Finnes det noe annet skolefag som er årsaken til like mye angst, både hos elever og lærere, som matematikk? Vi tror ikke det. Hver og én av oss kan fortelle om minst én dårlig opplevelse. Av og til stikker problemet dypere enn det, til psykologiske blokker. For noen er matematikk rett og slett deres største frykt.
Heldigvis kan matteangsten kureres! Men hva er den beste måten å overvinne mattefrykten? Hvordan får du mest ut av matteundervisningen? I denne artikkelen har vi samlet fem av våre beste tips for å hjelpe deg!
Angst og panikk
Matematikk har stor betydning for enhver elevs skolekarriere, i hvert fall til det stadiet man er nødt til å velge videre studier. Mattefrykt er et reelt fenomen og kan oppstå på kort varsel, både hos barn og voksne i alle aldre. Frykten kan bli så ille at mange barn blir hengende etter og dropper avansert matematikk og naturvitenskapelige fag når de blir eldre.
Matematikk er en sentral disiplin, og når en elev ikke forstår et bestemt element av matematikken oppstår ofte panikk — som senere kan forårsake ekte angst.
Fra da av blir problemet psykologisk og kan ikke overvinnes gjennom disiplin eller utålmodighet fra foreldre og lærere. Den psykologiske blokkeringen må da overkommes gjennom engasjerende metoder og forskjellige verktøy som fokuserer på hver enkelt elev sine utfordringer i faget.

Fem tips for å bekjempe mattefrykt
Ta privatundervisning i matematikk
Frykt for matematikk kan skyldes én eller flere av de følgende faktorer:
- Vanskeligheter med å forstå et bestemt matematikkproblem
- En utålmodig lærer som ikke er åpen for diskusjon, eller til og med virker skremmende
- Sjenanse som hindrer eleven i å be om hjelp eller snakke med læreren i timen
- For mye press fra foreldre
Når disse fire faktorene sammensverger seg for å overvelde en elev, skjer det uunngåelige. Den beste måten å "fjerne blokkeringen" er gjennom veiledning med en privat mattelærer.
Forsiktighet må utvises når man velger en veileder. Noen kan være for uerfarne til å håndtere matteangst; andre mangler ferdighetene til å håndtere psykologiske blokkeringer. Vi anbefaler deg derfor å ta deg god tid når du velger mattehjelp online. Det er også lurt å velge en privatlærer som har spesialisert seg på matteangst.
En elev som strever i matematikk kan ha stor nytte av mattekurs med en privatlærer. En vanlig klasse på 30 eller flere kan for enkelte elever virke overveldende. I en gruppesituasjon har ofte læreren lite tid til hver enkelt elev. Med privatundervisning derimot, kan eleven nyte fordel av lærerens udelte oppmerksomhet.
Under den første private mattetimen identifiserer læreren blokkeringer eller problemstillinger, og viktigst av alt, hvordan man løser dem.
Der skolemodellen fokuserer på gruppen som en helhet og å følge matematikkpensumet, består privatundervisning av én-til-én undervisning der lærer og elev er mer likeverdige. Når læreren sitter ved siden av eleven i stedet for å stå foran ved tavlen, føler eleven ikke vekten av hierarki like sterkt. En slik setting oppmuntrer dessuten til åpen dialog og bidrar til å redusere eller bli kvitt sjenanse.
Privat matematikkundervisning er utvilsomt en investering for fremtiden!
En privat matematikklærer kan på bare noen få undervisningstimer identifisere årsaken til matteangsten og tilby en hjelpende hånd, noe barnets vanlige mattematikklærer kanskje ikke vil ha mulighet til.

Bruk praktiske matteressurser
Matematikkens språk med sine formler og komplekse tall kan noen ganger være en alt for stor utfordring og abstrakt for elever som sliter med matte.
Behovet for å lære dette nye språket og dets spesialiserte ordforråd kan også være roten til matteangsten. Pedagogisk psykolog Anne Siety foreslår å bruke det hun kaller for "praktiske materialer".
Men hva er praktiske materialer?
I stedet for å gi eleven linjer med tekst og formler, hvorfor ikke bruke det man har for hånden for å forklare matematiske konsepter og løse matematiske problemer? Småstein og klinkekuler for addisjon og subtraksjon for å løse ligninger, eller modelleringsleire for å gi form til brøker og sektordiagrammer. Mulighetene er uendelige!
Nettopp den lekne siden av denne metoden er en av de store fordelene, og er en av tilnærmingene man burde prøve ut først når en elev trenger mattehjelp. Å klippe ut tall og løse ligninger ved hjelp av disse praktiske materialene kan fort vise seg gunstig for elevens læring.
Siety legger til: "Dette kan bare skje hvis læreren er forpliktet til det. Når jeg tenker tilbake på gode minner fra matteundervisningen, husker jeg lidenskapelige, engasjerende lærere, inkludert en som underviste en mattetime basert helt på myke karameller! Lærerens personlighet er veldig viktig i mattetimer."
Bruk en spesialisert mattelærebok
Når skolemetoden svikter en elev, er hans mattebøker og lekser ikke mer enn en representasjon av elevens utfordringer og psykologiske blokkering.
Når selv foreldre er maktesløse til å resonnere med barnet sitt, er det verdt å vurdere bøker om matematikkangst.
Du kan først prøve en bok med supplerende matematiske øvelser, og øvelser for matte på høyere nivå, som adresserer de aktuelle problemene via en annen undervisningsmetode. En slik bok — med sin egen visuelle identitet — kan ta på seg rollen som et symbol for frihet i matematikk.
Det er også mange bøker som fokuserer på matteangst og den irrasjonelle frykten det fremkaller. For eksempel Anne Siety sin bok: "Who's Afraid of Maths?". Hun er ekspert på temaet, og i boken forklarer hun ulike teorier om blokkeringer og hvordan man overkommer dem.
Siety hevder at arbeidet med å bryte ned en mental blokkering krever at man må jobbe med å "modnes som person." Utover behovet for forståelse av dette psykologiske aspektet, deler forfatteren praktiske løsninger og andre triks for å hjelpe eleven til å bekjempe frykt og angst.

Identifiser matematikkblokkeringen din
"Ingen er egentlig dårlig i matematikk" er noe elever som strever i matte regelmessig hører fra lærerne sine. Elevene som er overveldet av bekymringer, sliter dog med å tro på denne påstanden.
Før du kommer dit, er det nødvendig å seg tid til å identifisere opprinnelsen til den psykologiske blokkeringen som holder deg tilbake. Siety hevder noen utvikler en blokkering i matematikk som en følge av personlige- eller familieproblemer. Det er kanskje en veldig freudiansk måte å forstå problemet på, men en som denne pedagogiske psykologen har sett bevis på i flere tilfeller.
Abstrakt sett, resonnerer matematikk mindre med oss enn andre fag fordi vi sjelden bruker det utenfor skolen, i motsetning til for eksempel norsk, fremmedspråk eller geografi. Likevel kan de fleste elevers forhold til matematikk best beskrives som "emosjonelt".
Det faktum at de fleste av oss kan fortelle flere vonde anekdoter om denne disiplinen, er ikke bare tilfeldigheter!
Siety hevder at matematikk er det emnet som mer enn andre fører til angst og personlige problemer: "Jeg har gradvis blitt overbevist om at hvis et barn strever med matematikk, er det ikke fordi han eller hun mangler intelligens, snarere at det er noe innvendig som hindrer eleven i å få tilgang til ideene sine og bruke tankeferdighetene sine. Dette henger sammen med barnets unike personlige historie."
For å identifisere et spesifikt problem i matematikk er man nødt til å tegne en parallell med ens egen personlige historie, ifølge Siety. Det er et viktig skritt for å kurere matteangsten og finne de riktige svarene. Kort sagt, har du allerede nøkkelen til suksess i matematikk i deg.

Re-lære grunnleggende matematikk
Når en elev sitter fast når han eller hun prøver seg på mer avanserte regnestykker, er det ikke nødvendigvis fordi eleven har nådd grensen sin. Det kan like gjerne være fordi eleven mangler et tilstrekkelig grunnlag og grunnleggende matematikkferdigheter. Heldigvis finnes det mange måter å komme tilbake på rett spor igjen, for eksempel med mattekurs for voksne. Forstår du alle instruksjonene og begrepene som brukes i matteundervisningen, for eksempel?
Hvis ikke, kan denne blokkeringen lett overvinnes. Superprof anbefaler for eksempel å understreke viktigheten av å lære matematikkleksikonet.
Målet? Å gjennomføre en fullstendig og grundig revisjon av de grunnleggende definisjonene, blant annet:
- Hvordan kan matematikk re-læres?
- Hva er egentlig en faktor?
- Forholdstall?
- En kvadratrot?
Selv om denne tilnærmingen kan virke ganske forenklet, er kanskje din psykologiske blokk muligens også det!
Før du kan lære mer avanserte ting innenfor matematikk må du ha det grunnleggende i bunn. God forståelse for hoderegning, aritmetikk, trigonometri, algebra og geometri, er viktig for å sikre et solid fundament. Det kan også være nyttig å gjennomgå de viktigste temaene som allerede er adressert i skolen.
På samme måte er det også mulig å lære matematikk gjennom morsomme mattespill! For å holde kunnskapen frisk i minnet, sørg for å bruke den regelmessig i arbeidet, studiene og ellers i hverdagslivet.