Skuespill er en sårbar og følelsesladd prosess. De beste skuespillerne kaster seg ut i rollen sin uten frykt, slik at de kan formidle et annet menneske gjennom ord, kroppsspråk og handlinger. En god fremføring kan få et publikum til å både gråte, le og juble, alt innenfor bare et par minutter.
Mange skuespillere drømmer om å bli store filmstjerner, og gjerne spille i Hollywood. Andre er fornøyd med å drive med skuespill på et mindre nivå, gjerne på hobbybasis, rett og slett fordi de digger det! Det finnes blant annet kulturskoler i hele landet som tilbyr undervisning, enten du bor i Stjørdal eller Oslo.
Teater-, film- og TV-skuespillere tar i bruk forskjellige teknikker for å tilpasse skuespillet formatet deres. Siden det er så mange skuespillteknikker å velge mellom, står de dessuten fritt til å velge den som best basser deres kunstneriske evner og visjoner.

Som en ung skuespiller som er ny i gamet, anbefales det å teste et utvalg av dramakurs som fokuserer på forskjellige skuespillteknikker. Bred erfaring kan gjøre en mer synlig i auditionsammenheng. Man blir også godt rustet for å finne sin identitet som skuespiller, og ikke minst har man flere verktøy i kassa og flere strenger å spille på – og så videre – noe som gjør en fleksibel og tilpasningsdyktig.
I denne artikkelen tar vi for oss én av de mange skuespillteknikkene som finnes der ute. Og hvilken er det, spør du? Jo, vi snakker om teknikken praktisk estetikk, eller practical aesthetics, som den er kjent som på engelsk. Vi ser på dens opphav, hva den består av, hvor man kan lære den og hvilke kjente skuespillere som sverger til denne metoden.
Opprinnelsen til praktisk estetikk
Hvordan oppstod skuespillmetoden praktisk estetikk?
I Vermont i somrene i 1983 og 1984 fant det sted workshops i skuespill i regi av NYU (New York University), ledet av dramatikeren David Mamet og skuespilleren William H. Macy. Det var i løpet av disse workshopene at teknikken praktisk estetikk ble utviklet.
Resultatet av dette ble opprettelsen av The Atlantic Theater Company i 1985, som ble grunnlagt i New York av Mamet og Macy, sammen med 30 av skuespillelevene fra NYU.
The Atlantic Theatre Company lever fremdeles i beste velgående, og det drives etter de samme prinsippene som det gjorde i sin spede vår: stykkets fortelling og dramatikerens intensjon legger grunnlaget for den kreative prosessen.
Siden kompaniets grunnleggelse i 1985 har det satt opp hundrevis av stykker, ofte av nye dramatikere, med bruk av praktisk estetikk. Blant stykkene det er spesielt verdt å merke seg, kan vi nevne blant annet Spring Awakening, The Band's Visit og Hangmen.
Nå som vi vet litt mer om teknikkens opphav, er det på tide å gå litt dypere inn i filosofien og teorien som ligger til grunn for den.
Denne bestemte tilnærmingen til skuespill er basert på arbeidet til Sanford Meisner og Konstantin Stanislavskij. Det kan beskrives som en svært praktisk tilnærming til skuespill. Mamet utviklet metoden for å redusere skuespillerens tendens til å bli for selvbevisst og se innover.
Praktisk estetikk kan forstås gjennom det følgende mottoet: Ikke finn på noe, ikke fornekt noe, godta alt og sett i gang!

Bestanddelene i praktisk estetikk
Det er sant at metoden praktisk estetikk er basert på velkjente skuespillteknikker fra Meisner og Stanislavskij, men den har likevel unike elementer som gjør den tydelig distinkt fra andre populære metoder.
Praktisk estetikk består i hovedsak av tre komponenter: repetisjon, fremførelsesteknikk og manusanalyse.
Elevene går gjennom mange repetisjonsøvelser som starter enkelt og blir stadig mer komplekse. De spesifikke øvelsene varierer fra skole til skole, kurs til kurs og lærer til lærer. Vi kan likevel trekke frem en standardaktivitet: å observere en annen person uten bevisst å se etter noe, og, når en tanke dukker opp, å formulere den i et utsagn.
For eksempel kan en person si: "Du har på deg svarte bukser." Så vil partneren gjenta det som ble sagt: "Jeg har på meg svarte bukser." Etter som tiden går, gjør man mer komplekse repetisjonsøvelser, med mål om å påpeke partnerens tanker, følelser eller oppførsel.
Repetisjonsøvelser er effektive og har som mål å lære skuespillerspirer å lese andres ansiktsuttrykk, reagere raskt og passende til rett tid og forstå at det ikke handler om hva man sier, men hvordan man sier det.
En annen grunnleggende komponent i metoden er fremførelsesteknikk. Elevene undervises i nødvendige eller essensielle handlinger, som er det en karakter prøver å oppnå i en scene. I praktisk estetikk opererer man med 11 forskjellige essensielle handlinger:
- Å få noen på laget sitt
- Å diktere oppførsel eller konstruere en norm
- Å tegne opp en skillelinje
- Å få noen til å ta en betydelig risiko
- Å forstå hva man har rett på
- Å få noen til å se det store bildet
- Å opplyse noen
- Å fortelle en enkel historie
- Å komme til bunns i noe
- Å gjøre en avtale
- Å få noen til å kaste ut en livbøye
Det er viktig å merke seg at bevisstheten om disse nødvendige handlingene har som mål å gjøre skuespilleren bevisst på hva karakteren ønsker å oppnå i scenen, ikke å tvinge en til å føle noe man egentlig ikke føler. Man bruker hypotetiske situasjoner for å la elevene øve på nødvendige handlinger i klasserommet eller hjemme.
Vi må ikke glemme manusanalyse. Praktisk estetikk er nemlig i sin kjerne tekstsentrisk. Forfatteren, altså dramatikeren, er karakterenes skaper, og skuespilleren analyserer dramatikerens tekst for å skape en fremføring som er trofast til manus. Det er dramatikeren som står for idéproduksjonen, mens skuespilleren føyer seg etter dem.
En dramaspire som studerer praktisk estetikk, bør være tålmodig, forplikte seg til arbeidet og ha et åpent sinn. Som med alt annet tar det tid å mestre en dramateknikk.
Bli kjent med klassisk drama her.
Hvor kan man studere praktisk estetikk?
Praktisk estetikk er en velkjent teknikk, og det finnes mange kurs og programmer å velge mellom dersom man ønsker å fordype deg i denne teknikken. De beste alternativene finnes imidlertid utenfor Norges landegrenser, og vi ser derfor her på noen av alternativene for skuespillerspirer som ikke har noe imot å dra utenlands for å følge drømmen.

Først til to britiske alternativer:
- Play with Fire Productions: Dette er et Manchester-basert produksjonsselskap som tilbyr workshops i praktisk estetikk. De ledes av Play with Fires kunstneriske leder, Daniel Bradford, og koster £80. Her får skuespillerspirer en god introduksjon til de grunnleggende prinsippene ved praktisk estetikk.
- Acting Coach Scotland: Denne skolen ligger i Glasgow i Skottland og har som hovedmål å lære bort praktisk estetikk til skuespillere. De tilbyr fulltids- og deltidskurs til elever i alle aldre, og kan skilte med en rekke varme anbefalinger fra tidligere elever.
Og for de som ikke har noe imot å reise lenger, finnes også følgende alternativer:
- Atlantic Theatre Company's Acting School: Det tidligere nevnte selskapet der alt startet, grunnlagt av Macy and Mamet, tilbyr en rekke programmer for skuespillere som vil lære om praktisk estetikk. Det finnes et fulltidsalternativ, et kveldsløp, vårprogrammer, sommerprogrammer, deltidsalternativer og til og med kurs for barn og unge.
- Practical Aesthetics Australia: Opprettet etter malen fra The Atlantic Theatre Company i New York. PAA tilbyr et utvalg av kurs i Sydney, blant annet kurset introduksjon til funksjonell estetikk, et åtteukers intensivt deltidskurs, et scenekurs for viderekomne og et par mesterkurs.
Kjente skuespillere som bruker praktisk estetikk
De skuespillerne som lykkes med å bruke praktisk estetikk, oppnår effektive fremførelser som virkelig er realistiske og naturlige.
Mange skuespillere foretrekker praktisk estetikk fremfor andre, mer inngripende teknikker som for eksempel metodeskuespill.
Noen av de mest kjente skuespillerne som sverger til praktisk estetikk, er de følgende:
- William H. Macy: Han er en av hjernene bak praktisk estetikk, så hvordan kan vi la være å nevne ham igjen? Macy viser stadig hvordan teknikken kan brukes for å få et slående, naturlig resultat. Han er best kjent for filmrollene sine i Fargo og Seabiscuit og TV-rollen i serien Shameless.
- Rose Byrne: Byrne er kjent for sine roller i Bridesmaids, X-Men-serien og Marie Antoinette. Hun studerte praktisk estetikk ved nevnte PAA i Sydney, og som resultat har hun blitt en av de mest kjente og vellykkede skuespillerne som bruker denne metoden.
- Felicity Huffman: Huffman er gift med William H. Macy, og best kjent for sin Emmy-vinnende rolle i serien Frustrerte fruer. Hun bruker praktisk estetikk i så godt som alle sine roller.
Én teknikk passer ikke for alle, men hvis du synes praktisk estetikk høres spennende ut, anbefaler vi at du gir det et forsøk! Hvis det ikke faller i smak, er det heldigvis en rekke andre teknikker å teste ut.
Sjekk også ut Brechts dramateori.