Det er mange spørsmål som popper opp når du har meldt deg på et maraton, spesielt når det gjelder trening og forberedelser. Det kan hende at du lurer på hvor du kan få en treningsplan som passer formen din og målet ditt for løpet, eller kanskje du er bekymret for om du klarer å holde deg motivert gjennom fitness reisen din. Mange er også urolige for å pådra seg skader fra treningen og lurer på hva man skal gjøre om det skjer.

For maratonløpere som er nybegynnere med maratondistansen, og spesielt de som ikke er vant til å løpe i det hele tatt, så er det mange ting man bør vurdere når man forbereder seg både fysisk og mentalt for å klare å krysse mållinja.

Hvis du har snakket med noen som har løpt maraton før så kan har de kanskje fortalt deg at de syntes treningsprogrammet var tøffere enn maratonløpet. Selv om dette kan høres ut som at det er vanlig å over-trene for maraton, så viser det faktisk at tilstrekkelig trening er ekstremt viktig for å få det til.

Når de ti kilometerne du gjør som trening på langdistanse har blitt distansen du fullfører på en «enkel» dag, så skjønner du plutselig hvor langt du har kommet med å forbedre kondisjonen din, og du vil takke deg selv for alt det harde arbeidet du har lagt inn i treningsplanen din!

For noen er ikke det å bare finne en maraton-plan og trene mot å bygge opp kondisjon nok for å holde motivasjonen og utviklingen oppe – det er her en personlig trener kommer inn.

personlig trener hjelper mann som trener styrke
En PT hjelper deg oppnå treningsmålene dine. Hentet fra Unsplash.

Personlige trenere er ofte assosiert med de som vil ha én til én coaching fra en profesjonell for å trene og bygge muskler, men de kan også hjelpe utøvere med å trene mot en spesiell begivenhet.

Så uansett om du vil ha noen som kan lede deg gjennom treningsplanen din eller du bare vil hyre en proff til å hjelpe deg med å få det beste ut av opplevelsen din under maratonet, les videre for å finne ut mer om hvordan personlige trenere kan hjelpe deg med å forberede deg for løpet.

Hva er en Personlig Trener?

Definisjonen av en personlig trener er:

En som er ansatt for å tilby treningsråd og å tilrettelegge trening.

Så jobben til en personlig trener er å veilede kundene deres mot å nå målene sine gjennom å utvikle treningsplaner, en til en coaching og å gi råd om ernæring for å maksimere treningsøktene.

Man hyrer personlige trenere av ulike grunner. De som jobber mot en målvekt, for eksempel, vil kanskje at noen skal skreddersy en trenings- og ernæringsplan for å hjelpe dem med å nå målet deres. Andre som sliter med motivasjonen når de prøver å komme i form vil kanskje ha en PT som kan holde dem ansvarlig var valgene deres og gi dem en grunn til å dra på treningssenteret regelmessig.

Å ha en personlig trener er også et perfekt valg for de som synes det er vanskelig å passe inn i gruppetimer, enten det er på grunn av når gruppetimene er tilgjengelige eller mangel av selvtillit.

Når det kommer til å løpe maraton så er det mange som oppdager at det å gå til en personlig trener ikke bare hjelper dem med å nå målet sitt på en trygg og effektiv måte, men også at å ha en PT  hjelper dem med å ikke gi opp treningen. Personlige trenere kan også svare på spørsmål fra kundene deres, som kan være spesifikke til dem, i tillegg til å gi veiledning med en treningsplan. En personlig trener kan hjelpe deg med å navigere tips og info om å løpe maraton og gi deg oppfølging sånn at du klarer å gjennomføre både treningsplanen og maratonet.

Det beste med å ha en personlig trener er at det er skreddersydd til deg. Med en personlig trener slipper du å følge en mal som er laget for alle andre, det er du som er i sentrum!

Hvorfor er det Viktig å Trene før et Maraton?

Som mange maratonløpere kan fortelle deg så er mye mer ved et maraton enn bare løpet selv– den største utfordringen er treningen. Allikevel, selv om du sannsynligvis vil tenke at treningsregimet ditt er verre enn å løpe maratondistansen så betyr ikke det at du bør jobbe mindre ned i treningen din. Grunnen til at så mange synes at treningen er den vanskeligste delen er at de ser tilbake på reisen sin i ettertid når de er i god form og enkelt kan løpe et halvmaraton, men de 21 kilometerne ville vært mye tøffere før de begynte å trene.

Kort sagt, å holde deg til en god treningsplan når du forbereder deg for et maraton er essensielt for å alt du kan ut av løpsdagen, både å ha det gøy og få føle at du virkelig har fått det til.

trappeløp med joggesko i steintrapper
En god treningsrutine er viktig for å få til et maratonløp. Hentet fra Unsplash.

Trening er ikke bare viktig for å unngå skade, det er også viktig for å forbedre helsen til hjertet og lungene dine sånn at de kan holde følge med beina dine på løpsdagen.

En annen fordel med å trene (som ofte blir oversett) er den mentale treningen for å løpe en så lang distanse. Å løpe så mange kilometere tar lang tid, og på løpsdagen er du kanskje på ruten i over seks timer – dette er hvorfor det er utrolig viktig at din mentale utholdenhet matcher din fysiske utholdenhet. Å klare å ikke tenke på kilometerne når du jobber mot mållinja er en ferdighet som du bare kan lære ved å komme det ut av døra og løpe.

Hvordan Kan en PT Hjelpe Deg med å Løpe et Maraton?

Vi har allerede sett hvordan personlige trene kan hjelpe folk med å nå treningsmål eller gå ned i vekt, men hva kan de tilby når det gjelder maratontrening?

Selv om personlige trenere vanligvis er assosiert med å gå ned i vekt eller bodybuilding så kan de også gi deg råd om hvordan man kan trene mot spesifikke arrangementer i forskjellige sporter.

Kvinne jogger i park
Gjennom treningen vil du mestre lengre og lengre distanser. Hentet fra Visualhunt.

Når det gjelder langdistanseløping så fokuserer personlige trenere ikke bare på å øke distansen for løpeturene på en trygg og effektiv måte, men også på å gi kundene deres råd om å gi kroppen påfyll før og etter løpeturer. Selv om det kan virke unødvendig å fokusere på ernæring når man trener (du brenner uansett bort kalorier når du løper …), så er det vesentlig for en suksessfull treningsperiode at du gir kroppen din nok næring og væske så den kan bygge opp kondisjon og restituere.

PT-en din kan gi deg mer enn bare den formen du trenger for maratonet, de kan også coache deg i hvordan du skal angripe hvert steg i løpt, inkludert å sette et godt tempo for maraton og å vite hva du skal gjøre når du går i veggen.

Treningsplan for Maraton: Hva Bør Du Forvente?

Hvis du har gjort litt research om treningsplaner for maraton så ser du at mange av dem følge den samme typen mønster. Selv om disse planene har blitt laget av spesialister så er de ikke nødvendigvis den optimale planen for enhver maratonløper – her er det en personlig trener kommer inn.

Din første treningsøkt vil inneholde at du og din personlige trener blir kjent med hverandre i forhold til hva slags form du er i og hva slags treningsfilosofi de har.

Gjennom den første økten vil du og din PT diskutere hvordan de kan hjelpe deg med å nå ditt mål, uansett om det er å gjennomføre løpet innen en viss tid eller bare å komme deg over mållinja.

Når du og den personlige treneren din har diskutert dine spesifikke behov og de har vurdert formen din, så vil de sette opp en plan som gir detaljene om treningsøktene dine (både løping og økter på et treningssenter) og hvilke steg du bør ta for å få en god restitusjon etter løping. Dette kan innebære å tøye ut eller bruke en skumrulle etter løpetur, i tillegg til å være sikker på at du får i deg nok kalorier for treningen din.

Hvor Mye Koster en Personlig Trener?

Personlige trenere er vanligvis assosiert med en viss livsstil så det er naturlig å anta at prisene for alle personlige trene fort blir dyrt – men det stemmer ikke! Enhver personlig trener er unik i drift og denne variasjon er også tydelig i prisen for én treningsøkt.

Prisen for løpetrenere varierer kraftig, men du kan forvente å betale minst fire hundre kroner per time for hjelpen deres.

Ikke vær skuffet om dette er for dyrt for deg! Det finnes mange billigere valg, for eksempel treningsapper. Hos Superprof kan du finne flinke og pålitelige personlige trenere i enhver prisklasse.

Finn en personlig trener hos Superprof.

Trenger du en lærer i Personlig trener (PT)?

Likte du artikkelen?

5,00/5 - 1 stemme(r)
Loading...

Ida