Vi ser dem overalt, på jobben, i e-post-innboksen, på kafeer, biblotek ... kanskje de til og med dukker opp på mobilen din! De reklamene som reklamerer for lederskapstrening, et bredt utvalg av ledelseskurs, workshops for i essensielt lederskap.

Det ropes ut fra TV-en og radioen: "Har du det som trengs for å være i ledelsen?" Etterfulgt, så klart, av en invitasjon til å gå på det neste seminaret for personlig utvikling, retreat eller selvvurdering før seminaret eller retreatet.

Alle høres ut som at de antyder at kun de flinke, de sterke, de bestemte og de "få utvalgte" kan være ledere – og du, som åpenbart ikke er en av dem, må trenes opp.

Men greia er sånn, at du har aldri hatt lyst til å være i ledelse: du har aldri hatt noen intensjon om å være i fronten av utrolige oppdagelser, å bli CEO av en internasjonal organisasjon eller å ta avgjørende beslutninger som påvirker millioner.

Alt du noensinne har ønsket er å klare deg med minst mulig problemer og en god del verdighet. Det er ingenting som er galt med det.

Så hva trenger du ledertrening for da? Svaret vil kanskje overraske deg.

Les videre mens vi legger frem saken for hvorfor lederskap gjelder både deg, meg, og alle andre i verden.

Hva er lederegenskaper?

Hvis du vurderer ledelse-utvikling, så bør du ha en ide om hva effektiv ledelse er.

Vi tar en sjanse og antar at du nå eller tidligere har jobbet for en fantastisk sjef – kanskje noen som har vært i trening for ledelse og nå bruker alt det han/hun/hen har lært der.

Hvis det er tilfellet, har du vært heldig! Ifølge en artikkel fra Statens Sentralbyrå så ikke bare påvirket arbeidsmiljøet ditt livskvaliteten og helsen din, men hele 9% i 2017 opplevde at de hadde "sjelden eller aldri støttende ledelse".

En effektiv leder har en balanse av medfødte og lærte ferdigheter som fungerer sammen for å gjøre den personen til noen du stoler på og er lojal mot.

Nå gir en oversikt over akkurat hva det er som utgjør en leder.

Lederegenskaper

  • Ærlighet og integritet: Integritet er den viktigste egenskapen alle gode ledere har.
  • Selvtillit: denne personen er langt fra arrogant, de er bestemt men ikke hovne.
  • Lidenskapelige om arbeidet deres og om å gi alt de har og å motivere andre til å gjøre det samme
  • Ansvarlig: de vil aldri rope til deg for en feil de (eller noen andre) gjorde
  • Kreative: Ledere liker å komme på nye strategier og de vil oppfordre deg til å gjøre det samme
  • Empatisk: sterke ledere har alle emosjonell intelligens

Disse er egenskaper som ikke kan bli lært på et kurs. Du er enten etisk eller ikke, ærlig eller ikke, kreativ eller ikke. Allikevel, hvis disse egenskapene eksisterer, selv bare bittelitt, så kan de utvikles.

tar notater på seminar
Mange bedrifter sender ansatte på kurs for å bli bedre ledere. Hentet fra Unsplash.

Ofte vil kurs i administrasjon og ledelse organisere øvelser og aktiviteter som trekker frem disse egenskapene – hvor godt de som tar kurset reagerer på øvelsene er en god målestokk for kapasiteten deres for disse ressursene.

Ferdigheter, på den andre siden, kan bli lært bort: nå setter vi dem under mikroskopet.

Effektive lederferdigheter

  • Evnen til å lære bort eller være mentor: mange lederstiler legger vekt på å være mentor for de under seg.
  • Å klare å delegere: å delegere ansvar er en handling hvor man viser både tillit til ansatte og selvtillit.
  • Å bygge et team: virkelig gode ledere hjelper til å bygge broer mellom de ansatte.
  • Problemløsing: å være god på problemløsing betyr at man kan kutte gjennom alle distraksjoner og komme til kjernen av problemet.
    • Problemløsing bruker ferdigheter som kritisk tenking – evnen til å analysere, vurdere og komme til en konklusjon raskere.
  • Evnen til å ta en avgjørelse (og å holde seg til den): en god leders ansvarsfølelse tillater dem å stå ved en beslutning og akseptere konsekvensene uansett hva de er.
  • Å kunne kommunisere effektivt: God kommunikasjon er absolutt nødvendig for de i lederstillinger!

Du kan se hvordan egenskaper og ferdigheter innenfor ledelse går hånd i hanske med å bygge en bedriftskultur – et viktig aspekt av arbeidslivet som tidligere ble sett ned på, men som nå er høyt ønsket.

Kommunikasjon presentasjon på jobb
Effektiv kommunikasjon og aktiv lytting er viktig for at de ansatte føler seg hørt. Hentet fra Unsplash

Med slik kompetanse blant ledelsen blir moralen høy, laginnsatsen overgår normen og alle drar hjem glade – eller i det minste fornøyd med dagens arbeid.

Nå som du vet hva lederferdigheter er, så lurer du kanskje fremdeles på: hvorfor bør du lære hvordan å være en leder hvis du ikke har noen planer om å lede noe eller noen som helst?

Derfor trenger alle lederferdigheter

Ta et øyeblikk til å se for deg at du var i Japan da Hagibis-tyfonen var i ferd med å treffe. Hva ville du gjort?

Du kunne se etter ledelsen hos hotellet ditt for veiledning, de er tross alt vant til å håndtere slike kriser. De vil helt sikkert gi deg råd om å finne ly og sikkerhetsrutiner, og kan gi deg en liste over hva du bør og ikke bør gjøre når stormen raser.

Eller så kunne du tatt saken i egne hender: holde værvarselet oppdatert for å se akkurat hvor og når stormet ville treffe. Pakke en bag med det nødvendige: førstehjelpsskrin, et par nøttebarer og vann, og ikke glem rene sokker.

Gjøre verdisakene dine vanntette – passet og penger og det skader heller ikke å putte mobilen din i en plastikkpose.

Nå er du klar for hva som helst, og gir dermed de som jobber på hotellet tid til å hjelpe gjester som ikke er like besluttsomme, kreative og selvsikre som deg.

Er ikke det et godt eksempel for hvordan lederferdigheter kan hjelpe deg i alle slags situasjoner?

Å kultivere personlig lederskap kan forberede deg på å takle enhver krise eller nødstilfelle, enten det er en natural fenomen eller en situasjon - for eksempel at noe har gått galt i familien din.

Å utvikle lederferdigheter kan hjelpe deg med å fostre et samarbeidsvillig miljø. Sånn at når en gretten tante eller din sure tenåring som prøver å lage kaos i livet ditt, så kan du bruke disse ferdighetene til å hjelpe dem med å forstå at oppførselen deres ikke er akseptabel.

Når du tar en lederrolle i livet ditt kan du motivere andre –  til og med få bestefar til å samarbeide om å gjøre familiemiddager morsomme for alle.

Og mens vi snakker om å motivere og inspirere... hva motiverer deg?

Oppdag de beste stegene for å utvikle dine lederferdigheter. 

Hva lederferdigheter kan gjøre for deg

La oss anta at det stemmer at du har lyst på et rolig, verdig liv. Gjett hva? Teorier om lederskap kan hjelpe deg med det òg.

Lederferdigheter er ikke bare for arbeidsplassen, skjønner du. Det handler også om selvinnsikt og å være flink med mennesker. Det handler om å bli den besluttsomme og selvsikre personen du alltid visste du kunne være, men ikke helt turte å bli.

Å oppdage din lederstil er en vei mot å forstå og lære mer om deg selv, for å forstå hvordan du har forandret deg over tid og for å forberede deg på andre forandringer som kan komme. 

god moral fornøyde ansatte i team
Lederegenskaper og ferdigheter kan hjelpe deg i et team, uansett om du er sjefen eller ikke. Hentet fra Unsplash.

Å være en leder betyr ikke automatisk at du havner på toppen av et stort selskap, men det kan gjøre deg klar eller gi deg et fortrinn i enhver situasjon som trenger ledelse, fra en rebelsk tenåring til å velge en karrierevei.

Og da, med masse besluttsomhet, trenger du ikke lenger å be om et stille liv hvor du ikke er sjef over noen som helst – du kan rett og slett velge at det er den retningen du vil ta.

 

Visste du at det finnes mange ressurser på nett for å hjelpe deg med å utvikle dine lederferdigheter?

Hvorfor man trenger gode lederferdigheter

Hver dag er du ansvarlig for å lede deg selv, å sørge for å støtte dine egne interesser og å ta vare på de du bryr deg om.

Det kan kanskje høres selvsentrert ut, men det er sant. Hvis du er over, la oss si, 14 år gammel, så er du holder du et øye med interessene og ønskene dine – fra lønnen du tjener som gir deg ha råd til livsstilen din, eller utdanningen din, til forholdene du fostrer og vedlikeholder. Det gjelder for alle, ikke bare deg.

Heldigvis har vi kommet litt lenger som samfunn enn det er alt er et nullsumspill, hvor alltid det er den sterkestes rett og alle må sloss for seg selv og sine. Samarbeid og lagånd funker mye bedre enn alle mot alle.

Diplomati, en egen type administrasjon og ledelse, har sneket seg inn i styrerommene og kontorene til både små og store bedrifter.

Sjefer har gått bort fra å rope og skjelle ut ansatte– effektiv kommunikasjon er et mål man prøver så godt man kan for å nå.  Myke ferdigheter – aktiv lytting, konfliktløsing og tålmodighet er mer verdsatt idag en hvor god man er til å skremme folk.

Hvis disse ferdighetene fungerer på verdensskala, hvis de fungerer i et styrerom og for å forbedre innsatsen til et team – enten det laget er en prosjektgruppe eller et idrettslag...

Hvis et ledernærvær fungerer alle steder den blir benyttet, hvorfor skulle da lederferdigheter ikke være nyttige for deg?

Du trenger ikke å ta en leder-stilling ved et selskap for å være en god leder.

Bare det å ha disse ferdighetene til å håndtere problemer i livet ditt - gretten tante, sur tenåring, høyere utdanning og karrierevalg er grunn nok til å se etter et lederutviklingskurs.

Oppdag hvordan du kan utvikle dine lederegenskaper!

Trenger du en lærer i Personlig utvikling?

Likte du artikkelen?

5,00/5 - 1 stemme(r)
Loading...

Ida