Kunnskap om gode skuespillteknikker kan være en fantastisk hjelp for en skuespillerspire som ønsker å utvikle ferdighetene sine. Gode kulturopplevelser kan lyse opp en hel sal med publikummere, og det er ikke mangel på skuespillere som ønsker å få vist seg frem.

Noen av de mest populære skuespillmetodene har blitt tatt i bruk av kjente, store skuespillere som Meryl Streep, Helen Mirren, Daniel Day-Lewis, Tom Cruise, Marilyn Monroe, Al Pacino og Sir Laurence Olivier.

Naturligvis kan man bli en dyktig skuespiller uten en formell utdannelse eller å ha studert én eller flere skuespillteknikker, men i de aller fleste tilfeller er denne typen kunnskap en styrke. De er både en hjelp når man skal utvikle ferdighetene sine, gjøre seg synlig på en audition og finne frem til sin egen skuespillstil.

nærbilde av et opplyst ansikt i et mørkt rom, hun holder hendene mot ansiktet og ser dramatisk opp
Hvordan skal man best formidle en rollefigurs indre liv? (Kilde: Unsplash)

I denne artikkelen trekker vi frem seks viktige skuespillmetoder som har vært med på å forme skuespillet slik vi kjenner det.

De beste Teaterlærerne tilgjengelig
Cecilie
5
5 (8 Evaluering(er))
Cecilie
500kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Karoline
5
5 (3 Evaluering(er))
Karoline
350kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Solveig
Solveig
400kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Aleksandra rasmussen
Aleksandra rasmussen
300kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Ingeborg
Ingeborg
220kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Maren eline
Maren eline
300kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Elise
Elise
350kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Sarah kaurin
Sarah kaurin
350kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Cecilie
5
5 (8 Evaluering(er))
Cecilie
500kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Karoline
5
5 (3 Evaluering(er))
Karoline
350kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Solveig
Solveig
400kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Aleksandra rasmussen
Aleksandra rasmussen
300kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Ingeborg
Ingeborg
220kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Maren eline
Maren eline
300kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Elise
Elise
350kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Sarah kaurin
Sarah kaurin
350kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Start nå

Klassisk skuespill

Det såkalte klassiske skuespillet ble utviklet på slutten av 1800-tallet fra metodene Konstantin Stanislavskij arbeidet frem.

Stanislavskij mente at alle skuespillere bør analysere manus for å få en så god forståelse av rollefiguren som mulig og dermed gjøre en overbevisende rolleprestasjon.

Den franske skuespilleren og dramateoretikeren Michel Saint-Denis flyttet til London i 1935. Her etablerte han en dramaskole hvor han underviste skuespillere som Sir Alec Guinness og Jessica Tandy i klassisk skuespill. Saint-Denis brukte improvisasjon og sanseminne som sentrale metoder, og vektla en balanse mellom rollefigurens interne og eksterne motivasjon i karakterfremstillingen.

I kjernen av det klassiske skuespillet ligger en tanke om at skuespilleren må klare å identifisere seg med rollefiguren sin for at hen skal klare å gjøre en troverdig prestasjon.

Trekk ved det klassiske skuespillet er:

  • en kontrollert og gjennomtenkt bruk av gester og andre kroppslige handlinger
  • formidling av følelser gjennom effektiv stemmebruk
  • identifikasjon og personalisering
  • improvisasjon

Blant de kjente skuespillerne som har benyttet seg av denne metoden, finner vi Cate Blanchett (Blue Jasmine, The Aviator, Elizabeth), Patrick Stewart (X-Men-filmene, teaterroller for The Royal Shakespeare Company), og Orson Welles (Citizen Kane, The Trial).

Stanislavskij's system

Konstantin Stanislavskij har allerede rukket å bli nevnt, og det gir et hint om hvor viktig han har vært i utviklingen av det moderne skuespillet. Han ble født i 1863 i Moskva, og døde i 1938.

Sammen med dramatikeren og regissøren Vladimir Nemirovitsj-Dantsjenko startet han Moskva kunstnerteater i 1898. Det såkalte Systemet utviklet han etter i årevis å ha analysert og tatt notater fra oppsetningene ved Moskva kunstnerteater og andre teatre. Det nevnes først i forbindelse med forberedelsene til en oppsetning i 1909. Etter å ha brukt enda noen år på å perfeksjonere teoriene sine, begynte Moskva kunstnerteater å bruke dem i alle sine oppsetninger.

Metodene hans brukes av mange den dag i dag, både blant film- og sceneskuespillere.

Det en følger av Stanislavskijs system alltid har i bakhodet, er at hen virkelig må gå inn i rollen hen spiller. 

For å oppnå dette kan man bruke de følgende syv spørsmålene:

  1. Hvem er jeg?
  2. Hvor er jeg?
  3. Når er det?
  4. Hva vil jeg?
  5. Hvorfor vil jeg det?
  6. Hvordan skal jeg oppnå det?
  7. Hva må jeg overkomme?

"Jeg" refererer, for ordens skyld, til rollefiguren, ikke skuespilleren.

I tillegg kan vi nevne følgende stikkord fra det sentrale stoffet i Stanislavskijs system: realisme på scenengitte omstendigheteremosjonell hukommelse og det magiske "hvis".

Blant skuespillerne som har tatt i bruk Stanislavskijs system, har vi Ellen Burstyn (Alice Doesn't Live Here Anymore og Requiem For a Dream), Marlon Brando (Streetcar Named Desire, On the Waterfront og The Godfather) og John Gielgud (Julius Caesar, The Good Companions og Arthur).

neonlys på vindu med teksten "what is your story?"
Noen velutformede spørsmål kan gi god innsikt i rollefigurens motivasjon og personlighet. (Kilde: Unsplash)
De beste Teaterlærerne tilgjengelig
Cecilie
5
5 (8 Evaluering(er))
Cecilie
500kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Karoline
5
5 (3 Evaluering(er))
Karoline
350kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Solveig
Solveig
400kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Aleksandra rasmussen
Aleksandra rasmussen
300kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Ingeborg
Ingeborg
220kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Maren eline
Maren eline
300kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Elise
Elise
350kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Sarah kaurin
Sarah kaurin
350kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Cecilie
5
5 (8 Evaluering(er))
Cecilie
500kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Karoline
5
5 (3 Evaluering(er))
Karoline
350kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Solveig
Solveig
400kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Aleksandra rasmussen
Aleksandra rasmussen
300kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Ingeborg
Ingeborg
220kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Maren eline
Maren eline
300kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Elise
Elise
350kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Sarah kaurin
Sarah kaurin
350kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Start nå

Metodeskuespill

Metodeskuespill, også kjent som method acting, er en av de mest kjente skuespillteknikkene: både på godt og vondt. Opphavsmannen bak metoden er den polskfødte amerikaneren Lee Strasberg, en regissør og skuespiller.

Strasberg var med på å grunnlegge The Group Theatre og var den første kunstneriske lederen for The Actors Studio i New York.

Strasberg var tydelig influert av Stanislavskij og hans metoder for autentisk skuespill, og dette utgjorde noe av utgangspunktet da han gikk i gang med å utvikle sin egen skuespillmetode. Han hadde sett flere oppsetninger av Moskva kunstnerteater da de turnerte i USA på 1920-tallet.

Strasberg så det store potensialet i Stanislavskijs nyskapende metoder, og sørget derfor for å gjøre seg godt kjent med dem. Han tok flere kurs med dramalærere som hadde gått i lære under Stanislavskij, og etter hvert utviklet han settet med teknikker som har blitt kjent som Metoden.

Metoden er en psykologisk teknikk som krever at skuespilleren virkelig fordyper seg for å oppføre seg på en realistisk måte i fiktive situasjoner.

Blant de grunnleggende elementene i Metoden finner vi:

  • kravet om at skuespilleren skal kvitte seg med egne bekymringer og eget stress for å bli et blankt ark
  • fokus og hyperoppmerksomhet rettet mot sansene
  • sansehukommelse

Det er mange skuespillere å velge blant når man skal trekke frem noen som har benyttet seg av Metoden for å spille en rolle troverdig. Vi nevner Daniel Day-Lewis' roller i Lincoln og My Left Foot, Charlize Theron som Aileen Wuornos i Monster og Robert De Niros arbeid i Taxi Driver: alle strålende eksempler på at metodeskuespillet har fått optimal uttelling.

Meisner-teknikken

Sanford Meisner ble født i 1905. Han utviklet Meisner-teknikken etter å ha jobbet med Lee Strasberg og Stella Adler ved The Group Theatre i New York.

Deretter gikk han videre til The Neighborhood Playhouse, der han jobbet med å perfeksjonere sin egen metode. The Neighborhood Playhouse regnes ofte som Meisner-teknikkens hjem.

Meisner-teknikken forveksles ofte med Strasbergs metode, siden de begge har røtter i Stanislavskijs system.

Meisner-teknikken er også kjent som sannferdig skuespill, siden den hjelper skuespillerne med å komme seg ut av sitt eget hode og respondere instinktivt på omgivelsene sine.

Viktige elementer i Meisner-teknikken er:

  • repetisjon
  • sannferdig skuespill
  • improvisasjon
  • fantasi

Kjente skuespillere som benytter seg av Meisner-teknikken, er Diane Keaton (Annie Hall, The Godfather og Marvin's Room), Robert Duvall (Tender Mercies, Apocalypse Now og The Judge) og Sandra Bullock (Miss Congeniality, Speed og The Blind Side).

en hånd stikkes ned i vannet på en strand, helt inne på grunna
Meisner-teknikken skal hjelpe skuespillerne med å komme i mer umiddelbar kontakt med det som skjer rundt dem. (Kilde: Unsplash)

Brechts dramateori

Bertolt Brecht ble født i Bayern i 1898, og er kanskje best kjent for sine dramaer og sin lyrikk. I tillegg utviklet han dramateori, og metodene han utviklet for sceneoppsetninger og skuespill var spesielt populære i tiårene etter 2. verdenskrig. De har fremdeles innflytelse på scene- og filmregissører den dag i dag.

Brecht er kjent for sine politiske stykker, sterkt influert av et marxistisk tankegods. Brecht ønsket ikke, i motsetning til mange av de andre vi har tatt for oss, at publikum skulle lene seg tilbake og fortape seg i historien som spilles på scenen foran dem. Han ville derimot at publikum skulle forlate teateret med oppildnede meninger om  sosiale, økonomiske og politiske spørsmål.

Brecht har skrevet kjente stykker som Mor CourageTolvskillingsoperaen og Det gode menneske fra Sezuan.

Viktige trekk ved Brechts dramateori er:

  • bruk av forteller: En forteller ble brukt for å minne publikum på at de ser på en fortelling.
  • brudd med den fjerde veggen: Den fjerde veggen, som var så viktig i Stanislavskijs system, ble revet ned av Brecht. I han stykker henvender skuespillerne seg direkte til publikum med utsagn, spørsmål og lengre taler.
  • bruk av sang og musikk: Sanger ble spilt i bakgrunnen på merkelige tidspunkt, også dette for å minne publikum på at de ikke ser på virkelige hendelser.

Brecht er den sentrale representanten for det episke, eller dialektiske, teateret. Det episke teateret er dypt politisk og har som mål å tvinge publikum til å reflektere over dramaets scener, situasjoner og ladde øyeblikk.

Det episke teateret skiller seg fra det dramatiske teateret ved å ha et fragmentert narrativ og ukronologisk progresjon, i tillegg til fraværet av en intensjon om at publikum skal knytte seg til karakterene.

Blant regissører som er influert av Brecht har vi Lars von Trier og Jean Luc Godard. 

Praktisk estetikk

Den siste, og yngste, metoden vi skal ta for oss, kalles praktisk estetikk eller practical aesthetics.

Somrene 1983 og -84 ble det holdt workshops av dramatikeren David Mamet og skuespilleren William H. Macy i Vermont i USA. Det var i løpet av disse at den praktiske estetikken ble utviklet.

Denne tilnærmingen til skuespill er, som navnet tilsier, praktisk, og reduserer skuespillerens hang mot selvbevisst refleksjon.

Metoden har tre hovedkomponenter: repetisjonfremførelsesteknikk og manusanalyse.

Blant kjente tilhengere av praktisk estetikk finner vi naturlig nok William H. Macy (Fargo og Shameless), men også Rose Byrne (Bridesmaids, X-Men-filmene og Neighbors) og Felicity Huffman (Desperate Housewives).

Så, hvilken metode passer for deg?

>

Plattformen som kobler privatlærere og elever

Første kurstime gratis

Likte du denne artikkelen? Vurder den!

5,00 (1 vurdering(er))
Loading...

Åshild

Jeg liker bøker, kunst og turer i skog og mark. Planene mine for nær fremtid er å lære meg spansk og å dyrke mine egne grønnsaker.