"Yoga betyr «å legge til» - å legge til energi, styrke og skjønnhet til kropp, sinn og sjel."                                                                                                                                     - Amit Ray

 

Enten du driver med kundalini yoga, nidr yoga, gravidyoga, Iyengar yoga eller dynamisk yoga, er det en fordel å ikke være stiv i kroppen. Selvfølgelig hører også avslapning, meditasjon og oppmerksomhet til yoga, men du må være fleksibel for å kunne gjøre en yogaposisjon og ha muskelstyrke, spesielt hvis du gjør noen av de mer krevende stillingene.

Selv om 21. juni er den internasjonale yogadagen, bør du også tenke på yoga resten av året.

Å gjøre yoga handler om å utvikle tanke, kropp og sjel samtidig, uansett om du går på kurs eller tar individuelle yogaklasser.

Når du møter opp til en nybegynnerklasse i yoga, det være seg vinyasa yoga, ashtanga yoga eller Iyengar yoga, har alle typer yoga en tendens til å involvere yogastillinger, uttøying, pranayamaer og meditativ praksis.

Dette er yoga som virker helbredende, som vil få deg til å slappe av, gi deg en dypere forståelse av deg selv og verden rundt deg, og bidra til velvære. Stiv i kroppen? Da har du kommet helt rett.

Men husk at dersom du ikke gjør stillingene riktig, er sannsynligheten liten for at du vil kunne glede deg over fordelene med yoga. Når du gjør asaner, må du jobbe med holdningen din. Holdning er, for å si det enkelt, hvor effektivt du gjør yogastillingene.

Så hvordan kan du jobbe med linjeringen i yoga?

I denne artikkelen skal vi se nøyere på hva linjering er, hvordan du kan forbedre den, hvordan det å trene yoga med en yogainstruktør kan hjelpe deg med linjeringen, hva yoga flow-linjering er, og hvordan du kan vite om linjeringen må forbedres eller ikke.

Hva er linjering i yoga?

Yoga er mer enn en disiplin og mer enn en sport. Du trenger både teknikk og kunnskap. Alt begynner med linjeringen din. Linjering er den ideelle måten å ta i bruk en yogaposisjon når du gjør en serie asanaer.

Dette er en enkel og automatisk definisjon som kan hjelpe deg med å forstå hva du skal gjøre.

Kvinne i lotusstilling
Hver gang du gjør yoga må du tenke på linjeringen. (Kilde: Pexels)

Asanaene er verktøyene som lar oss oppnå tilfredsstillelse og mindfullness. Linjeringen på sin side, er teknikken som hjelper oss å bruke disse verktøyene så effektivt som mulig.

Du vil ikke finne regler i yoga, men heller retningslinjer. Linjering sies å hjelpe energien til å sirkulere rundt i kroppen din mer effektivt.


Det finnes mange fordeler med yoga. Hvis du praktiserer det regelmessig, vil du merke at du må bruke hver del av kroppen, tanken og sjelen.

Korrekt linjering kan hjelpe deg med å få mest mulig ut av hver eneste aktivitet i løpet av en dag. Dette inkluderer til og med å forbedre din egen oppfatning av deg selv.

Å lære de ulike posisjonene gir fordeler så lenge du gjør dem riktig.

Forbedre linjeringen: Øve Asana yoga

Akkurat som på alle andre fagområder, består yoga av teknikkene du trenger for å mestre, konvensjonene som definerer dem, og det å kombinere disse to effektivt.

Ved å gjøre dette, vil du kunne ta i bruk yogaposisjonene bedre, og gjøre hver av dem mer effektivt og gunstig for ditt mentale, fysiske og åndelige velvære.

Det tar mye arbeid og tålmodighet å oppnå perfekt linjering når du lærer Asana yoga.

Yogatime
Etter bare noen få ganger på yogakurs, vil du få en dypere forståelse av linjering. (Kilde: 532Yoga)

Dette er grunnen til at du, som i enhver sportsdisiplin, må trene igjen og igjen og igjen. Ved å jobbe med sekvenser i Asana yoga, vil både linjeringen og teknikken bli bedre. I tillegg vil du se at du blir bedre til å puste, gi slipp og trene. Det hjelper også godt dersom du er stiv i kroppen fra før.

Du kan bare forbedre linjeringen ved å jobbe med den i hver eneste yogaposisjon du gjør. Enten du driver med yoga hjemme, tar gruppekurs, yogakurs på nettet eller yogakurs for nybegynnere, kan korrekt linjering forbedre tankene, kroppen og sinnet ditt. Fordelene med yoga er mange, og ryggraden din vil definitivt takke deg.

Sjekk ut yoga i nærheten av der du bor.

Øve sammen med en yogainstruktør

Av alle måtene å forbedre linjeringen din under yoga, er dette uten tvil den beste. Enten du er nybegynner i yoga eller ikke, vil en yogainstruktør alltid være nyttig for å gi deg råd om hvordan du kan forbedre linjeringen din under Asana yoga.

Yogalæreren din har vært der du er, og vil se om ryggen din ikke er rett nok, og så videre.

Yoga på stranden
Yogainstruktøren din er både en lærer og en guide. (Kilde: Unsplash)

 

Med et nytt sett med øyne som følger med på hva du gjør, vil yogainstruktøren din kunne rette deg om det går galt av sted. Ikke glem to viktige små ting.

Den første er at yoga ikke bare handler om linjering, og en linjering som ikke er perfekt, trenger ikke å bety slutten på yogakarrieren din.

Det andre er at linjering, på tross av at det er fysisk, ikke er det samme som typisk trening. Linjering er en integrert del av yoga som gir balanse til hver økt og en indre ro. Vi må kunne sentrere og sikre at linjeringen hjelper bevegelsene våre.

 

Øve på Yoga Flow-linjering

Strever man med med yoga, er det ikke alltid så lett å gjøre teori om til praksis. Du har også Yoga Flow-linjering. Det er en yogaretning som fokuserer på linjering, og den beste yogaen til dette formålet.

Styrke, utholdenhet, fleksibilitet og pust er det du jobber med her. Med pusteøvelser og en spirituell tilnærming til det hele, kan du altså trene forskjellige yogastillinger uten å trenge yogablokker, belter og så videre.

Posisjonene er alle lagt opp til at kroppen skal være mer på linje, og hjelpe deg til å å oppnå de helsemessige fordelene ved yoga.

Alt dette kan gjøres ved hjelp av en yogainstruktør eller veileder, som ikke vil nøle med å rette deg når du gjør en posisjon feil.

Det handler ikke om å gå ned i vekt, motvirke stress eller å meditere (selv om Yoga flow-linjering kan hjelpe til med dette), men heller om å lære å gjøre yogaposisjoner for å bli friskere, mindre stiv i kroppen og håndtere smerter.

Ikke glem at yogapraksisen også innebærer å kontrollere pusten, i tillegg til uttøying og gjøre ulike posisjoner. Spør yogainstruktøren din om hvordan du integrerer pusten mer effektivt i yogaen, eller sjekk artikkelen som handler om dette.

 

Å kunne forskjell på god og dårlig linjering

Nøkkelen til å vite om du er god i yoga eller ikke, handler om linjeringen din. Det er dette all yoga går ut ifra.Du må sørge for at du gjør hver posisjon riktig, og om du kan forbedre linjeringen eller ikke.

Yoga hjemme i stua
Av alle ulike yogadisipliner, er linjerings-yoga uten tvil det mest virkningsfulle når du skal fobedre linjeringen din. (Kilde: Free-Photos)

Kan du se forskjellen? Gjør det vondt i denne posisjonen? Gjør yoga deg mindre stresset og mer avslappet?

Alle disse spørsmålene vil fortelle deg hvor effektiv yogaen din er. Riktig linjering vil gi deg svarene på disse spørsmålene, og du må ta hensyn til alt du finner ut av.

La oss ikke glemme at yoga er en reflekterende praksis, og at linjeringen er en stor del av denne.

Når kroppen, sinnet og sjelen din jobber sammen, kan du gå ut ifra at linjeringen din er perfekt.

Når du trener yoga, vil kroppen og sinnet ditt bli vant til å jobbe på lag for å lindre angst, spenninger og redusere stress.

Dermed vil du sannsynligvis forbedre linjeringen din på bare noen få økter. Ved å regelmessig utføre forskjellige posisjoner og lytte til kroppen din, vil du oppnå perfekt linjering som vil hjelpe deg å forstå tankene, kroppen og sjelen din bedre.

Er du klar for utfordringen?

Hvis du er interessert i å gjøre yoga og forbedre linjeringen din, bør du sannsynligvis begynne å lete etter en yogainstruktør som kan hjelpe deg.

På Superprof kan du søke både etter yogainstruktører på nettet som underviser via webkamera, eller lokale instruktører som holder yogakurs i nærheten av der du bor.

Mens én-til-én yogatimer er mer effektive enn yogatimer på nettet, har de sistnevnte en tendens til å være billigere ettersom instruktørene har færre utgifter. Det er vanskeligere for en yogalærer på nettet å korrigere linjeringen din, da de ikke vil kunne påvirke hvordan du gjør hver yogasposisjon direkte.

Hvis du vil spare penger og fremdeles ta yogakurs fysisk med en yogalærer, kan du vurdere å gå sammen med noen venner og hyre en privat yogainstruktør. Instruktøren kan tilby studentrabatt, noe som både at dere sparer penger, og at veilederen vil tjene mer per time enn han eller hun ville gjort med én enkelt student.

Nå kan endelig flere av instruktørene på Superprof tilby den første timen gratis, så sørg for å prøve noen ulike instruktører før du bestemmer deg for hvem du vil jobbe med for å forbedre linjeringen i yoga.

 

 

Trenger du en lærer i Yoga?

Likte du artikkelen?

5,00/5, 1 votes
Loading...

Marie

Jeg liker mennesker, språk, bøker og natur.