«Legg ditt hjerte, sinn og sjel i selv de minste handlinger. Dette er hemmeligheten bak suksess. ”

- Swami Sivananda

 

Når folk tenker på yogatimer, yogastillinger eller det å selv praktisere yoga, tenker de ofte at yoga kun handler om meditasjon.

Dette er imidlertid ikke tilfelle! Flere og flere gjør yoga ikke bare for de mentale og åndelige fordelene, men også for de fysiske fordelene.

Mange mennesker gjør yoga for å få en balanse i livet, oppnå mental klarhet og slappe av eller redusere stress. Det er mange grunner til å gjøre yoga. Før du begynner, må du imidlertid lære deg de ulike stillingene riktig.

Det finnes mange ulike typer yoga. Imidlertid innebærer nesten samtlige av yogatypene å gjøre forskjellige stillinger.

Når du først tar en nybegynnerklasse i yoga, eller en yogaklasse for å gå ned i vekt, må du regne med å gjøre noen uttøyinger før du går inn i de mer grunnleggende yogaposisjonene som er egnet til å lindre angst og spenning på ulike måter.

I denne artikkelen skal vi se på en rekke forskjellige asanaer og overkommelige yogastillinger for nybegynnere.

Yoga mudraer

Det er mange yogastillinger å lære når du først begynner med yoga. Det er lett å drukne i all den nye informasjonen du må ta inn når du begynner å trene.

Men ved hjelp av en yogalærer og de rette ressursene, kan du komme i gang med litt linjering enten du trener yoga på egen hånd eller i en klasse.

Yoga mudraer vil dukke opp igjen og igjen når du praktiserer yoga. Mudraer er hånd- og fingerstillinger som brukes jevnlig i yoga.

Begrepet betyr "forsegling" eller "lukking", og mange av disse mudraene oppnås ved å lage en krets med kroppen, som sies å hjelpe energistrømmen.

Du kan tenke på dem på samme måte som strøm rundt en krets, eller som en rennende elv. Du må holde disse stillingene når du styrer pusten din.

Du bør øve jevnlig på disse mudraene under yogaøktene dine. Siden de er ganske enkle, er dette en god øvelse for nybegynnere i yoga.

Finn din lærer i yoga Oslo.

Solhilsenen: Den meste kjente stillingen i yoga

Solhilsenen er en enkel, rask, effektiv og grunnleggende posisjon i yoga som enhver yogi bør være kjent med.

Denne sekvensen av stillinger kan hjelpe blodstrømmen når du skifter fra posisjoner med hodet senket og hevet, og ryggen rett og buet.

Det finnes forskjellige typer solhilsener, og du bør få din yogalærer til å veilede deg gjennom dem. Forhør deg gjerne også om linjering.

Sørg for at du styrer pusten din når du gjør hilsenene.

En yogatime
Solhilsenen er en av de grunnleggende yogastillingene. (Kilde: Unsplash)

 

Denne sekvensen kan hjelpe deg med å forbedre mange aspekter av livet ditt, og gi deg energi på morgenen. Solhilsenen kan hjelpe fordøyelsen, løse opp muskelspenninger og vekke deg opp på en rolig måte.

Kort sagt er  denne sekvensen en fantastisk måte å bli kjent med yoga på!

 

Kobraen, en effektiv, daglig yogastilling

Hvis det finnes en typisk yogastilling, er det denne. Kobraen er en av flere yogastillinger for nybegynnere type du umiddelbart vil merke fordelene av å gjøre. Kobraen er konge for sentrering, forbedring av balansen og for økt økt fleksibilitet. Denne stillingen fokuserer på og styrker ryggraden din, noe som kan forhindre forstoppelse og komme nyrene dine til gode.

Kobra-slange
Etter noen få timer vil du mestre kobra-stillingen. (Kilde: Unsplash)

 

Tanken er at du ligger på magen, plasserer hendene flatt langs skuldrene og løfter overkroppen fra bakken mens du holder føttene på gulvet. Sammen med riktig pusteteknikk, er dette en enormt effektiv stilling. Du har alle muligheter til å få til kobra-stillingen.

Lotusstillingen, en enkel og effektiv yogastilling

Lotusstillingen er en stilling mange forbinder med yoga, og den er lett å lære. Når du sitter på gulvet, trenger du bare å berøre føttene mens du puster dypt inn.

På vei tilbake, pust ut på samme måte og kjenn den indre roen som følger med enkle, dype åndedrag.

Gullfrosk i lotusstilling
Lotusstillingen er en av de vanligste i yoga. (Kilde: Unsplash)

 

Effektene av lotusstilingen er enkle. Denne yogaposisjonen kan gjøre ryggraden din mer fleksibel, forhindre isjias, styrke underlivet, regulere appetitten og hjelpe nyrefunksjonen.

Det er en flott måte å holde kroppen ung på, som igjen bidrar til at vi kan nyte godt av alle fordelene med yoga!

Skulderstående, en grunnleggende yogaposisjon

Det går også an å gjøre en «halvt skulderstående» for de som ikke mestrer skulderstående i sin helhet.

Skulderstående er en vanlig yogstilling. Den er ganske enkel, og hjelper til med forbrenningen, er fin å bruke til meditasjon og for å styrke musklene.

Det du må gjøre er å ligge på ryggen, ta beina opp mot himmelen og holde dem der.

Denne stillingen kan hjelpe deg til å fokusere og å slappe av. Stillingen kjennes kanskje ikke helt naturlig, men er god for hjertet og blodsirkulasjonen.

Å prøve skulderstående er imidlertid ikke den beste ideen om du nettopp har spist, har fordøyelsesproblemer eller menstruasjon. Sett bort fra dette, er det en flott yogastilling som krever relativt liten innsats.

 

Rotasjoner, grunnleggende stillinger som er enkle å utføre

 

“Kroppen er ditt tempel. Hold den ren for sjelen å oppholde seg i.”

- B.K.S Iyengar

Rotasjoner er noen av de viktigste yogaposisjonene du kan lære, nettopp fordi de er ganske enkle å gjøre, og kan utføres mens du sitter på gulvet med føttene og hendene sammen. Du vender deg den ene veien og deretter den andre, og rotasjonene hjelper både fordøyelsesorganene og nyrene dine.

 

Yoga ved vannet
Hver yogastilling har ulik nytteverdi. (Kilde: Unsplash)

 

Denne posisjonen kan også bidra til å forbedre kroppens fleksibilitet, spesielt når det kommer til ryggraden. Den kan også hjelpe deg til å gi slipp, eliminere giftstoffer i kroppen og forbedre ditt generelle velvære.

 

Trekanten, stående yogastilling

I likhet med lotusstilling, er trekanten en av de stående yogastillingene, og den kan gjøres oppreist. Ta beina fra hverandre, trekk pusten dypt og legg hånden på høyre fot mens du puster godt ut.

Du gjør så det samme igjen, men på den andre siden, og passer på at du kontrollerer pusten din. Du vil føle et rykk i musklene når du gjør dette, så sørg for at du gjør det sakte, og lytt til hva kroppen din forteller deg.

Nå du gjør stående yogastillinger, kan du jobbe med fleksibiliteten, lindre ryggsmerter, stramme opp, og forhindre urinveisproblemer. Dette er en stilling som virker direkte inn på fysikken, i stedet for å fokusere på de vitale organene slik som mange andre stillinger gjør. Så hent matten din!
Yoga er en enkel, men fullverdig aktivitet som kan være både myk og kraftfull.

Den tar godt i mot nybegynnere, samtidig som den belønner de drevne og engasjerte. Med solhilsener, rotasjoner og andre stillinger, finnes det det noe for enhver smak. For å lese mer om å utvikler dine yogaferdigheter, kan du lese her.

På bare noen få økter er du på god vei til å bli kjent med yoga.

Det finnes mange yogastillinger med ulike fordeler, men de er ikke nødvendigvis enkle. Så om du gjør en nedadgående hund, fjellstilling, trestilling, trekantstilling, duestilling eller hodestående, må du spørre yogalæreren din om hjelp til å tøye ut på forhånd, om pranayama (pusteteknikker), og hvilke deler av kroppen din du bruker.

Noen stillinger kan legge mye press på lår, knær, tær, ankler, bekken og til og med halebeinet. Sørg for at du tar kontakt med en lege eller en yogainstruktør før du begynner med slike styrkeøvelser i en nybegynnerklasse i yoga.

Det samme er tilfelle hvis du vurderer å endre kostholdet ditt til å passe til din nye yogalivsstil.

Ikke glem at yoga handler om mer enn bare å balansere på en yogamatte og gjøre krigerstillingen. Du må også integrere pusten din i hver eneste yogastilling for å få mest mulig ut av det!

Dersom du er interessert i å drive med yoga, kan du vurdere å finne en yogalærer på Superprof. På plattformen kan du både finne yogalærere du kan treffe ansikt til ansikt, og yogalærere på nettet.

Yogalærere på nettet gir instruksjoner ved hjelp av et webkamera og programmer som Skype, og har en tendens til å være billigere enn å møte yogalæreren fysisk, da yogalærerne på nettet har færre utgifter (som for eksempel transportutgifter).

Å ha noen der fysisk, er likevel det vi anbefaler anbefalt for nybegynnere som skal lære seg de forskjellige stillingene. Du kan alltids samle noen venner og dele på kostnadene dersom det skulle bli for dyrt.

Ønsker du å finne en lærer i nærheten av deg? Bruk Superprofs plattform og skriv inn yoga og din by. For eksempel; "yoga Kristiansand".

Trenger du en lærer i Yoga?

Likte du artikkelen?

5,00/5 - 1 stemme(r)
Loading...

Marie

Jeg liker mennesker, språk, bøker og natur.