skal gi karakteren.
Derfor skal vi i denne artikkelen gå nærmere inn på hvordan bachelorstudenter (og andre) effektivt kan skrive og forbedre konklusjonen på oppgaven sin.
Hva er konklusjonen på bacheloroppgaven?
På mange måter er konklusjonen på en sak viktigere enn innledningen. Hvorfor er det slik? Når man skriver innledningen på bacheloroppgaven vet du for eksempel ikke hvordan prosjektet, eller oppgaven, kommer til å utvikle seg. Når du skriver avslutningen derimot, har du observert alt innholdet, og kommet frem til et resultat.
Konklusjonen avslutter den aktuelle problemstillingen, og etterlater leserne med en mening om innholdet. Men, hva er egentlig en konklusjon på en bacheloroppgave?
Kort fortalt er konklusjonen den siste delen av forskningsprosjektet, hvor du oppsummerer de viktigste punktene du har diskutert i teksten, samt resultater som underbygger bevisene. Dette er det perfekte tidspunktet for å fremheve resultatet de har kommet frem til, og ikke minst hvordan de kom frem til det.

Et godt råd fra oss: konklusjonen er ikke tidspunktet for å gå inn på andre temaer som ikke har noen forbindelse til oppgaven. Husk, i konklusjonen skal du avslutte, og ikke introdusere ny informasjon som kan forvirre sensorene dine.
Hovedkomponentene i konklusjonen til bacheloroppgaven
Akkurat som en kakeoppskrift har flere ingredienser, som resulterer i en god kake, gjelder også dette for effektive konklusjoner i skriveprosjekter, som for eksempel bacheloroppgaver. Avslutningen til en bacheloroppgave bør eksempelvis inneholde:
- Et sammendrag av de viktigste punktene som du har fremhevet gjennom oppgavens avsnitt om metode og litteraturgjennomgang.
- Avsluttende utsagn om det du har observert og analysert gjennom prosjektet.
- Noen anbefalinger basert på temaet du har forsket på.
- Noen anbefalinger
- Løsninger på problemene eller spørsmålene du har tatt opp gjennom prosjektet.
På mange måter ligner ingrediensene i en god bacheloroppgave på de nødvendige komponentene i andre skriftlige arbeid som for eksempel bokanalyser, essayer og annet skriftlig arbeid man gjør gjennom studietiden.
Hva er siste stegene for å skrive bacheloroppgave?
Når du leser denne artikkelen har du sannsynligvis for lengst lært hva en bacheloroppgave er, og er nå i gang med den avsluttende fasen. Det er imidlertid verdt å fremheve at oppgavens konklusjon har forskjellige steg som må gjennomføres før oppgaven kan anses som komplett. La oss nå ta en nærmere titt på utformingen av en slik konklusjon.
1.Svar på problemstillingen
Første skrittet på veien mot å ferdigstille konklusjonen til bacheloroppgaven er å effektivt besvare problemstillingen som du introduserte i innledningen, og som du svarer på med forskningsresultatene dine. Å gjenta spørsmålet og å besvare det kortfattet i konklusjonen er siste anledning for å vise sensor at du har nådd målet ditt.
I konklusjonen er det imidlertid ikke nødvendig å nevne eller ramse opp alle observasjonene dine. Du bør snarere destillere forskningen din, og være i stand til å besvare problemstillingen i en eller to klare setninger.
2.Sammenfatt forskningen din
I et par korte setninger er konklusjonen på bacheloroppgaven din det perfekte tidspunktet til å forklare leseren følgende:
- Hvorfor du har løst prosjektet slik du gjorde?
- Hva du forventet å finne fra forskningen din?
- Hvordan svarer forskningen til forventningene du hadde?
Prøv å unngå gjentakelser, og fokuser i stedet på å få til en effektiv konklusjon på oppgaven din. Konklusjonen er også er fint tidspunkt å diskutere eventuelle utfordringer og begrensninger du hadde under arbeidet med oppgaven. Fokuser på å oppsummere fordelene fremfor ulempene.
3.Inkluder anbefalingene dine
En del av en bachelorkonklusjon omfatter å nevne eventuelle anbefalinger til fremtidig forskning i teori og praksis, som du eventuelt måtte ha. Forsøk å unngå å komme med for mange anbefalinger som høres ut som implementeringer fremfor forslag.

Et akademisk forskningsprosjekt, for eksempel en bacheloroppgave, er et passende tidspunkt for å informere, forklare og utforske- ikke til å kraftig instruere. Dette er lurt å huske på mens man jobber med prosjektet.
4.Fremhev dine viktigste bidrag
I konklusjonen på bacheloroppgaven din vil du gjerne forsikre deg om at sensoren får et godt inntrykk, og at forskningsprosjektet ditt har bidratt innenfor et fagområde. For å fremheve dine viktigste forskningsbidrag, bør du forklare hvordan resultatene dine fra den innledende problemstillingen, den velkjente litteraturgjennomgangen, og metodeavsnittet er nye ideer.
5.Bestem lengden
Bacheloroppgaver skal gjerne treffe på en helt spesifikk lengde. Avhengig av typen oppgave, bør konklusjonen normalt utgjøre 5-7% av den samlede mengden ord og lengden av hele oppgaven din. Hovedavsnittene om metode og litteratur skal typisk være en del lengre.
For å illustrere med et eksempel, vil en oppgave om en vitenskapelig undersøkelse ofte ha en kort konklusjon som kortfattet gjengir de viktigste resultatene, observasjonene og anbefalingene. På den andre siden kan en oppgave om litteratur eller lingvistikk ha bruk for mer plass til å avslutte analysen og samle de vesentlige komponentene.
Hvis konklusjonen derfor blir for lang etter å ha besvart problemstillingen, fremhevet dine bidrag, inkludert dine anbefalinger og oppsummert forskningen din- kan det være du må kutte ned litt på innholdet i konklusjonen.

De fem overnevnte stegene kan følges kronologisk, eller ikke- det er opp til deg. Rekkefølgen er ikke så viktig som innholdet. For å forsikre deg om at du ikke glemmer noen verdifulle opplysninger, anbefaler vi at du tar kontakt med en lærer for veiledning. Men hvor kan man finne en slik lærer, lurer du kanskje på?
Hvor kan man finne en bachelorveileder?
Hvis du går siste året på en bachelorgrad på universitetet, har du trolig fått god forståelse av hva en bacheloroppgave går ut på. Det kan være lurt å ha en lærer eller veileder å sparre med når man skal skrive bacheloroppgaven, da det er mye å tenke på! Blant komponentene som må med i oppgaven er:
- Innledning
- Kapittel om metoder
- Literature review/litteraturgjennomgang
- Konklusjon
For å få til problemfritt arbeid med denne store oppgaven fra begynnelse til slutt, kan det være lurt at man får veiledning fra erfarne akademiske rådgivere. I mange tilfeller får man utdelt en egen veileder fra skolen, men det kan være greit å få andre øyne til å se på oppgaven også.
En privatlærer vil kunne hjelpe deg med mye forskjellig, blant annet:
- Oppgavens struktur
- Planlegging av oppgaven
- Layout av oppgaven
- Redigering
- Korrekturlesing
- Finne andre eksempler
- Tittel til prosjektet
- Tema for oppgaven
- Lengde på ulike deler av oppgaven
Nedenfor har vi samlet noen gode grunner til å benytte seg av de dyktige lærerne hos Superprof:
- Overkommelige priser
- Brukervennlig nettside for å komme i kontakt med lærere
- Enkelt å få tak i support ved behov
- Muligheter for å få hjelp av lærer både fysisk, digitalt og i gruppe
En fordel hos Superprof, er at de fleste lærerne faktisk tilbyr den første timen gratis. På denne måten får du muligheten til å bli bedre kjent med læreren, før du trenger å ta noe valg. Dere skal tross alt tilbringe en god del tid sammen, så da er det viktig at man jobber godt sammen.
Vi anbefaler at du leser gjennom lærerens profil på plattformen før du bestemmer deg for en lærer, da det ofte er mye nyttig informasjon å finne her. Du kan blant annet se om læreren du vurdering har riktig erfaring og utdanning i forhold til det du trenger hjelp med.
Det finnes som sagt tre ulike måter man kan få hjelp av en lærer hos Superprof: fysisk, digitalt og i gruppe. Det er naturligvis forskjellige fordeler og ulemper med de ulike måtene, så det er lurt å tenke over hva du tror gagner deg mest. Det koster naturligvis mer å ha én-til-én timer enn i gruppe, men til gjengjeld får du mer personlig oppfølging og hjelp til akkurat det du trenger. For deg som ønsker fleksibilitet, kan et norsk kurs online være et godt alternativ for å få veiledning på din bacheloroppgave uansett hvor du befinner deg.
Vi håper at du nå har fått noen gode tips og råd til hvordan du kan mestre å skrive konklusjon til bacheloroppgaven din, og ønsker deg lykke til med siste innspurt av oppgaven din!