Kosthold er viktig, gjennom alle livets stadier, men våre næringsbehov kan endres om;

  • Du er gravid;
  • Du er ung eller gammel;
  • Du har matallergier; eller
  • Du er lite aktiv.

Derfor kan det være lurt å ha en viss forståelse over hva et sunt kosthold bør bestå av og måter å ha et sunt kosthold som gjør at du holder en sunn vekt over lang tid. Om du trenger flere råd om hvordan spise rett eller ønsker mer informasjon om godt kosthold og diett, kan du snakke med en privatlærer innen ernæring hos Superprof.

Ernæring for tenåringer til eldre

Godt kosthold er viktig uansett alder. Enten du er en ung eller eldre voksen, trenger kroppen din næring for å fungere slik den skal. Dette er hvorfor det er viktig å ha et sunt og variert kosthold uansett alder.

Selv om du trenger en god diett og, ideelt sett, regelmessig trening gjennom hele livet, endrer næringsbehovene seg med alderen.

Det er flere grunner til dette. Tenåringer, for eksempel, kan ofte bli veldig sultne da de fortsatt vokser. Dette kan føre til at de spiser litt for mange søtsaker for å holde sulten i sjakk. Utfordringen når man skal lage en god kostholdsplan for tenåringer kan da bli å finne mellommåltider som metter men er fortsatt sunne.

Det kan for eksempel bety å bytte ut sjokolade som et mellommåltid med en håndfull av nøtter.

Når vi blir eldre, så er vi kanskje ikke like aktive. Dette kan føre til at vi ender opp med å få i oss mer energi enn vi bruker. Når dette skjer, legger vi på oss. Da kan det være en god idé å trene regelmessig, om mulig, og passe på hva vi spiser.

Person som løper raskt
En sunn diett og trening er en flott måte å opprettholde eller gå ned i vekt.  (Kilde: Unsplash)

Hvordan lese næringsinnhold

Det er flott å kunne lese næringsinnhold, spesielt om du er interessert i ernæring og ønsker å ta gode, sunne valg.

Det er flere krav til næringsdeklarasjon i Norge, så det kan være litt vanskelig å tolke matmerkingen på forskjellige produkter og finne ut hvilke som er sunnere enn andre.

For eksempel, merkeordningen nøkkelhull, som ikke er et krav men et nyttig hjelpemiddel for å vite hvor sunt et produkt er.

Sammenlignet med lignende varer, oppfyller produkter merket med nøkkelhullet ett eller flere av disse kravene:

  • Mindre fett og mettet fett;
  • Mindre sukker;
  • Mindre salt;
  • Mer kostfiber og fullkorn.

Når det kommer til strengere krav, kan det være greit å vite at ferdigpakket mat i Norge må vise innholdet av energi og mengde næringsstoffer. De må også følge allergimerkingen om produktet inneholder ingredienser eller stoffer som kan gi allergi eller intoleranse, og skrive disse i fet skrift..

Dette betyr at om du har spesifikke kostholdsbehov, for eksempel laktoseintoleranse, skal du kunne se hvilke ingredienser som kan gjøre deg dårlig og lett unngå disse produktene.

Når det kommer til riktig ernæring, kan det å lese næringsinnhold ikke bare forsikre at du unngår produkter du er allergisk mot, men det kan også hjelpe deg å vite mer om innholdet. Dette kan hjelpe deg å ta sunnere valg, som er bedre for helsen din i lengden.

Er det viktig å telle kalorier?

Enten du ønsker å gå ned eller opprettholde din nåværende vekt, kan det være vanskeligere å vite om du bør telle kalorier for å oppnå målet ditt.

Til syvende og sist, så er det ditt valg om du vil telle kalorier med en applikasjon. Det å telle kalorier generelt kan være en god måte å opprettholde eller gå ned i vekt, om du regelmessig skriver ned det du spiser.

Det er mange forskjellige kaloriteller applikasjoner som kan hjelpe deg med å oppnå målet ditt, slik som MyFitnessPal. Det kan være lurt å se på hvilke applikasjoner som har høyest vurdering og hvilke som passer best deg og din livsstil.

Om du skal telle kalorier, er det viktig å huske på:

  • Det er også en god idé å få regelmessig trening for helsen din generelt; og
  • Du bør passe på hva slags mat du får i deg.

Dette er fordi du kan lett nå ditt daglige kaloribehov ved å spise usunn og bearbeidet mat eller snacks. Selv om du kanskje ikke går over ditt daglige kaloribehov, så får du ikke i deg den næringen som kroppen trenger. Dette kan føre til at du blir sulten igjen senere.

Prøv heller å nå ditt daglige kaloribehov gjennom et variert kosthold. Pass på å få i deg fem om dagen, om ikke mer, og drikk masse vann for å holde deg hydrert.

Skål med forskjellige matgrupper
Et godt kosthold består av forskjellige matgrupper.  (Kilde: Unsplash)

Få den beste næringen under svangerskapet

Når du er gravid, så er det dessverre mye mat du må enten kutte ned eller helt ut.

Det som er enda mer frustrerende er at du kan ofte finne motstridende råd på nettet om hva du bør og ikke bør spise.

Derfor er det lurest å holde seg til kostråd som kommer fra kvalifisert helsepersonell når det kommer til kostholdet under svangerskap, samt informasjon fra NHI.

For eksempel, NHI anbefaler at gravide:

  • Ikke drikker alkohol under svangerskapet;
  • Ikke spiser kalde myke oster med hvite kanter, slik som brie;
  • Kutter ned på mengden koffein de får i seg; og
  • Unngår visse typer fisk, slik som seilfisk og sverdfisk.

Om du sliter med kostholdet i svangerskapet eller du trenger å tips for å føle deg mett uten å få i deg usunne sukkerholdig søtsaker og drikke, kan det være lurt å lese opp på kosthold for gravide.  En av Superprofs privatlærere innen ernæring kan hjelpe deg med ukeplaner gjennom svangerskapet.

En god ukeplan betyr at du får nok næring for fosteret mens du også føler deg mett lengre.

Klokke med kaloriteller
Kaloritelling kan hjelpe deg å gå ned eller opprettholde vekt gjennom et sunt kosthold. (Kilde: Unsplash)

Ernæring for sunn vektnedgang

Om du ønsker å gå ned i vekt, bør du passe på at du gjør dette på en sunn måte og fortsatt får i deg næringen som kroppen trenger for å fungere på best mulig måte.

Det er best å unngå overdreven trening eller trenddietter og heller prøve på et mer variert kosthold. Målet blir da å gå ned omtrent en halv kilo i uka.

Du kan gå ned i vekt ved hjelp av å telle og redusere kalorier, gjennom trening eller gjennom en kombinasjon av begge.

Om du vil sikre at kroppen får den beste næringen du kan mens du går ned i vekt, bør du tenke på å:

  • Få i deg regelmessige, varierte måltider som inneholder en blanding av karbohydrater, proteiner, fiber, frukt og grønt;
  • Drikke vann ofte for å holde deg hydrert;
  • Lære hvordan lese næringsinnholdet på emballasjen til matvarene slik at du tar gode valg i butikken; og
  • Planlegger måltidene hver dag, slik at du vet du får et variert og næringsrikt kosthold, enten dette betyr å få i seg mer magert kjøtt, egg eller bladrike grønnsaker.

Om du trenger flere tips eller støtte når du skal gå ned i vekt, kan du også ta kontakt med en av Superprofs privatlærere. De kan hjelpe å sette sammen en god ukeplan som er både næringsrik og metter, samt støtte deg. Dette kan spesielt hjelpe om du har nådd platåperioden og trenger ekstra motivasjon for å miste de siste kiloene.

Ta kontakt med en privatlærer nå!

Trenger du en lærer i Ernæring?

Likte du artikkelen?

5,00/5, 1 votes
Loading...

Hilde

Hilde har en bachelor i oversetting og interkulturell kommunikasjon, og er veldig interessert i språk og kultur.