Grunnleggende muntlige ferdigheter er integrert i kompetansemålene i norskfaget, og er ikke minst viktig før en eventuell muntlig eksamen. Dette innebærer å skape mening gjennom å lytte, fortelle og tale, og tilpasse språket til formål og mottaker.
Klasserommet er en flott øvingsarena for muntlige aktiviteter som samtaler, diskusjoner, presentasjoner og taler. Hvis du tar et norskkurs kan du øve deg sammen med privatlæreren din og utvikle dine muntlige ferdigheter! Du blir blant annet i stand til å mestre muntlige sjangre i stadig mer komplekse lytte- og talesituasjoner.
I denne artikkelen ser vi derfor nærmere på hvordan muntlige ferdigheter utvikles, hvordan du blir god til å diskutere, kroppsspråkets betydning og gir deg noen enkle tips du kan ta med deg før din neste presentasjon.
Visste du at vi forholder oss til sakprosa i svært mye av det vi foretar oss i hverdagen?
Hvordan utvikles muntlige ferdigheter?
Utviklingen av muntlige ferdigheter starter allerede tidlig i alder. Når man begynner på skolen vil man stadig vekk settes i situasjoner hvor man får øvd seg på disse ferdighetene.
For å oppsummere noen av de viktigste tingene når det gjelder å holde en presentasjon, har vi samlet noen konkrete tips nedenfor som er lure å huske på:
- Henvend deg direkte til publikum
- Ha god struktur på presentasjonen din
- Vær presis og konkret
- Bruk hjelpemidler om nødvendig (eks. PowerPoints, Kahoot, ulikt digitalt innhold etc.)
- Snakk høyt og tydelig
- Tenk på kroppsspråket ditt
- Øv godt i forkant
Muntlige presentasjoner på skolen
Norskfaget har et særlig ansvar for å utvikle elevenes evne til å mestre muntlige kommunikasjonssituasjoner, inkludert planlegge og framføre ulike typer muntlige oppgaver.
På skolen lærer du å uttrykke deg selv muntlig på ulike måter, for eksempel ved å gi tilbakemeldinger, delta i rollespill og holde presentasjoner.

Det har stor betydning for utviklingen av lese- og skriveferdigheter. Lesing og leselyst er viktig for språkutvikling, forståelsen av verden rundt seg og læring generelt. Lesing av litteratur fremmer også empati, fastslår idéhistoriker Mari Skyberg Borgen i sin forskningsbaserte artikkel om temaet.
Les og lær hvordan du skriver fiksjon.
Slik blir du god til å diskutere
Når du deltar i muntlige gruppediskusjoner blir du også flinkere til å uttrykke egne tanker eller meninger foran et publikum. I tillegg forbedrer du naturligvis kommunikasjonsevnene dine.
Forskjellen på gode og dårlige diskusjoner
Det finnes i midlertidig gode diskusjoner og dårlige diskusjoner. Har du noen gang tenkt over hva som skiller gode fra dårlige diskusjoner?
Vet du egentlig forskjellen på en god og en dårlig diskusjon?
Det handler mye om å være bevisst på hvordan vi kommuniserer med hverandre.
Det er lurt å ha følgende spørsmål i bakhodet når man forbereder det man skal si:
- Hvem er publikum?
- Alder?
- Hva er det du vil at publikum skal sitte igjen med etter å ha hørt på deg?
Formålet med presentasjoner
Det er også viktig å være klar over formålet med presentasjonen:
- Har presentasjon eller diskusjonen som mål å overtale publikum til å gjøre noe?
- Underholde?
- Eller dele relevant informasjon?
Det er bare én regel man kan følge for å bli en god taler: Lær å lytte
Christopher Morley
Ved å lytte til hverandres innspill og bygge videre på det den andre sier, kan vi komme ut av en diskusjon med mer kunnskap enn når vi gikk inn i den.
Det er lov å være uenig med andre i diskusjoner. Du må bare tenke over hvordan du uttrykker uenighet. Personangrep og latterliggjøring er for eksempel lite effektive fremgangsmåter i en diskusjon.
Å følge opp med relevante spørsmål i diskusjoner
Hvis vi stiller oppfølgingsspørsmål får vi ofte en mer nyansert diskusjon. Hvis du ber samtalepartneren din forklare eller utdype det som blir sagt, unngår dere krangler på grunn av misforståelser. Det er ingen tvil om at det er viktig å stille spørsmål!

Eksempler på oppfølgingsspørsmål du kan bruke er:
- Hva tror du...?
- Kan du beskrive...?
- Hvordan ser du på...? (Kilde: NDLA)
Gjennom et norskkurs online, kan du finne en lærer som kan hjelpe deg til å uttrykke deg muntlig.
Fire tips til å holde en god presentasjon
En presentasjon skal formidle et budskap til et publikum. Om du har lyst til å holde på oppmerksomheten til publikum, er det flere viktige ting å tenke på.
Her er fire konkrete tips til en god presentasjon:
- Henvend deg til publikum - Hvem som skal høre på presentasjonen din vil ha stor betydning for hvordan du bør presentere stoffet ditt. Tenk på hvem du snakker til og hvorfor du snakker til nettopp dem. Det er nødvendig at du lager presentasjonen i henhold til publikum/målgruppen og formulerer deg deretter.
- Lag en presentasjon med god struktur - Du bør ha en rød tråd gjennom hele presentasjonen. Du kan for eksempel starte med en disposisjon som viser eller forteller hva du skal snakke om. Slik vet publikum hva som kommer når, og det vil være enklere å følge med når du skifter tema.
- Vær så presis og konkret som mulig - Selv om det virker logisk nok, ikke snakk om noe du egentlig ikke forstår. Det resulterer ofte bare i at du bruker tunge formuleringer som verken du eller publikum forstår bæret av. Henger ikke publikum med, mister de fort interessen.
- Vurder nødvendigheten og bruken av hjelpemidler - Det er relativt vanlig å bruke f.eks. tavla, PowerPoint, lyd eller andre hjelpemidler når du holder muntlige presentasjoner. Stikkord, bilder og figurer er enklere å huske og kan være fine for publikum å følge med på! PowerPoint er definitivt det mest brukte hjelpemiddelet, og gir mye rom for kreativitet.
Målet med presentasjonen bør ikke være å vise absolutt alt du kan, men å klare og formidle temaet du snakker om på en engasjerende måte. Husk å bruke dine egne ord!
Les videre: Hvordan lykkes på norskeksamen.
Øv på presentasjonen
Som med alle andre ting - øvelse gjør mester. Når det gjelder å holde presentasjoner og foredrag, finnes det ingen snarveier og triks. Ved å forberede deg og øve deg på presentasjonen i forkant, finner du for eksempel ut av om du holder deg innenfor tiden (hvis du har en tidsbegrensning.)
Du vil også legge merke til om du bruker for kompliserte uttrykk, og eventuelt rekke å forbedre disse. I tillegg finner du ut av hva du har kontroll på, og hva du må øve mer på.
Sist, men ikke minst - snakk høyt og tydelig, med klar stemme og ikke prat for fort. Sørg for å øve på det praktiske rundt deg også.
Tips! Har du mulighet til å fremføre presentasjonen for noen andre før selve dagen, kan de gi deg flere råd som kan gjøre presentasjonen din enda bedre.
For deg som studerer eller holder til i Trondheim, kan det være lurt å finne kurs i nærheten ved å gjøre søk som "ntnu norskkurs".
Tenk kroppsspråk
Hvordan kan du bruke kroppsspråk og verbalspråk for å løfte nivået på presentasjonene dine? Forskning viser at kommunikasjon faktisk er mye mer enn bare ord.
Dette sier kroppsspråket ditt om deg
Det hevdes at ordene du sier kun utgjør 7 prosent av kommunikasjonen og de resterende 93 prosentene består av kroppsspråk, ansiktsuttrykk, stemmebruk og måten du formidler ordene.

Tenk over hva kroppsspråket ditt sier om deg og hvordan du fremstår:
- Å lene seg bakover med armene i kors gir et avvisende inntrykk.
- Hvis du er framoverlent med løse armer, signaliserer du åpenhet til motpartens ideer.
- Når du nikker mens noen snakker, viser du at du lytter.
- Bruk ansiktsuttrykk for å understøtte poengene dine.
Bruker du kroppsspråket ditt bevisst vil du kunne fremstå som mer selvsikker og inkluderende, og du vil enklere lese og forstå andres reaksjoner.
Gjennom et norskkurs Stavanger vil du kunne lære mer om ditt eget kroppsspråk og hvordan du kan forbedre det.
Hold øyekontakt
Kontakt med publikum er helt essensielt når du fremfører noe muntlig. Det er stor forskjell på det å snakke til og med noen, og å lese opp fra et ark! La blikket ditt bevege deg over forsamlingen, og vis at du henvender deg til alle.
Synes du at det er vanskelig å fokusere på én bestemt person når du prater, kan du heller fokusere på et punkt på veggen eller lignende, for eksempel.
Lurer du på hva du egentlig skal gjøre når du blir bedt om å tolke og sammenligne tekster? Her får du svaret!
Stemmebruk
Betydningen av et ord påvirker stemmebruken vår. Vi kan effektivt bruke stemmen vår til å fange lytternes interesse, understreke et poeng eller skape humor (hvis det passer). De viktigste tingene vi kan fokusere på når vi bruker stemmen vår, inkluderer tone, volum og uttale.
- Tone - For en vellykket presentasjon må toneleiet stemme overens med budskapet eller innholdet ditt. Tonen må variere for å unngå kjedsomhet. Ingen i sitt rette sinn vil høre på en presentasjon fremført på en monoton måte som mangler overbevisning, uten å sovne.
- Stemmevolum - Handler om hvor høy, lav eller varierende stemmen din er. Hvordan stemmen din stiger eller faller mens du snakker, kalles tonehøyde. Fokuser på å holde et balansert volum.
- Uttale - Selv de sterkeste aksenter kan forstås bare vokalene og konsonantene artikuleres tydelig nok. Å uttale ord riktig er avgjørende for at budskapet ditt skal bli forstått.
Får du en klump i halsen bare ved tanken på muntlige presentasjoner? Uansett hvor godt man har forberedt seg og klar man føler seg, er det ikke uvanlig at man føler ubehag, begynner å stamme, får hjertebank eller blir skjelven - om det så er foran en sensor på eksamen, i klasserommet, eller foran en enda større forsamling.
Det betyr heldigvis ikke at det ikke kommer til å gå bra!
Litteratur står sentralt i norskfaget. Lær mer om hvordan du analyserer fiksjon. Eller trenger du noen tips til hvordan du skriver et godt essay? Les videre!