Det har blitt helt klart at vår teknologi har overgått den menneskelige naturen. - Albert Einstein

Rundt en fjerdedel av befolkningen som er over 60 år har aldri brukt internett. Den digitale ekskluderingen er et stort problem i det moderne samfunnet da nesten alt skjer på nettet!

Her er en rask guide til den digitale verden for pensjonister og alle de som aldri har hørt om Microsoft Excel. I en rekke av forskjellige programmer i Microsoft Office-pakken, som for eksempel Word for tekstbehandling, er Excel bra for analysering av data og automatiserte beregninger.

Ting som Excel-regneark, snarveistaster, Excel-apper, Microsoft kontoer og nedtrykksmenyer kan høres fremmed ut for noen, men denne artikkelen vil lede dere gjennom det grunnleggende ved å bruke Microsoft Excel, slik at dere snart kan lage egne regneark, arbeidshefter, arbeidsbøker, oversikter og diagrammer, betinget formatering osv.

De beste ITlærerne tilgjengelig
Kristian
4,9
4,9 (10 Evaluering(er))
Kristian
199kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Håvar
5
5 (4 Evaluering(er))
Håvar
599kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Eric
Eric
230kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Singh
5
5 (4 Evaluering(er))
Singh
250kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Eirik
Eirik
200kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Runar
5
5 (1 Evaluering(er))
Runar
350kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Johannes
5
5 (1 Evaluering(er))
Johannes
200kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Kristian
Kristian
300kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Kristian
4,9
4,9 (10 Evaluering(er))
Kristian
199kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Håvar
5
5 (4 Evaluering(er))
Håvar
599kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Eric
Eric
230kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Singh
5
5 (4 Evaluering(er))
Singh
250kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Eirik
Eirik
200kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Runar
5
5 (1 Evaluering(er))
Runar
350kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Johannes
5
5 (1 Evaluering(er))
Johannes
200kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Kristian
Kristian
300kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Start nå

Hvordan kan en lage et regneark i Excel?

Excel er et program for lage regneark med hjelp av formler, funksjoner, diagrammer, makroer, sammenslåing av celler osv.

Hvordan skal du bruke Excel, og hvorfor er det så mange som gjør det?

Det blir ofte brukt av enkeltpersoner og fagfolk til å organisere data i rader og kolonner. Programmet kan også brukes til å utføre beregninger og lage grafer. Det er faktisk veldig mange forretninger rundt om i verden som bruker Excel-data for presentasjoner, dataanalyse og dets kombinasjon med andre programmer.

Før du lager et Excel-regneark, må du sørge for at du faktisk har programmet på datamaskinen din. Noen ganger får du Microsoft Office når du kjøper en ny datamaskin. Det betyr at programvaren kan ha blitt installert før du tok med datamaskinen hjem.

Hvis du ikke har Excel, må du gå på nettet og abonnere på Microsoft Office-pakken. Det er enkelt å laste ned Excel og du kan også nyte de andre programmene i Office-pakken som Word og PowerPoint.

Du trenger ikke å betale for Excel. Det finnes også gratis versjoner fra OpenOffice og LibreOffice, men de er ganske forskjellig.

Enten du har en testversjon, fullversjonen eller en eldre versjon, er det bare å dobbeltklikke på ikonet for å åpne Excel og deretter lage en ny fil. Da får du se et blankt ark på skjermen. Radene har tall, og spaltene har bokstaver. Bli vant til dem, for du vil snart se at alt er organisert i kolonner og rader.

For å lage et enkelt regneark må du bare skrive data inn i cellene (boksene) på regnearket. Hvis du har to typer data, bør du skrive inn den ene i egen kolonne (for eksempel utgifter) og i kolonnen ved siden av kan du skrive inn det andre (for eksempel månedene).

Du kan også lage automatiske utregninger eller makroer. For å gjøre dette, begynn med likhetstegn (=) og deretter utregningen.

For eksempel: "= B2 + B3". Programmet vil da gjøre utregningen for deg og vise svaret i den cellen.

Når du har skrevet inn alle tallene på regnearket, marker alle cellene du har brukt på regnearket og trykk "Sett inn" på verktøylinja. Det eneste du trenger å gjøre er å klikke på "tabell" eller "pivottabell", og så er du ferdig.

For å lage topptekster for tabellen din må du klikke på cellen overfor og trykke OK. Når tabellen er ferdig, kan du også endre stilen. Dette betyr at du kan endre fargen på kolonner eller rader, ha informasjonen skrevet i fet skrift osv. For å gjøre dette må du trykke på tabellen og gå til "Tabellutforming" -fanen for å endre tabellstilen. Du kan velge hvilken stil du liker best.

Når tabellen er ferdig, kan du kopiere og lime det inn på en annen side eller lagre den som en PDF eller et Excel-dokument.

person ser på diagrammer
Du kan bruke regneark i Excel til å lage grafer og diagrammer. (Kilde: Unsplash)

HVIS-, OG-, ELLER- og IKKE-funksjonene i Excel

Funksjonene HVIS, OG, ELLER og IKKE i Excel er logiske funksjoner. Disse er ikke de mest berømte funksjonene i Excel, men de kan være nyttige når det gjelder beregninger.

De gjør det mulig for deg å anvende visse betingelser til data for å få visse resultater med hensyn til hvorvidt betingelsene blir oppfylt. Resultatene er enten "SANNE" eller "USANNE".

Hvordan fungerer de?

For å bruke disse logiske funksjoner må du sette regnestykket i slutten. Begynn med å skrive "=" i den valgte cellen for å fortelle programmet du ønsker å utføre en operasjon.

Du vil skrive ligning som følger:

=HVIS(A2>10; "ja"; "nei")

Denne ligningen viser hvordan HVIS funksjonen fungerer. Hvis tallet i cellen A2 er større enn 10, vil resultatet bli "Ja". Hvis tallet er mindre, vil svaret være "Nei".

For å sammenligne forskjellige tall, kan du bruke tegn som likhetstegn (=), tegn som viser forskjell (<>), større (>), større eller lik (>=), mindre (<), eller mindre eller lik (<=). Disse sammenligningene behøver ikke nødvendigvis å bli brukt om tall. Du kan også bruke ord.

Tall i Excel
Du kan bli en ekspert i logiske funksjoner! (Kilde: Unsplash)

HVIS-funksjonen er den viktigste logiske funksjonen. Andre funksjoner (OG, ELLER, IKKE) kan blir brukt til andre visse forhold.

Funksjonen OG indikerer altså at begge betingelsene må oppfylles for å oppnå et positivt resultat. ELLER funksjonen viser at det bare er en av betingelsene som må oppfylles for å oppnå et positivt resultat.

IKKE funksjonen tyder på at betingelsene ikke må oppfylles for at resultatet skal være positivt.

Det er mange måter å bruke disse ligningene på. Det finnes også innebygde funksjoner, og du kan skape flere ligninger hvis det er nødvendig.

Hvordan kan du lage en graf i Excel?

I tillegg til å lage regneark, er Excel også et bra verktøy til å lage forskjellige diagrammer. Du kan bruke tallene fra regnearket til å lage forskjellige typer diagrammer. Du kan velge den typen som best passer til tallene dine.

Forskjellige typer grafer er:

  • Histogram
  • Linjediagram
  • Pai diagram
  • Kolonneoversikt
  • Søylediagram
  • Diagramområde
  • Punktdiagram
  • Radar

Hvordan starter du å lage et diagram i Excel?

Akkurat som med et regneark eller tabell, må du skrive inn tallene dine i rader og kolonner på arket ditt i Excel. Tallene kan være fra ett eller flere kategorier, avhengig av prosjektet ditt.

Du må bare velge cellene du er interessert i, og så klikke "Sett inn". "Diagram" vil være et av alternativene. Ved å trykke på et av symbolene vil det dukke opp en rekke av underkategorier. Det finnes mange forskjellige formater du kan velge mellom. 

Diagrammet vil dukke opp på Excel-regnearket ditt. Du kan endre formatering av diagrammet ved å trykke på "Utforming"-fanen. Det er forskjellige ting du kan forandre:

  • X- og Y-aksene
  • Tittel på aksene
  • Tittel av diagrammet
  • Etiketter
  • Grafen
  • Tegnforklaring

Nå vet du hvordan du kan lage et diagram i Excel!

Det trenger ikke å være komplisert og kan hjelpe deg i hverdagen. Du kan faktisk lage diagrammer og tabeller for å presentere et prosjekt for sjefen din, lage rapporter eller styre utgiftene dine. Det kan være mye lettere å forstå informasjonen hvis den blir presentert visuelt.

Diagrammer på pc
Bruk diagrammer og grafer til å vise tallene på en mer oversiktlig måte. (Kilde: Unsplash)

 

Nyttige snarveier i Excel

Excel er ikke nødvendigvis et intuitivt program. Du må kanskje bruke noen minutter for å forstå visse funksjoner eller oppgaver.

For at du skal kunne bruke Excel effektivt, burde du lære noen av de grunnleggende snarveistastene. Snarveier er svært nyttige for dem som strever med å bruke en mus. Her er noen Excel-tastatursnarveier:

  • Avslutt Excel: Alt + F4
  • Åpne Visual Basic redigering (for redigering av makros): Alt + F11
  • Klipp: Ctrl + X
  • Kopier: Ctrl + C
  • Lim inn: Ctrl + V
  • Velg alle: Ctrl + A
  • Angre: Ctrl + Z (Andre den siste utførte handlingen)
  • Gjør om (Avbryt en uferdig handling): Ctrl + Y
  • Kursiv: Ctrl + I
  • Understreket: Ctrl + U
  • Fet: Ctrl + F
  • Vis dialogen for celleformatet: Ctrl + SHIFT + 1

Det er mange snarveier som kan være veldig nyttige i Microsoft Office-pakken. Du kan bruke snarveier til å sette inn rader, kolonner og en hel rekke andre operasjoner.

Jo mer tid du bruker med Excel, jo flere snarveier kommer du til å lære. Litt etter litt vil du begynne å bruke Excel mer effektivt og det vil bli lettere å navigere rundt et Excel-regneark. Nå er du klar til å være best med Excel!

Hvis du trenger mer hjelp med Excel, kan du få undervisning av en privatlærer fra Superprof. Enten du trenger hjelp med å lage en makro, opprette en arbeidsbok, arbeide med maler eller til og med bruke andre programmer for regneark, kan du få Excel-opplæring ansikt til ansikt med en lærer eller lære mer om Excel online.

>

Plattformen som kobler privatlærere og elever

Første kurstime gratis

Likte du denne artikkelen? Vurder den!

5,00 (1 vurdering(er))
Loading...

Martyna