Den veganske livsstilen

Er du, eller vurderer du å bli veganer? Lurer du på hva forskjellen på veganer og vegetarianer er? Kanskje du trenger tips til veganske produkter?

I denne serien med bloggposter om vegansk mat og livsstil hjelper vi deg. Om du ønsker å endre livsstil fra kjøtteter til veganer er det en del du må vite først. Les videre, og lær mer om hvordan du kan få et fullverdig kosthold som veganer.

Frukt og bær
Frukt og grønt er en sentral del av det veganske kostholdet. (Foto fra Unsplash).

Er livet som veganer noe for deg?

Det er mange fordeler med å bli veganer, men det er ikke nødvendigvis det beste valget for absolutt alle. Vi anbefaler at du tar kontakt med legen din dersom du er usikker.

Avhengig av situasjonen din, kan det være grunner til at du bør velge en annen linje. Jernmangel eller mangel på enkelte vitaminer kan være grunn til en mer moderat livsstilsendring. Det finnes likevel mange råd om hvordan du får i deg alt du trenger ernæringsmessig.

Livet som veganer kan ha mange positive effekter. Det er mulig å merke forskjell selv etter korte perioder med et helt plantebasert kosthold.

Videre i denne bloggposten vil du lære mer om hvordan du kan forberede deg på å begynne med et vegansk kosthold. Vi viser deg produktene som kan erstatte de vanligste matvarene.

Best av alt, en vegansk meny kan smake akkurat like godt som vanlig husmannskost! Husk at uavhengig hvilken diett du velger, er det viktig å ha et balansert kosthold.

Veganer eller vegetarianer?

Ja, hva innebærer et vegansk kosthold, egentlig? Å være veganer er en helt egen livsstil. Når du har fått oversikt over hva det innebærer kan du bestemme om det er det rette for deg.

For det første: veganer er noe annet enn vegetarianer.

Det finnes også flere varianter av vegetarianere og veganere. Noen vegetarianere spiser både egg, meieriprodukter og fisk. Du har sikkert hørt snakk om både fleksitarianere og pescetarianere.  Kjøttfri mandag har blitt en hit, og mange ønsker i dag i ulik grad å unngå å spise kjøtt.

Generelt unngår vegetarianere å spise dyr. Veganere tar det ett steg lenger og unngår å spise alle animalske produkter. Du kan heldigvis lage mange gode middager uten slike ingredienser.

Veganere er ofte ekstra opptatt av dyrevelferd. De vil unngå å bidra til dyremishandling og utnytting av dyr. Veganere har altså en helt plantebasert diett. De spiser verken egg, meieriprodukter eller andre produkter med innhold som stammer fra dyr. For eksempel unngår de gelatin og mat tilsatt animalsk protein.

Finn kokker som kan lære deg veganske oppskrifter her.

De som er veganere av etiske grunner er opptatt av å gjøre gode valg når de kjøper noe. Derfor prøver de å unngå alle produkter som stammer fra industrialisert gårdsdrift. Flere velger også en vegansk livsstil av miljøhensyn.

Skål med vegansk mat
Vegansk mat kan både se lekkert ut og smake godt! (Foto fra Unsplash)

Et nytt liv

Uansett om du er mest opptatt av miljø eller dyrevelferd, så vil det å bli veganer kunne forandre livet ditt.  Du må tenke gjennom hva du kjøper på en annen måte. Kanskje må du også investere i noe nytt utstyr til kjøkkenet ditt. En blender eller en stavmikser kan gjøre veien til et vegansk kosthold mye lettere!

Det å bestille take away eller spise ute kan bli en ny opplevelse. I begynnelsen må du muligens bruke litt ekstra tid på å finne ut hvilke veganske restauranter du har i ditt nærmiljø.  Kanskje må du også handle andre steder enn du er vant til, eller bestille noe på nett dersom du bor litt i utkanten.

Helsefordeler ved vegansk kost

Selv om det kan være noen ulemper med å bli veganer, er det mange fordeler også. Den største fordelen er at det blir lett å spise sunt og komme i gang med en sunn livsstil. Med et godt planlagt kosthold får du i deg både sunne fettstoffer, proteiner og vitaminer. Ja, det meste du trenger rett og slett.

Et vegetarisk kosthold kan redusere risikoen for flere vanlige helseproblemer. Blant annet hjerte- karsykdommer, høyt blodtrykk, diabetes type 2 og fedme.

Dame trener på strand
Å begynne med et vegansk kosthold kan gi en kickstart på et sprekere liv. (Foto fra Unsplash)

Hvordan kan du erstatte de vanligste matvarene?

Om du skal gå over til en vegansk diett, er det noen essensielle matvarer du må erstatte for godt. Når du har funnet gode alternativer for de vanligste ingrediensene, kan du stort sett fortsette å lage mat som vanlig.

Kanskje må du finne deg noen nye oppskrifter, og det er vel bare spennende? For å være sikker på at du får i deg alle næringsstoffene du trenger kan det hende du må tenke litt nytt med tanke på mellommåltider og snacks. Det finnes heldigvis mange veganske substitutter som gjør det lett å lage vegansk mat. For eksempel er nøtter og frø et supert alternativ til snacks, og dessuten en knallgod kilde til protein.

1. Melk

Melk er lett å erstatte i de fleste oppskrifter. For eksempel kan du lage deilige veganske pannekaker med havremelk. Som alternativ til melk kan du også bruke soyamelk, rismelk og mandelmelk. Går du på en butikk med godt utvalg finner du gjerne mange veganske alternativ til meierimelk. I dag begynner det også å komme en rekke andre veganske melkeprodukter i butikkhyllene.

Stabel med pannekaker
Med havremelk er det enkelt å lage digge veganske pannekaker. (Foto fra Unsplash)

2. Ost

Vanlig ost er også lett å erstatte. De siste årene har det kommet flere typer vegansk ost på det norske markedet. For eksempel har Synnøve Finden Go’ vegan, med alternativ til vanlig hvitost, mozzarella, cheddar og pizzaost.

Det er altså gode muligheter til å få vegansk pålegg på brødskiva om du er osteelsker. I tillegg begynner det å komme flere typer vegansk smørepålegg som kan være verdt å sjekke ut.

Noen alternativer til ost har vært på markedet i mange år. Tofu er fint å bruke istedenfor ricotta. Synes du det er lite smak på noen av produktene, kan du enkelt gjøre et vegansk måltid mer smakfullt ved hjelp av krydder og friske urter.

Merk. Noen produkter kan være vegetariske, men ikke veganske. For eksempel kan vegetariske produkter inneholde proteinet kasein. Vil du spise helt vegansk bør du derfor lese innholdsfortegnelsen nøye når du skal kjøpe veganost.

3. Egg

Tofu kan være et godt alternativ til eggerøre. Det finnes i hovedsak to typer tofu, fast og myk (silketofu). Silketofu kan kanskje være litt vanskeligere å finne i din lokale dagligvarebutikk, men går også an å bestille på nett. Noen ganger trenger du et bindemiddel når du bruker silketofu, og da kan du bruke for eksempel havregryn, soyamel, brødsmuler eller maisenna.

Kikerter har også mange egenskaper som gjør at de kan erstatte egg. Kikertmel får du kjøpt på supermarkeder med godt utvalg, enkelte helsekostbutikker og på nett. Det kan blant annet brukes til å lage omelett. Aquafaba (kikertvann) er perfekt å bruke til marengs eller majones. I tillegg kan fiberhusk og linfrøhvite være alternativer til egg.

Få oppskrift på 10 lekre veganske desserter.

4. Smør

I dag kan du få kjøpt vegansk alternativ til smør, uten animalsk fett, i de fleste butikker. Alternativt kan du bruke vegetabilske oljer som solsikkeolje, rapsolje eller olivenolje.

5. Yoghurt

Vegansk yoghurt begynner det å bli lett å få tak i også i Norge. Merker som Oatly og Alpro finnes i mange dagligvarehandler, og tilbyr produkter av havre og soya. Vegansk yoghurt kan brukes til baking i tillegg til å spise den som den er.

På Superprof har vi flere kokker som tilbyr kurs i Norge, og noen av dem har også spesiell kompetanse på vegansk mat.

6. Buljong og fond

Buljong fra for eksempel storfe, lam eller kylling kan ganske enkelt erstattes med grønnsaksbuljong.

7. Honning

Det er kanskje overraskende, men honning er faktisk ikke vegansk. Det finnes imidlertid en rekke søtningsmiddel i flytende form som kan brukes istedenfor, som sirup.

8. Sukker

Fruktsukker, uraffinert rørsukker og organisk sukker kan du trygt spise som veganer. Noen typer raffinert sukker kan derimot være fremstilt ved hjelp av animalske produkt.

9. Sjokolade

Hvem har sagt at veganere ikke kan nyte en bit sjokolade i ny og ne? Det finnes flere typer vegansk sjokolade i norske butikker.

Hakket sjokolade
Mmm... Sjokolade! Som veganer kan du heldigvis fortsette å nyte sjokolade så ofte du vil. Du må bare passe litt ekstra på hvilken du velger. (Foto fra Unsplash)

10. Iskrem

Hvis du trodde du måtte droppe iskremen for å bli veganer, kan vi berolige deg. Det finnes flere typer vegansk iskrem basert på blant annet havremelk, kokosmelk og mandelmelk. Sorbet er gjerne naturlig vegansk og et godt alternativ for å kjøle seg ned en varm sommerdag.

11. Kjøtt

Kjøttetere virker mest bekymret for én ting. Hvordan kan du finne en god erstatning for kjøtt og likevel få nok proteiner i kostholdet ditt? Heldigvis for deg finnes det i dag mange produkter som etterligner smak og tekstur til kjøtt. Det finnes både vegetarburger, vegetarpølse og vegetariske «kjøttboller» som falafel.

I butikken kan du også finne produkter som etterligner kylling, schnitzel, kebabkjøtt og pulled pork. Mange liker dessuten å bruke bønner og linser istedenfor kjøtt, da det er fine kilder til protein.

Lett tilgang til vegansk mat

Om du ikke føler deg som noen mesterkokk som lager alt fra bunnen av, er det altså likevel mange grønne alternativer på butikken for deg som ønsker en vegansk livsstil. Kjeder som Meny og Coop Mega har ekstra store utvalg. Ofte kan de bestille inn produkter for deg ved forespørsel.

De fleste ingrediensene til et vegansk kosthold finner du på vanlige matbutikker.

Selv om produktene ikke nødvendigvis er spesifikt merket som veganske, finnes det mye mat i hyllene du trygt kan spise som veganer. Linser, bønner, avocado, banan, spinat, hummus og poteter finner du i de aller fleste matbutikker.

Oppsummering

For å gjøre det enkelt for deg å komme i gang med vegansk matlaging og baking har vi laget en fin oversikt over veganske erstatningsvarer.

Som du kanskje vet har det kommet en rekke produkter på markedet som gjøre det lettere å bli veganer. Er du i tvil om hva du kan bruke for å erstatte de ulike hverdagsprodukten? Bruk listen under!

  • Melk: soyamelk, rismelk, havremelk eller mandelmelk
  • Ost: tofu eller vegansk ost
  • Egg: silketofu, kikertmel, havregryn, havremel, aquafaba(kikertvann) eller fiberhusk
  • Smør : vegansk smør, vegetabilsk olje eller plantebasert margarin
  • Yoghurt: vegansk yoghurt
  • Buljong/kjøttkraft/fond: grønnsaksbuljong
  • Honning: flytende søtningsstoff (f.eks sirup)
  • Sukker: uraffinert sukker, organisk sukker, fruktose
  • Sjokolade: vegansk sjokolade
  • Iskrem: vegansk iskrem eller sorbet
  • Kjøtt: vegansk burger, vegansk pølse, veganske kjøttboller, veganske schnitzel og andre spesialprodukter som etterligner kjøtt
Trenger du en lærer i Kokkekunst?

Likte du artikkelen?

5,00/5, 1 votes
Loading...

Silje Margrethe