Kapitler
Mens det ser ut til at de yngre generasjonene vet alt om teknologi, er det de eldre generasjonene som ofte strever med den, men det finnes programmer som kan gjøre livet lettere.
De fleste som bruker en PC eller Mac, vil kanskje være vant til å bruke Microsoft Excel, eller ikke...
Så hvordan bruker du Excel til å lage et regneark?
Enten du ønsker å formatere og lage et regneark, skrive det ut, lære tastatursnarveier, gjemme kolonner, kopiere og lime inn tallene i en pivottabell, sette inn funksjoner eller foreta beregninger, her er et lynkurs på hvordan man lager regneark.
En introduksjon til Microsoft Excel
Excel er et program i Microsoft Office pakken, som brukes for å skape diagrammer og grafer. I jobber som har tilknytning til matematikk, økonomi og vitenskap, men også i hverdagen, er kjennskapen til å lage regneark nyttig.

Installering av Excel
Du må betale for Excel. Du kan få Microsoft Office for 650 kroner for et år med Microsoft 365 Personlig. Dette innbefatter Word, Excel, PowerPoint, Outlook, Publisher og Access. Det finnes også Microsoft 365 Family for 900 kroner for et året for flere brukere.
Åpne Excel
Når du har lastet den ned, kan du åpne Excel ved å dobbeltklikk på ikonet på skrivebordet. Hvis du allerede har åpnet en side i Excel og vil lage en ny, må du bare gå til "Fil" og trykke på "Ny".
Layouten av programmet
Når programmet er åpent, vil du se en side av celler som er grunnlaget for regnearket ditt. Boksene på arket er kjent som celler. Kolonnene er ordnet etter bokstav og rader etter tall. Du vil legge merke til at siden er uendelig. Cellene og spaltene vil bare fortsette å tilpasse seg selv uansett størrelsen på regnearket. Når A-Z blir brukt opp, vil kolonnene starte på AA, AB, AC, osv. (For mye? Ok, la oss bremse det ned og fokusere på mindre oppgaver.).
Å sette inn tallene på regnearket er så enkelt og er alt du trenger for å komme i gang med et enkelt regneark.
Finn ut om alle egenskapene ved Excel!
La oss opprette et enkelt regneark!
La oss hoppe rett inn og lære å lage et enkelt regneark trinn for trinn.
- Åpne Excel.
- Velg ut "Tom arbeidsbok". Dette vil gi deg et blankt ark med celler.
- Bli kjent med arket og verktøylinjen. Du kan prøve å bla fra venstre til høyre, opp og ned og få en følelse av hvordan programmet fungerer.
- Skriv inn noen data. De fleste vil starte sitt tabell i celle A1 ved å bruke den første raden til å skrive inn overskrifter og det samme for kolonnen A. Se hvordan du kan skrive et ord (eller verdi, som det kalles) i celle A1, deretter trykk enter for å gå til celler A2, A3 osv. Hvis du vil bevege deg videre på en rad, bør du heller trykke på tab-knappen for å hoppe til cellen ved siden av. Du kan like gjerne bruke pilene på tastaturet til å bevege degg rundt arbeidsboken når du ikke redigerer en bestemt celle.
- Rette opp eventuelle feil. Hvis du legger merke til noen feil i regnearket, kan du slette data ved å klikke på cellen og trykke på slett knappen. Hvis du legger merke til at en hel kolonne er feil, kan du klikke og holde musa mens du merkerer cellene du ønsker å slette. Dette kan også gjøres for celler som ikke er ved siden av hverandre ved å holde ned tab-kanppen og velge de ønskede cellene.
- Summer tallene. La oss si at tabellen du lager er for noe enkelt som for eksmpel å legge sammen hvor mye varer du har i den virtuelle klesbutikken din. Det kan hende du ender opp med å ha en kolonner med klær: gensere, t-skjorter, bukser, shorts. I den neste kolonnen (dvs. i den nærmeste høyre kolonnen som vises loddrett), vil du ha varene dine: 5, 4, 6, 2. For å legge disse tallene sammen må du plassere markøren i boksen direkte under listen over tall og skrive inn ''=SUM(''. På dette stadiet må du enten manuelt skrive inn cellene du ønsker å summere ellers kan du bruke musepekeren ved å klikke og dra den ned mens du markerer cellene du ønsker å summere. Cellen med summen av varer vil se omtrent slik ut =SUM(B1: B5), og deretter kan du trykke ENTER for å få utregningen. Hvis du er usikker på om du husker formlene, er det ikke noe du bør bekymre deg over! Du kan bruke verktøymenyen til å finne den riktige formelen du leter etter.
Og det er det! Ditt første Excel-regneark er fullført. La oss se på noen av disse funksjonene litt nærmere og hva annet du kan gjøre i dette programmet.
Hvis du vil se en visuell veiledning som dekker det grunnleggende, er å åpne YouTube en god ide da det finnes masse videoer over hvordan en kan enkelt lage et regneark.
Organisering av data i et regneark
For å lage et regneark, må du organisere opplysninger i kolonner og rader, slik at regnearket gir mening.
Organisering av dataen
Tabellen kan ha ett eller flere sett av data.
En enkel tabell har én type informasjon. Dette kan være navn på alle måneder i året som topptekst og navnene på personer som har sin fødselsdag i en bestemt måned. Du kan bruke både tekst og tall i Excel.
Et bord med flere sett med informasjon gjør at du kan kombinere forskjellige typer data. Du kan få årets måned på en gitt rad og utgiftene i hver måned kan bli presentert med søyler. I dette tilfellet trenger du kanskje ta med måneden og gitte utgifter i måneden (husleie, innkjøp osv.).
Formatering av tabeller
For å lage en tabell må du begynne med å velge alle dataene du vil ta med i den. Du kan gjøre dette ved å velge den øverste venstre cellen og dra musen til den nederste høyre cellen.
Du kan også gjøre dette ved å trykke på shift. Trykk først på den øverste venstre cellen. Deretter trykk og hold shift og så trykk på den nederste høyre cellen. Dette vil velge alle cellene fra øverst til venstre og nederst til høyre.
Etter cellene er markert må du trykke på "Sett inn"-fanen og så trykke på "tabell".
Da et vindu dukker opp må bare trykke "OK" og huke av "Tabellen har overskrifter" om nødvendig. Da er tabellen din klar! Excel har mange ulike logiske funksjoner som kan være verdt å se nærmere på.

Endre stilen av Excel-tabell
Et regneark trenger ikke å være kjedelig. Excel gjør det mulig å formatere dataene og gjøre dem klarere for leseren med farger og formateringsvalg.
Du må bare trykke på tabellen du ønsker å endre og deretter på "Tabellutforming"-fanen.
Du kan også endre størrelse på tabellen, slette duplikater osv. Du kan velge celler du ønsker å beholde, slette eller fremheve, osv. Du kan ha forskjellige farger på ulike rader.
Filtrerere data i tabellene
I "Tabellutforming"-fanen finnes det en knapp som gjør det mulig å filtrere og sortere data i stigende rekkefølge eller synkende rekkefølge.
Du må bare klikke på pilen ved siden av en av meldingshodene, og en nedtrykksmeny lar deg velge:
- Sorter fra minst til størst.
- Sorter fra størs til minst.
- Sortere fra A til Å og omvendt.
- Sortere etter farge.
- Egendefinert sortering.
Lær mer om å lage tabeller i Excel!

Å utføre beregninger på et regneark i Excel
Muligheten til å utføre beregninger er en av de beste funksjonene Excel har. Enten du ønsker å summere tallene, multiplisere eller regne ut noe annet, er det noen snarveier du kan bruke for å spare tid.
Hvis du ønsker å regne ut noe må du alltid begynne med å skriv inn likhetstegnet (=) inn i cellen.
Du må velge den cellen som du ønsker å få resultatet i og skrive inn tegnene egnede for operasjonen. Resultatet av beregningen vil automatisk vises i cellen. Her er noen av operasjonene:
- Gange: En asterisk (*)
- Subtraksjon: Minustegnet (-)
- Dividere: Skråstrek (/)
- Prosent: prosent symbolet (%)
Du kan også kopiere formelen inn i andre celler. For å gjøre dette, må du bare klikke på cellen med utregningen og så klikke på den lille firkanten i høyere hjørnet av cellen. Hold venstre museknapp og dra den gjennom cellene nedenfor. Formelen fra den første cellen vil kopieres og tilpasses de følgende cellene.

Hvordan eksporterer du et Excel-regneark?
Hvordan setter du inn en Excel-fil i et tekstbehandlingdokument?
For å komme i gang kan du bruke ''Utforming''-fanen. Du kan du lage en ren tabell eller slå sammen celler hvis det er nødvendig. Du kan lagre tabellen som en pdf-fil om du heller ønsker det ved å endre dokumentformatet når du lagrer filen.
Du kan også sette tabellen direkte inn i et Microsoft Word dokument ved å kopiere og lime tabellen inn i dokumentet. Dette samme gjelder for grafer. Du kan gjøre dette for både Word og PowerPoint.
Visste du at i stedet for å velge et blankt ark kan du også velge fra en rekke maler med forhåndsformaterte ark?
Hvis du føler at du trenger mer hjelp med de forskjellige funksjonene i Excel, kan du vurdere å ta kontakt med en av lærerne på Superprof. Det er tre typer undervisning som tilbys: Ansikt til ansikt, nettbasert undervisning og gruppeundervisning.
Den første typen er den dyreste, men mest kostnadseffektivt da du får skreddersydd undervisning. Den andre er når læreren underviser over et program som Skype, og har en tendens til å være billigere. Til slutt er gruppeundervisning vanligvis den billigste fordi du deler blir undervist sammen med flere elever, men du får ikke like mye oppmerksomhet og hjelp av læreren din.
Heldigvis tilbyr de fleste lærere den første timen med undervisning gratis, slik at du kan se om de er den rette læreren for deg!
Plattformen som kobler privatlærere og elever