"Tar du fra én forfatter, er det plagiat, men tar du fra mange, er det research"
Wilson Mizner
Nesten all research bygger på arbeid som allerede er gjort av andre. For å fremme gode og logiske argumenter er det nemlig høyst nødvendig å se på arbeid som er utført av andre innen samme fagfelt.
Lekser, innleveringer, avhandlinger, og prosjekter krever ofte at elever og studenter må gjøre noe form for research, men man kan ikke bare kopiere og lime inn det man finner. Omformulering, omskriving, og referering er en stor del av det nødvendige arbeidet når man gjør research.
Plagiering forekommer dessverre ganske ofte innen akademisk arbeid. Årsaken til dette er nok i mange tilfeller fordi det oppstår ved at ikke kildene refereres til på riktig måte. I tillegg innrømmer flere elever og studenter at de har kopiert andres arbeid, og en god andel av lærere oppgir å ha mottatt arbeid som har vært kopiert.
Aldri før har det vært enklere å plagiere enn i dagens samfunn, hvor bruk av internett har blitt svært vanlig. Det betyr likevel ikke at man må plagiere, da man alltid kan referere til, og kreditere, andres arbeid. Digital leksehjelp kan også bidra til å lære studenter gode praksiser innen forskning og korrekt bruk av kilder.
Intellektuell ærlighet og integritet er en stor del av å drive med research, og det finnes mange akademiske løsninger på hvordan man kan låne og bruke andres arbeid på en rettferdig måte. Det kan få store konsekvenser om man plagierer.
I denne artikkelen skal vi se nærmere på plagiat; hva det er, og hvordan det kan unngås.
Hva er plagiat?
Gjennom en rekke år med skolegang vil man trolig møte på arbeid som det forventes at man gjør hjemme på egenhånd. Studenter får gjerne i oppgave å gjøre research på et tema, hvor de samtidig må referere til kildene de bruker.

Man bør ikke kopiere, plagiere, eller late som noen andres arbeid er sitt eget. Dersom man blir tatt for plagiering, kan dette nemlig få alvorlige følger ved at man for eksempel kan bli anklaget for fusk, eller få arbeidet regnet som ugyldig.
Men, hva er egentlig plagiat?
Fra et juridisk standpunkt faller problemet med plagiat ofte under opphavsrett (copyright). Ved å bruke noen andres arbeid og late som det er ens eget/ ikke oppgir referanser bryter man med regler for opphavsrett.
Med andre ord, plagiering er enten å late som noen andres arbeid er sitt originale og individuelle arbeid, eller ved å unnlate å på riktig måte referere til eksempelvis undersøkelser, idéer, eller konsepter som har blitt brukt.
Dessverre er det flere studenter som ikke forstår konsekvensene av plagiering. Plagiering byr ikke bare på potensielle juridiske problemer, men også etiske utfordringer dersom man for eksempel får en god karakter basert på plagiat.
For å unngå plagiat er det spesielt noen ting det er viktig å referere til:
- Sitater
- Idéer
- Paragrafer og setninger fra originalkilden
- Dokumenter
- Bilder
- Illustrasjoner og diagrammer
- Nettsider
Som du nå sikkert har forstått, er det altså ikke akseptabelt å kopiere og "stjele" akademisk arbeid.
De vanligste typene plagiering
Plagiat kan forekomme på flere måter, for eksempel ved å: skrive av noe ordrett, omformulere en idé som sin egen, eller levere arbeid man ikke har gjort selv.

Når det kommer til eksamener, tas mistanker om plagiat veldig seriøst, og konsekvensene kan bli svært alvorlige.
Hvordan kan kan man unngå å plagiere ved uhell?
Er dette mine ord og mitt arbeid?
Hvis ikke, burde jeg referere til den originale forfatteren?
Selv om det ikke er med vilje, kan det skje at arbeid blir flagget som plagiat. Uansett om det er en selv som har skrevet teksten, må man spørre seg om det er egne originale idéer man presenterer eler om man kan ha blitt inspirert av en kilde. Hvis svaret er "nei", kan arbeidet slå ut som plagiat.
Arbeid kan bli ansett som plagiat selv om tekst ikke er ordrett kopiert. Derfor er det viktig å referere til kildene man bruker. Hvis du synes dette er vanskelig, anbefaler vi å sette deg inn i nettsidene, appene og programmene som hjelper deg med skolearbeidet, det finnes for eksempel mange verktøy som kan hjelpe med å unngå plagiering.
Her er noen tommelfingerregler for hva som vil regnes som plagiering:
- Hvis man bruker nøyaktig samme tekst fra noen andres arbeid, men presenterer det som sitt eget.
- Hvis man blander direkte sitater inn i egenskrevet tekst uten å skille mellom de to.
- Ved å ta informasjon fra flere ulike kilder uten å referere.
- Ved å kopiere eget tidligere arbeid.
- Hvis man betaler andre for å gjøre arbeidet, og leverer det som sitt eget.
Nå vil du forhåpentligvis ha en bedre forståelse av hva plagiering innebærer.
Referering innen research
Mange studenter forstår godt hva plagiering er når det er snakk om direkte kopi av arbeid. Likevel er det mange som blir tatt for å ikke referere til kilder på riktig måte.
Man må alltid referere til kildene man har brukt i akademisk arbeid og research, og vi anbefaler at man heller refererer løpende gjennom teksten, fremfor å prøve å organisere alle kilder og referanser helt til slutt i arbeidet.
Enten om det er innhold fra bøker, magasiner, nettsider, aviser, eller vitenskapelige artikler, må alt man låner og bruker refereres til, både løpende i teksten og i bibliografien.
Hver gang man bruker noen andres arbeid eller idéer bør man bruke riktig referanseformat løpende i teksten. På denne måten vil det ikke mangle noen referanser når arbeidet er ferdig. Leksehjelp fra veiledere eller medstudenter kan også være til stor nytte for å sikre riktig referering gjennom hele arbeidsprosessen.
I akademisk arbeid bør man også ha med løpende referanser. Heldigvis finnes det mange ulike hjelpemidler og programmer som kan bidra med å holde styr på referansene. Disse verktøyene kan gjøre referansejobben en hel del enklere, og passer på at man ikke mangler noen av kildene man har brukt gjennom arbeidet.
Innen man blir student på universitetet, er man som regel kjent med viktigheten av å referere til sine kilder.

Kreditering av den originale forfatteren
Det er viktig at studenter vender seg til å referere til de originale forfatterne av arbeid de bruker. De fleste lærere og forelesere kan være enige om at god research kommer fra bruk av kvalitetskilder, noe de også vil se etter når de bedømmer standarden på arbeidet man leverer.
Hvis man leser akademiske artikler, kan man se at det vil komme frem hvordan man skal referere. Leksehjelp Oslo og andre byer er også tilgjengelig for studenter som ønsker veiledning og støtte i å lære og implementere riktig referering i sitt akademiske arbeid.
Mange anti-plagiat verktøy og hjelpemidler sjekker at man refererer korrekt og, i noen tilfeller, uthever feilene slik at man har mulighet til å rette de opp tidsnok.
Referering i akademisk arbeid skjer som regel på følgende måte:
- Man lister opp referansene i en bibliografi eller referanseliste, som inkluderer forfatterens navn, tittel på verket, og utgivelsesår.
- Direkte sitater skrives med anførselstegn, eller separat fra resten av teksten ved å bruke annet format med løpende referanse eller fotnoter.
- Alle kilder skal også refereres til i bibliografien til slutt i arbeidet.
Om man behøver hjelp til referanseføring, pleier de fleste lærere og forelesere å være godt kjent med hva slags referansestil man skal bruke, og hvilke verktøy og hjelpemidler som egner seg best til referansestilen. Ulike skoler og universiteter forholder seg til forskjellige referansestiler, så det er viktig at man setter seg inn i hvilken stil som gjelder for sin skole eller sitt universitet.
Det finnes store mengder med informasjon rundt ulike referansestiler hvis man er usikker, og selvsagt kan lærere og forelesere også bidra med hjelp. Når man mestrer kunsten å referere, kan det gi motivasjon til lekser, hjemmearbeid, og annet skolearbeid.
Hold styr på referansene dine
Her er noen gode tips til hvordan man kan passe på at man refererer riktig:
- Bruk hjelpemidler/programmer til å holde styr på referanser løpende mens du jobber.
- Inkluder referanser så fort du parafraserer noen andres arbeid.
- Referansene du bruker bør være anerkjente og relevante til arbeidet ditt.
- Løpende referanser i teksten, fotnoter, og bibliografien skal følge den ønskede referansestilen.
- Pass på at direkte sitater med referanser også følger riktig format.
Ved å jobbe metodisk og systematisk når man refererer, vil man klare å unngå plagiat. Det finnes heldigvis mange verktøy som kan hjelpe med dette, og andre lærerike apper og programmer for skolearbeidet.
Sjekk for plagiat
Man bør huske å sjekke om det finnes plagiat i alt arbeid man skal levere inn. Som nevnt tas plagiering veldig seriøst i den akademiske verden.
Vær også obs på at alt man leverer inn sannsynligvis vil bli sjekket for plagiat.
Det finnes gratis verktøy på nett som kan sjekke om arbeidet vil slå ut på en plagiatkontroll. Om man har glemt å sitere en referanse, eller har gjort en referansefeil, kan et slikt verktøy hjelpe med å avdekke dette tidsnok før arbeidet leveres inn.
Mange universiteter bruker digitale plagiatkontrollprogrammer på arbeid som leveres inn. Disse verktøyene kan vise hvor mye av arbeidet som er originalt, hvor enkelte sitater kommer fra, og om referansene er ført riktig. Noen universiteter tillater at studentene får bruke disse verktøyene til å sjekke for plagiat før de leverer inn oppgaver.
Ikke nøl med å kontakte professorer, lærere, eller forelesere dersom du har tvil rundt plagiat, da dette tas veldig seriøst. Blir man tatt for plagiat, og/eller fusk, kan man risikere at arbeidet man har gjort ikke blir godkjent, eller man kan i verste fall bli utestengt fra fag eller skole/universitet. Pass derfor godt på at du sjekker arbeidet ditt for plagiat før du leverer inn.
Hvis du eller barnet ditt ønsker ekstra hjelp med utdanningen, anbefaler vi å ta kontakt med en av de mange talentfulle og erfarne lærerne hos Superprof. Det finnes tusenvis av lærere som tilbyr hjelp innen akademiske fag, kunst og håndverk, fremmedspråk, musikk og instrumenter, og til og med studieteknikk og leksehjelp. Her er du garantert å finne hjelpen du trenger for å dekke dine behov. Det er også mange privatlærere hos Superprof som gladelig bidrar med digital leksehjelp, om man foretrekker det.
Du kan få undervisningshjelp ansikt-til-ansikt, digitalt, eller til og med i gruppe. De ulike typene tilbud har forskjellige fordeler og ulemper, så vi anbefaler at du vurderer nøye hva som passer deg best, hvordan du foretrekker å lære, og hva som passer ditt budsjett.
Heldigvis tilbyr mange av lærerne hos Superprof den første undervisningstimen gratis, slik at du kan teste ut ulike lærere og studietilnærminger før du tar et endelig valg og bestemmer deg.