Har du prøvd så godt som alle diettene som finnes der ute, uten å klare å følge dem opp i mer enn et par uker? Eller er du kanskje på jakt etter en type treningsøvelser som gir effektiv vektnedgang? Hvis du har klikket deg inn hit, er du sannsynligvis nysgjerrig på hvordan yoga kan bidra til en varig vektnedgang.

Her er alt du trenger å vite om yoga for å gå ned i vekt.

Noen tall om overvekt i Norge

Ifølge WHO er nordmenn nummer fire på listen over vesteuropeiske land med mest fedme, bare slått av Storbritannia, Irland og Spania. Én av fire middelaldrende menn og én av fem middelaldrende kvinner har fedme, altså en kroppsmasseindeks (også kjent som BMI) på over 30. FHI skriver i folkehelserapporten fra 2017 at kun 25 % av voksne menn og 40 % av voksne kvinner er normalvektige, altså med en KMI mellom 18,5 og 24,9.

Andelen voksne nordmenn med overvekt og fedme er stigende, og har vært det de siste fem tiårene. Til tross for innsats gjennom kampanjer og kostholdsråd har altså trenden vist seg vanskelig å snu.

fire personer står på en terrasse med utsikt over byen, de smiler og prater
En stadig større andel av befolkningen har fedme. (Kilde: Unsplash)

FHI påpeker i samme rapport at tiltak på makronivå kan ha større effekt enn å oppfordre enkeltpersoner til å forsøke å holde vekta. Dette innebærer blant annet å tilrettelegge bedre for fysisk aktivitet i skole og nærområdeøkonomiske tiltak (som økt skatt på sukker), lage opplysningskampanjer, gi mindre tilgang på matvarer med tomme kalorier, justere porsjonsstørrelser og endre innholdet i ferdigproduserte matvarer.

WHO anbefaler at man minimum utfører daglig aktivitet som tilsvarer 10 000 skritt. Hos FHI anbefales det at voksne er i moderat fysisk aktivitet i minst 150 minutter i ukaDet er et krav som mange ikke lever opp til. Tallene fra FHI viser at vi blir mer inaktive jo eldre vi blir, til tross for at det stilles større krav til de unge. Mens de fleste barn fyller aktivitetskvoten, gjelder det omtrent halvparten av ungdom og en tredel av landets voksne.

Fedme kan over tid ha store konsekvenser for en kropp. Det gir økt risiko for diabetes type 2, hjerte- og karsykdommer, noen typer kreft, søvnapné og slitasjegikt i hofte og knær.

Mange av tallene er dystre, og det er ikke til å legge skjul på at de fleste synes det er utfordrende å gå ned i vekt – og holde på vekta. Men hva hvis man finner en treningsform som gjør det til et av dagens høydepunkt å dekke aktivitetsmålet?

Kan yoga hjelpe deg med å gå ned i vekt?

Så, kan man gå ned i vekt ved hjelp av yoga? Det enkle svaret er ja.

Yoga består av en sekvens med stillinger (asanaer). Utfordringsnivået varierer stort, og kan tilpasses en rekke forskjellige målgrupper og formål. Noen stillinger krever mer muskelstyrke og utholdenhet enn andre. Hastigheten og varigheten spiller også inn på hvor fysisk krevende en yogatime er.

Riktig type yoga kan være en god hjelp til å gå ned i vekt eller holde seg i god fysisk form.

Men husk på dette når du trår på yogamatten for første gang: Finn en måte å gjøre yoga til en god opplevelse. Om du ikke liker det, vil motivasjonen snart krympe inn, og du vil begynne å droppe timer. Og konsekvensen? Du når ikke de målene du hadde satt deg.

Yoga er en god måte å tone kroppen på. Men det er mer enn en enkel fysisk øvelse.

Om du har alvorlige vektproblemer, er det viktig å være klar over at yoga i seg selv ikke er nok til å få deg ned til normalvekt. Det vil sannsynligvis både ha godt av utholdenhetstrening med relativt høy intensitet og kreve en kostholdsplan. Men det yoga kan gjøre, er å senke kroppens stressnivå og bidra til at du føler deg vel i kroppen din. Yoga kan dessuten være en fantastisk hjelp til å finne ro i hverdagen.

Om du vil gå ned mer enn ti kilo, er det viktig å få hjelp av en lege: både med å overvåke kroppens tilstand i løpet av prosessen og til å gi deg hjelp med å legge opp en strategi som både er effektiv og fungerer for deg og din kropp. Yoga kan være en fin sideaktivitet.

Yoga er ikke det første å gå til om man ønsker å gå ned i vekt fort. Det er imidlertid en god måte å opprettholde og bygge muskler og forbedre fleksibiliteten. Yogasekvenser med høy intensitet vil bidra til å forbrenne mer energi, og dessuten bygge muskler mer effektivt.

en kvinne står i en yogastilling, hun har på seg høretelefoner og svetter
Økter med høy intensitet er mest effektive dersom vektnedgang er målet. (Kilde: Unsplash)

I kombinasjon med et velbalansert kosthold kan yoga føre til betydelige endringer i kroppen, også når det gjelder vekt.

Let blant Superprofs lærere etter et yogakurs i Oslo.

Hva slags type yoga bør man gjøre om man vil gå ned i vekt?

Det finnes en rekke forskjellige typer yoga. De har imidlertid en felles grunnmur i dyp pust og harmoni mellom sinn og kropp.

Men om det langsomme og meditative ved mer tradisjonelle former for yoga gjør deg litt skeptisk, finnes det mer dynamiske stiler du kan prøve deg på. Ashtanga og vinyasa er spesielt velegnet for å forbrenne kalorier og bygge muskler.

Eller hva med å prøve bikram-yoga? Det er en versjon av hatha-yoga, altså den vanligste typen yoga. Det som gjør bikram-yoga spesielt, er at det gjøres i et rom på 40°C med 40 % luftfuktighet.

En bikram-time varer som regel 90 minutter, og den består av 26 stillinger og to pusteøvelser. Det er lurt å forhøre deg med en lege før du prøver bikram-yoga: Den høye temperaturen kan være en påkjenning. Man bør dessuten ikke ha mer enn to timer med bikram-yoga i uka.

Det kan være givende på mange måter å gjøre yoga i et studio med en yogainstruktør og en gruppe utøvere. Det er både sosialt, har en spesiell atmosfære og gir deg muligheten til å få tilbakemeldinger av en erfaren instruktør. Samtidig ønsker du kanskje å supplere med egen praksis hjemme.

Hva er de beste yogastillingene for å gå ned i vekt?

Sammen med et sunt kosthold med mye frukt og grønnsaker, fiber og lite fett kan yoga være en god hjelp når man vil gå ned i vekt.

Vær bevisst på hvordan du føler deg, både fysisk og mentalt, før du går i gang. Om en stilling føles ubehagelig eller "feil" eller du er usikker på om du gjør den rett, er det lurt å forhøre deg med en yogainstruktør som kan hjelpe deg med å finne ut hvordan du gjør yoga uten å skade deg.

en mann ligger på ryggen på en matte, en annen hjelper ham med å tøye
En instruktør kan gi viktig veiledning når man gjør seg kjent med yoga. (Kilde: Unsplash)

Med alt dette sagt: Her er noen stillinger som er gode for vektnedgang. Inkorporer dem gjerne i en lenger sekvens for virkelig å få pulsen opp.

Kobraen (Bhujangasana)

Slutt om det gjør vondt. Denne stillingen bør droppes av dem som har ryggproblemer eller brokk.

Kobraen hjelper med å styrke magemusklene og ryggen.

  • Legg deg ned på magen med beina strukket ut bak deg
  • Legg håndflatene på gulvet under skuldrene
  • Pust inn og løft overkroppen langsomt
  • Hold stillingen i to inn- og utpust
  • På et utpust, senk overkroppen ned på bakken igjen
  • Gjenta fem ganger med en pause på 15 sekunder mellom hver repetisjon

Hjulet/broen (Dhanurasana)

Dropp dersom du har ryggproblemer eller brokk.

  • Legg deg på magen med beina strukket rett ut
  • Bøy knærne og ta tak i anklene
  • På et innpust, løft hodet mens du ser fremfor deg og løft beina så høyt du klarer
  • Hold stillingen i to inn- og utpust, pust normalt
  • På et utpust, legg deg tilbake i utgangsposisjonen
  • Gjenta fem ganger med en femten sekunders pause mellom hver gjennomgang

Planken (Kumbhakasana)

Dropp dersom du har en skulderskade.

Denne stillingen er god styrketrening for hele kroppen, og spesielt kjernemuskulaturen. Du aktiverer særlig rygg og mage, men også armer, rumpe og lår.

  • Legg deg på magen
  • Legg håndflatene på gulvet ved skuldrene og skyv fra mot bakken
  • Hendene skal være under skuldrene, og kroppen bør gå i en rett linje fra toppen av hodet til hælene
  • Pass på å unngå svai i ryggen
  • Bli i stillingen så lenge du klarer mens du puster normalt
  • Kom ut av stillingen på et utpust

For å oppsummere:

  • Det er ikke nødvendigvis det beste å følge den mest trendy dietten. Velbalanserte matvaner og jevnlig fysisk aktivitet er det beste – og ofte det mest effektive – for å holde seg i form.
  • Yoga er ikke en magisk nøkkel til å få kiloene til å rase av, men det er nyttig for å bygge en jevn muskulatur

En personlig trener som er spesialisert i yoga kan hjelpe deg med å bli komfortabel med yoga og bygge kunnskap som gjør at du etter hvert kan bli selvdrivende.

Pass på så du ikke skader deg når du driver med yoga. Det kan være lurt å begynne praksisen i samråd med en yogalærer.

Trenger du en lærer i Yoga?

Likte du artikkelen?

5,00/5 - 1 stemme(r)
Loading...

Åshild

Jeg liker bøker, kunst og turer i skog og mark. Planene mine for nær fremtid er å lære meg spansk og å dyrke mine egne grønnsaker.