Hvorfor velger egentlig noen å ta bilder i svart-hvitt?

Et mulig svar er dette: Det fremhever spillet og kontrastene mellom lys og mørke, og kan gjøre at former, linjer, komposisjon og tekstur trer frem på en ny måte.

Noen ganger kan farge altså fungere som en distraksjon. Det kan sende oppmerksomheten og blikket til andre elementer enn den tilsvarende svart-hvitt-versjonen.

Implisitt i dette ligger også en tanke om at man bør tilnærme seg svart-hvitt-fotografi på en måte som i hvert fall til en viss grad skiller seg fra tilnærmingen til fargefotografi.

Om du er inspirert av verkene til store fotografer som Ansel Adams, James Nachtwey eller noen av de andre som kan sies å ha mestret svart-hvitt-fotografikunsten, vil du kanskje ha lagt merke til at det ligger mye kraft i kontrasten mellom lys og skygger.

Denne artikkelen gir deg ikke absolutte fasitsvar, men noen råd om hvilke veier du kan velge å følge.

to muslimer kledd i svart på pilegrimsreise går gjennom et øde landskap
De mørke klærne gjør at menneskene, som er på pilegrimsreise, skiller seg skarpt og tydelig fra omgivelsene sine. (Kilde: Unsplash)
De beste Fotografilærerne tilgjengelig
Line kristine
Line kristine
400kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Veronica
Veronica
500kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Sindre
Sindre
275kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Jakub
Jakub
350kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Elise
Elise
450kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Kammi
Kammi
400kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Ravn
Ravn
600kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Sigrid
Sigrid
500kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Line kristine
Line kristine
400kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Veronica
Veronica
500kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Sindre
Sindre
275kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Jakub
Jakub
350kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Elise
Elise
450kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Kammi
Kammi
400kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Ravn
Ravn
600kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Sigrid
Sigrid
500kr
/t
Gift icon
1. kurstime gratis!
Start nå

Lær å se verden i svart-hvitt

Vi er vant til å se farger, noe som kan forklare hvorfor mange sliter med å få gode resultater når de begynner å ta bilder i svart-hvitt.

Se for eksempel for deg en tulipan. Den er strålende rød, og bladene som omringer den, er skarpgrønne. Prøv så å fjerne fargene fra bildet.

Bildet kan plutselig fremstå tomt, slitent, trist og nesten sjelløst. Kronbladene går i ett med resten av plantens blader. Ikke alle motiver egner seg i svart-hvitt i ethvert format.

Svart-hvitt-fotografi handler ikke om mangelen på farger, men nærværet av form, tekstur, lys og mørke.

Dette betyr naturligvis ikke at et svart-hvitt-foto av en tulipan ikke kan bli vellykket. Det det betyr, er at man må tenke på nytt om tulipanen når man fotograferer den, se den med nye øyne.

Det er altså vanskeligere å lykkes med svart-hvitt-fotografi enn man først skulle tro.

Velg motivet ditt med omhu

Når man tar bilder, forteller man en historie. En svipptur innom fotografiets språklige røtter forteller oss at det, direkte oversatt fra latin, betyr lysskrift.

La oss se på noen av de viktigste elementene å tenke på når du begynner å ta bilder i svart-hvitt:

  • Tekstur: Teksturer forsterkes ofte i svart-hvitt. Tenk på stein, tre, er blad, rynker, gåsehud ... Disse trer tydeligere frem i svart-hvitt.
  • Form: Det finnes mye symmetri i naturen. Fra kongler og bølgende åser til bygninger og gjenstander: Blikket trekkes mot skulpturelle elementer, og gjenstanders form blir ofte enda tydeligere når farger ikke spiller inn.
  • Motiv: Mønstre trer ofte tydeligere frem i et bilde uten farger.
  • Linjer: Dette gjelder spesielt for arkitektur. Lek med fremstillingen av dybde og blikkets bevegelser over fotografiet.

Bruk kontraster for å fortelle en historie

I et svart-hvitt-foto vil tingene skilles fra hverandre kun gjennom forskjellige nyanser av én farge, heller enn gjennom et mangfold av fargetoner.

Sterk, sikker og bevisst lyssetting blir altså en helt uvurderlig egenskap for deg som vil hevde deg innenfor svart-hvitt-fotografi – samme hva som er favorittobjektivet ditt.

Et sterkt lys fra siden eller foran deg vil være en god hjelp i jakten på de slående skyggene. Det forsterker kontrastene og fremhever tekstur.

Du kan komme langt med en teknikk som går ut på å fotografere mot dagslys. Her peker du kameraet rett mot en lyskilde.

Hvordan tar du bilder når det er overskyet?

Skyer har det med å dempe kontraster, og det er derfor lett å tenke at de må gi dårlige forhold for svart-hvitt-fotografi. Heldigvis stemmer ikke det.

En overskyet himmel kan faktisk gi ideelle forhold for denne typen fotografi.

stormskyer tatt fra et fly, lyse mot toppen, helt mørke nederst
Teksturer, volum, lys, mørke ... (Kilde: Unsplash)

Intensiteten kommer av at kontrastene, som allerede er til stede, forsterkes av svart-hvitt-bruken. Prøv å gå ut med et kamera i stormfullt vær: Du kan oppdage nye detaljer og en helt spesiell stemning.

Sulten på inspirasjon og inntrykk? Hvorfor ikke gå på virtuelt besøk til Levanger fotomuseum?

Ta bilder i RAW-format

Om du har tatt et kurs i fotografi, vet du kanskje dette allerede, men vi sier det igjen: Det er ofte lurt å ta bilder i RAW-format. Det gjelder spesielt for kunstfotografer og dem som er glad i å fotografere i svart-hvitt.

RAW er et filformat som beholder alle dataene som registreres av kameraet når du tar et bilde. Uten å beholde all informasjonen har du betydelig mindre handlingsrom når du arbeider med bildene siden.

For bedre å forstå hvordan man går frem for å konvertere et bilde til svart-hvitt, tar vi en rask titt på et digitalt fotografis tekniske oppbygning. Et digitalt foto består av piksler. Antallet varierer med størrelsen.

Hver piksel har en verdi bestemt av hvor mye rødt, grønt og blått som er i den (RGB-verdi). Hver fargeverdi går fra 0 (00), minimal, til 255 (FF), maksimal intensitet.

Om du bruker profesjonelt redigeringsutstyr som Photoshop CCLightroom eller Aperture, vil funksjonen Desaturate "trekke fargene ut av bildet".

Å minimere fargemetningen på denne måten vil imidlertid som regel gi et flatt, grått resultat. Det er fordi programmet tar en gjennomsnittlig RGB-verdi og appliserer den på det partikulære bildet. Det krever miksing å hente frem mer personlighet fra det grå.

Begynn med å bryte ned bildet i tre lag: rødt, grønt og blått. Herfra er det bare å eksperimentere ned verdier og jobbe deg frem til best mulig resultat.

Mye handler om nyanser. Store kontraster vil gi et mer definert bilde, mindre vil gi bildet et mykere uttrykk.

engelske klipper ved kysten, bildet er svart-hvitt og retroaktig matt
Også lavere kontraster kan gi et effektfullt, noen ganger drømmende og nostalgisk, uttrykk. (Kilde: Unsplash)

Ta bilder i svart-hvitt-format

Redigering og retusjering av bilder har blitt en nøkkelegenskap hos fotografer. Det gjelder også når man tar bilder i svart-hvitt.

Sannsynligvis har kameraet ditt en svart-hvitt-innstilling. Men hvorfor velge dette når du kan redigere det som du ønsker senere?

Når du begynner å ta bilder i svart-hvitt, kan funksjonen gjøre det lettere å få en følelse av formatet og uttrykket. Du vil raskt oppdage mulighetene som ligger i et monokromt fotografi – og det mens du er ute og tar bilder, ikke bare etterpå.

Ikke minst vil det rett og slett gjøre redigeringsprosessen raskere.

Når du bruker de manuelle innstillingene på kameraet, kan du velge monokrom-funksjonen. Denne enkle innstillingen har ofte den ulempen at den er generell og innstilt etter en standard. La oss derfor se på hvordan du kan finjustere uttrykket:

  • Begynn å eksperimentere med mulighetene for å justere kontrastene
  • Endre et bildes eksponering for et helt annet uttrykk

Har du vurdert muligheten for å ta bilder med film? Kanskje er du allerede interessert i et analogt kameras fordeler. Med alle billige, gamle kameraer der ute kan det være verdt å utforske videre!

Lær mer om hvordan du blir en dyktig fotograf her.

Kamerainnstillinger

De fleste speilreflekskameraer gir deg muligheten til å skifte raskt og enkelt mellom farger og svart-hvitt/monokromt. Mer avanserte speilreflekskameraer gir deg også muligheten til å velge blant forskjellige fargeinnstillinger. Det gjør at du kan finne det beste utgangspunktet for redigeringsprosessen som følger.

Å ta bilder direkte i svart-hvitt-format er ofte ikke den beste løsningen. Det er fordi du kun har de begrensede justeringsmulighetene som kameraet tilbyr. Disse blekner mot mulighetene for avansert fininnstilling som et godt redigeringsprogram gir.

Kameraet kan rett og slett ikke konkurrere med en datamaskin – selv ikke de avanserte kameraene. Når du velger å ta bilder i svart-hvitt, begrenser du dine egne muligheter kraftig i etterarbeidet.

Som regel er altså det beste alternativet å ta bilder i farger og behandle dem i ettertid. Med mindre du vet akkurat hva du vil ha og hvordan du skal oppnå det i fotograferingsøyeblikket, da.

Igjen minner vi om fordelene ved å velge RAW fremfor JPEG. Det gir deg mange flere muligheter og større nyanser i etterarbeidet. Filen inneholder mer data som fargefiltrene kan benytte seg av, og du vil få betydelig mindre forvrengning enn i en annen fil.

Mens noen ser på svart-hvitt-formatet som perfekt egnet til å formidle følelser, dramatikk og inderlighet, tenker andre at bildene trist replika av det som i virkeligheten er en vakkert fargelagt verden. Uansett hvilket syn du har på fotografier i svart-hvitt, håper vi du har fått noen nye perspektiver og tanker om hvordan du selv kan leke deg med det monokrome uttrykket i egen fotografering.

>

Plattformen som kobler privatlærere og elever

Første kurstime gratis

Likte du denne artikkelen? Vurder den!

5,00 (1 vurdering(er))
Loading...

Åshild

Jeg liker bøker, kunst og turer i skog og mark. Planene mine for nær fremtid er å lære meg spansk og å dyrke mine egne grønnsaker.