Noen vil påstå at bildet bare er så verdifullt som rammen det sitter i.
Det er kanskje å strekke det litt langt. Men med den rette rammen, en som komplementerer og fremhever paletten i maleriet ditt, vil det stråle desto mer.
Enten det er et bilde i olje på lerret du har malt, en akvarell, et stilleben eller et perfekt komponert abstrakt bilde – en ramme kan sette prikken over i-en.
Om du nettopp har lært å tegne en valmue på en eng ut fra prinsippene om det gylne snitt, eller om du maler realistiske portretter på mesterlig vis, så vil de fleste kjennere kunne enes om at å ramme det inn bidrar til estetikken i det ferdige resultatet, og det er i stor grad del av den kunstneriske prosessen, sånn som det åha det rette tegne- og maleutstyret i en viss kvalitet.
Utfordringen kan være at med mindre du har spesialiserte snekkerskills i tillegg til å være kunstner, så kan det bli en kostbar affære å få en profesjonell innramming av bildet ditt.
Jo større format bildet er i, jo høyere bli prisen. Men det kan absolutt være verdt det. Å ramme inn verket ditt gjør det ikke bare ekstra flott, men det bevarer bildet og gjør det lettere å få opp på veggen.
Innramming handler ikke bare om å gi det den verdien det fortjener. En solid ramme beskytter også blyanttegningen din, akvarellen eller fotografiet ditt.
Når du skal ramme inn et bilde, er monteringen en viktig del av prosessen. Du kan enten montere det på en kraftig plate av kartong, eller en tynn treplate, før du setter det inn i rammen. Da vil du få bildet tett på glasset.
Du kan også bruke en såkalt skyggeboks-ramme, for å gi inntrykk av mer dybde. En sånn type ramme gjør underverker for bilder i pastell eller akvarell, frihåndstegninger og bilder malt i tusj.
Bare med et par eksempler blir det tydelig at innramming krever en viss kunnskap, akkurat som det å jobbe som utøvende billedkunster gjør.
På samme måte som en aspirerende kunstner bør utstyre seg selv med de rette verktøyene, må en rammemaker ha de sine helt spesielle verktøy for å kunne utføre arbeidet sitt.
Innramming er i grunn en kunst i seg selv.
I denne artikkelen ønsker vi å gi deg en innføring i hva som skal til for å gi mesterverkene dine den innrammingen de fortjener.
Rammer for malerier og tegninger
En hver kjenner vil kunne fortelle deg at å du ikke bør ramme inn en kulltegning på samme måte som en akvarell.
Kanskje har du investert i det beste tegneutstyret og tatt deg råd til å gå på tegnekurs, og nå har du endelig klart å tegne noe du er så fornøyd med at du vil å ramme det inn og få det opp på veggen.
For virkelig å fremheve verket ditt, kan du vurdere en ramme bestående av fire lister, kanskje med en flott passe-partout som kronen på verket?
Et akvarellbilde kan ta seg særlig godt ut rammet inn med en hvit passe-partout i skråskåret kartong, med glass i rammen for å beskytte bildet fra støv og flekker.
Disse "mellomrammene" vil gi bildet ditt en fin kontrast, og fremheve det ekstra godt i rammen.
Dersom du har malt et bilde av havet, så bør du unngå å ramme det inn i noe sjøblått, da det vil stjele oppmerksomhet fra fargene i bildet ditt.
La heller fargespekteret i bølgene få spille ut til det fulle, og gå for en innramming i off-white eller elfenben.
Er du litt vågal, kan du hente igjen noen av de lysere fargene fra de skummende bølgene, for virkelig å fremheve dramatikken i bildet.
I en tid hvor DIY – do it yourself (eller "gjør det selv" på godt norsk) stadig blir mer populært, så kan være fristende å lete seg frem til en video på youtube som viser deg hvordan du kan lage en ramme selv.
Det er selvfølgelig fullt mulig, og det vil spare deg for en del penger. Men ikke forvent å få det samme resultatet som en profesjonell rammemaker med flere års erfaring på baken.
En rammemaker, avhengig av type ramme hen bygger, går gjennom mange steg i prosessen av konstruksjonen og monteringen av et bilde for at resultatet skal bli helt perfekt.
Om du ønsker en profesjonell innramming av bildet ditt, når du først har investert tid og penger i et lerret av god kvalitet, så må du også regne med at det koster.

Ta i betraktning materialet, verktøyet og alt presisjonsarbeidet, ikke minst etterarbeidet …
For det ferdig innrammede bildet ditt trenger tid til å sette seg i rammen. En god håndverker bruker lim for å sette delene sammen, og dette må sikres med tvinger og få tid til å tørke og hvile før det er stabilt nok til å henges opp.
Det er nesten ikke mulig å forutsi hva det vil koste å få et bilde profesjonelt innrammet. Det er mange faktorer å ta hensyn til, og et prisoverslag vil du først kunne få når du oppsøker en rammemaker med bildet ditt.
Men her er noen eksempler på de alternativene du har:
- En helt enkel ramme kan passe godt til postere, akvareller og enkelte lerreter. Litt avhengig av størrelsen på bildet og materialet på rammen, så varierer prisen gjerne fra 1500 kroner og opp.
- En fullstendig innramming kan bestå av både syrefri monteringsplate, uv-sikkert glass og flere lag av rammelister. Prisen blir dermed høyere, men er som ellers avhengig av størrelse og materialvalg. Men du må regne med 2000–3000 kr, og gjerne mer enn det også.
- En såkalt skyggeboks gir dybde og avstand til kunsten din. En sånn innramming varierer også i pris, men du kan alltids kjøpe en ferdigmontert fra rundt 500 kroner og opp. Å få en sånn spesiallaget hos en rammemaker kan bli kostbart.
Videre kan du vurdere forskjellige måter å beskytte bildet ditt ekstra på:
- Ramme for konservering: ment for å beskytte og konservere ekstra godt, der det meste av materialet brukt i rammen er syrefritt, og et eventuelt glass har uv-beskyttelse. Sånne rammer er en selvfølge for kostbare verk i et museum.
- Standard innramming: helt grunnleggende beskyttelse og innramming av bildet ditt.
- Innramming på budsjett: mange rammemakere selger ferdigrammer. Disse er langt billigere enn å få rammen laget og bildet montert hver for seg. Du kan også velge en billigere innramming ved å velge en enkel utforming med de billigste materialene.
Størrelsen har som tidligere nevnt mye å si for prisen. Større mengder materialer koster mer! Det gjelder selvfølgelig materialet også. En ramme i mahogni koster åpenbart mer enn en i furu.
Det er ikke alltid du trenger en innramming: Jobber du i gigantiske formater, og går megalomane kunstnere som Jackson Pollock i hælene, kan bildet godt få stråle helt på egenhånd, og bare henge på blindrammen.
Om du er mer av den digitale typen, og utøver kunst ved hjelp av tegneplaten din, så er heller ikke innramming en stor bekymring.
Hva koster profesjonell innramming?
Har du prøvd å finne ut hva en innramming koster ved å søke på nettet? Da vet du kanskje allerede at det nærmest er umulig å få et klart svar. Ikke så rart, kanskje. Rammemakere er forsiktige med å sette pris på arbeid uten en forhåndsvurdering.
Dette inkluderer alle deler av prosessen, og alle forbehold for det enkelte verk. Det er dermed gode grunner for at det er sånn.
En hver spesialtilpasset innramming involverer en mengde hensyn og detaljer. Hvilket materiale er brukt? Kull? Pastell? Eller er bildet malt? I hvor tykke lag, i så fall? Hvilket materiale ønsker du å ramme det inn med – tre eller metall? Smalt eller bredt, enkelt eller ornamentert?
Trenger du en passe-partout? Bør deler av rammen være syrefri?
Er et uv-sikkert glass nødvendig, og bør det være i faktisk glass, eller er glassfiber bra nok? Trenger du glass i det hele tatt?
Du kan alltids få et prisoverslag, men det vil i beste fall være et røft estimat, og det er nesten ikke mulig å si hva det vil koste før du faktisk står hos rammemakeren med verket ditt til vurdering.
Det finnes alltids noen nettfora der du kan plukke opp tips og råd, der folk snakker om hva de selv har betalt for innramming, uten at du nødvendigvis vet alle detaljer om hvilke faktorer som har spilt inn på prisen.
Enkelte nettsider gir deg muligheten til å fylle inn detaljer for å få et prisoverslag for ferdigrammer, når det angår størrelse, materiale, rammebredde, passe-partout eller ikke, men skal du få en personlig innramming av et bestemt bilde, bør du definitivt besøke et fysisk rammemakerverksted.
Selv da kan du bare regne med et prisoverslag. Hvis du er interessert i å lære mer om tekniske aspekter ved innramming og detaljerte designprosesser, kan et kurs teknisk tegning være nyttig for å få en bedre forståelse av hvordan du kan lage nøyaktige, detaljerte skisser før innramming.

Forskjellige typer rammer
Du har sikkert en personlig formening om hvordan bildet ditt bør rammes inn. Størrelsen vet du allerede, men både stilen og materialet vil påvirke prisen. Det er ikke så dumt å få en uttalelse fra en profesjonell rammemaker som har et trent øye for sånt, og som også kan fortelle deg hvor du kan spare inn på kostnadene.
Her er et par ting å ta i betraktning når du skal velge den perfekte rammen til bildet ditt.
Rammelister
Er du litt barokk av deg? Ønsker du deg en ornamentert innramming av bildet ditt, full av intrikate detaljer dekket i bladgull?
Eller er du mer av en art deco-type, og foretrekker en smal, svart ramme som ikke konkurrerer med bildet ditt om oppmerksomheten?
En treramme malt i gull, med en elfenbensfarget passe-partout kantet i ibenholt er ikke akkurat budsjettvennlig, og du må nok regne med å punge ut mange tusen kroner for å få tilpasset en sånn innramming. Men i den rette sammenhengen kan det være utrolig stilig!
Er du på jakt etter et kunstkurs, kan et tegnekurs være en flott måte å utvikle din egen kunstneriske stil på før du bestemmer deg for hvordan du vil innramme verkene dine.

Og jo bredere listene er, jo dyrere blir rammen.
Å kjøpe ferdigramme på nett er en mulighet, men da bør du ha et par ting i bakhodet.
En god grunn til å konsultere en profesjonell rammemaker, i motsetning til å kjøpe en ferdigramme fra en nettbutikk, er at du kan få profesjonell rådføring angående detaljer du kanskje ikke hadde tenkt på en gang.
Eller som du ikke en gang visste at var en ting.
Akkurat som et hvert penselstrøk har verdi, er ekspertisen på hvordan presentere og preservere kunsten din verdt en god del. Som når en kunstmaler velger ut de aller beste penslene for sitt formål, vil en rammemaker ha den rette kunnskapen om hvilke materialer som skal til for å få bildet ditt til å utmerke seg, og ikke minst vare.
For selv om det er penger å spare på å kjøpe en fiks ferdig ramme til en billig penge, vet du om glasset tåler soleksponering? Vet du hva det er limt med, og om monteringsplaten og rammelistene er syrefrie? Hvordan ser bildet ut om ti år, femti år, eller hundre?
Passe-partout, kartong og andre innrammingsteknikker
En passe-partout er en ramme inni rammen, som regel laget i skråskåret kartong, og er svært vanlig å bruke i innramming av bilder.
I utgangspunktet var passe-partouten, og dens forgjenger "marie-louise" (oftest laget i tekstil, men ikke så mye brukt i dag) ment å beskytte bilder malt eller tegnet i særlig følsomt materiale, eller for å holde bildeflaten på avstand til glasset.
I dag fungerer disse like så mye som et estetisk tilskudd til innrammingen, som en måte å beskytte bildet på.
De vanligste passe-partoutene kommer i hvit kartong, rektangulære og skråskåret. Men du kan få dem i alle tenkelige farger, og de kan være skåret i både firkantede og ovale former. Og jo tykkere kartongen er, desto dyrere blir det.
Det er viktig at passe-partotuen er skåret til for akkurat det bildet det skal ramme inn. Hele bildet må være synlig, sammen med signaturen. Derfor er kartong og passe-partouter for innramming som regel spesielt tilpasset det enkelte bildet.
Det er viktig å velge den innrammingen som fremhever bildet ditt, og ikke et som tar oppmerksomheten fra det.
Hvis du er interessert i å lære mer om kunst og innramming, kan et tegnekurs på nett være en flott måte å utvikle dine ferdigheter på!
De skråskårne kantene som er klassisk for passe-partouten gir bildet distinksjon og ekstra dimensjon i rammen. En hvit passe-partout vil for eksempel på perfekt vis få et bilde i monokrom stil med store svarte flater til å stå ut, selv med en helt enkel smal og svart ramme.
I tillegg har du noe som heter flytende innramming, der passe-partouteen ikke går i kant med rammen, noe som kan gi en stilig flerdimensjonal effekt av at bildet "svever" inne i rammen.
Dersom du lager en bildeserie hvor alle verkene har samme størrelse, så kan det være at du er så heldig å få prisavslag, ettersom alle passe-partoutene kan skjæres over samme mål.
Ønsker du å lære mer om innramming og hvordan du kan forbedre teknikkene dine, kan et tegnekurs Oslo, Bergen eller i andre byer være et flott alternativ for å få praktisk veiledning.
Andre prisfaktorer for innramming
Enten du foretrekker blyantportretter, tegner manga, eller om tredimensjonal kunst er tingen for deg, så vil en passende ramme som matcher den personlige stilen din uansett variere i pris.
Som nybegynner – mer opptatt av å finne ut hva du faktisk vil male eller tegne med og på – er kanskje innrammingen det siste du tenker på.
Men akkurat som at du gjorde et bevisst valg av olje på lerret i stedet for kritt og kull på ingresspapir, bør du også ved et tidspunkt begynne å tenke på hvordan du ønsker å presentere verket ditt når det en gang skal opp på veggen.
Det hadde vel ikke tatt seg særlig godt ut om du kom inn på det nye Munch-museet, når det endelig åpner, og ser at de som jobber med vedlikehold av de uvurderlige verkene har skiftet ut all innrammingen med billige plakatrammer fra Ikea?
Tegner du en vakker og intrikat rose på tegnekurs, så bør du gi det en proper presentasjon, og det inkluderer gjerne en komplementerende ramme.
I starten av forrige århundre kom de ovale portrettene på moten igjen. Kanskje du selv har et bilde av en eldre slektning i oval ramme, som har gått i arv, hengende på veggen? Disse er inspirert av de miniatyrportrettene som var særlig populære på 1700- og 1800-tallet.

Særlig blant de finere fruer var det å få laget et sånt minitayrportrett til seg selv, gjerne som gave til en beiler, populære – og til en pris mange kunne leve med.
Denne type ovale rammer i skikkelig kvalitet er ikke lenger i like stort omløp i dag, og de du finner på antikvariater kan koste deg skjorta. Men er du heldig, kan du komme over små skatter på loppemarked eller bruktbutikker.
Tenk å sette blyantportrettet du har laget av farmor i en sånn nydelig liten antikk ramme?
Men skal du få en ramme av dette formatet laget av en rammemaker, vil du for det første måtte lete lenge etter noen som faktisk kan lage dem, og prisen vil blitt deretter.
Det er et langt mer spesialisert og intrikat arbeid som ligger bak en oval ramme enn en som er rektangulær, da denne må støpes eller skjæres til på en helt spesiell måte. For ikke å nevne skjæringen av glasset.
Dersom målet ditt er å bli portrettør, er innrammingen gjerne en naturlig del av jobben. Både ut fra den portrettertes ønsker, og dine kunnskaper om hva som fungerer best. Innramming er i det hele tatt en ting å ta i betraktning når du driver med billedkunst. Selv et digitalt bilde du har delt på en interaktiv tavle kan printes ut og komplementeres med en ramme.
Å sette kunstnerdrømmene ut i livet er ikke bare en romantisk idé – det må ligge litt praktisk tankegang bak også, og alt fra farge, form, materiale og størrelse på innrammingen er potensielt en del av skaperprosessen.
Uansett om du så vidt har lært deg prinsippene bak et landskapsmaleri, eller om du ennå ikke vet hva motivet ditt skal være, men at du bare må male noe, ikke glem betydningen av rammen på verket!
Det er mye som skal skje før rammen skal på plass. Les oversikten vår over det mest essensielle utstyret en kunstner kan trenge.