Hva er privatundervisning? Man kan svare mange ting på det, men i sin essens er privatundervisning frihet.

Det er friheten til å lære akkurat det du vil og trenger, når det passer for deg, og på den måten du lærer best.

Når det er foreldrene som bestemmer at barnet skal få privatundervisning, vil noen kunne oppleve det litt som en "straff". Ideelt sett er det en avgjørelse man tar i fellesskap, men noen ganger er det lettere for foreldrene enn for eleven å se hva som trengs. Heldigvis endrer ofte den skeptiske unge mening etter å ha sett hva privatundervisningen egentlig går ut på.

Det er nemlig stor forskjell på den vanlige skoleundervisningen og på undervisningen man får privat. Skoleundervisningen er utformet for en tenkt gjennomsnittlig elev. Selv om læreren kan tilpasse undervisningen til klassen, er det vanskelig å gjøre undervisningen optimal for hver enkelt elev. Skoleelever har rett på tilpasset opplæring, men dessverre har ikke alle skoler ressursene til å gjennomføre dette i tilstrekkelig grad.

tenåringselever sitter i et klasserom, noen smiler
Mange elever trives på skolen, men undervisningen er sjelden optimal for absolutt alle. (Kilde: Unsplash)

Hvis du ønsker å supplere skoleundervisningen, er det nærliggende å vurdere privatundervisning.

I denne artikkelen ser vi nærmere på hva som skiller privatundervisningen fra skoleundervisningen. Er det noe du bør vurdere?

De beste lærerne tilgjengelig
M zuhur
5
5 (78 avis)
M zuhur
395kr
/h
Gift icon
1. kurstime gratis!
Julianne sofia
5
5 (7 avis)
Julianne sofia
500kr
/h
Gift icon
1. kurstime gratis!
M zuhur
5
5 (78 avis)
M zuhur
395kr
/h
Gift icon
1. kurstime gratis!
Julianne sofia
5
5 (7 avis)
Julianne sofia
500kr
/h
Gift icon
1. kurstime gratis!
Start nå

Akademisk privatundervisning vs. skoleundervisning: to vidt forskjellige metoder

Du som har tatt privatundervisning, skjønner sannsynligvis hva vi mener når vi snakker om frihet. Her spiller du en mye mer sentral rolle i utformingen av undervisningen enn det du er vant med fra skolen.

Med privatundervisning har elevene muligheten til å prøve seg frem og finne den beste undervisningsmetoden – naturligvis i fellesskap med læreren. Forskjellige elever trenger forskjellige fremgangsmåter, forskjellig tempo – og forskjellige lærere.

Når du tar privatundervisning, er ikke nødvendigvis personen som underviser deg en utdannet lærer. Også dyktige studenter eller folk med lang arbeidserfaring fra et relevant felt kan være gode lærere. Hva slags lærer som passer deg, kommer an på alt fra nivået ditt til ambisjonene og interessene dine.

Når det kommer til denne typen undervisning, som foregår under fire øyne, kan du møte en metodologi som er vidt forskjellig fra den du har møtt på skolen.

Kanskje møter du ikke den gjennomarbeidede pedagogiske tilnærmingen til en lærer med årevis med studier og erfaring bak seg. Det kan imidlertid veies opp med et avslappet forhold til læreren din og senkede skuldre i undervisningen. Sannsynligheten er dessuten stor for at privatlæreren din er yngre enn din gjennomsnittlige lærer, noe som kan bidra videre til å gjøre deg komfortabel i undervisningssituasjonen.

Måten de snakker med deg, vil kanskje også være annerledes. Privatundervisning er i stor grad dialogbasert, og det er viktig at du føler deg komfortabel med å uttrykke deg og stille spørsmål. Vet ikke læreren din hva du forstår og ikke forstår, er det vanskelig å gi deg god hjelp.

Om du ønsker en mer tradisjonell tilnærming til undervisningen, finnes det naturligvis lærere som kan tilby dette også. Fra leksehjelp til grunnleggende innføring i et fagfelt: Valget er ditt.

Fleksibilitet eller disiplin?

Det er en altfor stor generalisering å si at privatundervisning faller innunder kategorien fleksibilitet, mens den tradisjonelle skoleundervisningen faller innunder kategorien disiplin. Begge undervisningsformene krever en god dose av både fleksibilitet og disiplin for å være vellykket.

Dersom man måtte karikere og plassere én i hver kategori, ville imidlertid de fleste si at privatundervisningen hører til i fleksibilitetskategorien, mens skoleundervisningen hører til under disiplinkategorien.

Dette har mye å gjøre med det faktum at det skreddersydde privatlæreropplegget ikke er gjennomførbart i skolesammenheng og at skoleundervisningen styres av tydeligere standarder og læringsmål. Dette er viktig for å sikre kvaliteten på undervisningen, men endrer ikke det faktum at det er omtrent umulig å lage undervisning som passer alle de 30 elevene i klassen akkurat like godt.

Det krever dessuten en annen disiplin å holde kontrollen over en stor klasse enn å holde privat undervisning konsentrert. Elevene i en klasse hauser hverandre ofte opp, og klassemiljøet er blant faktorene som spiller en stor rolle for mulighetene for å gi god undervisning.

Kort sagt: En skolelærer møter daglig en rekke utfordringer privatlæreren slipper å håndtere, eller i hvert fall bare møter i mye mindre skala. Det rydder tid og skaper et rom som er godt tilrettelagt for læring. I privatundervisningen har dessuten ikke eleven noen sjanse til å sluntre unna. Det er ingen bakerste rad å gjemme seg på her!

en jente sitter konsentrert foran en laptop og skriver på et tegnebrett
I enerom med læreren er det ofte lettere for eleven å konsentrere seg om undervisningen. (Kilde: Unsplash)

Mens læreren i klasserommet sitter bak kateteret eller står ved tavla, sitter du og privatlæreren din ved samme bord. Dessuten er dere som regel hjemme hos deg. Dette påvirker også dynamikken, gjør situasjonen mer avslappet og åpen.

Det betyr naturligvis ikke at alt er lov, og en god privatlærer holder alltid undervisningen på rett, faglig spor. Men sporet er litt bredere enn i skolesammenheng, og fremkomstmidlene som beveger seg langs sporet, er mange og varierte.

Mer direkte sagt står en privatlærer fritt til å prøve ut metoder og finne den beste måten å lære bort til den spesifikke eleven.

Og til slutt: Selv om privatlæreren først og fremst er lærer, er hen også læringspartneren din. Dette partnerforholdet er viktig, og så lenge det er godt, er sjansen god for at eleven vil gjøre en god innsats, holde motivasjonen oppe, lære effektivt og få mye igjen for ekstraundervisningen.

Dette betyr ikke at privatlæreren skal fungere som en venn, men at det er viktig at eleven føler seg trygg, ikke redd for å bli dømt eller føle seg dum.

Lærere som tilpasser seg elevene

Når det kommer til privatundervisning, er fleksibilitet en viktig ingrediens. I stor grad handler dette om å tilpasse undervisningen til hver enkelt elev. Det krever gode observasjonsevner og bred kunnskap om forskjellige undervisningsmetoder.

Underviser man den samme eleven over tid, kan man fort oppdage at tilpasning og endringer er nødvendig også innenfor det enkelte undervisningsforholdet.

Privatundervisning: en skreddersydd løsning

Hver elev er unik, men de kan ofte tentativt plasseres i en kategori. For eksempel:

  • Eleven som sliter. Dette er en elev som sliter med å henge med i faget, og som kanskje står i fare for å stryke.
  • Den uinteresserte eleven. Dette er en elev som legger liten innsats i skolearbeidet, og som derfor ikke lever opp til potensialet sitt. Et nytt læringsmiljø kan være akkurat det so trengs for å finne interessen.
  • Den flinke piken/gutten. Dette er eleven som sikter mot toppkarakter, gjerne med et bestemt studie i siktet. Denne eleven vil sikre at karakterene reflekterer potensialet deres. Noen ganger trenger de også å senke skuldrene litt og unngå å overarbeide seg.

Det sier seg selv at disse tre typene ikke bør undervises på samme måte.

en jente i tenårene skriver i en bok
Mens noen elever i stor grad er selvdrevne, trenger andre tettere oppfølgning. (Kilde: Unsplash)

Læreren må tilpasse seg hver elev. Elevens styrker må få skinne, og svakhetene må enten utvikles til styrker eller kompenseres for. Nettopp denne spesialtilpassingen er privatundervisning så godt egnet for.

Også elevens personlighet spiller inn. Nysgjerrighet, sjenerthet, dynamikk, uro ... dette er trekk som fordrer forskjellige tilnærminger. Mens noen trenger utfordringer, trenger andre å trygges.

Superprof har privatlærere for alle skolefag, og også en rekke smalere fag. Finn for eksempel en lærer i

  • matematikk
  • fysikk
  • kjemi
  • biologi
  • engelsk
  • spansk
  • fransk
  • tysk
  • psykologi
  • økonomi
  • norsk

Felles mål

Alle vet hvor vanskelig skolen kan være. Spiller ingen rolle om man går på barneskolen, videregående eller universitetet – ingen har stålkontroll på alt.

Nå er det heller ikke slik at alle bør ha som mål å få toppkarakter i alle fag. Det viktigste er at kunnskapen man tar med seg fra skolen, gjør en rustet til å mestre livet. Når det gjelder karakterer, er det viktigste at de ikke hindrer en i å drive med det man har lyst til.

Om skoleundervisningen ikke strekker til og eleven sitter igjen med kunnskapshull, frustrasjon og dårlig selvtillit, kan privatundervisning være en nøkkel. Det kan fungere som en kunnskapslivbøye, en motivasjon og en selvtillitsbygger.

Det avhenger naturligvis av at man har valgt riktig lærer og at læringsmiljøet er stabilt og konstruktivt.

Men når den lykkes, kan god privatundervisning føre til at eleven bedre mestrer og trives i skoleundervisningen. Og det er en god investering, er det ikke?

Likte du denne artikkelen? Vurder den!

4,00 (2 vurdering(er))
Loading...
oversetter

Åshild

Jeg liker bøker, kunst og turer i skog og mark. Planene mine for nær fremtid er å lære meg spansk og å dyrke mine egne grønnsaker.