"Du kommer ikke til å avsløre hemmeligheten bak nattergalens sang ved å åpne halsen på den." – Marcel Pagnol

En rekke mennesker over hele landet synger i kor. Det er enorm forskjell mellom de beste og de verste, men de har alle én ting til felles: De er glad i musikk. Dessverre er ikke dette i seg selv nok til å gjøre noen til en fantastisk sanger.

Dersom du ikke jobber hardt, er det lite sannsynlig at du vil gjøre noen særlig fremgang med stemmen din. Du kan ikke bli en ekspert uten å legge mye innsats i sangstemmen, registeret og holdningen din.

Klangfargen i stemmen din er det begrensede muligheter for å gjøre noe med. Du kan heller ikke egentlig velge din tessitura og hvilken stemme du faller innenfor. Det er likevel mange ting du kan gjøre. Du kan øve på en sang for å bli flinkere til å synge den, du kan gjøre sangøvelser for å forbedre sanghelsen din, du kan utvide repertoaret ditt og utvide registeret ditt.

Om det er dette du ser etter, bør du vurdere å skaffe deg en privat sanglærer eller å oppsøke en musikkskole for å få hjelp av en ekspert.

Men det er mange ting du kan gjøre selv, også. Du kan gjøre store fremskritt ved å få god sangteknikk. Tips til hvordan du får bedre kontroll over stemmen din og alle prosessene i kroppen som deltar i produksjonen av den kan altså gjøre en stor forskjell. Her er 9 enkle vokaløvelser du kan gjøre for å forbedre stemmen din.

Et øre med øredobber på kvinne med mørkt hår
En god sanger har et godt øre, men man blir ikke en god sanger hvis man ikke gjør mer enn å lytte. (Kilde: Unsplash)

1. Sangøvelser for oppvarming

Du kommer ikke til å bli i stand til å synge hele Richard Wagners Valkyrien ved å knipse med fingrene. Det er viktig å forberede seg godt før man begynner å synge. Det innebærer å varme opp alle delene av kroppen som man bruker for å produsere vokal med stor kraft over lang tid.

Du bør varme opp uansett om du bare skal øve eller om du skal ha en forestilling. På den måten unngår du uønskede overraskelser mens du synger. Oppvarming av stemmen vil også forbedre dens lyd og gjøre at det er mindre sjanse for å skade strupehodet eller stemmebåndene.

Det er viktig å huske på at kroppen trenger omtrent 6-7 timer på å komme seg etter en ordentlig sangøkt.

Den kanskje beste oppvarmingsøvelsen er å synge skalaer ved hjelp av et piano. Dersom du har absolutt gehør kan du gjøre det uten piano. En variasjon er å bevege seg fra lave til høye toner mens du har munnen lukket. Dette vil forsikre at du ikke overanstrenger deg før du skal synge.

Som sanger er det viktig å holde seg avslappet. Mange av musklene rundt munnen settes i aktivitet når man synger. Det er ikke noe i veien for å lage babylyder, bevege leppene og kinnene så mye du klarer eller lage toglyder for å varme opp disse musklene.

Vibrato høres betydelig bedre ut når det fremføres av en stemme som er godt varmet opp. Dessuten vil oppvarmingen gjøre at stemmen slites saktere ut når man synger.

2. Pusteøvelser mens man ligger på ryggen

Pusten er uvurderlig for en sanger. En kraftig stemme som synger rent drives av lungene. Her er en enkel teknikk for å trene pusten.

Legg deg på ryggen og legg en stor bok på brystet. Pust vanlig og kjenn hvilke deler av kroppen som aktiveres når du puster inn og ut. Magemusklene, ribbeina ... Pust ut så lenge du klarer, og pust deretter langsomt inn igjen.

Du kan også legge en hånd på ribbeina og den andre foran munnen. Boka skal bare løfte seg forsiktig. Hold pusten i omtrent fem sekunder før du puster ut. Følg med på at boka senkes langsomt og jevnt. Dette er de samme delene av kroppen som du bruker når du synger.

Hold deg rett, ikke løft skuldrene eller fyll lungene for fulle. Ikke løft eller senk hodet, og se rett fremfor deg. Pusten skal komme fra mellomgulvet med et konstant trykk – det er kjernen til en perfekt bryststemme. Det er viktig å passe på at du puster med mellomgulvet og åpner de frie ribbeina (de to nederste på hver side).

3. Projiser stemmen din

Det kan fort høres tvunget og skjærende ut når man synger så høyt man kan. Om du ønsker en kraftfull stemme med høy kvalitet, må du fokusere på å ha en stemme som bærer, ikke bare en stemme som er høylytt. Se for deg at du synger til en som står 50 meter unna.

For å projisere stemmen så effektivt som mulig må du ta i bruk magemusklene. Når du kjenner at du er i ferd med å gå tom for luft, må du slappe helt av i musklene. Pust uanstrengt inn – så kan du synge igjen.

En sanglærer kan hjelpe deg med å mestre dette. Det er mange måter å gjøre sangøvelser på. Vokallærere kan se hva som passer best for deg!

En bølge bryter med skum, blått hav og blå himmel
Finn kraften til å kontrollere bølgene. (Kilde: Unsplash)

4. Nesens rolle i det hele

Uansett om du er en baryton eller en mezzosopran, spiller hulrommene i nesen din en stor rolle for hvordan stemmen din høres ut. De fungerer som en lydboks, altså et rom som forsterker stemmens lyd. Å lære å synge handler om å lære hvor man skal lede luften.

En enkel øvelse for å gjøre det forståelig er å holde seg for nesen og lage en i-lyd. Deretter slipper man grepet. Dette er en teknikk man kan bruke etter at man har vært forkjølet og tett i nesen for å bli mer fortrolig med luftens bevegelse gjennom gangene igjen.

5. Slipp stemmen din løs

La oss snakke om nakken og rollen den spiller for en fri og ledig stemme. God fleksibilitet vil forbedre stemmekvaliteten din, og det vil også gjøre det mer fornøyelig å synge. Mens du synger, kan du forsikre deg om at du ikke spenner nakkemuskulaturen.

Rull hodet varsomt rundt, som om det ligger på en overflate, mens du vokaliserer – "ah", for eksempel. Gå gjennom de midtre tonene i registeret ditt mens du passer på at du ikke beveger skuldrene. Nakken vil da også slappe av.

Dette kan også fungere godt for å roe ned en som har sceneskrekk.

6. Råd for å synge rent

En viktig forutsetning for å synge fint er noe så enkelt som å synge rent.

Et tips for å synge rent er å gå gjennom melodien til sangen du har tenkt å synge i hodet. Følg nøye med på hver tone. Om du kan høre for deg melodien i hodet, er du halvveis i mål.

En opera med mange etasjer, publikum applauderer stående
Skal du nå ut til en hel sal fylt med publikum, må ordene dine være klare og forståelige. (Kilde: Unsplash)

7. Perfeksjoner uttalen

God artikulasjon er det motsatte av mumling. Det er helt avgjørende for å synge godt med hodestemmen. Synger man på et fremmedspråk er det virkelig viktig, men viktigheten av god artikulasjon skal heller ikke nedvurderes når man synger på norsk.

Det betyr ikke å overdrive bevegelsene i munnen, men å uttale hver stavelse klart og tydelig.

De fleste lydene lages bak i munnen. Såkalte "tongue twisters" er en god måte å trene artikulasjonen på. Begynn for eksempel med klassikerne "Ibsens ripsbusker og andre buskvekster" og "takpapp, veggpapp, papp og papir".

8. Vokalisering

Vokalisering dreier seg som regel om vokaler heller enn konsonanter. Målet med vokalisering er å forbedre fleksibiliteten din og finne klar resonans med enkle fonemer. Tenk spesielt på å åpne svelget og å holde halsen lav, og dessuten på hvor i registeret ditt du befinner deg.

Det er en velbrukt og god metode for å finne den perfekte måten å projisere stemmen din.

9. Løfte tungen

I følge musikologer begynner to av tre vokaliseringer med tungen i samme posisjon. Det er derfor viktig for alle sangere at de vet hvordan de bruker den.

Løfting av tungen skjer som regel på grunn av at man trekker sammen roten av tungen for kraftig. Dette stanser visse vibrasjoner fra å nå munnhulen. For å justere posisjoneringen av tungen din anbefaler vi øvelser hvor man gjentar en note. Grunnen til det er at tungen da må ligge flatt ved de nedre fortennene.

Syng "jå-je-jå-je-ji" for å finne den ideelle posisjonen for tungen.

Syng "njå-nje" for å reposisjonere tungen.

Tungegymnastikken vil hjelpe deg med å unngå at tungen beveger seg bakover. Dette har for eksempel en tendens til å skje med sopraner.

Trenger du en lærer i Sang?

Likte du artikkelen?

5,00/5 - 1 stemme(r)
Loading...

Åshild

Jeg liker bøker, kunst og turer i skog og mark. Planene mine for nær fremtid er å lære meg spansk og å dyrke mine egne grønnsaker.