Dans blir ofte sett på som en form for kunstnerisk uttrykk, men aktiviteten er først og fremst en sport.

En sport som krever oppvarmning og trening før du begynner.

Musklene dine må varmes opp for å kunne jobbe skikkelig og for å unngå skader. Det er viktig å ikke glemme at forberedelsene også innebærer uttøying eller andre avspenningsøvelser.

Miljøet du trener i spiller også en viktig rolle. Sørg for å ha de optimale forholdene ved å velge riktig sted, et behagelig og funksjonelt antrekk, og ikke minst god musikk.

Så, hva må du gjøre for å gjøre deg klar til å danse? Superprof vil ta deg gjennom en rekke viktige aspekt ved dansesporten.  

Tøyeøvelser for å komme i gang med danseøkta

Det kan være veldig vanskelig å starte en treningstime innen hvilken som helst sport uten å ha startet med tøying, og dansing er en av idrettene som troner høyt på denne lista. En viktig konsekvens av å ikke varme opp skikkelig med tøyeøvelser, er muligheten for å pådra deg skader. Dette kan ofte være skader som er vanskelig å behandle i lengden.

Tøyeøvelser tillater musklene å varme opp og slappe av. Noe som er viktig å gjøre i forkant av timene, spesielt hvis du ønsker å se en raskere fremgang.

Gjør deg klar for oppvarming!

Det begynner med antrekket du vil ha på deg under økta. Velg et mykt og elastisk plagg som vil la deg bevege deg fritt, og som du nesten ikke kjenner at du har på deg.

Miljøet du danser i er også en viktig del. Har du ikke de rette forholdene hjemme? Kom deg ut i hagen, til en park eller et treningssenter.

Når alt dette er klart, lurer du kanskje på hvilke muskler som skal tøyes?

Svaret er: hele kroppen!

Selv om man under dans bruker enkelte muskler mer enn andre, slik som hamstrings eller leggmuskulaturen, er hele kroppen med på koreografien.

Så tenk at du skal strekke alt fra skuldre, nakke og rygg til bekken, knær, ankler og håndledd.

Husk å tøye
Hvis du er flink til å tøye vil du kunne gjøre de vakreste ting! (Kilde: unsplash)

Enkle øvelser kan effektivt tøye hele kroppen dinHusk hva du lærte i gymtimene på skolen.

Du kan for eksempel prøve å ta på tærne dine uten å bøye i knærne, eller prøve deg på spagaten. Når det gjelder nakken, håndledd og ankler, husk å tøye forsiktig.

Å tøye ut alle disse delene på kroppen bør ta deg rundt 10 til 15 minutter. Profesjonelle dansere tar seg ofte enda lenger tid for å virkelig tøye hver muskel. Men dette er på et annet nivå.

Men selv om du ikke er en profesjonell danser, hvert fall ikke enda, ikke vær redd for å bruke god tid til oppvarmingen. Dette bidrar til å senke stresset og belastningen musklene dine kan oppleve.

I tillegg vil oppvarmingen få deg til å kunne slappe av etter en lang og travel dag på jobb eller skole.

Øvelser som har fokus på fleksibilitet

Dansere er spesielt opptatt av en ting, nemlig fleksibilitet.

For å kjenne en forskjell, styrke beina dine, og bevege deg med stor beherskelse, må du finne den riktige balansen mellom kroppsbygging og fleksibilitet.

Avspenning kan ha mange fordeler. Ikke bare kan dette hjelpe deg som profesjonell danser, men det har også flere fordeler for helsa di.

Spesielt folk som arbeider på kontor blir rådet til å gjøre regelmessige fleksibilitetsøvelser, selv om det bare er bak skrivebordet.

Aktive muskler og ledd hjelper deg med å føle deg generelt bedre og forhindrer fremtidige helseproblemer.

Å gå opp trapper, gjøre hagearbeid, gå tur, alt blir lettere når du forbedrer fleksibiliteten din.

Så om det er for karrieren din innen dans eller bare for helsa di, øvelser som dette er uansett en god ide. Du kan til og med danse bort bekymringene dine!

I dans er det noen deler av kroppen som er viktigere å jobbe med enn andre, for eksempel, ryggen eller beina dine. Det er disse delene som vil la deg gjøre «splits», men også tar det meste av belastningen.

Fleksibilitet vil gjøre deg til en bedre danser.
Å være fleksibel er nyttig i alle danser, til og med i pardans. (Kilde: unsplash)

Og for å forbedre fleksibiliteten, hva kan vel være bedre enn yoga?

Yoga er ofte brukt for å kunne slappe av og lære hvordan man flytter fokuset til øyeblikket man lever i. Men en annen del innebærer å gjøre ganske sprø stillinger som krever mye fleksibilitet. Så utvikler du deg innen yoga, vil du også bli mer fleksibel.

Yoga er perfekt for å slappe av. Det får musklene til å slappe av, noe som gjør at fleksibiliteten også kan øke.

Men husk å starte i riktig retning, ved å skaffe deg hjelp av en privatlærer eller gå på et sted som har yogatimer. Øvelsene kan være kompliserte å utføre og farlige hvis du ikke vet hva du gjør.

Det finnes selvfølgelig også mer tradisjonelle fleksibiltetsøvelser.

Disse kan ligne ganske mye på oppvarmningen vi gikk inn på i stad, men litt mer avansert og det anbefales å være lengre i stillingen.

Hofteleddsbøy, ben, nakke, skuldre, hele kroppen kan bli avslappet.

Hvordan kan man ta «splits»?

Splits, eller spagaten, er noe som brukes i mange koreografier, uansett hvilken stil det er snakk om (klassisk dans, salsa, rytmisk dans, samtidsdans, tango, Zumba, hip-hop, pole dance, bachata, moderne jazz, Kizomba, Charleston, afrikansk dans, osv.)

Å lære det fra en tidlig alder, gjør at du kan mestre mange stillinger innen klassiske dans. Så for å bli en god danser og imponere Craig Revel Horwood, må du starte treninga! Du kan for eksempel sjekke ut dansekurs i Oslo eller ta et dansekurs for nybegynnere.

Men selv om de fleste dansere begynner i veldig ung alder, er det ikke umulig å begynne å lære som voksenDet kan ta litt mer tid, men du vil få det til hvis du er nok motivert.

Disiplin er det beste rådet jeg kan gi deg. Bruk deg selv i øvelser og ikke gjør dem for fort. Hvis du gjør det, er de kanskje ikke like effektive som de kunne ha vært.

Tren ulike øvelser regelmessig, hvis du vil kunne gå i spagaten. To eller tre ganger i uka er et fint utgangspunkt.

Husk på at å trene hver dag, hvis kroppen din ikke er vandt til det, kan skape problemer.

Men hvis du derimot er en ivrig utøver, kan du kjøre på.

Ikke glem å varme opp. Dette har en direkte innvirkning på effektiviteten til øvelsen, men og på tilstanden til musklene dine etter du er ferdig med økta. Uttøying vil forebygge stive muskler og ledd dagen etter!

La deg inspirere av andre dansere
Utforsk alle stilartene som finnes innen dansing! (Kilde: unsplash)

Når oppvarminga er unnagjort, kan du gå rett til øvelsene.

For å kunne gjøre spagaten fremover, sitt på gulvet, spre de lange beina dine, len overkroppen forover og kjenn at det strekker.

Når du skal øve på spagaten sidelengs, kan mange runder med spagat, eller split, være effektivt i det lange løp.

Spagaten vil være enklere hvis du har trent sport før, eller fortsatt er med. Oppvarming og tøying er viktig i alle idretter, så da bør du allerede være godt på vei.

Husk å evaluere fremgangen din for hver gang, og gjerne mål avstanden som skiller deg og gulvet. Dette kan være ganske motiverende!

Dansekurs

På et nybegynner-nivå, er det flere skoler som tilbyr dansekurs, hvor eleven får trening i koreografi og muligheten til å tenke kritisk om dans. Dette gjelder uansett om du er ung eller er på utkikk etter et dansekurs for voksne.

Så hvorfor ikke komme i gang?

Som elev vil du kunne:

  • utvikle forståelse og kunnskap, så vel som kritiske ferdigheter, innen koreografi og sin egen dansepraksis.
  • få erfaring i koreografi og utøvelse gjennom regelmessig praksis
  • få dybdekunnskap om spesifikke områder innen dansesporten.

Den praktiske treningen vil selvfølgelig være av størst prioritet, og føre til det meste av progresjonen din.

Det er viktig å ha generell kunnskap om dans, som en base. Du vil senere kunne studere dans ved et akademi eller velge en mer teoretisk side. Det kan være aktuelt å velge et studie om trening og kosthold, ved siden av dansinga.

Lær deg break dance!
Å ta dans på skolen, vil definitivt være morsommere enn matematikk for mange! (Kilde: unsplash)

For å bli en god danser, kan det være lurt å studere andre dansere og lese deg opp på både historie og de mange stilene innen dans. Dette kan du gjøre ved å analysere dansere som du liker.

I tillegg vil læreren din være der for å veilede deg.

Ikke glem treningen og den regelmessige tøyinga og fleksibilitetsøvelsene.

Men ikke glem å ha det gøy!

 

Trenger du en lærer i Dans?

Likte du artikkelen?

5,00/5 - 1 stemme(r)
Loading...

Sondre

Gutt på 23 år, som studerer lektor i språkvitenskap ved NTNU i Trondheim. Jeg er glad i å skrive, lese bøker, løpe og gå lange turer, ha gode samtaler, være engasjert og lage mat. Studiet gir meg kunnskap om språk, som jeg anvender under skrivingen, men også en god del skriveerfaring. Fra tidligere har jeg arbeidet litt som tolk, hvor jeg oversatte muntlig tale fra norsk til engelsk. Jeg har også drevet min egen blogg.