Enten du er allerede gravid eller du prøver å bli gravid, er det viktig å vite at næringsbehovene dine endres når du er under svangerskapet.

Selv om det kan være en spennende tid, er det også viktig å passe på hva du bør og hva du ikke bør få i deg når du venter barn og hvor mye du bør spise til sammen for å opprettholde en sunn vekt og et sunt kosthold.

Mats
Mats
Ernæringlærer
kr 180/h
1. kurstime gratis!
Natalia
Natalia
Ernæringlærer
kr 200/h
1. kurstime gratis!
Khanh
Khanh
Ernæringlærer
kr 199/h
1. kurstime gratis!
Celine
Celine
Ernæringlærer
kr 200/h
1. kurstime gratis!
Sara
Sara
Ernæringlærer
kr 250/h
1. kurstime gratis!
Ashiq
Ashiq
Ernæringlærer
kr 200/h
1. kurstime gratis!
Martine
Martine
Ernæringlærer
kr 1/h
1. kurstime gratis!
Lilly
Lilly
Ernæringlærer
kr 250/h
1. kurstime gratis!

Hva er den beste ernæringen for gravide?

Svangerskap kan, på godt og vondt, føles litt begrensende når det kommer til hva du kan og ikke burde få i deg.  Dietten når du skal amme kan føles enda mer begrensende.

Maten som gravide anbefales å begrense er på grunn av flere risikoer, slik som:

  • Risiko for listeria;
  • Det er en sjanse for at maten du spiser kan gi deg toksoplasmose; eller
  • Det finnes ikke nok sikre funn for å fastsette om maten kan negativt påvirke fosteret.

Selv om listen under ikke dekker alt, er dette noen av den viktigste maten NHI anbefaler at gravide kutter ned eller ut av dietten:

Ost

Selv om du heldigvis ikke trenger å unngå alle typer ost, er det noen som du bør være forsiktig med.

Pasteuriserte oster som mozzarella, halluomi, feta, cheddar og parmesan er trygge for gravide å spise.

Men myke oster med hvit kant, slik som brie eller blåmuggost som gorgonzola bør ikke spises kaldt.

Mange typer ost
Det er viktig å vite hvilke oster du bør og ikke bør spises under graviditeten. (Kilde: Unsplash)

Alkohol

Det er ikke trygt at gravide får i seg noe alkohol under graviditeten. Pausen fra alkohol er bare midlertidig og belønningen er verdt det, noe som ofte gir gravide motivasjonen til å holde seg unna alkohol og spise sunne og varierte måltider.

Om du sliter med å kutte ned på alkoholen, kan det være lurt å snakke med en organisasjon som kan hjelpe eller med en svangerskapskontroller for tips.

Fisk og kjøtt

Du trenger ikke å kutte ut all fisk, men det er flere typer fisk som du bør kutte ned på eller kutte ut graviditet. NHS anbefaler å unngå å spise hai, sverdfisk og seilfisk om man er eller prøver å bli gravid.  Du trenger ikke unngå all fisk under svangerskapet, og noen typer fisk kan være en god kilde til omega-3-fettsyrer for det kommende barnet.

Det samme gjelder når det kommer til kjøtt. Proteinet er bra for et voksende foster men pass på at kjøttet er stekt igjennom før du spiser. Rått eller understekt kjøtt kan øke risikoen for toksoplasmose.

Det er viktig å nevne at lista over er ikke alt som gjelder når det kommer til den beste næringen under svangerskap. Det finnes flere andre ting å tenke på, slik som koffeininntaket. Da kan det være lurt å sjekke emballasjen til varen for å se om den inneholder noe du bør unngå.

All mat du må ta farvel med under svangerskapet, enten det er pâté eller rå biff, er bare midlertidig.

Enten du sliter med hva du skal spise nå som du er gravid eller du ønsker mer informasjon om hva slags mat du bør unngå, eller hvilke alkoholfrie drinker du kan gå for under svangerskapet, ta kontakt med en privatlærer innen ernæring for råd og ideer.

Sunt måltid med grønnsaker
Variert kosthold med masse frukt og grønt er viktig under svangerskapet. (Kilde: Unsplash)

Nærings- og energibehov for gravide

Det finnes mye falsk informasjon på nettet om hva man bør og ikke bør spise under svangerskap, samt hvor mye man bør spise for et sunt svangerskap.

Du kan også komme over mye misinformasjon fra venner og familie, så det kan være lurt å være skeptisk og sjekke med en lege for å vite hva du faktisk bør spise under hele svangerskapet og under hvert trimester.

Her har du noen viktige tips om kosthold under svangerskapet:

Prøv å ta kosttilskudd for gravide

Om du planlegger å bli gravid, kan det være lurt å ta prenatale vitaminer før du begynner å prøve slik at du har nok av næringsstoffet i kroppen for å hjelpe barnet å vokse. Det kan også være lurt å passe på hva barnet bør få i seg etterhvert som det blir eldre.

Prenatale tilskudd kan enten inneholde mange forskjellige vitaminer eller bare en spesifikk vitamin, slik som folsyre eller vitamin D. Det kan være vanskelig å finne noen vitaminer, slik som folat eller jod, i maten du spiser hver dag, så det kan være lurt å ta prenatale tilskudd for å få de anbefalte daglige inntakene.

Det anbefales at du begynner med prenatale vitaminer, eller i det minste folattilskudd, hver dag mens du forsøker å bli gravid. Dette kan gi fosteret vitaminene det trenger for å vokse i livmoren.

Om du har nettopp funnet ut at du er gravid, så er det aldri for sent å begynne med prenatale multivitaminer for barnet ditt.  Multivitaminer kan hjelpe å redusere risikoen for at fosteret utvikler problemer, slik som nevralrørsdefekter, så det er for det beste at du begynner med tilskudd så tidlig som mulig.

Hvordan man reagerer på multivitaminer varierer fra person til person. Noen foretrekker å ta det sammen med frokosten mens andre foretrekker å ta det med middagen.  Det er bare å prøve ut forskjellige måter og se hva som passer for deg!

Gravid kvinne i sofaen
Du trenger ikke å spise for to under svangerskapet! Så det er ingen grunn til å øke matinntaket dramatisk under svangerskapet.  (Kilde: Unsplash)

Du trenger ikke å spise for to!

Dette er nok en av de mest siterte mytene når det kommer til svangerskap! Selv om du har et lite menneske som vokser inni deg (eller kanskje to eller tre!), er det ingen grunn til å plutselig doble kaloriinntaket bare fordi du er gravid.

Ifølge Helsenorge, bør du få i deg omtrent 100 kalorier ekstra hver dag i første trimester av svangerskapet.

Selv om du ender opp med å legge på deg under svangerskapet og du kanskje føler deg enda mer sulten når morgenkvalmen er over, husk at du ikke trenger å doble kaloriinntaket.  Gjør du dette, så blir det enda vanskeligere å gå ned i vekt etter at barnet er født. Det økte kaloriinntaket kan også føre til problemer under svangerskapet.

Er du i tvil om hva du bør spise under svangerskapet, så er det lureste å ta kontakt med en kvalifisert profesjonell, slik som en jordmor eller fødselslege. De har den nyeste informasjonen om ernæring under svangerskapet og medisinske retningslinjer om hvilken mat er trygg å spise og hvilken du bør unngå.

Det er spesielt viktig å ta kontakt med en helsefagarbeider før svangerskapet om du er undervektig eller overvektig da dette kan påvirke hvor mye vekt du burde legge på deg under svangerskapet. Om du har høy diabetesrisiko, bør du ta kontakt med fastlegen.

Om du allerede vet hva du bør vite men ønsker å øke hvor mye næringsrik mat du får i deg mens fosteret vokser, bør du ta kontakt med en ernæringsfysiolog. De kan hjelpe deg med flere ting, slik som:

  • Komme med forslag til ukemenyer;
  • Anbefale snacks som kan hjelpe holde sulten eller søtsuget i sjakk uten å inneholde mye umettet fett eller sukker; eller
  • Lære deg om de sunneste måtene å forberede mat, slik som å dampe eller koke.

Superprof har flere privatlærere innen ernæring som kan hjelpe deg under svangerskapet. Om du lurer på hva du bør få i deg, hvor mange måltider du bør spise eller variasjonen av kostholdet under svangerskapet, ikke få panikk! Bare klikk her for å finne en privatlærer innen ernæring som kan hjelpe deg med å komme i gang!

 

 

Trenger du en lærer i Ernæring?

Likte du artikkelen?

5,00/5, 1 votes
Loading...

Hilde

Hilde har en bachelor i oversetting og interkulturell kommunikasjon, og er veldig interessert i språk og kultur.