Om du er overvektig og ønsker å gå ned i vekt, er det lurt å gjøre dette på den rette måten. Dette betyr å holde deg sunn og gi kroppen den næringen den trenger mens du går ned i vekt.

Vær fornuftig når det kommer til kostholdsplaner

Det kan friste å følge en kostholdsplan som lover raske resultater, men slike trend-dietter kan være veldig dårlige valg for helsen.

Dette er fordi:

  • Ekstreme dietter kan redusere antall kalorier du får i deg, kanskje helt til et usunt og uholdbart nivå; og
  • Du kommer ikke til å klare å gi kroppen den næringen den trenger for å fungere best mulig.

Om du velger å trene overdrevent for å gå ned i vekt, kan dette også føre til problemer slik som skader.

Det er derfor viktig å passe på at uansett hva slags kostholdsplan du følger, så går du ned i vekt en sunn måte med fornuftige mål.

Tom, åpen notatbok
Det kan være lurt å ha en kostholdsdagbok for oversikt. (Kilde: Pexels)

For sunn vektnedgang, anbefales det omtrent en halv kilo nedgang hver uke. Dette kan oppnås gjennom kostholdsplan og kaloritelling, samt trening. En kombinasjon av godt kosthold og trening pleier å være mest effektivt.

Det er viktig å nevne at de første kiloene pleie å være de enkleste å miste, spesielt for de som er overvektige.  Det er sannsynlig at vekten din når en platåperiode, hvor det blir ekstra vanskeligere å miste de ekstra kiloene.

Om dette skjer, så er det fortsatt mulig å gå ned i vekt. Det kan være tiden er da inne for å endre på antall kalorier du får i deg, mengden trening du gjør eller en kombinasjon av begge.

Om du prøver å gå ned i vekt, kan dette være en flott mulighet til å prøve nye treningsmetoder. Er du i platåperioden, kan det hjelpe å introdusere en ny treningsmetode for å gå ned i vekt.  Om du alltid har ønsket å begynne med svømming men har aldri funnet rett tid for det, kan dette være et flott tidspunkt å prøve!

Du bør også prøve ut forskjellige typer trening på treningssenteret eller bli med i en lagsport.

Om du vurderer å begynne et nytt treningsregime, husk at det kan være lurt å snakke med fastlegen din først. Dette gjelder spesielt om du er usikker på om kroppen din kan utføre denne treningsmengden.

Finn en ernæringslærer her!

Få rett støtte

Det finnes flere nettverker som kan komme tips når du skal gå ned i vekt. For eksempel, NHI og Diabetesforbundet har flere tips på nettsidene deres, hvor du kan finne ideer om hvordan du kan gå effektivt ned i vekt.

Om du trenger mer støtte eller ønsker å jobbe en og en om å gå ned i vekt, finnes det mer hjelp. Superprof, for eksempel, har flere privatlærere innen kosthold og trening, som kan hjelpe deg med motivasjon og støtte gjennom hele prosessen. De kan også hjelpe deg å lære mer om ernæring og fordelene som kommer av god ernæring.

Nøkkeltips for sunn vektnedgang

Når det gjelder vektnedgang, finnes det viktige regler du bør følge, slik som:

  • Pass på at du ikke går over ditt anbefalte kaloriinntak;
  • Godt kosthold og regelmessig trening; og
  • Hold deg motivert mens du utvikler sunne spise- og treningsvaner slik at du kan bevare den nye vekten over lang tid.

Selv om disse reglene er kjente for mange, så er det ikke alltid like lett å følge dem. Om det var, så hadde vi ikke slitt så mye med overvekt og alle hadde hatt en sunn kroppsmasseindeks (BMI).

Det er derfor viktig å holde deg motivert om du prøver på en kostholdsplan. Pass på at du fortsetter å spise sunne, varierte og næringsrike måltider, og at du kutter ned eller ut usunn mat og snacks, slik som kake, sjokolade og brus.

Husk at alle går ned i vekt på forskjellig måte. Dette kan være grunnet faktorer, som forbrenning, spisevaner og vekten din før du begynte å gå ned i vekt. Så prøv å ikke sammenligne din fremgang med andres. Sunn vektnedgang er fullt mulig med et sunt kosthold, regelmessig trening og å ta kontroll på søtsuget.

Her er noen tips for å hjelpe deg litt ekstra:

Ikke hopp over frokosten

Du har kanskje hørt at frokost er dagens viktigste måltid. Selv om du kan høre både argumenter for og mot dette, så er det slik at å spise frokost kan virkelig påvirke hvor raskt du går ned i vekt. Er du tenåring eller eldre voksen, er det også andre ting du bør passe på at du får i deg.

Det er ikke bare en god måte å starte på fem om dagen (for eksempel med en banan eller bær til befestet frokostblanding) men du kan også redusere sulten ut dagen om du spiser frokost.  Hopper du over frokost, kan du lett begynne å småspise oftere for å føle deg mett. Dette kan føre til dårlige, impulsive matvalg, som igjen kan føre til at du sliter med å gå ned i vekt.

To skåler med havregrøt
Havregrøt med frukt og bær på toppen kan være en sunn og god start på dagen . (Kilde: Unsplash)

Ha et variert kosthold

Et variert kosthold er så viktig når det kommer til næring ved vektnedgang. Ideelt sett bør du ha:

  • Minst fem om dagen;
  • Regelmessige måltid slik at du holder deg mett og unngår unødvendig småspising;
  • Masse vann hver dag slik at du holder deg hydrert; og
  • En blanding av karbohydrater, proteiner, fiber og melk eller melkealternativer i kostholdet ditt.

Det kan være enklere å passe på at du får i deg rett næring med å bli bedre til å lese næringsinnholdet på matproduktene. Om du kan tolke informasjonen på produktene, er det lettere å ta bedre valg når du handler og å velge faktisk sunn mat over produkter som bare ser sunne ut.

Selv om det kan være lurt å kunne lese næringsinnhold, spesielt om du skal passe på næringsinntaket, så er det viktig å huske at ingen er helt uten feil og noen ganger kan vi ta litt dårlige matvalg.

Om du har en dårlig dag og ender opp med å trøstespise, så er det viktig å ikke være for hard mot deg selv. Så lenge du holder deg til en sunn kostholdsplan og trener regelmessig, så kommer du til å gå ned i vekt.

Person som lager sunn mat
Det kan være enklere å spise sunt om du planlegger måltidene på forhånd. (Kilde: Unsplash)

Planlegg måltider på forhånd

Et annet godt tips for å holde motivasjonen oppe er å planlegge måltider på forhånd. Om du planlegger hovedmåltidene hver dag, samt snacks og mellommåltider, unngår du å bli sulten og kjøpe noe usunt for å stoppe søtsuget.

Planlegger du måltidene, kan du også passe på at du får i deg nok næring gjennom måltidene hver dag, enten det er ved å inkludere magert kjøtt og bladrike grønnsaker eller å begynne med nøtter som snacks.

Om du sliter med å planlegge måltidene for uka eller lenger, kan det være lurt å ta kontakt med en ernæringsekspert på Superprof. En ernæringsekspert kan hjelpe deg med å lære om ernæring, og kan hjelpe deg med å planlegge måltider som smaker godt og metter deg.

De kan også hjelpe deg med tips og triks for å gå ned i vekt, med å kanskje foreslå at du heller spiser flere og mindre måltider for å unngå overspising.  Disse tipsene kan hjelpe deg å holde motivasjonen oppe mens du går ned i vekt.

Klikk her om du er gravid og interessert i å lese mer om kosthold under svangerskapet.

Trenger du en lærer i Ernæring?

Likte du artikkelen?

5,00/5 - 1 stemme(r)
Loading...

Hilde

Hilde har en bachelor i oversetting og interkulturell kommunikasjon, og er veldig interessert i språk og kultur.