Ofte hører man om de største internasjonale pianistene, som Brahms, Rakhmaninov, Schumann og Schubert. Det er lett å glemme at det også finnes en rekke spennende pianomusikere i Norge.

Glem derfor Mozart, Chopin, Bach, Liszt, Beethoven, Tsjaikovskij og Prokofjev en liten stund: Det er på tide å se på noen av historiens store norske pianister.

Leif Ove Andsnes

Vi begynner med et av de mest kjente navnene blant samtidige norske pianister. Leif Ove Andsnes ble født i 1970, og er en høyt ansett pianist både i Norge og internasjonalt.

Som 18-åring spilte han Griegs a-mollkonsert under Festspillene i Bergen som tidenes yngste solist. Siden da har han gjort en rekke turneer internasjonalt, og spilt både med orkestre og kammerorkestre. Dessuten har han spilt inn musikk av Chopin, Schumann, Grieg, Beethoven og Sibelius, blant flere.

Andsnes er anerkjent både for sin teknikk og for sine fortolkninger. Han har grunnlagt en årlig kammermusikkfestival, er kunstnerisk rådgiver ved Prof. Jiri Hlinka Klaverakademi og har vunnet en rekke priser for sitt virke, blant annet Peer Gynt-prisen og Royal Philharmonic Society Instrumentalist Award.

Eva Knardahl

Eva Knardahl ble født i 1927, og vakte oppsikt da hun allerede som 11-åring debuterte som solist i tre klaverkonserter. Hun var en tydelig figur på den norske musikkscenen.

Knardahl har spilt inn mye musikk, og spesielt verdt å nevne er Griegs fullstendige katalog av komposisjoner for piano. På 50- og 60-tallet var hun ansatt som fast solist i Minneapolis Symphony Orchestra, og i Norge har hun blant annet spilt mye med Oslo Filharmoniske Orkester.

Hun har imidlertid også mer folkelige meritter å vise til, som å ha spilt sammen med Vazelina Bilopphøggers.

Knardahls sensibilitet har blitt beskrevet som på samme tid energisk og følsom, og hun roses for innsikten i de historiske forutsetningene som ligger til grunn for verkene hun fremfører. I 1984 ble hun den første professoren i kammermusikk ved Norges musikkhøyskole, og hun har undervist flere pianister som siden skulle bli fremtredende.

En eldre mann spiller på et flygel, tatt med liten dybdeskarphet
Det er viktig, blant alle disse vidunderbarna, å huske på at man kan bli en dyktig pianist selv om man ikke holdt konserter som tiåring. (Kilde: Unsplash)

Håvard Gimse

En av Knardahls elever var Håvard Gimse. Gimse har siden sin debut som 14-åring spilt konserter med en rekke orkestre, både nasjonalt og internasjonalt. Han har spilt med alle de store nordiske orkestrene, og blant de internasjonale kan nevnes Royal Philharmonic Orchestra, Prague Symphony og Tokyo Symphony Orchestra.

Gimse har et stort repertoar, og er en attraktiv samspillpartner blant andre musikere. Listen over dem han har samarbeidet med, er lang, og den rommer blant andre Arve Tellefsen, Truls Mørk, Solveig Kringlebotn og Ian Bostridge.

Gimse har vært kunstnerisk leder for Festspillene i Elverum, og har vært og er det samme for Mozartfestivalen i Fredrikstad. Han er dessuten professor ved Norges musikkhøgskole.

Jiří Hlinka

Jiří Hlinka er en tsjekkiskfødt pianist og klaverpedagog som har spilt en viktig rolle i utviklingen til flere av de største norske pianistene som er aktive i dag. Han har fått Griegprisen, Lindemanprisen og kongens fortjenestemedalje i gull for sitt pedagogiske arbeid og sin betydning for musikknorge. Han har undervist blant annet Leif Ove Andsnes, Håvard Gimse og Christian Ihle Hadland.

Hlinka begynte karrieren sin som pianist. Han spilte med mange av de store europeiske orkestrene fra han var 17, men som 25-åring, i 1969, ble karrieren hans tvunget til å ta en brå vending. Han fikk en kronisk sykdom i armene, noe som gjorde at han måtte legge solopianistkarrieren bak seg. Musikken har likevel stått helt sentralt i livet hans, og som merittene hans viser, har han satt tydelige spor etter seg.

I de senere årene har han spilt inn plater med musikk av blant annet Haydn og Tsjaikovskij, men undervisningen har fortsatt å oppta størst plass i virket hans.

Erika Lie Nissen

Erika Lie Nissen ble født i 1845, og var i sin tid som musiker en viktig grunn til oppmerksomheten norsk klaverspill vakte internasjonalt. Hun studerte i Berlin, og dro deretter videre til Paris for å undervise og utvikle seg. Her gjorde hun seg kjent som en stor tolker av Chopin.

Nissen oppnådde stor popularitet og anseelse, og hun hadde en rekke tilbud fra store europeiske og amerikanske konserthus. Nesten 30 år gammel giftet hun seg imidlertid, og vendte med dette hjem igjen. Hun fortsatte å undervise, og var en viktig støttespiller for unge musikere. Hun fortsatte dessuten å holde en rekke konserter.

Fra 1894 mottok hun statens kunstnerlønn. Nissen var dessuten politisk og sosialt engasjert, og var blant annet kvinnesaksforkjemper og opptatt av veldedig arbeid. Hun spilte veldedighetskonserter helt frem til sin død.

Panorama av Berlin i svart-hvitt
Berlin, byen der både Nissen, Neupert og Grøndahl fikk deler av sin utdannelse. (Kilde: Unsplash)

Edmund Neupert

Edmund Neupert ble født på samme tid som Nissen, og i likhet med henne studerte han i Berlin, ved Theodor Kullaks klaverinstitutt. Han var en svært dyktig pianist, og ble blant annet sammenlignet med Liszt.

Etter studienes slutt arbeidet Neupert først som pianolærer i Berlin, deretter København, og etter to korte opphold i Moskva og Christiania endte han som klaverprofessor i New York. Ved siden av undervisningsarbeidet spilte han konserter, og komponerte dessuten en del musikkstykker som særlig har pedagogisk verdi.

Neupert var tett på Grieg da sistnevnte komponerte sin klaverkonsert i a-moll. Grieg tilegnet konserten til ham, og det var Neupert som var solist ved urfremføringen av verket.

Neupert er anerkjent for sitt pedagogiske arbeid i utlandet, spesielt i Danmark, men fikk aldri riktig fotfeste i musikkmiljøet i Christiania. Det har blitt forklart med at det ble dominert av Erika Lie Nissen og Agathe Backer Grøndahl, hvis popularitet overskygget ham.

Agathe Backer Grøndahl

Agathe Backer Grøndahl er av samme generasjon som de to forannevnte pianistene, og hun studerte, i likhet med dem, ved Theodor Kullaks klaverinstitutt i Berlin. Hun og Nissen spilte en rekke konserter sammen, noe deres felles kallenavn "flygelsøstrene" vitner om.

Grøndahl begynte sin konsertvirksomhet mot slutten av 1860-tallet, med verk av blant annet Beethoven, Schubert og Chopin, i tillegg til egenkomponerte "Andande quasi allegretto". Hun studerte en periode under Liszt, og holdt konserter i Norge, Sverige og Tyskland.

Ekteskap markerer ofte et viktig vendepunkt i livet til kvinnelige kunstnere fra denne tiden, men Grøndahl fortsatte både å undervise og å holde konserter, til tross for at hun fødte fire barn i løpet av ti år. Hun var dessuten en nær venn av Grieg, som tilegnet flere av sine verk til henne. I en periode holdt hun flere konserter i England, noen i samarbeid med Grieg.

Komposisjonene hennes er influert av tysk romantikk, og mange er komponert til tekst.

Les mer om Agathe Backer Grøndahl her.

Edvard Grieg

Den aller mest kjente – riktignok mer kjent som komponist enn pianist – på denne listen er uten tvil Edvard Grieg. Som femtenåring ble han i 1858 oppdaget av selveste Ole Bull i sitt eget hjem. Samme år ble han tatt opp ved musikkonservatoriet i Leipzig, hvor han studerte komposisjon og klaver.

Griegs største forbilde var Schumann, og særlig hans tidligste komposisjoner bærer preg av dette. Allerede i studietiden komponerte Grieg en del stykker, blant dem romanser og stykker for piano. Noen år senere, i 1863, flyttet han til København, hvor folkemusikkens innflytelse virkelig begynte å tre frem i musikken hans.

Her ser vi for første gang det som siden har blitt kalt "det griegske ledemotiv": En melodisk vending, hentet fra norsk folkemusikk, som består av en fallende sekund og en ters. Et tydelig eksempel på motivet kan høres i begynnelsen av hans klaverkonsert i a-moll, et av hans virkelig kjente verk.

Et bilde av snødekte fjell er tatt gjennom en dør
Naturen var en inspirasjonskilde for Griegs musikk. (Kilde: Unsplash)

Wolfgang Plagge

Vi må reise et stykke frem i tid for å finne Wolfgang Plagge, en komponist og pianist født i 1960. Han ble tidlig kjent som et vidunderbarn, og vant Ungdommens Pianomesterskap elleve år gammel.

I voksen alder har Plagge fortsatt å spille konserter, men han har spesielt vært tydelig som komponist. Han har blant annet komponert mye for klaver, og dessuten mye kammermusikk. Hans komposisjoner karakteriseres spesielt av en evne til å understreke hvert instruments særpreg og kvaliteter. Flere av verkene hans viser dessuten en påvirkning fra middelaldermusikk.

Han er en svært produktiv komponist, og har komponert blant annet sonater for klaver, horn og klaver og fiolin og klaver, konserter, kammermusikkverk, liturgisk musikk, kormusikk og sanger.

Anne-Marie Ørbeck

Anne-Marie Ørbeck er i likhet med Plagge først og fremst kjent som komponist, men hun begynte sin karriere som pianist, og kalte seg selv gjennom hele livet nettopp det.

I 1930, 19 år gammel, begynte Ørbeck studier i Berlin i piano og komposisjon. Hennes første større komposisjon fikk navnet "Concertino for klaver og orkester", og hun tok selv rollen som solist i urfremføringen i 1938. Verket ble godt mottatt, og priset for sin friskhet og konsishet.

Komposisjonstalentet hennes var synlig også når hun fremførte andres verk, blant annet i hennes kadenser til Haydn og Mozarts klaverkonserter. Hennes egne komposisjoner er preget av et modernistisk tonespråk.

Vokabular

For den som har en drøm om en dag å stå på en liste som denne, hjelper det å forstå de mange uttrykkene som finnes i musikkteori. I flere av artiklene våre om musikk har vi inkludert en ordliste helt nederst.

Kontrapunkt

Et motiv eller tema er kontrapunktisk til et annet når de forholder seg til hverandre, men kun ett av dem er bundet av et fast tema. Begge stemmene må være selvstendige, altså ha melodisk og rytmisk særpreg.

Rubato

Et stykke fremføres i rubato når det varierer i tempo for å øke uttrykksfylden. Enten spilles hele stykket i rubato, eller kun melodistemmen, mens ledsagende musikk spilles i fast tempo.

Det er mange måter å bli en dyktig pianist på. Kanskje begynner reisen her, ved å lese om piano på nett? Neste steg kan i så fall være å spille noen skalaer eller oktaver på et piano. Improvisasjon er en spennende måte å utfolde kreativiteten på, men først må man tilegne seg de grunnleggende ferdighetene.

Trenger du en lærer i Piano?

Likte du artikkelen?

5,00/5 - 1 stemme(r)
Loading...

Åshild

Jeg liker bøker, kunst og turer i skog og mark. Planene mine for nær fremtid er å lære meg spansk og å dyrke mine egne grønnsaker.