Har du oppnådd målet ditt om å bli personlig trener? Hvis det er tilfellet, gratulerer! Men eventyret har bare akkurat begynt: det er på tide å finne nye kunder.

De beste personlig treninglærerne tilgjengelig
Shokrullah
5
5 (12 Evaluering(er))
Shokrullah
190kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Sander
5
5 (8 Evaluering(er))
Sander
350kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Andreas
5
5 (8 Evaluering(er))
Andreas
1000kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Helene
5
5 (12 Evaluering(er))
Helene
800kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Elin maria
5
5 (4 Evaluering(er))
Elin maria
500kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Emily wiig
5
5 (3 Evaluering(er))
Emily wiig
450kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Marte
5
5 (5 Evaluering(er))
Marte
820kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Gard
5
5 (4 Evaluering(er))
Gard
595kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Shokrullah
5
5 (12 Evaluering(er))
Shokrullah
190kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Sander
5
5 (8 Evaluering(er))
Sander
350kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Andreas
5
5 (8 Evaluering(er))
Andreas
1000kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Helene
5
5 (12 Evaluering(er))
Helene
800kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Elin maria
5
5 (4 Evaluering(er))
Elin maria
500kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Emily wiig
5
5 (3 Evaluering(er))
Emily wiig
450kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Marte
5
5 (5 Evaluering(er))
Marte
820kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Gard
5
5 (4 Evaluering(er))
Gard
595kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Start nå

Kvalifikasjoner for en personlig trener

Trenings- og fitnessindustrien er for øyeblikket blomstrende, og derfor er det mange som ønsker å bli PT, eller personlig trener, nå. Men, hva skal til for å kunne kalle seg en personlig trener?

Men selv om dette er på vei til å bli en svært populær jobb, med fantastiske karrieremuligheter, betyr det på ingen måte at det er enkelt å bli personlig trener. Hva skal til for å bli en suksessfull personlig trener? Personlige trenere forventes gjerne å opprettholde et visst treningsnivå for å anses som egnet for å hjelpe andre med trening, men de må også bestå en rekke andre vurderinger for å kvalifisere som en god trener.

Mennesker som ønsker å bli trenere vil normalt allerede være interessert i trening og fitness, og muligens har de allerede erfaring og bakgrunn innen jobb med fitness.

Hvilken utdanning trenger man for å bli PT? Det finnes en rekke studier og kurs man kan ta for å få relevante sertifiseringer, men det er ikke krav om utdanning. Men hvordan skal man gå frem for å kickstarte karrieren og finne de sårt tiltrengte kundene?

La oss ta en titt på måter man kan tiltrekke seg en større kundebase!

Få flere PT-kunder

Når du bestemmer deg for å begynne å se etter jobb som personlig trener Trondheim, er den første tanken din kanskje å se gjennom jobbannonser og nettsider som legger ut stillingsannonser.

To damer sitter på hver sin side av et rundt bord og prater i en typisk jobbintervju situasjon.
Det kan være vanskelig å finne jobb som personlig trener hvis det er få stillingsannonser ute, dette kan være et tegn på at det er lav etterspørsel. (Bilde: Christina @wocintechchat.com via Unsplash.com).

Dette er en fin måte å få en følelse av hva som finnes, og for å se om det er en etterspørsel av personlige trenere. For eksempel, hvis du ikke kan finne en eneste stillingsutlysning for personlig trener, så er det kanskje et tøft arbeidsmarked for bransjen på det tidspunktet, men om finner flere dusin av utlysninger, så er det kanskje et bra tidspunkt! Men med flere jobber som blir ledige, betyr det ofte at det blir mye konkurranse også.

Også har man internett såklart, som idag er det ideelle stedet for instruktører og klienter å finne hverandre. Sosiale medier er også en fin måte å kommunisere, samme med personlige blogger, så du vil absolutt dra nytte av disse så mye som mulig, spesielt innenfor området personlig trening.

Mye av innholdet som produseres av personlige trenere egner seg gjerne godt til en del sosiale plattformer. Mange synes det inspirerende og lærerikt å for eksempel se videoer som viser ulike treningsøvelser eller økter.

Lær deg hvordan du kan finjustere hva du tilbyr, spesielt ved å finne en nisje og spesifisere hva du tilbyr: er det fitness? Bygging av muskler? Vektnedgang? Vektløfting?

Du bør også ta i betraktning hvilke aldersgrupper du ønsker å hjelpe. Helt uavhengig av aldersgruppe du fokuserer på, bør skaffe deg personlig trener-forsikring for å sikre din bedrift om uhellet først skulle være ute.

Det finnes egne spesialister for eldre, ungdommer, tenåringer, gravide, spedbarn osv. Hvilket publikum er mest sannsynlig at deltar på timene dine?

Bestem din priser: hvis det er et individuelt kurs (maks tre personer), kan du gjerne ta betalt samme prisen for alle tre, men om du tilbyr gruppetimer (mer enn tre personer), kan det være lurt å senke prisen hvis flere blir med. Jo mer presis og konsistent du er med prisene dine, samt beskrivelsene dine, jo tryggere vil dine fremtidige kunder bli på at du er en profesjonell.

Du kan også kontakte en journalist i området ditt (print, radio, TV etc.), for å intervjue deg om praksisen din og hva du tilbyr.

Så hvordan skal man gå frem for å bli personlig trener, og hva kreves for å bli en vellykket PT? Uansett hva som skjer, bør du prøve å være mest mulig tilgjengelig og mulig å nå, og hvis mulig, tilby en gratis prøvetime slik at kunder kan teste ut om de liker metodene dine og er en "god match" for ditt program.

Når man velger en personlig trener, vil det ofte være et spørsmål hvor komfortabel kunden føler seg med deg, og om energien ikke er god, er det ofte et tegn på at de ikke kommer tilbake (eller enda verre, de kan gi dårlig vurdering).

På den andre siden, hvis kunden føler seg fornøyd og tilfredsstilt med den første timen, og det du tilbyr stemmer med det du promoterer at du tilbyr, vil de ofte skryte av deg til venner og bekjente. Dette er fordelen med word-of-mouth promotering, som vil si at positiv informasjon sprer seg fort og genererer ofte flere nye kunder.

Nettverk fra universitet og skole

Hvis du har fullført utdanning på universitetet for å få en grad innen personlig trening, kan det være lurt å holde kontakten med mange av dine tidligere klassekamerater samt lærere og forelesere.

Faktisk, mange foreldre som ser etter noen som kan hjelpe barna deres går ofte til lærere først for å se om de kjenner noen som kan egne seg.

Når det gjelder trening og coaching innen sport og idrett, fysisk aktivitet, fitness, og bygging av muskler, kan det hende man møter på ulike spesifikke forespørsler.

De beste personlig treninglærerne tilgjengelig
Shokrullah
5
5 (12 Evaluering(er))
Shokrullah
190kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Sander
5
5 (8 Evaluering(er))
Sander
350kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Andreas
5
5 (8 Evaluering(er))
Andreas
1000kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Helene
5
5 (12 Evaluering(er))
Helene
800kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Elin maria
5
5 (4 Evaluering(er))
Elin maria
500kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Emily wiig
5
5 (3 Evaluering(er))
Emily wiig
450kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Marte
5
5 (5 Evaluering(er))
Marte
820kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Gard
5
5 (4 Evaluering(er))
Gard
595kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Shokrullah
5
5 (12 Evaluering(er))
Shokrullah
190kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Sander
5
5 (8 Evaluering(er))
Sander
350kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Andreas
5
5 (8 Evaluering(er))
Andreas
1000kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Helene
5
5 (12 Evaluering(er))
Helene
800kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Elin maria
5
5 (4 Evaluering(er))
Elin maria
500kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Emily wiig
5
5 (3 Evaluering(er))
Emily wiig
450kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Marte
5
5 (5 Evaluering(er))
Marte
820kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Gard
5
5 (4 Evaluering(er))
Gard
595kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Start nå

Nå ut til potensielle kunder via sosiale medier

Person som sitter ved et bord og har åpent sosiale medier både på PC og telefon.
Sosiale medier kan være fint å bruke for personlige trenere både for å nå ut til kunder, og for å enkelt kommunisere og holde kontakt. (Bilde: Austin Distel via Unsplash.com).

Internett

I dag hvor de fleste er koblet på internett 24/7 på smarttelefon, PC, eller nettbrett, er det enklere enn noen gang å kommunisere med hverandre.

En personlig trener som driver for seg selv må derfor lære å markedsføre og promotere ved å optimalisere kunderelasjoner på nett.

Marketing 360 har flere personlige trenere som kunder, og sier at:

"I tillegg til å dele treningsvideoer, er hver av disse personlige trenerne dyktige til å bruke livsstils-, kostholds-, og helserelaterte innlegg for å hjelpe folk på treningsreisen."

Hver gang de spiser ute, finner nye supplementer, lærer om nye helsetilstander, eller knytter kontakt med andre i industrien, deler de. De tagger folk og bedrifter og bruker hashtagger til å øke synligheten.

De deler også personlige poster, fra arrangementer de deltar på, til bilder av dem som gjør seg klare til en kveld på byen eller en ettermiddag på stranda.

Egen nettside

Fra det som står skrevet over, er det i dag helt essensielt å ha en nettside som enkelt kan vise hva man tilbyr.

Ved å lage en egen nettside, kan du for eksempel enkelt presentere:

  • En introduksjon av deg selv, hvor du skriver om utdanning, bakgrunn, erfaringer osv.
  • Hva slags type coaching og treningstilbud du har, og dine spesialiteter: muskelbygging, fitness og ernæring, velvære, vektnedgang, idrettstrening, forberedelser til konkurranser osv.
  • Tjenester og priser: kanskje du kan lage en enkel videopresentasjon?
  • Dine beste tips og råd: øvelser og enkle stillinger, råd rundt kosthold og ernæring osv.
  • Dine potensielle partnere (hvis du har noen)
  • En kontaktside med all nødvendig informasjon for å nå deg

Er nettsiden din moderne og reflekterer tjenestene du tilbyr? Hvis ikke kan du registere deg på Superprof og tilby personlig trener Åsane.

Videokanaler som Youtube

Youtube-kanaler har blitt et supert verktøy for treningsprofesjonelle til å kommunisere sin lidenskap og kunnskap med andre, og for å bli mer synlige.

Hvorfor ikke illustrere ekspertisen din gjennom en eller mer korte videoklipp?

Du kan, for eksempel, vise øvelser man kan gjøre for å bygge muskler, armer, lår, rygg, setemuskulatur, eller gi tips til hvordan man kan unngå treningskader.

Jo flere du når ut til på nett, jo større sjanse er det for å skaffe nye kunder.

Sosiale nettverk

Hvis du kan bygge et positivt rykte på nett, er det stor sjanse for at de vil snakke om deg, og dele informasjonen din på sosiale medier som Facebook, Twitter, eller Instagram.

Til og med for deg, det er ingen som stopper deg fra å lage en egen bedriftsside på sosiale medier, slik at du enkelt kan dele informasjon og artikler relatert til personlig trening, og gjøre det enda enklere for folk å klikke og dele hvis de ser noe de liker.

Selvfølgelig, ikke glem å spesifisere kunnskapen du tilbyr og erfaringen din med trening på hjemmebasis, gruppetimer etc.

Jo mer du snakker om hva du gjør, jo mer vil du illustrere profesjonaliteten din som personlig trener, og da er det større sjanse for at informasjonen om deg vil bli spredd rundt slik at du får nye kunder.

Husk også å skaffe deg forsikring som personlig trener før du begynner å ta imot kunder!

Email

Å sende ut mails til potensielle eller allerede eksisterende kunder, kan være lurt.

Men, hva er fordelene med å sende ut emails?

  • Det er en rimelig løsning
  • Det hjelper med å bygge forhold og relasjoner mellom
  • Det er enkelt!
  • Du trenger ikke å holde nøye følge med det- det er bare å sende også er det gjort!
  • En 5-minutters mail kan nå tusenvis av folk hvis det er gjort riktig
  • Det viser enkelt dine spesifikke evner og ferdigheter og hvordan du skiller deg ut fra konkurrentene

Organisasjoner som tilbyr privattimer

I starten av karrieren din, er det alltid vanskelig å finne kunder, så hvorfor ikke gå til profesjonelle som kan hjelpe deg med dette?

Å tilby gruppe- og privattimer innenfor en organisasjon er en fin måte for kunder å bli kjent med deg og kanskje de ønsker å fortsette med deg som trener i etterkant, både fysisk og som personlig trener på nett.

Ved å registrere deg på en eller flere sider som tilbyr hjelp til å knytte personlige trenere med kunder, vil du vise deg som både profesjonell og du vil øke sjansene for å finne kunder uten å måtte gjøre altfor mye innsats.

Poenget med å registrere seg innen en organisasjon for trenere og lærere er å få hjelp til å møte nye kunder.

Generelt sett er disse sidene som regel seriøse og samvittighetsfulle når det kommer til registrering av medlemmer, så du må diskutere med dem i forkant ambisjoner, forventninger, og ikke minst hvilke priser du ser for deg.

Etter du har blitt akseptert, vil organisasjonen sette deg i kontakt med kunder som er i ditt område.

Så vil det være opp til deg å tilby den samme høye kvaliteten på tjenesten som du promoterer på profilen din, og skape en positiv relasjon med klientene dine!

Henvisninger

Alle de overnevnte måtene er fine måter å nå ut til nye kunder på, men hva om du kunne fått kunder til å flokke seg rundt deg, uten å så mye som løfte en finger?! Misforstå meg rett, du må fortsatt ha en nettside og sosiale media profiler på plass, men når du har fått ordnet dette, vil ordet spre seg fort hvis du gjør en god jobb. Og det finnes lite markedsføring som er bedre enn word-of-mouth!

Pass på at det er enkelt å legge igjen feedback på Facebook siden din, slik at kunder kan lese alle de gode tilbakemeldingene!

Vær best: din personlige trener profil

Her er noen tips til hvordan du kan optimalisere profilen din for å tiltrekke nye kunder til treningstimene dine:

  • Fremhev styrkene dine: ferdigheter, erfaringer, spesialiteter innen idrett. Prøv å sette deg selv i skoene til kundene dine og spør deg selv hva som vil skille deg fra konkurrentene.
  • Fortell en historie: å være personlig trener handler ikke bare om å trene og gjøre øvelser, det handler også om å bygge tillit og åpenhet mellom trener og kunde. Vis at du er oppmerksom på kundens forventninger, og del suksessene dine og dine favorittips. Dette kan gjøre at du kan øke prisene du ber om.
  • Snakk om forpliktelsen du tilbyr kundene dine: ikke bruk for tekniske begreper og språk, bare fortell hva slags trening og coaching du kan tilby, og hvilke mål dere kan nå sammen: vekttap, treningstips, muskelbygging, vektløfting, velvære, råd om kosthold etc.
  • Legg til et eller flere bilder av deg mens du jobber: "et bilde sier mer enn tusen ord", og det stemmer at ved å visualisere tilbudet, kan du øke antallet potensielle kunder.
  • Vær forsiktig når du skriver reklamer og annonser: unngå stavefeil og grammatikkfeil.

Å finne kunder er ikke alltid like enkelt, og det er nødvendig å vite nøyaktig hva du ønsker å tilby og har mulighet til å tilby som personlig trener, fremheve kvalitetene dine, være dedikert og tålmodig, og omringe deg med profesjonelle som kan gi deg gode råd på veien.

Så, hvis tjenestene du tilbyr er av høy standard, vil word-of-mouth markedsføring fort gjøre resten av jobben for deg, da dette vil bringe inn nye kunder.

Tenk gjennom hvordan du vil prise tjenestene

Mynter som renner ut av et liggende glass.
Det kan være vanskelig å prissette tjenester, spesielt hvis man er ny i bransjen og ikke så selvsikker ennå. (Bilde: Josh Appel via Unsplash.com).

Alle rådene ovenfor er gode, men la oss innse det, det koster penger. Så hva kan man forvente i lønn som PT?

Hvis du drar inn massevis av penger, er ikke dette et stort problem for deg, men realiteten er at du sannsynligvis har behov for markedsføring fordi du ikke oppnår det du trenger finansielt. Det er en ond sirkel!

Prisen på en treningsøkt med en profesjonell trener varierer fra trener til trener. Hvis du er veldig ny i bransjen, vil en typisk økt gjerne koste mellom 300kr og 650kr, avhengig av ekspertnivå. En økt er gjerne mellom 45 minutter til 1 time.

Som en relativt ny trener, vil du kanskje ikke føle deg like selvsikker som mange av konkurrentene dine. Du må likevel passe på å unngå å underselge deg selv, men ikke sett prisene så høyt at du mister potensielle kunder.

Her er noen ting du kan ta i betraktning når du setter prisen:

  • Beliggenhet og lokasjon

En treningsøkt med profesjonell trener er typisk litt dyrere i de større byene enn utenfor.

  • Etterspørsel

Jo høyere etterspørsel, jo mer kan du ta betalt for en økt.

  • Konkurranse

Hvis du er usikker på hva du skal ta i timespris, ta en titt på konkurrentene- hva tar de? Er deres tjeneste mer eller mindre avansert enn din?

  • Kostnader

Ikke undervurder hvor mye du må betale i skatt og andre nasjonale avdrag som en selvdreven bedrift.

  • USPs

Har du noen "Unique Selling Points"? Det kan kanskje høres litt overfladisk ut, men å være i familie med en kjent fotballspiller eller popstjerne kan være et salgspoeng for bedriften din.

Du må likevel ikke undervurdere ferdighetene dine, kanskje har du vunnet en pris eller konkurranse som du kan bruke i markedsføringen din?

Nøl ikke med å rådføre deg med kjente innenfor og utenfor PT-yrket som kan hjelpe deg med å peke ut dine sterke sider!

Likte du denne artikkelen? Vurder den!

4,00 (2 vurdering(er))
Loading...

Marion

Mitt navn er Marion, jeg er 23 år gammel og elsker å skrive. Jeg har utdanning innen markedsføring og UX-design, og har ellers stor interesse for språk!