Uansett alder, er det viktig med et sunt kosthold. Bra kosthold kan hjelpe deg med å holde en sunn vekt og kan også holde visse sykdommer borte, spesielt om en god diett kombineres med regelmessig trening.

Hvilke næringsstoffer du trenger endrer seg etter hvert som du blir eldre. Akkurat slik som en nyfødt og et voksent menneske ikke trenger samme diett, trenger tenåringer en annen diett enn eldre voksne.

Det er viktig å vite hva du bør få i deg i alle stadier av livet.  Denne artikkelen lister noen av de viktigste næringsbehov hos tenåringer og hvordan behovene endrer seg fra de for eldre.

Om du ser etter mer informasjon om hvordan du kan finne ut om du får mest mulig næring eller du ønsker ideer slik at du kan være sikker at du får alle næringen du trenger, kan du ta kontakt med en ernæringslærer på Superprof for å finne ut mer om sunt kosthold og hvordan det kan påvirke kroppen.

Mange typer frukt
Det er viktig med et variert kosthold, uansett hvor gammel du er. (Kilde: Pexels)

Næringsbehov hos tenåringer

Vokser kroppen din fortsatt på mange måter i tenårene. Dette betyr at et sunt kosthold er avgjørende på dette punktet av livet ditt. Tenåringer blir ofte assosiert med noen av de verste diettene, med mye fokus på usunne snacks, bearbeidet mat og å hoppe over måltider.

Om du kjenner en tenåringer som ikke får i seg god nok næring, kan det være greit å minne dem på at det går fint å få i seg søtsaker (enten det er brus, sjokolade eller andre snacks) men at det er viktig med balanse og de bør få i seg den næringen kroppen trenger.

Når det kommer til diett, bør tenåringer generelt sett fokusere på:

  • Å få minst fem om dagen, eller mer;
  • Ikke hoppe over måltid;
  • Begrens inntak av mat som har høyt innhold av sukker, salt og mettet fett; og
  • Drikk vann -  det skal være nok med rundt åtte glass om dagen

En balansert diett er også viktig når det kommer til å få i seg proteiner, karbohydrater, meieriprodukter eller alternativer, samt masse frukt og grønt.

Tenåringer bør ikke bare ha en god diett, men også få nok fysisk aktivitet. Det finnes mange måter å gjøre dette på, fra løping og jogging til rask gang og svømming. Det varier hvor mye trening hver tenåring trenger basert på om tenåringen er overvektig eller hvor intenst de kan trene.

Om det er tvil om hvor mye aktivitet som er ideelt, kan det være lurt å ta kontakt med fastlegen.

Person på gåtur
Det er viktig med regelmessig fysisk aktivitet. (Kilde: Pexels)

Forskjellen på næringsbehov hos eldre

Selv om det er viktig å ha en god diett og være i aktivitet hele livet, er det viktig å huske på at disse behovene endres etter hvert som du blir eldre.

For eksempel, det kan være viktig for tenåringer og få i seg jern, vitamin C og vitamin B12, kan dette være viktigere når du blir eldre:

  • Vitamin B12;
  • Kalsium;
  • Vitamin D; og
  • Fiber.

En flott måte å passe på at eldre voksne får i seg nok næring, er ved å spise  slik som befestet frokostblanding, magert kjøtt, bladrike grønnsaker, fet fisk, og melk eller et melkealternativ.

En av de største endringene i næringsbehov hos eldre voksne, er at energibehovene pleier å være lavere enn hos unge voksne; ofte på grunn av mindre aktivitet og mobilitet.

Dette betyr at eldre voksne kanskje ikke trenger å spise like mye som unge voksne, og at overspising kan føre til problemer slik som overvekt.  Den beste måten å unngå slike problemer er å passe på at eldre voksne fortsatt tar del i regelmessig fysisk aktivitet.

En halvtime med fysisk aktivitet minst fem ganger i uka blir regnet som nok for eldre mennesker og kan hjelpe med å forhindre helseproblemer slik som diabetes.  Aktivitet som involverer styrketrening kan også være bra for eldre voksne.

Det er også viktig å passe på hva eldre voksne spiser og om det er sunt, balansert og passer til energibehovene kroppen har. Det kan være lurt å sjekke næringsinnholdet til matvarene for å vite hva de egentlig får i seg.

Om det er et problem for de eldre å få nok næring – av grunner som sykdom, mangel på bevegelighet eller penger, kan det kanskje være lurt å se om man kan lage måltider på forhånd og fryse dem ned. På denne måten, trenger de ikke å lage et måltid helt fra bunnen av for å få i seg rett næring.

Måltid i bokser
Du kan lage mat på forhånd og fryse det ned slik at du alltids har næringsrik mat lett tilgjengelig. (Kilde: Pexels)

Lær mer om næring for tenåringer og eldre voksne

Til syvende og sist, så er nøkkelen til et sunt kosthold:

  • Spise variert;
  • Å begrense mengden usunne snacks eller bearbeidet mat du får i deg og
  • Å trene regelmessig

Selv om alle disse punktene bør følges gjennom nesten hele livet, så er det viktig å huske på at hva vi bør spise og hindrene vi har når vi prøver å spise variert påvirkes av alder.

For eksempel, kan tenåringer plutselig bli veldig lett sultne i perioder, og dette kan være på grunn av kroppen deres vokser eller at de er veldig aktive. I slike tilfeller, er det viktig at tenåringen regelmessig spiser balanserte måltider og ikke metter seg med bearbeidet mat eller sukkerholdig mat og drikke.

Eldre mennesker kan også slite med å få næringen de trenger om de ikke klarer å lage mat på egenhånd eller at de ikke har råd til å få tak i ferske ingredienser.

I slike tilfeller, er det viktig å finne en måte å passe på at de har en balansert diett uten å bli underernært.  Å lage mye mat om gangen og å fryse ned mindre porsjoner kan være en måte å løse dette på.

Uansett alder, er det viktigste at du har gode matvaner og at du prøver å holde en sunn vekt gjennom fysisk aktivitet, variert kosthold, og å passe på kaloriinntaket om du trenger å gå opp eller ned i vekt.

Dette kan oppnås med å ha god forståelse av hva et sunt måltid (frokost, lunsj og middag) bør bestå av, og ved å ha en viss kunnskap innenfor ernæring slik at du kan effektivt lese etiketter og utvikler sunne matvaner som kan hjelpe deg i flere år framover.

Selv om vi alle forstår hvor viktig en sunn diett er, så er det trygt å si at flere av oss sliter med å spise godt og med å unngå fristelser som brus, sjokolade, chips og kaker. Om du ønsker å forbedre dietten din og ta sunnere valg men sliter med å finne mettende og smaksrike alternativer, kan det være det hjelper å snakke med en ernæringslærer på Superprof.

De kan gi deg en oversikt over sunne næringskilder og kan hjelpe deg med å planlegge sunne måltider som metter. Det er jo mye enklere å forholde seg til sunne spisevaner når du vet hvordan du kan holde søtsuget i sjakk og samtidig vet hvordan du kan tilberede deilig, sunn mat.

Klikk her om du er gravid og ønsker tips for kostholdet under svangerskapet.

 

Trenger du en lærer i Ernæring?

Likte du artikkelen?

5,00/5 - 1 stemme(r)
Loading...

Hilde

Hilde har en bachelor i oversetting og interkulturell kommunikasjon, og er veldig interessert i språk og kultur.