Kapitler
Avisene har alltid skrevet mye om ledere: en ren haug med kolonneplass beskrevet detaljene om deres berømte - og noen ganger beryktede - bragder.
Store business ledere – Jack Ma or Bill Gates for eksempel – har mye å lære oss om det å bli en effektiv leder... men hva hvis du ikke er interessert i en administrerende rolle?
Hva hvis du bare har lyst til å utvikle dine lederegenskaper og myke ferdigheter som alle store ledere visstnok har mestret, men bare for din egen personlige utvikling og ikke fordi du har lyst til å blir rik, mektig eller kjent en dag?
Hvis det er tilfellet så kan vi ikke rose deg nok. Personlig utvikling er et mye mer verdig mål enn en søken etter penger og makt, og ikke minst kan det gi deg mer tilfredstillelse enn all den hodebry du ville få lempet over deg hvis du styrte et selskap eller ble en teamleder.

Hvordan starter man når man vil lære seg triksene for å være en god lærer? Enda viktigere: koster det mye å lære lederferdigheter? Nei, Ikke om du vet hvor du leter.
Vi hos Superprof har samlet en lang rekke nettressurser du kan bruke for å utvikle dine lederkvaliteter og å lære deg viktige ferdigheter og triks for å bli en bedre leder.
Les videre for å finne billige læringsressurser for administrasjon, personlig utvikling og ledelse.
Hva skaper en god leder? – Forstå teorier om ledelse
For å bli en god leder er det en god idé å lære om teorier og filosofier som har dannet seg om lederstiler.
Se oversikt over egenskaper som en leder bør ha.
Siden den industrielle revolusjonen har flere ideer om ledelse havnet i fokus. Den første av disse er "The Great Man"-teorien, som argumenter for at store men er født til å heve seg over resten og ta en lederrolle når situasjonen krever det.
Nelson Mandela er et godt eksempel på en slik leder.
Denne teorien har nå blitt forbigått av disse fire, mer kjente grunnleggende teoriene:
- Makt og innflytelse teorier: denne er tett knyttet opp mot "The Great Man"-teorien og legger vekt på tre typer makt – gjennom tvang, gjennom belønning og legitim, i tillegg til den personlige evnen til å få ting gjort.
- Personlighetstrekk teorier: disse identifiserer personlighetstrekk og egenskaper som gir dybde til ledelse
- disse kvalitetene er blant annet empati, integritet, ærlighet og selvtillit.
- Oppførsel-teorier: går i detalj om hvordan ledere oppfører seg. Oppførslene ligger på et spektrum fra avslappet (en sjef som lar deg gjøre ting på din måte) til autokratisk (en leder som tar absolutt alle beslutninger).
- Transformerende ledelse fokuserer på å inspirere og motiver de under seg mens transaksjonell ledelse fungerer på en quid-pro-quo basis. Disse lederstilene er påvirket av spesifikk oppførsel.
- Beredskapsteorier: hvordan fungerer en leder i ulike situasjoner? Disse teoriene er basert på at ens lederstil må tilpasse seg til enhver situasjon.
Så klart, dette er bare kortversjonen: egentlig strekker teoriene seg ut og inkluderer ofte elementer fra andre teorier om ledelse.
I denne tabellen har vi listet noen av de beste sidene for å få en forståelse av teoriene som definerer en lederrolle.
Sidenavn | Nettadresse | Hva du kan lære |
---|---|---|
Mindtools | www.mindtools.com | Denne artikkelen er om lederstil-teorier, men nettsiden har et bredt utvalg av lærerressurser |
Linkedin Learning | www.linkedin.com/learning | (Gratis i 1 måned) Linkedin learning har all slags karriereveiledning og -kurs |
Fagbloggen hos Fagakademiet | fagbloggen.fagakademiet.no | Scroll gjennom blogginnleggene om ledelse og administrasjon |
Lær mer om hvordan du kan utvikle nyttige lederferdigheter her.
Kommunikasjonsferdigheter for ledelse
Det sier seg selv at en effektiv leder også er flink til å kommunisere.
De som blomstrer i lederroller har lært et spesifikt sett med ferdigheter som gjør at de legger merke til subtile tegn som kroppsspråk og tone for å tolke riktig hva folk egentlig sier.
Å tolke kroppsspråk er en viktig del av kommunikasjon som alle ledere bør kunne.
Lytting blir ofte oversett som en del av å kommunisere fordi det generelt blir sett på som en passiv aktivitet, med andre ord at du ikke trenger å gjøre noe spesielt og bare la lydbølgene komme til deg.
God kommunikasjon tar det å lytte et steg videre ved å alltid lytte aktivt: man tar inn visuelle hint i tillegg til å fokusere på ordene som blir sagt og tonen som blir brukt. Folk er som er flinke til dette vil ofte gjenta deler av hva de har hørt for å vise at de har fulgt med.
Dersom målet ditt er personlig utvikling og ikke en karriere i administrasjon og ledelse, så kan du jobbe med andre måter å lytte på også, som for eksempel empatisk lytting eller reflekterende lytting, begge er en del av det å lytte aktivt.
Det motsatte av å lytte, naturligvis, er å snakke – de fleste ledere er også flinke til å snakke til offentligheten.
Du trenger ikke å forutse at du skal gå opp på et podium og snakke foran en folkemasse i nærmeste fremtid for å utvikle denne ferdigheten. Det holder å øve på å tale med et videokamera, et tomt rom eller ditt eget speilbilde om du vil.
Målet om å snakke tydelig er å være konsis uten å glemme nødvendige detaljer om budskapet du prøver å sende, mens du samtidig benytter et passende kroppsspråk.

Dersom jobben din innebærer konfliktløsning, for eksempel, så bør du bruke en holding som ikke er truende, en vennlig tone og mye øyekontakt, kanskje til og med en sympatisk hånd på armen til den du snakker med.
På en annen side, om du skal arrangere en team-building øvelse så bør kroppsspråket ditt gi inntrykk av mye energi (men ikke for mye!) og stemmen din bør høres begeistret ut.
Vi har funnet noen flotte guider for å lære om og øve på effektiv kommunikasjon:
Sidenavn | Nettaddresse | Hva du kan finne |
---|---|---|
Leadershipgeeks | leadershipgeeks.com | Alt mulig om forskjellige lederstilene og hva slags stil kjente toppsjefer har. (Engelskspråklig) |
Virtualspeech | Virtualspeech.com | Kurs i Virtual Reality om ulike jobbsituasjoner og kommunikasjon. (Engelskspråklig) |
Ledernytt | ledernytt.no/kommunikasjon | Diverse artikler om kommunikasjon for ledere. |
Coachteam | coachteam.no | Søk "kommunikasjon" for å finne masse artikler om kommunikasjon. |
Nasjonal Digital Læringsarena | ndla.no | Søk "kommunikasjon" for å finne teori og tips om kommunikasjon. |
Husk at en stor del av det å være en leder er å kunne delegere, enten du styrer et selskap eller en husstand. Å mestre kommunikasjonsferdigheter vil gjøre det så mye lettere å delegere oppgaver!
Å være en god leder innebærer å tenke kritisk
"Jeg tenker altså er jeg til" - René Descartes
Den franske filosofen og matematikeren forsøkte å bevise sin eksistens gjennom "metodisk tvil" en kritisk prøving av alt han opplevde gjennom sansene sine og alt han kunne erkjenne. Det han fant ut var at han kunne tvile på alt, alle sanseerfaringer han hadde, bortsett fra det faktum at han tvilte. Dermed - "jeg tenker, altså er jeg til".
Idag er legges det mye vekt på å kunne bruke ulike metoder for å tenke seg frem til et svar, strategisk tenking, situasjonsbasert tenking og kritisk tenking er blant dem.

Vi ser mer og mer i skolesystemet at det er et ønske om å hjelpe elever med å bli vant til slike metoder tidlig, måter å tenke som ledere av alle typer har lenge har brukt til å tenke seg gjennom alt fra konfliktløsning og å forbedre ytelsen til et team.
I denne tabellen viser vi et par nyttige sider for å øve på ulike tenkemåter.
Sidenavn | Nettadresse | Hva du kan finne |
---|---|---|
Nasjonal Digital Læringsarena | Kritisk Tenking på ndla | Denne fagartikkelen har både øvelser og teori om å tenke kritisk. |
Hvordan tenke kritisk uten å bare være kritisk - Fagsnakk | fagsnakk.no | Fagartikkel om kritisk tenking og hvordan vi behandler informasjon. |
the balance careers | thebalancecareers.com | Søk "critical thinking" for å finne diverse artikler og øvelser om tankeprosesser og kritisk tenking. (Engelskpråklig) |
Du kommer nok til å legge merke til at de fleste av disse nettsidene er laget for barn og unge, fordi man vil gi barn trening i å tenke kritisk. Men det betyr ikke at de ikke kan hjelpe deg også!
Les mer om hvorfor det er viktig å utvikle dine lederegenskaper og -ferdigheter her.
Generelle ressurser for å fostre gode lederferdigheter
Lederutvikling er mer en bare summen av ulike ferdigheter. Det tar mer enn bare utmerkede kvaliteter, evnen til å tenke seg ut av enhver situasjon og å være en mester i kommunikasjon.
Man kan kanskje til og med si at å vite hvordan man leder er en egen livsstil.
Det er derfor mange kurs i administrasjon og ledelse ser på personen som en helhet: de er ikke kun akademiske øvelser designet for å finslipe grunnleggende menneskelige handlinger som å snakke og lytte.
Hva kan du forvente å finne i treningskurs om ledelse?
La oss se på en hypotetisk situasjon:
En administrerende direktør har planer om å flytte operasjonen sin til utlandet fordi arbeidskraft og lovgivning har blitt for dyrt og strevsomt.
Selv om dette kan være til fordel for selskapets bunnlinje på lang sikt, så er det mange aspekter ved en slik beslutning som må bli nøye gjennomtenkt:
- Tap av arbeidsplasser i ens eget land og hva det å flytte vil gjøre mot den lokale økonomien.
- Transportkostnader av ferdige produkter og konsekvensene av det for miljøet.
- Vil materialene for å produsere godene være fra bærekraftige kilder?
- Vil produktene være lovlig og etisk produsert (i motsetning til å være laget i foreksempel en sweatshop)
Forretningsetikk gjennomsyrer alle aspekter av ledelse, fra store beslutninger som å flytte produksjonen offshore til å gjenkjenne og rette opp i ting som ikke fungerer i et team.
Uansett om du er ute etter å forbedre lederferdighetene dine eller bare vil finne ut av din egen lederstil så bør du være forberedt på å takle vanskelige saker i livet ditt, så finnes det mange nettressurser som du kan følge og en god del av dem er tilgjengelig for en lav pris eller gratis.
Ta et kurs i selvtillit nær deg med en coach fra Superprof.
Materialer for å utvikle lederferdigheter
Nettside | Nettadresse | Hva du kan finne |
---|---|---|
OpenLearn fra The Open University | oped.edu | Søk "leadership" for å finne kursene i ledelse. (engelskspråklig) |
Lederkurs fra Nettbaserte Kurs | nettbasertekurs.no | Åtte nettkurs i ledelse. |
Skill Share | skillshare.com | Skills share har et enorm lager med kurs – prøv én måned gratis og søk f.eks. "leadership" eller "communication". (Engelskspråklig) |
Fagartikkel Ledelse hos ndla | ndla.no | Fagartikkel om ledelse med øvelser, teori og lenker til flere artikler. |
Mens du utforsker disse nettressursene så ikke glem å søke etter noen podcaster om ledelse og å se etter bøker om å bli en bedre leder. Du bør også vurdere å lese noen biografier om store ledere. Hva er mer inspirerende enn å lese om hvordan en person overvant motgang for å heve seg over resten og bli en kjempe i deres felt?
Du kan finne gullkorn av visdom som resonnerer med deg som du ikke vil finne eller høre noen andre steder.
Trikset for ledelse er at når du først har påtatt deg det ansvaret så blir det aldri helt borte. Du vil fungere som en leder i mange deler av livet ditt .
Er det ikke flott at du kan finne så mange effektive tips for ledelse?
Oppdag mer om hvordan du kan bli en bedre leder her.