Hvem er de tre første du tenker på når du hører ordene "en naturlig leder"?

Legg merke til at vi ikke snakker om "mektige personer": man kan ha masse makt uten å ha kvalitetene man trenger for effektiv ledelse.

Betyr dette at man er en svekling hvis man benytter seg av lederegenskaper når man driver med business eller diplomatisk arbeid?

Nei, tvert om! Ledere - ekte ledere, ikke de som mobber, truer eller på andre måter krever å få det som de vil – har en slags stille holding rundt dem, en kjerne av stål omringet av høflighet og empati, som en del av dagens ledere ikke kunne etterlignet selv om de hadde fått kursing i administrasjon og ledelse.

For hundre år siden så hadde det kanskje vært nok å rope høyere eller å ha mer penger, prestisje og ressurser, men idag er det ikke nok å ha disse tingene. Forretningsmiljøet vårt, globale relasjoner og til og med våre personlige forbindelser krever mer.

De krever mer enn bare en illusjon av omtanke og respekt. Selv om det ikke er fullstendig nødvendig å behandle alle likt - siden dette kan undergrave organisasjonsstrukturen – så er det viktig i dagens verden å behandle alle som likeverdige.

Jeg sier "vær så snill" og "takk", er ikke det å behandle folk som at de er verdt noe?

Det er et steg i riktig retning, men det er mye mer ved det å være en leder og å være god med mennesker . Du kan kanskje bli overrasket over hvordan det å bruke lederegenskaper kan forbedre livet ditt, på kontoret, hjemme og alt i mellom.

La oss gå i dybden om effektive lederegenskaper og hvordan de gjør deg til en god leder.

Gode lederanskaper innebærer effektiv kommunikasjon

Tiden da sjefen gikk rundt og skrek ordre til vettskremte undersåtter som spurtet avgårde for å gjøre som han sa, er for lengst over.

Dette betyr ikke at ingen blir skreket til i dagens arbeidsmiljø, det betyr bare at en daglig leder som konstant nedsetter de ansatte fort kan bli anmeldt for trakassering.

På den andre siden så er det å bruke mild tone eller å prøve å smiske for å få folk til å gjøre det du trenger heller ikke en god indikasjon på at du har de myke ferdighetene som tyder på gode ledelse.

Det du sier, og hvordan du sier det, har en enorm innflytelse på hvordan andre reagerer tilbake.

Det er åpenbart at hvis du står med knyttnevene på hofta, fremoverbøyd og øynene dine buler ut av hodet ditt mens du roper, så er det ingen som bryr seg om at du prøver å håndtere en konflikt– de prøver bare å komme seg unna deg så fort som mulig.

Det å huske her er at kommunikasjonsferdigheter inkluderer kroppsspråk og tone. Folk fokuserer som regel kun på innholdet av hva du sier hvis de ikke har noe å uroe seg for.

Når det gjelder innholdet så betyr vokabularet mye. Å vite hvordan du kan være effektiv når du snakker er et viktig steg i å kommunisere som en leder. 

Inkluder aktiv lytting i din lederstil

Den andre siden av å snakke effektivt er å lytte effektivt.

Altfor ofte så lytter folk med et halvt øre mens de formulerer svaret sitt i hodet sånn at når det er deres tur til å snakke så har de noe å si, selv om de ikke har hørt et eneste ord av det som ble sagt til dem.

Sjef og Ansatt diskuterer ved et bord
En god leder viser at de faktisk hører etter når de ansatte snakker. Hentet fra Unsplash.

For å lytte effektivt så må sette deg selv til side. Hør på hva den andre personen sier og bekreft at du har hørt dem ved å repetere de fremtredende poengene i argumentet:

Ansatt: "Jeg kan virkelig ikke fortsette å jobbe her hvis Sally får all æren selv om hun ikke gjør noe av arbeidet."

Manager: "Så du sier at Sally overdriver om hvor mye hun bidrar og vi ikke har lagt merke til det?"

Vipps! Med et slag har du vist at du faktisk lyttet til klagen, validert din ansattes synspunkt og tatt ansvar for å ikke ha lagt merke til Sallys triks.

Du har også antydet at du misliker uærlighet og mangel på integritet, som er et annet kjennetegn på en effektiv leder.

Bli med i diskusjonen: hvorfor er det viktig å utvikle lederskap i dagens verden?

Ærlighet og integritet er sentralt for å utvikle lederegenskaper

Mange pleier å tenke på ærlighet og integritet som én og samme ting, men de er faktisk to distinkte kvaliteter som alle gode ledere innehar.

Å fortelle sannheten er bare ett aspekt av ærlighet. Andre kan inkludere å ikke jukse, å ikke ta det som ikke er ditt, og å være oppriktig – akkurat som vi lært da vi var små.

Integritet har en mye bredere definisjon som involverer moral og etiske prinsipper, og ærlighet er et av dem.

Du kan ha ærlighet uten integritet, men integritet eksisterer ikke uten ærlighet.

Noen mener at disse verdiene er under angrep fordi definisjonen av moralitet blir kraftig utfordret i disse moderne tider. Hvem avgjør hva som er moralsk eller etisk?

Gjennom historien og til og med idag, har noens lederstil vært bredt ansett som uetisk, men fordi de er i lederstilling så kan de simpelthen ikke blir fjernet fra stillingen eller holdt ansvarlig.

Å ta ansvar kjennetegner en god leder, en som aldri forlater et rom for å delegere skyld, hvilket ville vært uetisk.

 

Få ulike kurs for bedre selvtillit her.

Ansvarlighet

De som vet hvordan man leder vet også hvordan de skal holde seg selv ansvarlig for underskudd i en laginnsats.

De venter ikke til de har blitt dømt av folkeopinionen eller fjernet fra stillingen sin for noe de har gjort galt. De vurderer alltid innsatsen og handlingene sine i tillegg til de som de har ansvar for for å bestemme hvor hvordan retningen skal endres.

Gode ledere skylder aldri på noen andre enn dem selv, selv når det er noen under dem, som lederen hadde ansvaret for, som faktisk gjorde feilen.

Det skjedde under deres ansvar og det er nok for at manageren med lederegenskaper bærer ansvaret.

Oppdag nettressurser som hjelper deg med å utvikle dine lederegenskaper.

En leder vet hvordan man skal delegere

Alle hater en micromanager.

Hvis du noensinne har hatt en sjef som alltid ser over skulderen din, forteller deg hvordan du skal gjøre jobben din og konstant kritiserer deg, så vet du hvordan det er å ha en slik manager.

Ikke vær bekymret, det er dem, ikke deg. De trenger å føle at de er i kontroll, så de gransker hver eneste lille ting du gjør og kommer med innspill uansett om du vil ha dem eller ikke.

At de trenger det betyr at de ikke stoler på dem selv til å gi slipp på kontrollen – og de stoler heller ikke på at du kan få jobben gjort riktig. De vil spesielt ikke at du på noen måte blir flinkere eller mer kunnskapsrik enn dem.

En god leder praktiserer transformerende lederskap.

De ser det som deres plikt å hjelpe deg med å utvikle deg til den beste ansatte du kan være. De har ingen problemer med å stole på deg med arbeidet du har fått tildelt og vil tilby deg støtte og oppmuntring på veien.

To ansatte jobber sammen
En god sjef har tiltro til deg og gir deg oppmuntring til å bli bedre. Hentet fra Unsplash.

Å styrke sine ansatte er en flink leders sterke side. En slik mentor forsøker å gi deg verktøyene og ferdighetene som du trenger for å lykkes, om det så er ekstra opplæring, kurs eller litt veiledning når du trenger det.

Og ikke vær overrasket om deres lederstil leder deg til din egen personlig utvikling. Hvem ville ikke ha lyst til å etterligne noen med sånne lederegenskaper?

Gjør dette deg interessert i å vite hvordan du kan utvikle sterke lederegenskaper som kan være en fordel i alle aspekter av livet ditt?

Innovasjon og kreativitet: To essensielle egenskaper for ledelse

Måten du angriper utfordringer i livet ditt er et tegn på dine egenskaper som en leder.

Før kunne man kaste penger på et problem og så var det nok for å få problemet til å forsvinne. Til en viss grad så er det sant i dag også... men hva om du ikke har hauger med penger til å kaste bort på enhver utfordring som dukker opp ?

Enten de har bunnløse lommer eller ikke, effektive ledere foretrekker å bruke en innovativ tilnærming til problemløsing og de oppmuntrer de under dem til å gjøre det samme.

Scrabblebrett staver 'teamwork'
Man må tenke utenfor boksen og oppfordre de ansatte til å gjøre det samme og jobbe som et lag. Hentet fra Unsplash.

Du kommer kanskje til å høre disse uttrykkene slengt rundt på et lederskaps treningskurs eller prosjekt-teammøte:

  • La oss brainstorme dette problemet – kom med ideer, folkens!
  • Tenk utenfor boksen – finn på nye løsninger
    • Også kalt "utenfor boksen tenking"
  • Bryte mønstere: vi må se på ting på en annen måte
    • Også kalt et paradigmeskifte
  • Visualisere: å se for seg ulike komponenter og vinkler av et problem

De som har misunnelige talent for administrasjon og ledelse har gjort det tydelig at måten de tenker på gir dem evnen til å se fordi tradisjonelle løsninger for å løse moderne utfordringer.

Evnen deres til å analysere og konseptualisere er faktisk så allsidig at de bruker den hver gang de får muligheten. De vil fostre de samme evnene hos deg også. Vær klar for å bruke dem!

Toppen av kransekaka: Emosjonell intelligens

Siden hun døde har jeg ikke taklet ting så bra – Ken Brown, Building Services Technician

Vi ble truffet av to ting da denne lederen fortalte videre historien om hvordan hans ansatte snakket med ham om å ikke ha det så bra etter at morens hans døde: Den ansatte snakket åpent om følelsene sine og han var komfortabel med å gå til sjefen sin med et så personlig tema.

Ved å ta seg tiden til å dele Ken's problem over et par minutter så ga sjefen Ken bevis på at han er satt pris på som ansatt. Han har også vist at han er pålitelig; det er jo ikke hver dag man kan snakke så rett frem om en personlig sak med sjefen sin.

Ville du hatt en slik diskusjon med dine ledere og sjefer?

Uten å få sett den typen personlig ledelse ville Ken kanskje fortalt kollegene sine denne fullstendig fortellingen istedet: "Jeg gikk for å snakke med sjefen og han bare snakket ned til meg da jeg trengte hjelp. For en drittsekk!"

Arbeidsmoralen ville vært lavere, for ikke å snakke om gruppeinnsatsen. Ja, det er sant: når en gruppe ikke funker kan det være direkte knyttet til en av gruppelederne. Det er derfor mange bedrifter liker administrasjons- og ledelsestrening.

Å investere i kursing er ikke bare ment for å beskytte bedriftens inntekter, men er også laget for å kultivere ledelseskompetanse hos de ansatte som senere vil bli forfremmet til lederstillinger.

Det er på organisasjonsnivå. På et personlig nivå kan lederferdigheter  hjelpe deg med å øke selvforståelse, kultivere strategisk tenking og konfliktløsing-teknikker– grunnleggende ferdigheter som alle kan dra nytte av.

Gir ikke det deg lyst til å ta de stegene du trenger for å utvikle lederegenskaper?  

Start din personlige utvikling på Superprof idag.

Trenger du en lærer i Personlig utvikling?

Likte du artikkelen?

5,00/5 - 1 stemme(r)
Loading...

Ida