“Hvis du vil overvinne angsten i livet i ditt, lev i øyeblikket, lev i pusten.”

– Amit Ray

Kroppen vår er et nyttig verktøy. Vi bruker den hver dag, og gjennom pusteteknikk-øvelser og litt yoga, kan vi gjøre den enda bedre.

Pusteøvelser er en integrert del av yogaen, på lik linje med meditasjon, for å sikre at vi får utnyttet kroppens potensiale. Ofte strever vi med å puste riktig, noe som kan være en utfordring hvis du gjør yoga.

Så på hvilken måte kan du mestre pusten når du gjør yoga?

I denne artikkelen skal vi se på hvordan pusteteknikk-yoga, mindfullness og en bevissthet om kroppen din kan hjelpe deg med dette. Vi skal også på hvordan du kan puste når du gjør ulike yogastillinger, og hvordan en yogalærer kan være behjelpelig her.

Viktigheten av å puste når du gjør yoga

Yoga blir stadig mer populært. Det gjør at mange er interesserte i hvordan de skal gjøre det på riktig måte.

Du må lære hvordan du varmer opp, gjør mindfulness-meditasjon og andre meditasjonsteknikker, og samtidig kontrollere pusten mens du gjør alt dette.

Pusteteknikk i yoga
Pusten er viktig for at vi kan leve, og er en essensiell del av det å gjøre yoga korrekt. (Source: StockSnap)

 

Riktig pusteteknikk er det første du må mestre når du gjør yoga, siden den gjør det mulig å gjøre bevegelsene og posisjonene, eller asanaene. Brysthulen, magemusklene og ryggraden er alle viktige i forhold til hvor godt du puster.

Pusteteknikker i yoga, pranayama, er annerledes enn vanlig pusting. Du puster ikke bare inn og ut, du må lytte til kroppen, følelser, smerter, roe ned, puste rolig og la kroppen jobbe, samtidig som du gjør en asana.

Pusten er et verktøy du kan bruke til å mestre angst og stress. Det er også et verktøy som kan hjelpe oss til å roe oss ned, berolige nervesystemet og håndtere smerter gjennom luften vi puster inn gjennom neseborene. forskning har også vist til at riktig pusteteknikk kan bidra til å rense hjernen.

I yoga anses pusten å være et livsnødvendig prinsipp. Den stammer fra solen og manifesterer seg som din utpust, siden den lever i lungene.

Når du ikke er stresset, kan du gjøre yogaposisjonene bedre og mer effektivt. Dette er en av de viktigste aspektene ved pusteteknikk-meditasjon. Du må puste gjennom nesa og ut gjennom munnen, og passe på å bruke magemusklene for å lindre muskelspenninger. Nå er det opp til deg!

Finn ut mer om hvordan du starter med yoga!

Lær å puste bedre når du gjør yoga gjennom å lytte til kroppen din

Når du puster riktig, lytter du til kroppen din. Dette kan hjelpe hvert inn- og utpust og den dype pusten.

Vi glemmer ofte at stoffskiftet er en god indikator på vår generelle helse, og hvor godt vi tar vare på kroppen vår. Prøv å fokuser på pusten for å føle mindre stress, angst og mer positivitet.

Kvinne gjør yoga utendørs
Hvis du tar godt vare på kroppen din, vil den belønne deg ved å hjelpe deg når du gjør yoga. (Kilde: Unsplash)

Uansett hvor du føler smerte, det være seg i kragebeinet, ryggen eller foten, er det lurt å lette smertene gjennom dyp pusting. Lytt til kroppen din, og den vil fortelle deg hva som er galt.

Dersom kroppen trenger tid til å leges, kan du hjelpe til med et godt inn- og utpust. Dette kan få deg til å føle deg bedre.

Til tross for hva mange tror, er det bare gjennom yoga du virkelig kan lære å puste.

Enten du strekker ut, mediterer, står eller sitter, er det er mange ulike aktiviteter vi gjør som krever at vi endrer måten vi puster på. Vi må lytte til hva kroppen vår forteller oss, og da trenger vi pusteteknikk-øvelser.

Å puste gjennom nesa er en god måte å slappe av på og lindre stress i perioder der ikke alt går slik det skal.

Uansett hvilken yoga du praktiserer, finnes det pusteteknikker for hver eneste yogastilling.

Pustekontroll i yoga er en ganske komplisert pusteteknikk. Du gjør mer enn å bare puste inn og puste ut, det innebærer pust fra mellomgulvet, noe du sannsynligvis vil lære under yogakursene dine  i nærheten av der du bor.

 

Pust riktig når du gjør de ulike yogastillingene

Ved å puste helt ut, vil du bli oppmerksom på din egen pust, noe som vil være nyttig for å utføre de de forskjellige yogastillingene.

Noen stillinger krever imidlertid en bestemt type pusteteknikk. Her må du vite hva du gjør, og lytte til kroppen din.

Yogaklasse med fokus på pusten
Yogastillingene krevet at du puster riktig. (Kilde: Unsplash)

 

En serie med yogastillinger kan ofte gjøre deg sliten. Pranayama-pust er en god måte å ta vare på energien din, og ikke slippe opp for luft på slutten.

Siden de fleste yogastillinger inkluderer en spesifikk pusteteknikk, er det lurt å benytte muligheten til å lære mer om det gjennom pusteteknikk-øvelser.

Du er sikkert klar over hvordan oksygen fungerer for å hjelpe kropp og sinn til å utnytte energien vi får fra maten vi spiser. Sakte, men sikkert, vil du lære mer om hvordan du bruker pusten din, og utvikle en bevissthet fra yogalæreren i yogatimen.

Du kan få en dypere forståelse av hvordan du bruker riktig pusteteknikk ved å velge stillinger med særlig fokus på pusten din. Å mestre pusten kan hjelpe deg til å mestre din forståelse av verden, og yogaposisjoner er en fin måte å gjøre dette på.

I tillegg til solhilsen, nedadgående hund og lotus, finnes det mange muligheter for de som ønsker å jobbe med pusteteknikk.

Hver stilling er bra for å lære å puste på en annen måte, og yoga handler om å gi slipp og lytte til kroppen. Å gi slipp vil gjøre kroppen din lettere og mer fleksibel, og pusten rettere.

Å lære å puste er en av nøkkelferdighetene i yoga. På ulike måter kan fokus på pusten være en nærmest mirakuløs kur mot mange slags utfordringer.

Når du bøyer ryggen må du for eksempel puste på en annen måte enn du kan gjøre når du står oppreist.

Du kan også gjerne vurdere å styrke linjeringen din i yoga!

Lytt til din yogalæreren din for å mestre pusten

Det finnes mange ulike måter å mestre pusten på. Enten du holder på med en yogatime på nettet eller en gruppetime, vil det være en yogalærer der for å hjelpe deg med pusteteknikk.

Yoga-samling
Yogastillingene krevet at du puster riktig. (Kilde: Unsplash)

 

De som underviser yoga, er høyst sannsynlig klar over alle de ulike problemene folk ofte møter på når de forsøker å lytte til kroppen sin og lære seg pusteteknikk.

Stol på at yogalærerne er der for å hjelpe deg i utviklingen. Yogalæreren har fokus på like deler undervisning og velvære.

Uansett hva grunnen til at du driver med yoga er, bør yogalæreren vise deg veien til den riktig pust som fungerer godt sammen med kroppen.

Vi glemmer ofte at pusten hjelper oss med den livsviktige energien vi trenger for å kunne leve.Tilsvarende vil god pusteteknikk hjelpe deg når du driver styrketrening, varmer opp, mediterer eller gjør sofrologi (lære om sjelens balanse).

Pusteteknikk er også nyttig for å kunne mestre stress og panikkanfall. Husk at du har pustet fra dagen du ble født. Selv om pusten hjelper oss til å gjøre yoga, kan den også hjelpe oss å leve bedre ved å redusere smerte og angst.

Fokus på pusteteknikk kan virke enkelt, men er så mye mer enn det. Pusten vår lar oss tenke over kroppen vår på en annen måte, nemlig å betrakte den både som en helhet og som flere deler. Alt dette begynner med pusten.

Gjennom ulike pusteteknikk-øvelser kan vi både lære å prestere bedre og leve et godt liv hver eneste dag. Riktig pusteteknikk  vil hjelpe deg til å lære mer om yoga, enten du driver med ashtanga yoga, hada yoga eller vinyasa yoga. Pranayama-teknikker og pust er en viktig del av yoga. Fokus på pusten vil også gjøre linjeringen i yoga

Vi kan bruke pusten for å bedre takle kriser, stress og oss selv som mennesker.

Vi mennesker er intelligente vesener som kan bruke pusten vår som vår styrke fremfor svakhet. I tillegg til å lære alt dette, er yoga også utrolig gøy! En, to, tre, pust!

Hvis du er interessert i å finne en yogalærer, kan du søke etter yoga på Superprof. Du kan enten velge en privatlærer på nett ved hjelp av webcamera, eller treffe en yogalærer i nærheten av der du bor.

De fleste yogalærere tilbyr den første timen gratis, så sørg for å finne den læreren som passer best for deg.

Trenger du en lærer i Yoga?

Likte du artikkelen?

5,00/5 - 1 stemme(r)
Loading...

Marie

Jeg liker mennesker, språk, bøker og natur.