Når temaet maraton-løping dukker opp så havner folk som regel i en av to grupper: de som tror det er fullstendig umulig å gjennomføre og de som kan se seg selv krysse mållinja en dag. 

De som er interessert i å fullføre en full maratondistanse kan igjen deles opp igjen i to grupper: de som allerede er aktive løpere og de som knapt løper, hvis de løper i det hele tatt.

Men, i motsetning til hva mange tror, så trenger du ikke å være fullstendig helsefreak før du melder deg opp til ditt første maraton, alt du trenger å være villig til å dedikere deg til å nå målet ditt. Dette betyr at du må holde deg til en løpeplan for maraton som er laget spesielt for å komme deg i form til å løpe 42,2 kilometer og å endre livsstilen din for å støtte en treningsrutine som funker.

Mange maratonløpere vil fortelle deg at det å krysse mållinja etter 42,2 km er den letteste delen av  å løpe et maraton og at den vanskeligste er treningen.

Ikke la dette stoppe deg! Å trene til et maraton kan være en tid hvor du oppdager deg selv og som lærer deg ting du ikke visste om deg selv og hva du kan klare.

Løpetur i sola i marka
Når du trener til maraton vil du blir vant til å løpe lengre og lengre turer. Hentet fra Unsplash

På grunn av dette er det mange maratonere som velger å reise utenlands for løpene sine og organiserer en ferie rundt den store dagen for å gjøre de siste dagene før maratonet enda mer minneverdige.

Så enten du ser etter hvordan du skal komme i gang med eller maksimere din maratontrening, eller du ser etter inspirasjon for din kommende maraton-ferie, så les videre for å lære mer om verdenen av maraton!

Hvis du har lyst til å løpe et maraton, så gå til den riktige personlige treneren for deg.

Finn en personlig trener på nett eller nær deg gjennom Superprof!

Treningsplan for maraton

Det kan være vanskelig å vite hva du skal gjøre for å komme i form før et maraton, spesielt hvis det er ditt første. Heldigvis finnes det masse gode råd på tilgjengelig på nettet.  Mange av de store arrangerte maratonene tilbyr profesjonelle treningsplaner for flere nivåer på sine nettsider.

Det er anbefalt at løpere, uavhengig av nivå, bruker opptil 20 uker på å forberede seg til et maraton. 

Dette kan du forvente å se på din maraton-treningsplan hvis du er en nybegynner:

  • 1.måned: Gjennomfør joggeturer på flere kilometer hvor du veksler mellom å jogge og å gå, og bygg opp løpe-kondisjonen din med å redusere hvor mye du går i løpet av turen til du kan jogge uten å stoppe.
  • 2. måned: Øk distansene på joggeturene og varier hvor fort du løper for å forbedre teknikken og tempoet ditt.
  • 3. måned: Jobb mot og fullfør en halvmaraton distanse (21 km)  som et treningsløp.
  • 4.måned: Løp opp til rundt 30 km om gang og trapp ned treningen før dagen for løpet.

Hvis du allerede er en aktiv langdistanseløper og du er komfortabel med å løpe kontinuerlig i opptil 30 minutter vil treningsprogrammet ditt se litt annerledes ut enn planen til en nybegynner.

Her er hvordan planen din kanskje ser ut:

  • 1.måned: Øk distansen og kondisjonen i tillegg til å generell trening og styrke og strekk ut for å komplementere løpeturene dine.
  • 2. måned: Varierer hvor fort du løper, med fartslek og intervaller, og øk hvor langt du løper.
  • 3. måned: Fortsett å øke distansene og fullfør et halvmaraton som en treningstur.
  • 4. måned: Ta de siste lange treningsturene før du trapper ned før maratonsdagen!

Så klart så finnes det mange planer som er skreddersydd til utholdenheten til enhver løper, i tillegg til målene deres. For eksempel, hvis du har løpt et maraton før og du har lyst til å forbedre tiden din så vil du kunne finne en plan som forbereder deg fysisk og mentalt til å nå målet ditt.

Kvinne trener styrke
Det er viktig å trene variert og forebygge skader. Hentet fra Unsplash.

Allikevel så er det viktig å huske at treningsplanen din bare er en plan. Med andre ord, så må du lytte til kroppen din. Hvis du blir skadet eller det blir for vanskelig å følge planen din så har du lov til å justere den litt til du føler deg sterkere. Alternativt så kan du finne en annen plan som kanskje er hakket mindre intens som kan hjelpe deg med å forberede kroppen på å fullføre løpet.

Finn en personlig trener på nett her.

Kjente Maratonere

Maratondistansen er definitivt ekstrem så det er ikke rart at verdenen av langdistanseløping har produsert en rekke berømte navn  som er verdensberømte for deres utrolige ferdigheter.

Her er en oversikt over noen av de mest kjente menneskene som har blir etablerte navn for løpebragdene deres. 

  • Wilson Kipsang Kiprotic

Kenya er kjent for å produsere en lang rekke med langdistanse-mestere. Wilson Kipsang Kiprotich ble en del av denne lista av berømte løpere fra Kenya da han satte en ny verdensrekord på 2 timer 3 minutter og 23 sekunder ved maratonet i Berlin i 2013.

Selv om rekorden hans har blitt slått siden, så har han behold sin rekke av seire og løp inn til førsteplass i maratonene i London, New York og Tokyo.

  • Dennis Kipruto Kimetto

Enn annen berømt løper fra Kenya er Dennis Kipruto Kimetto var utøveren som slo Wilson Kipsangs verdensrekord i 2014 – han holdt rekorden i fire år til den ble slått av Eliud Kipchoge i 2018.

Dennis Kimetto har vært et ledende navn i løping siden 2011 da han startet seiersrekken sin med å fullføre til første plass i halvmaratonet i Nairobi. Han gikk videre til å gjøre det samme i Dubai, Berlin, Tokyo og Chicago på diverse maratonevent.

  • Eliud Kipchoge

Eliud Chipchoge er kanskje det mest berømte navnet i løping for øyeblikket. Kipchoge holder verdensrekorden for raskeste maratontid med bare 2 timer, 1 minutt og 39 sekunder.

Med flere gullmedaljer ved de største løpekonkurransene enn bronsje eller sølv er Kipchoge levende bevis på Kenya's uslåelige løpetalent.

  • Sir Mo Farah

Sir Mo Farah satte Storbritannia på kartet i verdenen av langdistanseløping med samlingen sin av medaljer og hans berømte feiring: 'Mobot'.

Sir Mo steg inn i rampelyset ved OL 2012 i London da han ble dobbel olympisk mester. Siden har han hatt suksess i flere maraton og andre distanser. I 2017 ble han erklært ridder av Dronning Elizabeth II for bidrag til idretten.

En guide til maraton rundt om i verden

Å løpe et maraton er en stor opplevelse for hvem som helst, og derfor er det mange av de som melder seg opp til å løpe maraton i utlandet - for å gjøre det til en helgetur man husker for resten av livet.

Det flotte med å løpe et maraton i utlandet er at det lar deg være kresen med alt fra byen til klimaet til terrenget og hvor bratt løypa er – pluss at du kan lage en ferie ut av løpet ditt!

Her er noen av verdens mest berømte maraton som folk reiser inn fra nært og fjernt for å delta:

  • Maratonet i Berlin

Berlin er en slags lykkeamulett for profesjonelle løpere de siste årene – det er her mange av de siste verdensrekordene har blitt satt og slått.

Maratonet i Berlin er et av løpene med den mest fascinerende historiske bakgrunnen på grunn av rivingen av Berlinmuren i 1989. Før muren falt var løpet avgrenset til den halvdelen av Berlin som var del av Vest-Tyskland. I september 1990 ble det første Berlin Marathon holdt hvor løperne gjennomførte en løypa som passerte gjennom begge deler av byen, og løp gjennom den historiske Brandenburg Gate på veien.

  • Maratonet i London

Et av verdens mest kjente og populære maraton, Virgin Money London Marathon går hver vår. Dette løpet er så populært at amatører som ikke kvalifiserer seg med en god-for-aldergruppen tid må delta i et lotteri som blir annonsert i oktober før løpet går av standen.

Big Ben og severdigheter i London
London Marathon passerer de mest kjente severdighetene i den magiske storbyen. Hentet fra Unsplash
  • Maratonet i Paris

Maratonet i Paris leder løperne gjennom noen av de mest berømte og historiske severdighetene i Paris. Start går fra Champs-Elysées og passerer forbi Louvre, Place de la Bastille og Notre Dame katedralen. De som løper dette løpet kan nyte historien til denne europeiske byen før de krysser mållinja og offisielt blir en maratoner.

Bli klar for maratonløp med en personlig trener

Å fullføre alle 42,195 km av maratondistansen er en krevende oppgave, og det er nesten umulig å gjennomføre uten å ha forberedt deg skikkelig. Trening er sentralt, men mange som løper maraton er enige om at å trene for å bli klar for maratonet er tøffere en selve maratonet. På grunn av dette er det mange som skaffer seg en personlig trener for å dytte dem i riktig retning og for å hold dem motivert gjennom den tøffe treningsrutinen.

Ikke bare kan det å skaffe deg en PT hjelpe deg med å forberede deg for et maraton, men det å få støtte fra en profesjonell vil også hjelpe kroppen din med å takle tiden etter du har krysset mållinja når kroppen skal restitueres og komme seg igjen etter løpet.

Trenger du en lærer i Personlig trener (PT)?

Likte du artikkelen?

5,00/5 - 1 stemme(r)
Loading...

Ida