Du har sikkert hørt en del snakk om privatundervisning, og kanskje har du vurdert om det er noe for deg eller barnet ditt.
Foreldre bør være klar over at privatundervisning til barnet kan være en betydelig investering. Med det sagt kan nesten enhver elev tjene på å ta privatundervisning, enten de sliter på skolen eller sikter mot toppkarakter.
Hvordan kan privatundervisning hjelpe en elev som sliter på skolen?
Hvorfor velger stadig flere foreldre å skaffe privatundervisning til barna sine?
Privatundervisning, leksehjelp og annen ekstraundervisning hjelper elever med alt fra å få bedre karakterer til å trives bedre på skolen og få opp interessen for fag de tidligere har mislikt.
Undersøkelser viser også at sosiale ferdigheter spiller en betydelig rolle når elever vurderes av læreren, noe som spesielt rammer gutter. Det kan være frustrerende å føle at man straffes uproporsjonalt, noe som igjen kan gå ut over motivasjonen.

Mange foreldre velger derfor å finne en privatlærer som hjelper eleven gjennom hele skoleåret.
Men har de ikke tillit til lærerne på skolen?
Ofte er lærerne på skolen helt fantastiske, men forholdene gjør at det er vanskelig å lage undervisning som passer like godt for alle klassens elever. Da kan en ekstra time i uka gjøre underverker og sikre at eleven henger med i skoleundervisningen.
Mange foreldre hjelper barna sine med leksene når det trengs, men ikke alle har tid til å gi så mye hjelp som barnet trenger. Dessuten fordrer en slik ordning at man selv har en god forståelse av pensum. Mange ting kan man lese seg til, men i fag som matematikk er det ikke nødvendigvis fort gjort å tilegne seg kunnskapen som trengs for å forklare barnet sitt en vanskelig operasjon eller en ukjent formel.
Derfor er en privatlærer et så godt alternativ, uansett om det er snakk om matematikk, engelsk, norsk, spansk, naturfag, fysikk, historie, kjemi eller et helt annet fag.
Ta igjen det tapte
Når det er fare for at en elev ikke kommer seg gjennom et fag, har de stort behov for hjelp til å komme seg à jour.
Selv om noen foreldre begynner med privatundervisning allerede når barnet går på barneskolen, er det vanligere med privatundervisning for ungdomsskole- og videregåendeelever.
Det er mange grunner til at en elev begynner å henge etter. Mange ganger kan det løses med noe så – tilsynelatende – enkelt som en ny tilnærming til undervisningen. Privatundervisningen skiller seg tydelig fra klasseromsundervisningen, og det er både tid og rom til å eksperimentere seg frem til en undervisningsform som passer eleven.
For å oppnå en ideell privatundervisningssituasjon må foreldrene, eleven og læreren jobbe sammen og kommunisere godt.
Er privatundervisning et godt tillegg til skoleundervisningen?
Det finnes de som synes det er en dårlig idé å gi privatundervisning til elever som allerede har nok med skolearbeidet. Trenger en lang skoledag å toppes med en ekstra undervisningstime?
Men dersom privatundervisningen fungerer som den skal, vil den i det lange løp spare eleven for tid og innsats. Skoleundervisningen komplementeres med målrettet og effektiv hjelp som kan forhindre mange og lange frustrerte kvelder ved skrivebordet.
Om en elev sliter med å forstå for eksempel regning, algebra, geometri eller trigonometri kan privatundervisning være akkurat det som trengs for å finne igjen selvtilliten og bygge et godt kunnskapsgrunnlag.
Privatundervisning kan også gi eleven verdifull studieteknikk. Dette får man glede av i alle fag. God studieteknikk legger mye av grunnlaget for en god reise gjennom resten av utdanningsløpet.

Privatundervisning for å bli mindre sjenert
En privatlærer kan hjelpe eleven med mer enn bare å få bedre resultater på skolen.
Undervisningen har en teoretisk og praktisk side: hjelp med lekser og forberedelser til prøver, eksamensforberedelser, innføring i konsepter og teorier og så videre.
Men ofte har ikke elevens akademiske utfordringer kun rent faglige årsaker. Problemene skyldes ofte også delvis en psykisk og/eller sosial bakgrunn. Skolesituasjonen er kompleks, og vansker med det teoretiske kan ofte bli en psykisk belastning som gjør de akademiske utfordringene enda større. Eller vice versa.
Hvor demotiverende er det ikke å føle at uansett hvor mye man leser, fester ikke kunnskapen seg? Eller at uansett hvor mange mattestykker man får foran seg, forstår man ikke hva som ligger bak tallene, tegnene og bokstavene?
Privatlærerens oppgave blir å finne ut hva som er årsaken til at eleven sliter på skolen. Med en metodisk tilnærming kan man ta problemet ved roten og sørge for at det ikke får videre følger for læringen.
Ved hjelp av samtalen i løpet av timen og en analyse av elevens arbeid kan læreren etter hvert sette fingeren på problemet. Da er det på tide å ta tak i det for alvor, uansett om det handler om selvtillit, manglende motivasjon eller renere utfordringer med det faglige.
Forhåpentligvis vil arbeidet reflekteres både i elevens trivsel og de faglige resultatene.
La privatundervisning hjelpe deg med å leve opp til ditt fulle potensial
Privatundervisning er ikke bare for elever som sliter på skolen.
Også toppelevene kan få godt utbytte av privatundervisningen – og det samme gjelder dem som ligger midt på treet.
Vi tar en nærmere titt på den sistnevnte gruppen.
Disse elevene faller inn i to hovedgrupper:
- dem som er fornøyd med middelmådige karakterer
- dem som ikke lykkes fullt ut på skolen, uansett hvor hardt de prøver
De må bare finne en måte å leve opp til potensialet sitt på. Og fra resultatene å dømme har ikke skoleundervisningen gjort dette.
En privatlærer kan legge til rette for et læringsmiljø der eleven hele tiden er aktivert og deltagende, noe som ikke bare fremmer læring, men også interesse og nysgjerrighet. Ikke minst får eleven en ny person som forventer noe av dem, rent akademisk, og så lenge dette presset kanaliseres på rett måte, kan det styrke motivasjonen. Et miljø der man fritt kan stille spørsmål og virkelig blir sett, skal ikke kimses av.
Et likeverdig forhold mellom eleven og læreren
Uansett om de går på barneskolen, ungdomsskolen eller videregående, er elevene vant til å se på læreren sin som en autoritetsfigur. Det er et tydelig hierarki i spill.

En (i større eller mindre grad) autoritativ stil har en naturlig funksjon i et klasserom fullt av elever, hvor det er viktig å holde kustus.
Men dersom det ender med at eleven trekker seg tilbake og blir redd for å stille spørsmål, har det fungert mot sin hensikt. Mange elever synes dessuten det er flaut å stille spørsmål foran 20–30 medelever. Ingen liker å føle seg dum.
For de mer tilbakeholdne og sjenerte elevene kan privatundervisning være en gledelig kontrast til klasserommet. Privatlæreren sitter ved samme bord som eleven, ikke ved kateteret, og man slipper i bekymre seg for hva klassekamerater kanskje kan tenke. Eleven kan rett og slett senke skuldrene og fokusere på det de bør fokusere på i undervisningen: å lære.
Få et forsprang med privatundervisning
La oss se på den siste typen elev: den som får gode karakterer og tilsynelatende er selvdreven i skolearbeidet.
Noen elever synes undervisningen er lettere enn andre. De er vant til å få gode karakterer. Men det betyr ikke at de ikke kan ha godt av privatundervisning.
De elevene som drømmer om å komme inn på studiene med det høyeste snittet, kan trenge hjelp til å komme gjennom nåløyet. En privatlærer kan for eksempel hjelpe eleven med å bli best mulig forberedt til eksamen, som tross alt er en relativt ny situasjon for de fleste videregåendeelever, eller sikre at toppkarakteren spikres på vitnemålet.
Og selv de beste elevene vil neppe gå gjennom hele utdanningsløpet uten å støte på en eneste akademisk utfordring. På universitetet eller høyskolen vil det dukke opp nye utfordringer. Det er ikke slik at privatundervisning bare er for skoleelever, også studenter kan ha god nytte av spesialisert hjelp fra en utenforstående.
Vi har altså sett at privatundervisning passer for elever i alle aldre og på alle nivåer. Hvorfor ikke ta spranget?



