"Matematikk er ikke noe for meg, jeg får aldri helt dreisen på det!" — Høres det kjent ut? Hvis du ikke har hørt det, har du garantert sagt det selv på et tidspunkt.

Av alle fagområdene i utdanningssystemet; den teoretiske siden og praktiske anvendelser er det som gjør at matematikk skiller seg ut fra andre.

Matematikk kan betraktes som det regjerende emnet blant vitenskapene siden det omhandler alt fra telling til sannsynlighet, grunnleggende algebra, fraksjoner og matematiske resonnementer...

Når det gjelder matematikk, plasserer man vanligvis eleven i en av følgende kategorier:

  • Du har et matematisk talent og har forstått alt fra dag én, noe som betyr at du nesten alltid er best i klassen. Matematikk er spennende for deg, og du kan aldri huske å ha bekymret deg for å holde tritt med klassekameratene dine.
  • Matematikk er bare ikke din greie, og du frykter å bli hengende etter i undervisningen. Kanskje du har slitt med noen viktige punkter som multiplikasjonstabellen eller den pytagoreiske læresetningen tidligere som har forhindret deg i å danne et fast grunnlag for å bygge på kunnskapen din.

Det kan virke som om enten har du talent, eller så har du det ikke.

Men hvorfor skal det hindre deg i å prøve å mestre matematikk?

Det er absolutt ingen grunn til å være redd for tall — de biter ikke! Hvis du føler deg overveldet av den invaderende frykten for å mislykkes i faget, kan det hende at problemet stammer fra lav selvtillit eller mangel på læringsstrategier som passer deg og din læringsstil.

Merk at dersom du virkelig opplever problemer med tall, kan det kanskje hende du har dyskalkuli. Det vil være fordelaktig å finne ut av tidlig, slik at du kan få best mulig tilrettelagt undervisning og støtte.

jente ser på leke med lengtende øyne
Å lære matematikk er et spørsmål om selvtillit. Foto: Unsplash
De beste matematikklærerne tilgjengelig
Elias
5
5 (21 Evaluering(er))
Elias
670kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Oda
4,9
4,9 (21 Evaluering(er))
Oda
549kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Vadim
5
5 (27 Evaluering(er))
Vadim
500kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Olav
4,9
4,9 (11 Evaluering(er))
Olav
500kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
M zuhur
5
5 (62 Evaluering(er))
M zuhur
395kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Magne
5
5 (15 Evaluering(er))
Magne
400kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Syed
5
5 (45 Evaluering(er))
Syed
800kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Sander
5
5 (20 Evaluering(er))
Sander
500kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Elias
5
5 (21 Evaluering(er))
Elias
670kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Oda
4,9
4,9 (21 Evaluering(er))
Oda
549kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Vadim
5
5 (27 Evaluering(er))
Vadim
500kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Olav
4,9
4,9 (11 Evaluering(er))
Olav
500kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
M zuhur
5
5 (62 Evaluering(er))
M zuhur
395kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Magne
5
5 (15 Evaluering(er))
Magne
400kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Syed
5
5 (45 Evaluering(er))
Syed
800kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Sander
5
5 (20 Evaluering(er))
Sander
500kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Start nå

Prøving og feiling bidrar til utvikling av hjernen

Professor Jo Boaler, som underviser i matematikk ved Stanford University, har undersøkt årsaken til hvorfor noen barn sliter i matematikk. Da den 7 år gamle sønnen til en av kollegaene hennes erklærte at han ikke lenger likte matematikk, spurte moren ham hvorfor. Hans svar var: "fordi den alltid ber om svar uten å lære oss noe".

Denne historien, som tusenvis av andre, viser hvordan grunnskolebarn mener at målet med matematikk er ganske uklart i forhold til andre fag. Dette kan virke ganske ironisk, gitt at matematikkens natur krever et klart svar.

Hvis vi virkelig vil sørge for at hvert barn får best mulig opplæring i matematikk, må vi endre tilnærmingen vår.

Det er en myte at noen mennesker er mattegenier

Det finnes egentlig ikke noe sånt som en "matematisk hjerne". Faktisk handler mestring i matematikk om å finne riktig undervisningsmetode for hver enkelt person. Hvis du bruker en tilpasset metode for å gjøre addisjon-, subtraksjon- eller trigonometriregninger, kan du bli riktig god i matte! For ekstra hjelp på veien kan man ta mattekurs Oslo, Trondheim og i andre byer.

Vitenskapen har bevist en sterk sammenheng mellom en elevs mening om seg selv og deres akademiske suksess. Det har også bevist at menneskets hjerne er i stand til å vokse både fysisk og i kapasitet, samt krympe, avhengig av hvordan den brukes.

Dette fenomenet ble demonstrert av en studie av drosjesjåfører i London som måtte huske hver eneste gate i London for å bli sertifisert sjåfør. Kapasiteten i hjernen (takket være hippocampus) økte, mens hjernen til de pensjonerte sjåførene, som ikke lenger trengte denne informasjonen, begynte å krympe.

Prøving og feiling bidrar til utvikling av hjernen på grunn av økt konsentrasjonsnivå som følger med å sitte fast med et algebraisk problem og gjøre matematiske beregninger. Det høye nivået av hjerneaktivitet får nervecellene til å formere seg, noe som betyr at du kan komme frem til riktig svar enda raskere neste gang du prøver å løse et lignende matteproblem.

Dette betyr ikke nødvendigvis at å gjøre matematiske feil vil forvandle deg til et matematisk geni, men det viser hvordan visse tilnærminger kan være mer effektive enn andre når det kommer til mestring av matematikk.

Prøving og feiling fungerer for alle slags matematiske disipliner, inkludert geometri, polynomfunksjoner, differensialligninger, multiplikasjon, divisjon, og til og med grafering av kvadratiske ligninger!

Kort sagt, å gjøre feil er ikke nødvendigvis bare negativt i matematikksammenheng.

student med brunt hår gjør matteoppgaver
Den største feilen mange gjør er å begynne på feil nivå. Foto: Unsplash

Boaler-metoden for å lære matematikk

En annen studie om matematikkferdighetene til barn viste at hjernen til de som opplevde matte som utfordrende oppførte seg annerledes enn barn som var flinke i faget.

Dette fenomenet ble lagt merke til av professor Jo Boaler. Hun registrerte at forskjellige områder av barnas hjerner lyste opp da de prøvde å løse matteoppgaver.

Boalers undervisningsmetode omfatter å representere matematikk visuelt og overvåke elevens fremgang ved å diskutere synet deres på deres egne styrker og svakheter med jevne mellomrom. Lignende studier av disse metodene har vist at ethvert barn er i stand til å forstå matematikk når undervisningen er tilpasset deres behov.

Prof. Boaler anslår at bare 2-3 prosent av befolkningen opplever reelle problemer med å lære matematikk, og derfor er resten av befolkningen fullt ut i stand til å lære emnet, inkludert på høyt nivå.

Personer som har lært matematikk gjennom tradisjonelle læringsmetoder blir ofte overrasket når de introduseres for den visuelle metoden, da det strider mot hjernens opprinnelige forståelse av matematikk. Dette er fordi den delen av hjernen som man bruker til visualisering er helt annerledes enn den delen som man bruker til problemløsning.

Nettopp derfor er spennende, fargerike apper og nettbaserte mattespill svært populært! Grunnen til at disse metodene har vært så vellykkede er måten de oppfordrer begge hjernehalvdelene til å jobbe sammen. Den logiske venstre hjernen drar nytte av kreativiteten til høyre hjernehalvdel —for visuelle elever er dette utrolig nyttig.

De beste matematikklærerne tilgjengelig
Elias
5
5 (21 Evaluering(er))
Elias
670kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Oda
4,9
4,9 (21 Evaluering(er))
Oda
549kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Vadim
5
5 (27 Evaluering(er))
Vadim
500kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Olav
4,9
4,9 (11 Evaluering(er))
Olav
500kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
M zuhur
5
5 (62 Evaluering(er))
M zuhur
395kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Magne
5
5 (15 Evaluering(er))
Magne
400kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Syed
5
5 (45 Evaluering(er))
Syed
800kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Sander
5
5 (20 Evaluering(er))
Sander
500kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Elias
5
5 (21 Evaluering(er))
Elias
670kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Oda
4,9
4,9 (21 Evaluering(er))
Oda
549kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Vadim
5
5 (27 Evaluering(er))
Vadim
500kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Olav
4,9
4,9 (11 Evaluering(er))
Olav
500kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
M zuhur
5
5 (62 Evaluering(er))
M zuhur
395kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Magne
5
5 (15 Evaluering(er))
Magne
400kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Syed
5
5 (45 Evaluering(er))
Syed
800kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Sander
5
5 (20 Evaluering(er))
Sander
500kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Start nå

Å lære matematikk krever en bestemt sinnstilstand

Det er et faktum at en elevs selvtillit kan påvirke deres fremgang i matematikk. Hvis man gjør matematiske oppgaver med en positiv innstilling, endrer læringsprosessen seg og gir bedre resultater.

Ifølge prof. Boaler er barn mer i stand til å lære matematikk enn mange tror.. Lærere ser muligens ikke potensialet i et barn og tviler på deres evne til å mestre matematikk på høyere nivå i skolen. Dette kan skape problemer for barnet, som kan begynne å tro på det samme om seg selv.

Et alternativ man kan benytte for å øke barnets selvtillit vil være å skaffe privat mattehjelp. Ved hjelp av skreddersydde undervisninger og tilpassede læringsmetoder kan barnet oppleve mestring og selvtillit når det kommer til matematikk.

Boaler mener at vanskeligheter med å skape et positivt tankesett kommer når barnet blir møtt med ja/nei-spørsmål. Siden svarene enten er helt riktige eller helt feil, er det ikke noe grunnlag for konstruktiv læring. Hun foreslår et visuelt alternativt, der læreren jobber med eleven for å skape dialog og ulike måter å komme frem til en løsning på.

I stedet for å kave seg gjennom endeløse matematiske regneoppgaver og utspørringer i klasserommet, bør eleven få sjansen til å aktivt løse problemet. Eleven bør oppfordres til å finne sine egne løsninger og bruke kreativiteten. Det bidrar til å forbedre problemsløsningsferdighetene, samtidig som eleven lærer mer om sine foretrukne læringsstrategier. Denne metoden vil dessuten hjelpe elevene til å tenke over og sette pris på matematikk i det virkelige livet.

Morsomme matematikkspill for barn som mattebingo kan være en spesielt nyttig ressurs hvis du er en forelder eller mattelærer som ønsker å oppmuntre til gjennomgang av matematiske emner som allerede har blitt undervist i skolen.

fargerike spillbrikker og terninger
At barn kan lære matematikk raskere gjennom spill er et faktum. Foto: Unsplash

Lær matematikk uten press

Noen ganger kan press være bra. Det motiverer oss til å bli bedre og appellerer til vår konkurransedyktige side. Imidlertid viste en annen studie utført av prof. Jo Boaler at konstant press og spesielt stress forårsaket av tidsbegrensninger, faktisk kan forårsake mentale blokkeringer. Resultatet av dette er at hjernen ikke er i stand til å være 100 prosent effektiv i prosessene sine.

Hindringer forårsaket av press om å gjøre det bra er svært vanlig. Dette gjelder spesielt barn som lider av matteangst på skolen eller som mangler selvtillit. Økt press betyr at disse elevene fokuserer på stresset og står i fare for å miste fotfestet i faget.

Ofte vil mattelæreren oppfordre elevene til å svare på spørsmål foran klassekameratene sine. Denne metoden forsterker ideen om at hvor rask man er i hoderegning teller mest. Ironisk nok er det slik at selv personer med doktorgrad i matte, ikke beregner tall så mye raskere enn resten av befolkningen; de bruker bare visse matteteknikker som gjør beregningene mye enklere.

fargeblyanter og lys bakgrunn
Motivasjon og lærelyst er viktig for elevenes læring. Foto: Unsplash

Er det stressende å undervise i matematikk?

Matematikklærere kan selv bli engstelige når det gjelder visse matematiske emner. Dette er vanligvis fordi deres forståelse er basert på hvordan læreren deres underviste i matte da de var yngre, med udaterte og ineffektive metoder.

Grunnskolelærere ser ut til å være blant dem som er hardest rammet av dette. Å jobbe med kommunikasjon og visualisering, og diskutere ulike løsninger på matteoppgaver, er uvurderlig for barn som lærer matematikk. Å oppmuntre til kreativitet og finne ut den beste individuelle læringsstrategien for hver elev vil hjelpe med å overkomme mattefrykten og læring på lang sikt.

Effektiv læring starter med en positiv sinnstilstand

Tilnærmingen til nasjonale læreplaner må åpenbart endres hvis alle barn skal få tilbud om like læringsmuligheter. Å undervise i matematikk ved bruk av samme metode for alle, viser seg å være langt mindre effektivt enn å hjelpe eleven å forstå hvordan matematikk fungerer og hvordan det er relevant for hverdagen. Det er her skreddersydd privatundervisning kommer inn.

Med en klasse på 30 elever er det vanskelig for læreren å legge til rette for alle de spesifikke behovene til hver enkelt elev. Hvis eleven eller studenten er bekymret for å bli hengende etter i undervisningen, eller trenger leksehjelp i matematikk, er privatundervisning muligens svaret.

Spesialundervisning er ofte den beste formen for adaptiv læring siden privatlæreren fokuserer på eleven i stedet for å komme seg gjennom mattepensumet raskest mulig. Privat matematikkhjelp gjør det mulig for barn og voksne å gjenoppdage sin kjærlighet til matematikk og perfeksjonere matteferdighetene sine. Spesialundervisning i matematikk ikke bare faglig forbedring, men også en helhetlig og positiv tilnærming til læring.

Privatundervisning i matte er gunstig for alle, uansett nivå. Enten du går på videregående skole og ønsker å forbedre karakteren din, er en bachelorstudent som er på utkikk etter noen nyttige tips, eller uten noen formelle matematiske kvalifikasjoner, men bare ønsker å finpusse mattekunnskapen din. Dette skaper en atmosfære av læring uten press, der den enkelte kan utvikle grunnleggende matematikkunnskaper og bygge et solid grunnlag for fremtidig læring.

Ta et mattekurs online med en mattelærer og gjenoppdag lidenskapen din for matematikk i dag! Uansett hvor du er på din matematikkreise, vil privatundervisning gi deg den støtten og veiledningen du trenger for å oppnå suksess.

Likte du denne artikkelen? Vurder den!

4,00 (2 vurdering(er))
Loading...

Susanne Eikefjord

Kreativ skribent som elsker å lære nye ting. Hobbyene mine er kunst, musikk og planter, ikke minst skrive så busta fyker.