"Å dyrke sinnet er like viktig som mat er for kroppen."

- Marcus Tullius Cicero

 

Det er flere og flere ting i hverdagen vår som gjør oss stresset og påvirker tankene våre negativt.

Med både jobb, familie og ansvar for økonomi, kan det kjennes vanskeligere og vanskeligere å ta et steg tilbake og kanskje bli mer stresset og engstelig. Regelmessig meditasjon gjør det mulig for oss å forbedre den dype pusten, håndtere stress, sentrere oss selv og gi slipp. Det har aldri vært en bedre tid enn nå å øve meditasjon mot stress. Og det finnes flere grunner til å starte med meditasjon, da forskning kan tyde på å bidra med flere gunstige helseeffekter.

Men hva er meditasjon?

Når du tenker på meditasjon, tenker du kanskje på folk som sitter i lotusstilling i full stillhet.Det er fullt mulig å meditere på denne måten, men meditasjon innebærer å bruke en teknikk og fokusere på visse ting for å få roe ned, kontrollere følelsene og frigjøre tankene dine fra det som distraherer.

Kanskje blir du overrasket over de gode fordelene ved meditasjon. Når du først har lært å meditere, vil du kunne forbedre søvnen din, få en dypere forståelse og bevissthet om verden rundt deg, kontrollere negative følelser og følelser som sinne og spenninger, og oppleve at tankene dine, kroppen og sjelen er i harmoni med hverandre.

Daglig meditasjon: Ta 5 minutter for deg selv når du våkner eller legger deg

Klar for å lære litt meditasjon for nybegynnere? Hvis du først har bestemt deg for å gjøre meditasjon i hverdagen, betyr dette antageligvis at du er klar over de potensielle fordelene det gir og ønsker å jobbe for å få til dette. Kanskje vil du håndtere en depresjon, eller rett og slett forbedre oppmerksomheten din. Alt dette kan du få til ved å konsentrere deg i 5 minutter når du våkner, eller før du legger deg.

 

Klokke
Hva er meditasjon? Mindre komplisert enn du kanskje tror. (Kilde: Unsplash)

 

Hvorfor ikke ta deg litt tid for deg selv og våkne på en rolig måte, eller kjenne deg avslappet når du legger deg?

Hvordan utføre meditasjon: Legg deg eller sett deg ned og fokuser på én enkel tanke uten å la andre tanker distrahere deg. Hvis du ikke klarer dette, er det ikke noe å bekymre seg for. Du går bare tilbake til den første tanken og fokuserer på den igjen.

Dette er en fin meditasjon for nybegynnere, og  kan i løpet av fem minutter hjelpe deg til å bli oppmerksom på små øyeblikk i hverdagen.

Enkle og effektive avslapningsteknikker kan få deg til å føle deg lykkeligere, hjelpe deg med å puste og gi deg en bedre forståelse av din egen kropp.

 

Daglig meditasjon: Lytt til kroppen din

Veiledet meditasjon oppstår når du lytter til kroppen, tanker, følelser, ønsker og så videre. Lykken kommer når det er en harmoni mellom sinn, kropp og sjel.

Hvis du for eksempel driver med sport tidlig på morgenen, kan du tenke på om du føler deg lykkeligere etter å ha trent, eller bestemme deg for å ligge i sengen i ytterligere to timer i stedet.

Meditasjon handler om å være øyeblikket og nyte følelsen av indre fred.

Den enkle handlingen med å fokusere på kroppen, er enormt gunstig for ditt fysiske, mentale og sjelelige velvære.

 

Daglig meditasjon: Lytt til hva som skjer rundt deg

Kanskje tenker du at det å gjøre yoga er ensomt og selvsentrert, men du må også være bevisst verden rundt deg.

Se for deg at du er alene på rommet ditt, og at det er ikke en eneste lyd i hele huset. Riktig meditasjon krever at du også er klar over hva som skjer ute på gata.

 

Kvinne i meditasjon
I løpet av noen få dager vil du se at du kan meditere hvor som helst. (Kilde: Unsplash)

Ved å gjøre dette hver dag, vil du også bli mer oppmerksom på hva som skjer i øyeblikket ved å lytte til fuglekvitter, lyden av biler og livet rundt deg. Jobber du med konsentrasjonen, vil du snart se resultater.

Ikke glem å jobbe med linjeringen!

 

Daglig meditasjon: Mindful Eating

Enten du tenker over det eller ei, pleier vi gjerne å spise flere ganger om dagen. Dette er grunnen til at det å spise faktisk er en viktig del av mindfulness, eller oppmerksomt nærvær, for både nybegynnere og viderekomne.

 

Sunn mat
Å være bevisst på hva du spiser er en viktig del av Mindful Eating. (Kilde: Unsplash)

 

Hva er bedre enn å spise og meditere? Du bør være klar over hva du spiser og hva du gir kroppen din. 

Smaken av grønne bønner, en sur sitron, eller vannet i en melon. Aha-opplevelsene er mange når man først begynner med Mindful Eating.  Du kan øke konsentrasjonen din, og oppdage mer om mindfullness-meditasjon.

Daglig meditasjon: Fokuser oppmerksomheten

Det finnes enklere øvelser enn dette å gjøre når du mediterer. Disse kan du gjøre når som helst i løpet av dagen. Du må bare jobbe med konsentrasjonen din og være oppmerksom på øyeblikket. På denne måten kan du bruke meditasjon mot stress.

Se for deg en imaginær finger som trykker inn en del av kroppen din. Se for deg at fingeren beveger seg fra nesen til skulderbladene og ned rundt føttene, alt dette mens du presser lett.

Målet er å føle denne fingeren til tross for at den ikke eksisterer. Det kan være vanskelig å få til, men meditasjon kan gjøre deg i stand til å oppnå dette.

Kort sagt blir du mer bevisst på alle deler av kroppen din, til og med de delene du sannsynligvis ikke engang tenker på i det daglige.

 Daglig meditasjon: Bruk sansene dine

Bare det å tenke på hva vi føler til enhver tid, er en meditativ handling i seg selv. En lukt, en berøring, innsiden av lommen din, en smak som plutselig oppstår selv om du ikke spiser noe akkurat da.


Hva føler jeg akkurat i dette øyeblikket?

Det er det meditasjon handler om: å vite hva du tenker og føler når som helst, og hvem du er i akkurat dette øyeblikket. Vi må være klar over det som skjer her og nå.

 

Daglig meditasjon: La tankene vandre


Er det noe som er tillatt i meditasjon, så er det å tenke. Når du jobber med konsentrasjonen, lar det tankene dine vandre, følge en strøm av bevissthet og tenke på mange ulike ting.

Å være klar over miljøet som omgir deg er meditasjon i seg selv, og en handling som gir oss mulighet til hvile. Akkurat som de buddhistiske munkene!

 

Daglig meditasjon: Soving

Ved siden det å spise, er soving noe av det mest hverdagslige du gjør. Å sove kan også være en meditativ handling, fordi tankene våre trenger hvile for å bearbeide og fordøye all informasjonen vi har tatt inn gjennom dagen.

 

Sovende kvinne
Soving er en viktig del av meditasjon når du gjør det på riktig måte. (Kilde: Free-Photos)

 

Denne oppgaven lar oss fokusere på en enkelt ide, selv om vi gjør det underbevisst. Dette er nesten som Zen-meditasjon, men vi drar ikke direkte nytte av det i søvne!

Du kan bruke noen av de andre meditasjonsteknikkene som er nevnt i denne artikkelen både når du legger deg og når du våkner.

Daglig meditasjon: Skriving

 

Av de tingene vi stort sett gjør hver dag, kan det å skrive være en del av meditasjonen.

 

Hvem skriver vel ikke noe stort sett hver dag?

 

Vi snakker ikke om å skrive en roman eller en biografi, men snarere å skrive noe ned for å kunne jobbe med konsentrasjonen.

En handleliste kan være en enkel måte å fokusere oppmerksomheten på. Fokuser på hva du må kjøpe, hva du vil kjøpe og glem alt annet.

Det er det meditasjon handler om: å være tilstede her og nå, få mest mulig ut av hvert øyeblikk og nyte godene som følger med det.

Daglig meditasjonsfokus på det du gjør i øyeblikket

Det siste meditasjonstipset er uten tvil det enkleste du kan gjøre, nemlig å fokusere på det du gjør akkurat her og nå.

Vi har snakket mye om konsentrasjon og fokus. Du kan fokusere når som helst på dagen og konsentrere deg om det du gjør for øyeblikket.

Tenk på følelsen som oppstår når du skriver på tastaturet ditt. Når du lager deg en kopp kaffe, kan du tenke på den varme følelsen som kommer fra koppen og ut til fingrene.

Du kan gjøre dette med hvilken som helst daglig aktivitet. Meditasjon er tross alt ikke så komplisert.

Takket være disse ti tipsene, kan du bruke meditasjon i hverdagen, uansett erfaring, og begynne å leve her og nå. Gjør deg klar for mindfullness-meditasjon!

Det er effektivt å bruke meditasjon mot stress. Hvis du trenger hjelp med mindfulnessøvelser eller mindfulness-basert stressreduksjon, bør du vurdere å få mindfulness-trening fra en veileder eller instruktør på Superprof.

Sjekk også ut hvordan du begynner med yoga. 

Du kan søke både etter veiledere på nettet, og treffe yogalærere ansikt til ansikt.

Veiledere på nettet gir instruksjoner over webkamera ved bruk av programmer som Skype. Med færre utgifter pleier de å være billigere enn andre veiledere.

Imidlertid kan en en-til-en-veileder gi en mer effektiv opplæring i mer fysisk meditasjon og yoga i nærheten av der du bor. 

Har du et budsjett å forholde deg til, kan du alltid samle noen venner for å dele den kostnaden det er å hyre en privatlærer i yoga!

 

 

 

 

 

 

Trenger du en lærer i Yoga?

Likte du artikkelen?

5,00/5, 1 votes
Loading...

Marie

Jeg liker mennesker, språk, bøker og natur.