Får gutter bedre resultater enn jenter i matematikk?

Dette spørsmålet har vekket debatt i klasserom. Mens noen hevder at kjønnsforskjeller i matematikk er en realitet, utfordrer andre denne oppfatningen med ny forskning og perspektiver.

Hvorfor velger færre kvinnelige studenter å studere realfag?

Spørsmålet er ikke bare relevant i norske utdanningsinstitusjoner, men også et globalt anliggende. Debatten rundt kjønn og matematikk fortsetter å være et hett tema, spesielt med tanke på viktigheten av å gi både gutter og jenter den støtten de trenger for å lykkes.

Jenter og matematikk: Bryter vi ned gamle stereotypier?

Klisjeen om at jenter mangler evnen til praktisk og logisk tenkning er i ferd med å bli motbevist. Nyere studier, blant annet fra University of Provence Aix-Marseille, avdekker at når kvinnelige studenter ikke lykkes like godt i realfag, skyldes det ofte lave forventninger fra både studenter og foreldre, ikke mangel på evner. Dette understreker behovet for riktig veiledning og støtte.

Kan hvem som helst bli matematiker?

Vi utforsker potensielle utfordringer i matematikklæring og hvordan man kan overkomme dem. Med inspirerende eksempler og praktiske tips ønsker vi å åpne døren til matematikkens verden for alle. Når du er ferdig med å lese denne artikkelen, vil du kanskje finne deg selv ivrig etter å utforske mer – kanskje til og med bestille et mattekurs Oslo eller i andre byer!

En gruppe skoleelever av forskjellig kjønn og etnisitet sitter i et lyst klasserom, smilende og forberedt for leksjonen.
I dette mangfoldige klasserommet er entusiasme for matematikk ikke bundet av kjønn; alle deltar med iver. Bilde fra Pexels.com
De beste matematikklærerne tilgjengelig
Elias
5
5 (21 Evaluering(er))
Elias
670kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Oda
4,9
4,9 (22 Evaluering(er))
Oda
799kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Olav
4,9
4,9 (12 Evaluering(er))
Olav
500kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Vadim
5
5 (27 Evaluering(er))
Vadim
500kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Per christian
5
5 (29 Evaluering(er))
Per christian
500kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
M zuhur
5
5 (68 Evaluering(er))
M zuhur
395kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Syed
5
5 (47 Evaluering(er))
Syed
800kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Sander
5
5 (20 Evaluering(er))
Sander
550kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Elias
5
5 (21 Evaluering(er))
Elias
670kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Oda
4,9
4,9 (22 Evaluering(er))
Oda
799kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Olav
4,9
4,9 (12 Evaluering(er))
Olav
500kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Vadim
5
5 (27 Evaluering(er))
Vadim
500kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Per christian
5
5 (29 Evaluering(er))
Per christian
500kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
M zuhur
5
5 (68 Evaluering(er))
M zuhur
395kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Syed
5
5 (47 Evaluering(er))
Syed
800kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Sander
5
5 (20 Evaluering(er))
Sander
550kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Start nå

Er matematikk en kjønnsbestemt arena?

Er det slik at ett kjønn er naturlig bedre i matematikk?

I en norsk kontekst kan vi se mot internasjonale studier for å forstå kjønnsforskjeller i matematikk. For eksempel, i Frankrike viser statistikk at 82 % av jentene oppnår høye karakterer i fransk i aldersgruppen 14-15 år, sammenlignet med 68 % av guttene.

Men når det gjelder matematikk, er bildet litt annerledes. Her viser tallene at 87,0 % av guttene og 86,8 % av jentene viser gode ferdigheter – en forskjell så minimal at den knapt er nevneverdig. Interessant nok er guttene mer tilbøyelige til å søke ekstra hjelp i matematikk, fra multiplikasjon og divisjon til mer avanserte emner som Pythagoras’ teorem og trigonometri.

Ekstrahjelp i matte og ekstra undervisning i dette faget, kan du lese mer om her.

Hva sier forskningen fra USA om kjønn og matematikk?

En omfattende amerikansk studie, som analyserte standardiserte tester fra 7 millioner studenter i 10 stater, konkluderer klart: Det er ingen forskjell i matematikkferdigheter mellom gutter og jenter. Dette resultatet utfordrer sterkt den utbredte stereotypien om at realfag er 'guttefag' og humanistiske fag 'jentefag' – en foreldet tro som fortsatt holdes i hevd av noen lærere og foreldre.

Denne stereotypien, som ikke har rot i vitenskapelig bevis, undergraver fortsatt jenters deltakelse i matematikk og vitenskap.

Men trenger vi å balansere kjønnene i matematikkutdannelsen?

Spørsmålet blir dermed ikke om vi må redusere antall mannlige studenter i matematikk for å gi plass til kvinnene, men heller hvordan vi kan sørge for at alle studenter, uavhengig av kjønn, får like muligheter og oppmuntring til å utforske og utmerke seg i dette viktige faget.

Noen barn føler de lærer mer og raskere dersom du gjør det gjennom lek eller spill. Det er flere mattespill- og apper som kan brukes i undervisningen av matematikk. Utvalget av disse appene har vi laget en full oversikt over i denne artikkelen.

Kulturen i matematikkundervisning: Er det kjønnsforskjeller?

Har matematikkfaget et kjønn?» Dette spørsmålet vekker debatt i norske klasserom, der gutter ofte velger praktiske og naturvitenskapelige fag, mens jenter heller mot litteratur, historie eller kunst.

Hvorfor ser vi denne kjønnsfordelingen? Ser vi på offisiell statistikk, observerer vi at enkelte felter som helsevesenet og utdanningssektoren, er dominert av kvinner, mens teknologi og naturvitenskap har en overvekt av menn.

En ung jente med en notatbok står foran en krittavle med en ukeplan som inkluderer matematikk.
Jenter og gutter møter de ulike skoleutfordringene på ulike måter. Bilde fra Pexels.com

Men, interessant nok, det er ofte jenter som går ut av skolen med høyere karakterer.

Hvordan forholder menn og kvinner seg til matematikk? Allerede i ungdomsskolen, etter å ha mestret grunnleggende matematiske konsepter, tenderer jenter til å fokusere på andre fag som engelsk, mens gutter heller mot matematikk. Dette fører til et forsprang i faget for guttene.

En fransk studie viser at kun 28 % av jentene velger naturfag, mot 41 % av guttene. Dette reiser spørsmålet: «Hvorfor er ikke jenter like inspirert av matematikk som gutter?»

Barndomsminner og kjønnsfordeling

Forskere som Isabelle Régner og Pascal Huguet har utforsket hvordan kvinners rolle i matematiske og vitenskapelige yrker påvirker barns læring og prestasjoner i matematikk.

Claude Steele, en fremtredende psykolog, fant at når matematikk ble presentert på en nøytral måte, presterte menn og kvinner likt. Dette antyder at underrepresentasjonen av kvinner i matematikk delvis skyldes samfunnets stereotypier.

En ny tilnærming til matematikk

Régner og Huguet testet dette ved å be barn om å lage grimaser, med halvparten fokusert på geometri og resten på kunst. Resultatene viste at jentene gjorde det dårligere i geometrioppgaven, mens guttene gjorde det dårligere i kunstoppgaven, noe som tyder på at stereotypier påvirker prestasjon.

Kulturens og familiens innflytelse på matematikklæring

Vår forståelse av matematikk begynner allerede i barndommen. Gutter trekkes ofte til matteleker som involverer konstruksjon, mens jenter engasjerer seg i rollespill som utvikler kommunikasjonsferdigheter.

Dette understreker viktigheten av å oppmuntre barn til å utforske matematikk gjennom lek og spill. En morsom idé kan være å resitere multiplikasjonstabellen mens man forbereder middag eller sitter på bussen.

De beste matematikklærerne tilgjengelig
Elias
5
5 (21 Evaluering(er))
Elias
670kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Oda
4,9
4,9 (22 Evaluering(er))
Oda
799kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Olav
4,9
4,9 (12 Evaluering(er))
Olav
500kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Vadim
5
5 (27 Evaluering(er))
Vadim
500kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Per christian
5
5 (29 Evaluering(er))
Per christian
500kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
M zuhur
5
5 (68 Evaluering(er))
M zuhur
395kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Syed
5
5 (47 Evaluering(er))
Syed
800kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Sander
5
5 (20 Evaluering(er))
Sander
550kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Elias
5
5 (21 Evaluering(er))
Elias
670kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Oda
4,9
4,9 (22 Evaluering(er))
Oda
799kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Olav
4,9
4,9 (12 Evaluering(er))
Olav
500kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Vadim
5
5 (27 Evaluering(er))
Vadim
500kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Per christian
5
5 (29 Evaluering(er))
Per christian
500kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
M zuhur
5
5 (68 Evaluering(er))
M zuhur
395kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Syed
5
5 (47 Evaluering(er))
Syed
800kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Sander
5
5 (20 Evaluering(er))
Sander
550kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Start nå

Kan matematikkundervisning endres i Norge?

Skal ting endres, og hvordan kan det skje?

Dette er spørsmål som engasjerer mange i Norge. Selvsagt bør ikke jenter – eller gutter, for den saks skyld – føle seg presset til å velge yrker basert på forlegne stereotypier.

Hvordan kan vi oppnå denne endringen? Det starter med å fortelle barn at deres personlige preferanser er viktige, men at de har like muligheter akademisk. De kan velge å studere hva de vil, enten det er medisin, jus, vitenskap, språk eller noe helt annet.

Lese- og skrivevansker er det særlig mange gutter som opplever. Denne problemstillingen har vi tatt for oss i artikkelen om dysleksi-tips til matteundervisning.

En gutt i en blå t-skjorte hviler hodet i hendene mens han sitter alene, tilsynelatende frustrert eller i dyp tenkning.
En liten pause og dyp refleksjon kan noen ganger være nøkkelen til å løse et vanskelig matteproblem. Bilde fra Pexels.com

Hva er rollen til familien i denne endringen? En viktig nøkkel til endring ligger hjemme. Når barn ser foreldrene dele husarbeidet likt og støtte hverandre i ulike gjøremål, lærer de at det ikke finnes «jente-» eller «guttejobber». Dette skaper et miljø hvor alle jobber er åpne for alle, uavhengig av kjønn.

Hvordan kan vi gjøre matematikk mer tilgjengelig og morsomt? Barn lærer best når de får utforske og lære i sitt eget tempo, og dette gjelder spesielt for matematikk. Å integrere matematikk i hverdagslige aktiviteter, som å bruke matematikkspill på nettet, kan gjøre faget mer spennende. Det finnes mange gratis ressurser tilgjengelig online, som utskrivbare regneark, matematikkspill og tidsbegrensede quizer.

Hvordan kan dette påvirke fremtidige valg? Når barn får muligheten til å utforske matematikk uten press, kan de utvikle en sterkere interesse og evne i faget. Dette kan igjen gjøre valget av videregående kurs mer spennende og relevant for dem. Det viktigste er at barna føler at de er gode på noe og får muligheten til å utforske sine styrker og interesser.

Hva er den ultimate belønningen? Med hardt arbeid og engasjement vil dørene til matematikk- og realfagsutdanning stå åpne, uavhengig av kjønn. Det er viktig å forstå at alle, med riktig innsats og engasjement, kan oppnå storhet i matematikk og andre fag.

Mange synes det er lettere å lære et fag når de gjør det i komforten av eget hjem. Hjemmeundervisning i matematikk kan du lese en interessant artikkel om her.

Kjønnsforskjeller i klasserommet

Forskning fra Norge viser at det er observerbare forskjeller i atferd mellom gutter og jenter i klasserommet. En studie som involverte observasjon av en ungdomsskoleklasse og intervju med lærere, viste at gutter ofte viser mer uønsket atferd og mottar mer oppmerksomhet fra lærerne, både i form av irettesettelser og generell interaksjon, mens jenter ofte går mer under radaren. Dette antyder at kjønnsroller og forskjeller kan bli opprettholdt av lærernes oppmerksomhetsfordeling, noe som kan ha en innvirkning på hvordan gutter og jenter engasjerer seg i matematikkfaget​​.

Kjønnsforskjeller i matematikkprestasjoner

En kvantitativ studie som omfattet 1103 elever fra 10 skoler i fire norske fylker, undersøkte kjønnsforskjeller i matematikk relatert til opplevd støtte fra lærer og foreldre, selvvurdering og motivasjon. Resultatene viste at guttene på ungdomsskolen hadde høyere faglig selvvurdering i matematikk og følte at de fikk mer støtte fra foreldrene sammenlignet med jentene. Imidlertid fant studien ingen signifikante kjønnsforskjeller når det gjaldt karakterer og opplevd støtte fra lærere.

Interessant nok hadde jentene på barneskolen høyere indre motivasjon for matematikk enn guttene. Dette antyder at både selvbilde og eksterne faktorer som støtte og motivasjon spiller en rolle i hvordan gutter og jenter opplever matematikkundervisningen​​. For hjelp i matte tilbyr Superprof matematikk hjelp på nett.

Andre matematiske myter

Matematikk er omgitt av en rekke myter og misforståelser som ofte kan hindre elevers engasjement og interesse for faget. En vanlig myte er at matematikk er et fag som bare er for "naturlig talentfulle" mennesker. Dette skaper en feilaktig oppfatning om at matematikk-evner er medfødte og ikke noe som kan utvikles gjennom øvelse og læring. En annen utbredt myte er at matematikk ikke er relevant for hverdagslivet.

Mange elever ser ikke den praktiske anvendelsen av matematikk i det daglige liv, som økonomistyring, arkitektur og til og med i kunsten. Videre er det en misoppfatning at matematikk er et isolert fag, uten tilknytning til andre disipliner som vitenskap, teknologi og til og med humaniora. Disse mytene kan bidra til en negativ holdning til matematikk, noe som hindrer elevers evne til å engasjere seg og nyte matematikklæringen. For ungdomsskoleelever som ønsker å utfordre slike myter og forbedre sine matematiske ferdigheter, kan det være en god idé å søke etter mattehjelp ungdomsskolen for ekstra støtte og veiledning.

Likte du denne artikkelen? Vurder den!

4,00 (2 vurdering(er))
Loading...
Tekstforfatter Henriette Ravnevand

Henriette Ravnevand

Innholdsskaper og tekstforfatter som elsker å skrive engasjerende tekster som fengsler leseren. Ved å skrive innhold som fremkaller ulike følelser, har jeg oppnådd det jeg ønsker med tekstene mine; å dele lidenskapen min med publikum.