Å være veganer i dagens samfunn

Det hender pressen omtaler veganere i negative ordlag. Hvorfor blir enkelte fornærmet over at noen velger å erstatte melkeprodukter og animalske produkter med plantebasert mat?

Kanskje føler noen på at de fremstår som mindre miljøvennlige enn veganere. Kanskje synes noen at veganere har for stort oppmerksomhetsbehov når de jobber for å få slutt på dyremishandling og få bedre dyrevelferd.

Hva vil det egentlig si å være veganer?

Det kan føles som motstanden mot veganisme er stor i et land som har sterke mattradisjoner rundt å spise dyr. Tenk bare på hvor viktig hjemmelagde kjøttkaker, ribbe og pinnekjøtt er for mange nordmenn. Likevel har flere og flere valgt å leve som vegetarianere og veganere de siste årene.

Okse på eng
Mange vegrer seg for å gi slipp på en saftig biff i ny og ne. Likevel ønsker flere og flere å kutte ned på kjøttforbruket sitt i dag. (Kilde: Unsplash)

Å bli veganer kan begrense hvilke restauranter du kan gå på, hvor du kan shoppe og til og med endre noen av dine daglige rutiner. Likevel velger mange å gå mot et mer vegansk liv. Det blir i større grad akseptert som et vanlig kosthold i vesten og mange godtar i dag at folk ønsker en plantebasert diett.

Vegansk mat er gjerne bedre enn sitt rykte. Det finnes mange spennende måter å transformere spinat, kikerter og grønnkål til retter som gir deg vann i munnen.

Er du allerede glad i frukt og grønt, vil du sannsynligvis trives godt som veganer.

Trenger du inspirasjon til vegansk mat, finnes det mange raske og velsmakende veganske oppskrifter. Liker du å hente inspirasjon fra bøkenes verden, kan du blant annet sjekke ut kokebøkene til Veganmisjonen. Du finner også masse inspirasjon på sosiale medier som Instagram og Pinterest.

Om din personlige diett ikke er nok til å redde planeten fra miljøtruslene, er det mange helsemessige fordeler for veganere. Overvekt har i mange år vært et økende problem i den vestlige verden. Mange helseplager relatert til dårlig kosthold kan enkelt unngås ved å være bevisst på kosthold og ernæring.

Dame på sykkel
En vegansk diett kan være bra både for naturen og for kroppen din. (Kilde: Unsplash)

På Superprof har vi flere kokker som kan lære deg å utnytte de veganske råvarene på best mulig måte. Lær deg å spise sunt med naturlig mat.

Historie fra virkeligheten: Hvordan Anna gikk fra å være skeptisk til overbevist

I den britiske avisen Telegraph, kunne man i 2015 lese en artikkel av Anna Magee. Hun beskrev hvordan det å gå over til et vegansk kosthold forandret livet hennes i løpet av to måneder.

Som en mangeårig kjøtteter gikk Anna løs på en 60-dagers utfordring på å leve uten kjøtt og meieriprodukter. Med dette eksperimentet ønsket hun å finne ut hvorfor en del kjendiser sverger til den kjøttfrie livsstilen.

Profiler som Beyoncé og Jared Leto er kjent for å være opptatt av vegansk mat – og å ha et utseende mange misunner dem. Kunne det være en sammenheng mellom vegansk kosthold og skinnende hud?

Anna var skeptisk i starten, men etter 6 uker med nytt kosthold hadde hun både gått ned 2 kilo og blitt kvitt muskelsmerter. Etter å ha byttet ut kjøtt med grønn mat følte hun seg mer energisk, lettere og mindre plaget av PMS. Prosjekt kjøttfri ga henne både bedre helse og bedre selvfølelse.

Da det veganske eksperimentet hennes var over hadde hun gått ned 6 kilo og fått lavere kolesterol. I tillegg hadde verdien av triglyserider i blodet hennes gått ned, slik at hun hadde redusert sin egen risiko for hjerte- karsykdommer.

Da Annas eksperiment gikk mot slutten hadde hun begynt å sette pris på det varierte kostholdet med frukt og grønt. Hennes tidligere sug etter kjøtt var forsvunnet. Selv om hun kunne spise kjøtt etter at eksperimentet var over, følte hun seg mer tiltrukket av det veganske kjøkkenet og hadde ikke like lyst på kjøtt som før.

Dame med såpebobler
En periode med plantebasert kost kan gjøre underverker for kropp og sinn. (Kilde: Unsplash)

Er et vegansk kosthold riktig for deg?

Selv om et vegansk liv er optimalt for noen, trenger ikke det gjelde alle. For noen kan et helt vegansk kosthold føre til mangel på blant annet jern og vitamin B12. Snakk med legen din dersom du er usikker.

Det er ikke anbefalt å gå over til vegansk kost mens du er gravid eller ammer. Ønsker du å gå mot en sunnere livsstil mens du er i en slik situasjon kan du vurdere å bli fleksitarianer. De fleste av oss har godt av å ta i bruk et større utvalg av grønnsaker og kutte ned på kjøttprodukter.

Skal det mer til enn et personlig eksperiment for å overbevise deg om helsegevinstene ved et vegansk kosthold?

Vel, i følge helsenorge.no kan et plantebasert kosthold redusere risikoen for blant annet høyt blodtrykk, overvekt, diabetes, hjerte- karsykdommer og kreft! Planter er også rike på fiber, noe som er bra for fordøyelsen.  Kombinert med jevnlig trening kan et liv med frukt og grønt gi store helsegevinster.

Gi det et forsøk

Gjør som Anna og prøv ut et plantebasert kosthold en liten periode. Du trenger ikke å forplikte deg til et helt liv uten animalske produkter. Ved å prøve det en periode kan du finne ut hva som fungerer for deg og kjenne hva det gjør med kroppen din.

Kanskje oppdager du nye, spennende oppskrifter eller ingredienser som vil bli en del av hverdagen din fremover. Hva med veganske brownies, eller en annen lekker dessert?

Bær i hjerteformet skål
Bær er naturens sunne godteri og passer godt inn i et vegansk kosthold. (Kilde: Unsplash)

Hele Norges befolkning kommer nok ikke til å bli veganere med det første. Likevel begynner mange å bli mer bevisste på hva mer planter og mindre kjøtt i kostholdet kan gjøre for både helsa og miljøet. Mange ønsker et redusert kjøttforbruk. Å prøve ut en periode med vegansk mat kan gi deg den kickstarten du trenger.

Med TV-program som Line fikser maten er det tydelig at vi ønsker å leve på en måte som også er bra for de fremtidige generasjonene.

Veganere i rampelyset

På den internasjonale scenen fins mange veganere. Atleter som Meagan Duhamel, Kara Lang og Mike Tyson har snakket varmt om veganismen. Tyson skal ha påstått at en vegansk diett har hjulpet ham å gå ned mange kilo og gitt ham en bedre helse. Det finnes mange flere fra den sportslige arenaen som holder seg til et plantebasert kosthold. Noen av dem veksler mellom vegansk og vegetarisk mat for å holde seg i god form.

Også her i Norge har vi flere kjente fjes som har promotert en vegansk livsstil. For eksempel har bloggeren Sophie Elise og Farmen-aktuelle Triana Iglesias gått i bresjen for det veganske livet.

Hvordan ha en sunn, vegansk livsstil?

Selv om et kosthold som kun inneholder mat fra planteriket ikke er anbefalt for alle, kan mange ha fordeler av å følge en vegansk diett en periode. En godt planlagt vegansk diett kan være positiv både for hjertehelse og vekt.

Før du setter i gang bør du sette deg inn i hva du bør passe spesielt på. Som fersk veganer kan det være litt forvirrende å finne ut hva du bør spise for å opprettholde en sunn og balansert diett, men det fins råd.

Det meste du trenger finner du i vanlige matbutikker.

I Norge har vi lenge snakket om fem om dagen. Det vil si minst 300 gram grønnsaker og 200 gram frukt hver dag. Forskning viser at også enda høyere inntak av spesielt grønnsaker kan være gunstig for helsa. Videre anbefales det å spise mye fullkorn.

Stort utvalg av grønnsaker
Det anbefales å ha mye frukt og grønnsaker i kostholdet uansett om du er kjøtteter eller veganer (Kilde: Unsplash)

Belgfrukter, nøtter og frø har høyt proteininnhold og er dermed positivt både i et vegansk og et mer tradisjonelt kosthold. Til sist er det viktig å få i seg nok væske, uansett hvilket kosthold du velger ellers.

Selv om du som veganer må droppe noen av de vanligste varene, som melk og egg, finnes det en rekke substitutter.

Nøkkelen til et godt vegansk kosthold er å forstå hva som må til for å ha et sunt og balansert kosthold. Som veganer må du jobbe litt ekstra for å få i deg enkelte næringsstoffer, som kalsium, jern og vitamin B12.

Er du gravid er det enda viktigere at du spiser godt og får i deg all næringen du og barnet ditt trenger. Som veganer kan det hende du trenger noen kosttilskudd eller erstatningsvarer for å møte kroppens behov.

Trenger du tips til veganske matvarer? Listen over ingredienser til et deilig vegansk måltid er lang! Lek deg gjerne med ingredienser som frukt, grønne bladgrønnsaker, bønner, qiona, tofu, spinat, brokkoli, linfrø, nøtter og mandler, paprika, tomat, grønnkål og ulike typer salater.

For at det skal bli lettere for deg å gå over til en vegansk livsstil, har vi laget en liste over hva du bør gjøre og hva du bør unngå.

Gjør dette:

  • Spis plantebasert mat av høy kvalitet.
  • Drikk nok væske – vann er den beste tørsteslukkeren
  • Finn veganske alternativ til dine gamle favorittoppskrifter

Unngå:

  • Å fråtse i vegansk søppelmat. Selv om det er vegansk er det ikke sikkert det er så sunt om det for eksempel er spekket med frityrolje.
  • Å glemme å spise proteiner. Det finnes mange gode proteinkilder også i et vegansk kosthold
  • Å glemme å kose deg av og til! Liker du å kose deg på restaurant, finn en som tilbyr vegansk mat. Er du sjokoladeelsker, finnes det vegansk sjokolade. Og er pizza det beste du vet, går det fint an å lage en vegansk variant!

Det kan føles overveldende å skulle forandre en stor del av livet sitt, men det trenger ikke å være så vanskelig. Prøv deg frem, så vil du etter hvert finne en livsstil som passer akkurat deg.

Trenger du en lærer i ?

Likte du artikkelen?

5,00/5, 1 votes
Loading...

Silje Margrethe