Improvisasjon har en besnærende makt over alle musikere. Å kunne frigjøre seg fra "lenker" av noteark for å slippe kreativiteten løs. Å kunne uttrykke personlige følelser gjennom pianoet.

Hvem har ikke drømt om dette? Å begynne å spille pianoet er også en form for improvisering!

Det største spørsmålet, når det gjelder å improvisere, er "hvordan?". Hvordan lærer man å improvisere på pianoet?

Å lære å spille piano og lære å improvisere krever trening!

Oppdag våre beste tips for å lære å spille piano raskere!

De beste Pianolærerne tilgjengelig
1. kurstime gratis!
Sabina
5
5 (4 Evaluering(er))
Sabina
500kr
/t
1. kurstime gratis!
Patricia
5
5 (10 Evaluering(er))
Patricia
360kr
/t
1. kurstime gratis!
Juliana
5
5 (6 Evaluering(er))
Juliana
300kr
/t
1. kurstime gratis!
Marianna
5
5 (5 Evaluering(er))
Marianna
500kr
/t
1. kurstime gratis!
Kingsley
5
5 (5 Evaluering(er))
Kingsley
250kr
/t
1. kurstime gratis!
Gabriella
5
5 (7 Evaluering(er))
Gabriella
450kr
/t
1. kurstime gratis!
Diana
5
5 (3 Evaluering(er))
Diana
400kr
/t
1. kurstime gratis!
Euphy
5
5 (4 Evaluering(er))
Euphy
450kr
/t
1. kurstime gratis!
Sabina
5
5 (4 Evaluering(er))
Sabina
500kr
/t
1. kurstime gratis!
Patricia
5
5 (10 Evaluering(er))
Patricia
360kr
/t
1. kurstime gratis!
Juliana
5
5 (6 Evaluering(er))
Juliana
300kr
/t
1. kurstime gratis!
Marianna
5
5 (5 Evaluering(er))
Marianna
500kr
/t
1. kurstime gratis!
Kingsley
5
5 (5 Evaluering(er))
Kingsley
250kr
/t
1. kurstime gratis!
Gabriella
5
5 (7 Evaluering(er))
Gabriella
450kr
/t
1. kurstime gratis!
Diana
5
5 (3 Evaluering(er))
Diana
400kr
/t
1. kurstime gratis!
Euphy
5
5 (4 Evaluering(er))
Euphy
450kr
/t
Første kurstime gratis>

Improvisasjon på piano er i musikkens kjerne

Improvisasjon er viktigere enn en sammensetningen på et "logisk" og "historisk" nivå.

Alle komponister av pianostykker og musikk generelt sett, er, mer enn noe annet, improvisatorer. Utviklingen av jazzmusikk i over 100 år viser at musikkens kjerne er et resultat av improvisasjon.

Improvisasjon er også viktig i såkalt "klassisk" musikk. Husk at notesystemet ble laget forholdsvis nylig.

Det daterer tilbake til slutten av middelalderen.

Når noteskrift ikke ennå var forbedret og utviklet som det er nå, var improvisasjon en avgjørende nødvendighet i prosessen med å skape og spille musikk. Men improvisasjon er fremdeles med oss, selv etter at det klassiske notesystemet har blitt standardisert. Bach var en improvisator før han ble en kjent komponist.

Person spiller piano
Å spille og komponere betyr improvisasjon. (Kilde: Visualhunt)

I visse komposisjoner på den tiden ble store friheter fulgt av tolkning ved hjelp av teknikker som generalbass, intervaller, og senere akkorder. Hvis du vil forstå improvisasjon på pianoet, må du gjøre deg kjent med disse avgjørende kildene til musikk.

Oppdag også de beste tipsene for nybegynnere

Den rette sinnsinnstillingen for å lære hvordan man kan improvisere på piano

Improvisasjon er resultatet av én teknikk, av en intim kjennskap til musikk og dets språk. Vi kommer tilbake til dette emnet på om et øyeblikk mens vi går over det grunnleggende i musikkens harmoni. Det er umulig å improvisere uten å kjenne til det grunnleggende i harmoni.

Først og fremst bør du være klar over at improvisasjon er en sinnstilstand. For å kunne improvisere, for å lære å spille piano, må du først ta opp dette punktet; du må "smi" i deg selv en sinnstilstand som bidrar til improvisasjon.

Improvisasjon innebærer en viss tillit til deg selv. Å improvisere er å forlate den ødelagte stien, pianotimene, snu øynene fra notene og uttrykke personlige følelser og følelser som ofte er mer intime enn de som vises på pianoundervisning.

Å våge å improvisere er det første skrittet for noen som håper å lære å improvisere på pianoet. Ikke vær redd for å bli latterliggjort eller sett av andre, særlig i starten. Ha det gøy, følg dine instinkter, slapp av og kom ut av deg selv - vær fri. Du vil forbløffe pianolæreren din.

Person improviserer på piano
Ikke vær redd å improvisere! (Kilde: Unsplash)

Lytt til musikk

For å improvisere må du ha utviklet et musikalsk følsomhet.

Det er alltid tilfellet. Hvis du håper å lære improvisasjon på pianoet er det fordi du allerede elsker musikk, fordi du er lidenskapelig opptatt av den. Det er viktig å huske: Jo mer du hører på musikk, jo større fremgang vil du gjøre når det gjelder improvisasjon. Improvisasjon er mer enn spontanitet.

Inspirasjon kommer ikke bare innenfra, fra indre følelser, det er produktet av det du har hørt.

Musikk fra andre artister vil være hovedkilden, det viktigste materialet til inspirasjon og improvisasjon.

For det meste handler improvisering om tilbakekalling, bevisst eller ubevisst, av mønstre, musikalske perioder eller tekster som du allerede har hørt.

Ser du etter kurs i Oslo? Sjekk ut pianokurs voksne Oslo.

Kjenn til det grunnleggende i musikkens harmoni

I motsetning til hva du tror, improviserer du ikke tilfeldig. Improvisasjon er en balanse mellom frihet og begrensninger.

Du kan si det samme for alle former for skapelse. Du skaper ikke noe fra ingenting. For å male et originalt kunstverk er det ikke nok å bli inspirert eller å slippe løs fantasien. Hvis du ikke vet hvordan du skal male, vil du aldri bli klar over din store drøm (du kan prøve det selv).

En kreativ maler er en maler som vet hvordan man maler, en såkalt mester i malerteknikk. Det er helt linkt med pianoet.

Hva synes du om disse topp pianobøkene for nybegynnere?

Hvis du aldri har øvd på piano, eller hvis du ikke har den minste forståelse av det grunnleggende i harmoni, vil resultatet av improvisasjonen din være svært kjedelig. Det er handler ikke om å ta en hel kurs i piano og musikalsk harmoni, men bare det å kjenne til det grunnleggende vil hjelpe deg å improvisere. Du kan til og med be om hjelp fra pianolæreren din!

Hvis du begynner med improvisasjon på pianoet vil målet ditt under dine første forsøk være å improvisere ved å spille en melodi med høyre hånd og akkorder med venstre.

Høyre hånd/melodi og venstre hånd/akkord inndelingen er en av de strengeste i musikk. Jo større fremgang du gjør, jo mer vil du være i stand til å frigjøre deg fra denne strenge inndelingen av roller.

Hender på piano
Høyre og venstre hånden må skape et godt samspill. (Kilde: Visualhunt)

Vi skal ta opp følgende to punkter:

  • Hvordan skal du finne opp en melodi (med din høyre hånd)?
  • Hvordan skaper du akkorder som har et ''godt" samspill med melodien (med venstre hånd)?

Finn forskjellige pianotimer på nettet.

Spille en melodi på piano: Grunnleggende prinsipper

Det er ingen magisk oppskrift for å lage en melodi på pianoet. Melodien er det frie elementet i musikk, det minst avgrensede av begrensninger. Du vil snart se at begrensninger er viktigere når det gjelder akkorder (med venstre hånd).

Inspirasjon er først på listen når det gjelder å skape melodiene. Vi nevnte tidligere at melodiene har to kilder:

  • Ditt indre personlighet, ditt humør, dine emosjoner, dine følelser for øyeblikket. Melodien, mer enn et annet musikalsk element, er et uttrykk for kunstnerens sjel.
  • Melodier oppfunnet av komponister som du lytter til. Oppfinnelsen kommer aldri fra ingensteds. Det er et produkt av en musikalsk følsomhet som en oppmerksom tilhører utvikler seg, og som dukker opp igjen i musikken (ikke bare i pianostykker, selvfølgelig).

For å lage melodier på pianoet, den eneste "forutsetningen", det eneste du trenger å ha kjennskap til er skalaer.

Se hvordan du kan lære å spille piano raskere.

For å improvisere en melodi må du forstå strukturen av skalaen du improviserer i og du må kunne spille piano. En skala er en rekke av syvende noter som følger hverandre, adskilt med halvtoner (E-F for eksempel) eller heltoner (C-D for eksempel). Hvis du er i C-dur vil skalaen være: C-D-E-F-G-A-B-(C). Hvis du er i E-dur vil skalaen være: E-F#-G#-A-B-C#-D#-(E).

Totalt sett er det tolv dur-skalaer og tolv moll-skalaer. En melodi bruker notene i skalaen for å organisere seg. Hvis du improviserer en sang i C-dur, kan du bruke notene i C dur-skalaen, altså alle de såkalte halvnotene, men ingen av fjerdedelsnote. For å begynne med kan du bare improvisere med en C dur-skala.

Reglene er som følger: En melodi henger alltid med en gitt skala, en samling av sju noter. I C dur er det selvfølgelig mulig å bruke noter utenfor C dur-skalaen, men på starten er det bedre å ikke bruke andre noter enn de i skalaen. Noen råd: En melodi skaper vanligvis ikke enorme avvik. Hvis du spiller: C-G-B-F-B, er den melodien ikke særlig "pen", den mangler en sammenheng, den høres "rotete" ut.

I en melodi trenger man ikke å skille en gjentatt note med mer enn tre eller fire mellomliggende noter. Dette er en regel som kan være nyttig når du starter, men du kan gå bort fra det etterpå. For å kunne frigjøre deg fra de musikalske begrensningene må du først forstå dem og tøye dem.

Du kan også lære å stemme et piano

Akkorder med venstre hånd: Grunnprinsippene

Hvordan akkompagnerer du en melodi (hypotetisk spilt med høyre hånd) med venstre hånd? Ved å bruke akkorder. Akkorder gjør det mulig for deg å forsterke den melodien, som i seg selv, er mangelfull. Hvilke akkorder skal du velge? Eller mer presist:

  • Hvordan får du akkorden som du spiller til å ha et ''godt" samspill med melodien fra den venstre hånden din?
  • Hvordan får du akkorder til å passe sammen med hverandre (i denne situasjonen)?

Harmoni er svaret på disse spørsmålene. Harmoni organiserer akkorder og deres sekvensialisering. Musikalsk harmoni er ganske ny. I middelalderen hadde musikere en overveiende melodisk forståelse av musikk. Musikken deres hadde enten en singulær stemme (Gregorianske sanger) eller flere stemmer, men de var alltid melodiske. Den "vitenskapen" som studerte melodiens sameksistens i en hvilken som helst bestemt sang, ble kalt kontrapunkt.

Kontrapunkter besvarte spørsmålet: Hvordan sørger du for at de forskjellige melodiene i en sang fungerer bra sammen? Det var ingen diskusjon om harmoni. Musikken utviklet seg under renessansen: Den høyeste stemmen i registeret (sopran) ble uavhengig av de andre og ble den eneste melodiske stemmen. Slik ble musikalsk harmoni født.

På grunn av begrenset plass i denne artikkelen, holder vi oss til de grunnleggende tankene som er knyttet til harmoni. I en skala har du sju forskjellige noter, også kalt "grader". Hvis du tar C dur-skalaen, så har du C-D-E-F-G-A-B-(C). Ved å bruke hver av disse notatene kan du lage en akkord. En akkord er en kombinasjon av to intervaller: En ters og en kvint. For eksempel akkorden C er C-E-G. C-D intervallet er ters intervallet, og C-G intervallet er kvint intervalletet. G akkorden er G-B-D.

I enhver skala er det sju forskjellige akkorder, men alle kordene har ikke samme betydning. De viktigste akkorder er de som er laget i den første, fjerde og femte grad. I C-skalaen:

  • C dur akkord på første grad: C-E-G (kalt "tonal" akkorden).
  • G dur akkord på femte grad: G-B-D (som kalles den "dominante" akkorden).
  • F dur akkord på fjerde grad: F-A-C (den "subdominante" akkorden).

Du kan begynne når du får en innføring i improvisasjon, ved å bare bruke disse tre grunnleggende akkorder. Bytt mellom disse tre akkordene med venstre hånden mens du spiller en improvisert melodi med din høyre hånd. Prøv å finne kombinasjoner som har den største sammenhengen mellom hverandre. Du vil se at ved å bruke disse tre akkordene vil improvisasjonen aldri høres "feil" ut.

Når du har blitt kjent med improvisasjon på pianoet, kan du:

  • Bruk de andre akkordene, og vær klar over at: den andre akkorden (D-F-A) er svært nært den fjerde akkorden (todelte noter). Det finnes en variasjon i den fjerde akkorden. Den sjuende akkorden (B-D-F) er en svak akkord som er svært nært den femte akkorden. Den sjette akkorden deler to noter med den fjerde og første akkorden. Den kan brukes til å erstatte disse akkordene. Svært viktig: Den tredje akkorden (i C dur: E-G-B) blir svært sjeldent brukt på denne måten, så det er bedre å unngå den.
  • Du kan legge til improvisasjon i planen din for å lære å spille piano.
  • Bruk akkorder i omvendt rekkefølge. Spill for eksempel E-G-C i stedet for C-G-E.
  • Bruk andre skalaer i tillegg til C dur-skala.
  • Bytt på når du spiller, mens du improviserer, mellom den ene skalaen og den andre. Bytting har sine egne regler, men dessverre har vi ikke tid til å snakke om det.

For å konkludere er improvisasjon en av de beste måtene å lære å spille piano på.

Og husk: Du er aldri for gammel til å begynne å spille piano!

Ikke glem å sjekke ut privattimer i piano!

Trenger du en lærer i Piano?

Likte du artikkelen?

5,00/5 - 2 stemme(r)
Loading...

Martyna