Sunn, ungdommelig og glødende hud har vært ettertraktet siden tidenes morgen. Både menn og kvinner har bekymret seg for akne, eksem, rynker og hengende hud gjennom århundre etter århundre.

Huden din er en viktig del av inntrykket du gir av deg selv. Hvem vil ikke gi et godt inntrykk?

Opptatthet av sunn hud er ikke forbeholdt eldre forbrukere, også unge mennesker bruker store mengder tid, penger og energi på huden sin. Dette har resultert i at hudpleieindustrien er en av de mest lønnsomme i verden.

Utviklingen viser heller ingen tegn til å slakke av. Statista anslår at omsetningen vil fortsette å øke frem mot 2024, hvor den vil nå estimerte 180 milliarder amerikanske dollar.

Forbrukeren er på jakt etter fuktighetskremer, antialdringskremer, sminkefjerningsprodukter, ansiktskremer ... en viss besettelse av plettfri hud virker å kunne observeres i en del av verdens innbyggere.

Heldigvis finnes det billigere måter å opprettholde sunn hud.

Man kan oppnå vakker, strålende, sunn hud ved å spise sunn mat og få i seg de nødvendige næringsstoffene gjennom maten man spiser.

Superprof er her for å introdusere noen matalternativer som vil bidra til sunn hud gjennom alle livets faser.

Frukt i bolle
Antioksidanter i frukt og bær er god næring for frisk og sunn hud (Kilde: Unsplash).

Bra mat for huden

"Epidermis" kommer fra gresk, refererer til overhuden. Huden er menneskekroppens største organ – og ikke minst det mest synlige.

Vi må alle forsone oss med at vi aldrer, og huden kan ikke alltid være som den var tidlig i 20-årene.

Hvordan man behandler huden i ung alder, påvirker hvordan den aldres. Rynker gir inntrykk av en viss livserfaring, men den største rynkeprodusenten er faktisk sollys. Dessuten viser forskning at matvaner kan forebygge eller forverre aldring i huden.

Det kan derfor ha gode effekter på huden å spise noen spesifikke sunne matvarer, både for nåtiden og fremtiden.

  • Fet fisk: Laks, makrell og sild er fantastiske for hudens helse. Omega-3-fettsyrene i disse er viktige for å holde huden smidig og fuktig. Mangel på omega-3 kan dermed føre til tørr hud. Noen nylige studier har vist at omega-3 kan hjelpe mot betennelsessykdommer som rammer huden, som lupus. Fet fisk er dessuten rik på vitamin E og sink. Vitamin E er en av de viktigste antioksidantene for sunn hud, og sink er et mineral som er viktig for produksjonen av nye hudceller. Fiskeelskerne jubler!
  • Avokado: Avokadoen er full av sunne fettsyrer. Den deilige grønne frukten (den er nemlig ikke en grønnsak, som mange tror) bidrar til å holde huden smidig og fuktig, noe som er essensielt for sunn hud. Som fet fisk er avokado en fantastisk kilde til vitamin E, et vitamin vestens befolkning ofte ikke får i seg nok av. Vitaminet er ekstra effektivt når man får det i seg sammen med vitamin C, som avokadoen også inneholder. Vitamin C trengs for at kroppen skal danne kollagen, det viktigste proteinet for å holde huden sterk og sunn.
  • Valnøtter: Valnøtter er en god kilde til fettsyrer som kroppen ikke kan produsere selv. De inneholder en god balanse av omega-3- og omega-6-fettsyrer, som gjør at huden ser sunn ut. Valnøtter er dessuten rike på sink, som forsterker hudens beskyttende funksjon og holder uvedkommende bakterier ute.
  • Brokkoli: Brokkoli står på denne listen fordi den er full av næringsrike og nyttige bakterier som motvirker usunn hud. Dessuten inneholder spirene sulforafan, som er kreftforebyggende og beskytter huden fra skade som følge av UV-eksponering.
  • Tomat: Ikke bare smaker tomaten deilig, den er også en god kilde til vitamin C. Dessuten inneholder den alle de essensielle karotenoidene, som er fantastiske for å opprettholde sunn hud. Karotenoider behøver fettsyrer for å absorberes, så hvorfor ikke lage en salat av tomat, olivenolje, mozzarella og basilikum?
  • Mørk sjokolade: Det har aldri smakt så godt å spise for sunn hud. Kakaoens effekter er ganske imponerende. En nylig studie viste at 6–12 uker med å spise kakaopulver, som er rikt på antioksidanter, ga tykkere og mer fuktig hud. Huden ble mindre grov og tørr, og hadde bedre blodomstrømning og næringsopptak. Det er imidlertid viktig å merke seg at vi ikke snakker om melkesjokolade her, men mørk sjokolade med kakaoprosent på minst 70. Jo høyere kakaoprosent, jo mindre plass er det til sukker.
Kvinne med rødt hår og fregner og glød i huden
Maten man spiser kan påvirke huden, både for nåtiden og for fremtiden. (Kilde: Unsplash)

Ikke bare kan en sunn livsstil forbedre hudens tilstand, det kan også gjøre at man spiser færre kalorier (som fører til vekttap og færre helseproblemer – frem til et visst punkt, selvsagt), mindre av den gale maten (som mettet fett og prosessert mat) og mer næringsrik mat.

Alle matvarene vi har nevnt, smaker fantastisk, er sunne og lett å finne. Å gjøre dem til en del av kostholdet ditt gjennom enkle oppskrifter kan ha en drastisk effekt på huden din. Den vil få en naturlig glød, både attrå- og misunnelsesverdig.

Den beste antialdringsmaten for huden

Når vi oppdager rynker, skulle vi ikke bare ønske vi kunne snu klokka tilbake?

De som nærmer seg 40, 50 eller 60 har kanskje begynt å legge merke til en stadig oppsamling av rynker i ansiktet, på hendene og halsen. Ikke bli stresset, og ring for all del ikke plastikkirurgen! Det er ting man kan gjøre selv. En rekke matvarer kan bidra til å motvirke rynkene.

Her er noen av dem, og fordelene de gir:

  • Solsikkefrø: Solsikkefrø er en strålende kilde til linolsyre, en omega-6-fettsyre som holder huden fleksibel og fuktig, noe som bidrar til at den ser yngre ut. I en stor studie som fulgte 4000 kvinner, ble det påvist at et høyt inntak av linolsyre førte til lavere risiko for tørr hud, som bidrar til aldring.
  • Søtpotet: Søtpoteten inneholder store mengder vitamin A og betakaroten, noe som holder huden sunn ved å fungere som en naturlig beskyttelse mot solen. Den beskytter hudcellene mot soleksponering, noe som fører til at hudceller dør, noe som igjen fører til raskere aldring og rynker.
  • Havregryn: Komplekse karbohydrater som havregryn skorer lavt på den glykemiske indeksen, noe som fører til at de ikke øker blodsukkeret like mye som andre karbohydrater. Høyglykemiske matvarer, derimot, blant annet matvarer laget av fint mel, kan bidra ikke bare til høyt blodsukker, men også rynker, i følge dermatolog Debra Jaliman.
  • Rød paprika: Paprika har et svært høyt nivå av vitamin C, som er viktig for å opprettholde gode nivåer av kollagen i høy alder. Spiser man mye rød paprika, eller vitamin C fra andre kilder, kan resultatet være mindre tørr hud og færre rynker.
  • Proteinkilder som magert kjøtt, kylling og tofu: Disse bidrar til at huden ser yngre ut. Proteiner av høy kvalitet er viktig for kroppens kollagennivå – kollagen utgjør 25 % av kroppens proteinmasse.
  • Rødvin: Rødvin er ikke akkurat en matvare, men veldig godt likevel. Det er nok mange som blir glad for at de kan skrive opp rødvin på listen over ting som er godt for huden. Rødvin har mye resveratrol, fra drueskinnet, og dette stoffet reduserer blant annet aldringseffekter. Resveratrol påstås også å redusere produksjonen av skadelige frie radikaler, som kan skade hudcellene og forårsake aldring. Vi anbefaler imidlertid kun vindrikking med måtehold! Kun et glass nå og da.

Et glass vin til ytrefilet og søtpotetsalat høres ikke så verst ut, eller? Et slikt måltid kan både redusere rynker og stanse hudforfall. Det er ikke umulig å få sunn hud dersom man er bestemt på å spise riktig og ta vare på seg selv.

En skål med røde og gul paprika
Grønnsaker som gjør huden glad. (Kilde: Unsplash)

Matvarer som motarbeider akne

Utbrudd har en tendens til å forekomme på verst tenkelige tidspunkt i livet: tenårene. Ungdommer er jo ofte allerede usikre på seg selv, og blant annet sitt utseende. Man vil gjerne se bra ut foran sine jevnaldrende, og ikke bruke timevis på å bekymre seg for hvordan man kan skjule eller bli kvitt kvisene sine.

Kampen mot kvisene er et slags overgangsritual som de fleste går gjennom. Ikke bare finnes det mange kremer som kan hjelpe, en rekke matvarer bidrar også til å minske sjansen for kviser. Noen av disse er:

  • Kombucha, surkål og sur agurk: Disse fermenterte varene er gode kilder til probiotika, som kan minske hudbetennelse.
  • Laks og valnøtter: Disse har et høyt innhold av omega-3-fettsyrer, som er gode for huden og fungerer betennelsesdempende.
  • Grønne bladgrønnsaker og bær: Disse er rike på antioksidanter, som er bra for tenåringer som sliter med akne. Grønne bladgrønnsaker inneholder dessuten flere stoffer som er viktige for å opprettholde normalt syn helt inn i alderdommen.
  • Kasjunøtter og mandler: Det høye sinkinnholdet i nøtter gjør dem velegnet for dem som sliter med akne – de har nemlig ofte lavt sinkinnhold i kostholdet sitt.

Det skal selvsagt sies at ikke alt kan løses med spinat og surkål. I mer alvorlige aknetilfeller har man nok mer å tjene på å gå til en lege. Samtidig er det lite å tape på å spise sunne matvarer som laks og blåbær – de er tross alt gode for hele kroppen, ikke bare huden.

Matvarer som kan gi usunn hud

Akkurat som mange matvarer kan bidra til sunnere hud, er det også noen man bør tenke seg om før man spiser.

  • Meieriprodukter: Melk, ost og yoghurt kan tette igjen porer og føre til kviseutbrudd. Plantebaserte alternativer som soya- eller mandelmelk kan være bedre alternativer.
  • Sukker: Mat med høyt sukkerinnhold er ikke ideelt for huden. Donuts, kaker og cookies (og alt annet med mye tilsatt sukker) aldrer huden og gjør den mindre elastisk.
  • Smør: Så godt, så dårlig. For stort inntak av smør fører til overdreven oljeproduksjon, som kan skade huden. En studie fra 2001 viste at de som spiste smør fikk flere rynker enn dem som valgte olivenolje eller andre planteoljer.
  • Skalldyr: Dersom du er en tenåring som bor ved kysten og jevnlig spiser reker, krabber, østers og blåskjell, har vi dårlige nyheter: Overdrevent inntak av skalldyr kan bidra til akne. Skalldyr har nemlig et høyt innhold av jod. Jod er imidlertid et viktig mineral (spesielt for gravide kvinner!) som mange har for lite av, så det er ingen grunn til å bli hysterisk og kutte det helt ut.

Nå vet du kanskje litt mer om hvilke matvarer som er gode for huden. Det er imidlertid viktig å huske på at ikke alt endrer seg bare fordi man endrer matvanene sine, selv om det kan ha mye å si. Det viktigste er å ha et variert og næringsrikt kosthold, og vi sier absolutt ikke at man aldri skal spise meieriprodukter, sukker og skalldyr.

Definisjoner

Hva er linolsyre?

En essensiell fettsyre som kroppen ikke kan syntetisere, og som man derfor må få i seg gjennom mat. Den finnes i plantebasert mat, og brukes til å bygge spesialfettsyrer som omega-6.

Hva er karotenoider:

Hovedsakelig rødt, gult eller oransje pigment som gir farge til planter som tomater.

Kostholdet spiller også en viktig rolle for immunforsvarets normale funksjon, og riktig kosthold kan forebygge en rekke livsstilssykdommer. Det kan du lese mer om her.

Trenger du en lærer i Ernæring?

Likte du artikkelen?

5,00/5, 1 votes
Loading...

Åshild

Jeg liker bøker, kunst og turer i skog og mark. Planene mine for nær fremtid er å lære meg spansk og å dyrke mine egne grønnsaker.