Det finnes mer enn hundre forskjellige typer yoga, men de fleste yogarutiner bygger på de samme elementene: pusteøvelser, meditasjon og stillinger (asanaer) som tøyer, styrker eller lar en slappe av i forskjellige muskler.

Å ta et yogakurs kan gi en rekke fordeler, både fysiske og psykiske. Det kan forbedre den fysiske formen din, gjøre deg mer bevisst og til stede, gi deg bedre selvtillit og tilføre livet både ro og vitalitet.

  • Ser du etter en måte å bli mindre stresset på? Prøv yoga!
  • Har du lyst til å gå et par kilo ned i vekt? Riktig type yoga vil hjelpe.
  • Har du søvnproblemer? Yoga kan hjelpe deg med å finne roen og sovne raskere.

Det er mange gode grunner til å begynne med yoga. I denne artikkelen går vi gjennom måten yoga kan være med på å redusere en rekke problemer.

Et yogakurs kan gjøre deg bedre til å holde roen og stresse mindre

Stress er en vanlig del av arbeidshverdagen til mange, og for en del er det også et stort problem utenfor arbeidstidene. Stress er som regel ubehagelig, men det er ikke nødvendigvis noe galt i å føle på stress nå og da. Om det blir dominerende, derimot, er det på tide å ta noen grep.

Et høyt stressnivå over lang tid kan ha negative konsekvenser for helsen. Men hvordan kan yoga hjelpe?

en mann i gråblå hettegenser sitter med ansiktet i hendene
For mange er arbeidsdagen preget av stress. (Kilde: Unsplash)

Yoga for å forhindre stress

I vesten er yoga av de fleste ansett som en hobby og treningsform. Opprinnelig, derimot, er det en livsstil og filosofi.

Yogaens grunnvoll er harmonien mellom kropp og sinn. Yoga gjør deg i stand til å konsentrere deg fullstendig om øyeblikket og ta deg tid til å koble av og roe ned i en verden som ofte beveger seg altfor raskt.

Med andre ord er det en god idé å bruke yoga som hjelpemiddel for å slappe av.

De dype pusteøvelsene hjelper med å løsne opp i spenninger. Yogaens pusteøvelser, kalt pranayama (fra sanskrit "livskraft"), er helt sentrale i praksisen. Vi har en tendens til å puste raskere når vi blir stresset. Ved å konsentrere deg om pusten, og ingenting annet, bare innpust og utpust, er det en god sjanse for at du snart vil kjenne at hjerterytmen blir langsommere. I tillegg kan du kjenne en deilig ro bre seg i kroppen.

Fordelene med å gjøre yoga blir synlige etter så lite praksis som én time i uka, men ti minutter om dagen er mer effektivt for å minimere stress og slappe godt av.

Tips: Slapp bedre av i musklene med denne øvelsen

Legg deg i savasana, på norsk kalt dødmannsstillingen. Stram musklene i den venstre foten så hardt du klarer, og slipp så langsomt opp igjen. Fortsett gjennom hele kroppen på denne måten: legg, lår, det andre beinet, overkroppen, armene, nakken og ansiktet.

Dette vil gi en deilig følelse i kroppen, og det er godt mulig at du vil oppdage at du har gått rundt og spent muskler uten å være klar over det.

Yoga for å gå ned i vekt

Stadig flere nordmenn har fedme og overvekt. Samtidig kjenner mange et gigantisk press om å bli tynnere og endre kroppen sin. Temaet er komplekst, og det er vanskelig å snakke om den ene siden av saken uten også å snakke om den andre.

På den ene siden stemmer det at fedme gir økt risiko for en rekke livsstilssykdommer. På den andre er det også potensielt svært skadelig å bli for fiksert på å få den perfekte kroppen. Det er ikke slik at det finnes én riktig kropp, og det er ikke slik at man automatisk er sunn om man er tynn.

Derfor er det viktig å bli bevisst på hva som er årsaken til at man ønsker å gå ned i vekt før man begynner selve arbeidet.

Hvordan kan yogaøvelser hjelpe med vektnedgang?

Yoga består av en serie mer eller mindre dynamiske stillinger som kalles asanaer. De er fysiske øvelser, og som med annen fysisk trening kan de bidra til å holde vekten, gå ned i vekt eller bygge muskler.

Om du ønsker å gå ned betydelig i vekt, vil ikke yoga alene være nok. Det bør kombineres med et tilpasset kosthold og utholdenhetstrening som joggingsykling eller lignende. Men fordelene med yoga er ikke bare fysiske: Yoga kan hjelpe deg psykisk, for eksempel med å bli mer glad i deg selv. Ikke minst kan det som nevnt minske stress, noe som kommer godt med når man forsøker å gå ned i vekt.

kvinne ligger i seng med brunt sengetøy og sover
Få tilbake nattesøvnen med yoga før leggetid. (Kilde: Unsplash)

Ta et yogakurs for å sove bedre om nettene

Det sies at vi bruker omtrent en tredel av livet på å sove. Men hva skjer når vi ikke får nok søvn?

Konsentrasjonsproblemer, trøtthet, stress... alle disse plagene er korttidseffekter av å sove for lite. Søvnmangel kan føre til større problemer dersom det vedvarer: Da stiger risikoen for å utsettes for høyt blodtrykk og hjerte- og karsykdommer.

Har du prøvd alt? Kamomillete, varm melk, å legge fra deg telefonen en time før leggetid, å lese en kjedelig bok, å telle sauer... og fremdeles ikke lyktes med å finne veien til drømmeland?

Hva om løsningen var yoga? Om solhilsener kan gi deg en god start på dagen, finnes det også sekvenser som kan gjøres før leggetid. Disse sikter spesielt mot å roe ned tankekjøret og senke skuldrene – metaforisk og bokstavelig.

Yoga og meditasjon: mirakelkurer for insomni?

En av fordelene med yoga er at det er lett å gjøre hjemme i din egen stue – selv for nybegynnere. Bare ikke prøv de mest kompliserte stillingene altfor tidlig! Heldigvis er stillingene som fungerer best før leggetid, enkle.

Hvorfor får vi ikke sove?

Det er mange grunner til det, men en av de vanligste er at man tenker for mye. Yoga hjelper oss med å finne den indre roen man trenger for å sovne raskt. Dødmannsstillingen, savasana, er det perfekte alternativet. Navnet er litt makabert, men det gjelder rett og slett bare å legge seg på ryggen med armene ned langs kroppen og håndflatene mot taket. Slapp langsomt av i alle musklene, konsentrer deg om én muskelgruppe av gangen, og unngå å tenke på noe annet enn følelsen det gir.

Om det virker for vanskelig å ikke tenke, ikke gi opp. Som med alt annet blir man flinkere med litt øvelse. Fokuser på følelse heller enn tanke, og konsentrer deg om pusten.

Kan yoga hjelpe mot infertilitet?

bilde av gravidmage i profil, en hånd hviler oppå magen, den andre støtter under den
Ikke alle har like lett for å bli gravid. Kan yoga hjelpe? (Kilde: Unsplash)

For mange går det raskt å bli gravid, men omtrent ett av ti par prøver i et helt år uten å lykkes.

Først og fremst: Ikke få panikk. Bare fordi det ikke har skjedd ennå, betyr det ikke at det ikke kan skje.

Det finnes mange påstander der ute om yoga og fruktbarhet. Forskningen har gitt motstridende svar på spørsmålet om stress kan påvirke infertilitet. Mens noen undersøkelser viser en sammenheng, finner andre ingen. Det er altså mulig at stress kan redusere fruktbarheten, men det er for lite vitenskapelig grunnlag til å påstå noe for hardnakket.

En ting som er sikkert, er at infertilitet ofte forårsaker både stress og depresjoner. Yoga, og fysisk aktivitet generelt, er en god måte å forebygge og motarbeide disse plagene. Hvorvidt det er nok i seg selv, kommer imidlertid an på hvor alvorlige de er.

Yoga for å slappe av

Du trenger ikke å mestre yoga før det kan hjelpe deg med å slappe av, sovne raskere, bli sterkere og mer fleksibel eller gå ned i vekt. En enkel introduksjon er nok til at du kan fortsette yogareisen på egenhånd.

Det er mange forskjellige måter å lære om yoga på. Et kurs i yoga for nybegynnere, privattimer med en instruktør, gratis instruksjonsvideoer i yoga på nett, en bok ... det er opp til deg. Du kan få mye igjen for å lære det grunnleggende av en yogalærer, enten i et studio eller privat. De vil kunne kontrollere at du gjør øvelsene på riktig måte og ikke skader deg.

Få 30 raske og enkle tips til å slappe av i en stressende hverdag her.

Trenger du en lærer i Yoga?

Likte du artikkelen?

5,00/5 - 1 stemme(r)
Loading...

Åshild

Jeg liker bøker, kunst og turer i skog og mark. Planene mine for nær fremtid er å lære meg spansk og å dyrke mine egne grønnsaker.