Det er mange skuespillere i verden, og det store flertallet av dem blir aldri verken berømte eller spesielt anerkjente. Rundt om i verdens teatre er det mange skjulte perler å oppdage!

Kjærligheten til teateret og dramaet har inspirert mange unge skuespillerspirer til å ønske seg en karriere innenfor faget de elsker, uansett hvor lite det kanskje ender opp med å betale.

Og hvilket sted er bedre å begynne på enn å ta et dramakurs hvor man lærer seg nye skuespillteknikker?

En mann løfter en arm og holder den andre til brystet, han ser dramatisk ut
Stanislavskijs system har som mål å hjelpe skuespillere med å spille realistisk. (Kilde: Unsplash)

I denne artikkelen ser vi på tankegodset som har inspirert en rekke kjente og populære metoder, blant annet både metodeskuespill og Meisner-teknikken. Vi snakker naturligvis om Konstantin Stanislavskij og hans innflytelsesrike system.

De beste Teaterlærerne tilgjengelig
Cecilie
5
5 (8 Evaluering(er))
Cecilie
500kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Karoline
5
5 (3 Evaluering(er))
Karoline
350kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Solveig
Solveig
400kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Aleksandra rasmussen
Aleksandra rasmussen
300kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Ingeborg
Ingeborg
220kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Maren eline
Maren eline
300kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Elise
Elise
350kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Sarah kaurin
Sarah kaurin
350kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Cecilie
5
5 (8 Evaluering(er))
Cecilie
500kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Karoline
5
5 (3 Evaluering(er))
Karoline
350kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Solveig
Solveig
400kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Aleksandra rasmussen
Aleksandra rasmussen
300kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Ingeborg
Ingeborg
220kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Maren eline
Maren eline
300kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Elise
Elise
350kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Sarah kaurin
Sarah kaurin
350kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Start nå

Opprinnelsen til Stanislavskij-systemet

Konstantin Stanislavskij ble født i 1863 i Moskva, inn i en av Russlands mest velstående familier. Fødenavnet hans var Konstantin Sergejevitsj Aleksejev, men i 1884 tok han artistnavnet Stanislavski for å skjule teatervirksomheten sin fra familien. Det tok heldigvis ikke lang tid før han fikk støtte fra familien, og han ble snart et av de best etablerte navnene i et russiske teatermiljøet.

I 1898 grunnla han Moskva kunstnerteater sammen med Vladimir Nemirovitsj-Dantsjenko. Teateret hadde stor innflytelse i Russland, og etter hvert også i resten av Europa og videre ut i verden.

Mens han jobbet på Moskva kunstnerteater, begynte han å gjøre en grundig undersøkelse av skuespillerprosessen. Han begynte å utvikle skuespillteknikker, blant annet psykologisk realisme, og begynte å organisere skuespillteknikkene i sammenhengende teorier.

Det første kjente tilfellet av at Stanislavskij nevner Systemet, er i 1909. To år senere var teknikken i bruk i Moskva kunstnerteaters forestillinger.

Siden begynnelsen av 1900-tallet har Stanislavskijs skuespillteorier vært tatt i bruk av skuespillere i de fleste verdenshjørner. Han er den største og mest innflytelsesrike blant alle moderne skuespillpedagoger.

Det viktigste å huske når det gjelder Stanislavskijs system, er at skuespillerne forventes å gå inn i karakteren de spiller. Stanislavskijs metoder bidrar til å gjøre fremførelsene mer realistiske og naturalistiske.

Lær om en annen skuespillteknikk, praktisk estetikk, her.

Hvilke elementer består Stanislavskijs system av?

Stanislavskijs metode har sju steg i form av refleksjonsspørsmål som skal hjelpe skuespillerne med å skape en troverdig fremstilling av karakteren de spiller:

  1. Hvem er jeg?
  2. Hvor er jeg?
  3. Når er det?
  4. Hva ønsker jeg?
  5. Hvorfor ønsker jeg det?
  6. Hvordan oppnår jeg det?
  7. Hva må jeg overkomme?

Jeget i dette tilfellet er naturligvis ikke skuespilleren, men rollefiguren. Ved å besvare dem, kommer man et hakk dypere inn i deres sinn, forstår litt mer av deres ønsker, frykt og det som motiverer dem.

Lær om klassisk drama og skuespillteknikk her.

en kvinne holdet en hånd mot kinnet og ser tankefullt ut i luften, hun står i mørke, ansiktet hennes er mildt opplyst
Stanislavskijs metode hjelper skuespillere med å komme inn i hodet på rollefigurene sine. (Kilde: Unsplash)

Blant rådene som kan gis til skuespillere med utgangspunkt i Stanislavskijs tenkning, er å lese manus nøye for å gjøre seg godt kjent med karakteren, dens omgivelser og motivasjoner, jobbe med hvordan karakteren ville reagere i forskjellige situasjoner og identifisere karakterens mål og hindringer.

I tillegg nevner vi følgende konsepter og begreper fra Stanislavskijs system:

  • Realisme i teateret: Den fjerde veggen etableres og opprettholdes, slik at situasjonene på scenen får et mer realistisk preg. Publikum skal ikke anerkjennes eller interageres med under en forestilling som styres av disse prinsippene. Selve dramaet består av hverdagslige samtaler og talemåter, utført av vanlige mennesker. Realisme er den dominerende sjangeren.
  • Gitte omstendigheter: Dette henviser til detaljene en skuespiller får utdelt om rollefiguren sin.
  • Følelsesrelatert hukommelse: Skuespilleren husker tilbake til en opplevelse der de hadde en lignende følelse til den de prøver å vekke. De "låner" følelser fra fortiden for å skape en realistisk fremførelse.
  • Det magiske "hvis": Det viktigste spørsmålet skuespilleren kan stille, er: "Hva ville jeg gjort hvis jeg var i denne situasjonen?" Slik jobber skuespilleren for å plassere seg i rollefigurens situasjon.

For en dramateori der brudd med den fjerde veggen er et viktig element, sjekk ut denne artikkelen om Brecht.

Hvor kan man lære mer om Stanislavskijs metode?

Om du går dine siste år på videregående, kan et godt alternativ være å gå et år på en skuespillerlinje på folkehøyskole. Her får du testet ut en rekke teknikker, kjent på om skuespillerfaget er noe for deg og eventuelt hvilke skuespillteorier du kjenner deg mest hjemme i.

Danvik folkehøyskole har de for eksempel et kurs i skuespillteori der du, i tillegg til å lære mer om Stanislavskijs teknikker, lærer om metodeskuespill og, mer overordnet, karakterarbeid, dramaturgi og tekstanalyse.

Du kan også velge å ta timer med en privatlærer i skuespill, for eksempel en av Superprofs mange dyktige lærere. Da kan du selv være med på å bestemme undervisningens utforming, det gjelder bare å finne en lærer som underviser i Stanislavskijs system. På Superprofs lærerprofiler presenterer dramalærerne seg og forteller om sin bakgrunn og sine foretrukne fagområder, så det er bare å bla seg rundt!

Ikke minst tilbyr en rekke norske høyskoler dramautdanninger. Her kan du være trygg på å få en solid innføring i en mengde skuespillteorier, selv om du ikke vil finne et studieløp som ensrettet følger Stanislavskijs metoder.

Dersom du ikke er sikker på om noen av disse forslagene er rett for deg, anbefaler vi å gjøre noe så lett som å søke på kurs i Stanislavskijs system i ditt nærområde. Det dukker stadig opp spennende kurs, så det er bare å følge med!

en gruppe personer beveger seg rundt i et rom, de er i sin egen verden og beveger seg på merkelige måter som om de gjør en øvelse
Et kurs er et fantastisk sted å introduseres for Systemet på. (Kilde: Unsplash)

Anerkjente skuespillere som bruker Stanislavskijs system

Ordene fra Stanislavskijs bok En skuespillers arbeide med seg selv har gjort et virkelig betydningsfullt inntrykk på en mengde skuespillere som har ønsket å utvikle seg og gjøre mer troverdige prestasjoner – og det gjennom det aller meste av 1900-tallet.

Siden Stanislavskij regnes som de moderne skuespillteknikkenes far, kommer det neppe som noe sjokk at mange dramapedagoger har undervist i systemet hans. Den følgende listen inkluderer noen av de mest kjente skuespillerne som bruker eller har brukt Stanislavskijs metoder i sitt arbeid:

  • Marlon Brando: Brando ble undervist av Stella Adler, som var sterkt inspirert av Stanislavskij. Marlon Brando er kjent for sitt rå talent og den unike sansen for realisme som han tar med seg inn i rollene sine. Han er kanskje aller best kjent for rollen som Stanley Kowalski i En sporvogn til Begjær, Terry Malloy i Storbyhavnen og Vito Corleone i Gudfaren. Brando strakte seg alltid langt for å forstå rollefigurens følelser, og det endte med noen av de mest troverdige skuespillerprestasjonene i filmens historie. Han var en viktig innflytelse i Hollywood, og i 1999 ble han kåret av Time magazine til en av århundrets 100 viktigste personer.
  • John Gielgud: Gielgud var en av de opprinnelige følgerne av Stanislavskijs system, og en av få skuespillere som har oppnådd å få en såkalt EGOT, altså vunnet både en Emmy, en Grammy, en Oscar og en Tony. Arbeidet hans har strukket seg gjennom hele åtte tiår, og han regnes som en av de største skuespillerne i historien. Hans realistiske og menneskelige fremførelser kan vi takke Stanislavskijs teknikker for.
  • Ellen Burstyn: Burstyn er enda en skuespiller som har siktet mot å gjøre så sannferdige skuespillerprestasjoner som mulig. Ellen Burstyn tok modige valg om å spille komplekse karakterer som befinner seg i realistiske situasjoner. Menneskeligheten som skinner gjennom i alle fremførelsene, gjør henne til et perfekt eksempel på en skuespiller som klarer å oppfylle et fantastisk potensial ved hjelp av Stanislavskijs tankegods. Hun har blitt hyllet som en av tidenes største skuespillere, og vunnet en Oscar for rollen sin i det klassiske dramaet Alice bor ikke her lenger, regissert av Martin Scorsese.

Disse tre kjempene av noen skuespillere er bare en liten smakebit på hva Stanislavskij med sine teorier og teknikker har vært med på å produsere. Andre skuespillere som har benyttet seg av Systemet i sitt arbeid, er Dustin Hoffman, Marilyn Monroe, James Dean, Julie Harris og Harvey Keitel.

Det vil alltid være verdt tiden, innsatsen og pengene å studere Stanislavskijs system: Teknikkene er utviklet for å hjelpe skuespillere med å bli bedre gjennom å oppnå mer realistiske fremførelser: Og med over hundre år med erfaring kan vi trygt si at de har lykkes med det!

>

Plattformen som kobler privatlærere og elever

Første kurstime gratis

Likte du denne artikkelen? Vurder den!

5,00 (1 vurdering(er))
Loading...

Åshild

Jeg liker bøker, kunst og turer i skog og mark. Planene mine for nær fremtid er å lære meg spansk og å dyrke mine egne grønnsaker.