"Dersom håret ditt er satt opp riktig og du har på gode sko, kan du komme unna med hva som helst." – Iris Apfel

En nylig studie utført av Avon viser at 67 % av kvinner har bedre selvtillit på en god enn en dårlig hårdag. Det er vanlig å forbinde selvtillit med følelsen av å ha kontroll over en situasjon. Lokkene dine er en av de enkleste delene av kroppen å endre.

Mange, både menn og kvinner og andre, skifter jevnlig hårfarge, highlights og sveis for å føle seg bedre med seg selv.

Følelsen av å se bra ut kan påvirke situasjoner som egentlig ikke har så mye med utseendet å gjøre, som møter på jobb.

At håret ser fint ut, er imidlertid ikke ensbetydende med at det er sunt. Mange utsetter håret for mye stress på veien mot målet om å ta seg godt ut: Hyppig retting, farging, bleking og krølling kan skade håret.

Visste du at det du spiser er viktig for at håret ditt skal holde seg sunt?

Akkurat som med huden er ditt hårs tilstand en indikasjon på hva som foregår inni deg. Noen nøkkelnæringsstoffer behøves for sterkt og sunt hår.

Superprof belyser hvor viktig et riktig kosthold er for en sunn manke.

Hvilke matvarer gjør håret sterkere?

De fleste drømmer vel om sterkt og sunt hår. Naturligvis er det slik at forskjellige gener, i tillegg til andre faktorer, gir vidt forskjellige utgangspunkt til forskjellige mennesker. Et tilstrekkelig inntak av noen spesifikke næringsstoffer kan imidlertid gjøre maksimalt ut av det håret du har blitt tildelt.

Noen typer matvarer er altså spesielt egnet til å sikre et sunt hår, og de er dessuten enkelt å gjøre til en del av kostholdet ditt. Dette er noen av dem:

  • Egg: Håret består av proteiner, og det sier derfor seg selv at det er nødvendig å få i seg mat som er gode kilder til protein. Hva med å inkludere et egg eller to i frokosten?
  • Spinat og andre grønne bladgrønnsaker: Jern er et viktig mineral for hårceller. Jernmangel kan føre til at håret blir skjørere og brekker lettere, men dette er ikke det blant de vanligste symptomene på jernmangel.
  • Appelsin, lime og sitron: Sitrusfrukt bidrar med en god dose av vitamin C, som øker jernopptaket.
  • Nøtter og frø: En fyldig manke trenger sunne fettsyrer som omega-3. Kroppen klarer ikke å produsere omega-3 på egenhånd, så man må få det i seg gjennom maten man spiser. Mandler, valnøtter og linfrø er gode kilder.
  • Fullkorn: Fullkorn er rikt på biotin (B7), jern og sink. Biotin er en ingrediens i mange sjampoer. Det er fordi vitaminet trengs for cellegenerering og produksjon av aminosyrer, to ting som er nødvendig for tykt hår.
  • Gulrot: Et par gulrøtter om dagen er godt for håret, som ordtaket sier. Gulrøtter har høyt innhold av vitamin A, som kreves for vekst i alle celler, inkludert hårcellene.
  • Moden avokado: Avokadoen er en god kilde til vitamin E, som forbedrer blodsirkulasjonen i hårsekkene og gjør at de arbeider raskere.
  • Kanel: Gir oksygen og næring til hårsekkene. Man kan imidlertid få i seg for store mengder kanel, og mattilsynet har advart mot et overdrevent inntak.
  • Laks: Laks og annen fet fisk er rik på omega-3-fettsyrer. De fungerer blant annet betennelsesdempende, og kan dermed være en hjelp dersom du sliter med betennelse som gjør at du mister hår.
  • Gresk yoghurt: Gresk yoghurt har et høyt innhold av vitamin B5, som forbedrer blodomstrømning i hodebunnen og hjelper håret med å gro. Yoghurt har også mange andre fordeler, blant annet hjelper det med å opprettholde magens bakterieflora.
  • Mandelsmør: Mandel er rik på protein, sunne fettsyrer og vitaminer, blant annet supervitaminet E.
En svart tallerken på et svart bord med en laksefilet på en seng av strimlede grønnsaker
Stekt laks med gulrøtter, bladgrønnsaker og lime? Både håret og magen takker ja. (Kilde: Unsplash)

Dersom du inkorporerer disse matvarene i kostholdet ditt, vil du ikke bare føle deg sunnere på innsiden. Det kan også ha gode effekter for håret ditt.

Det som er så fantastisk med disse matvarene, er at de er lett tilgjengelige i nærbutikken og kan spises som en del av både frokost, lunsj og middagsmat.

En annen bonus er at mange av disse matvarene kan transformeres til deilige retter på kort tid. For eksempel kan du lage gulrot- eller sitrusjuice, avokadosmoothie, spinatsalat eller eggerøre på under fem minutter.

En skive ristet fullkornsbrød med mandelsmør er en enkel snack med lavt kalorinivå, og på toppen av det hele bidrar den til hårvekst.

Kampen mot hårtapet

De fleste menn mister på et eller annet tidspunkt håret. Det estimeres at 50–60 % av kaukasiske menn har begynt å miste håret i en alder av 70 år.

For mange står det definitivt verre til: En del menn har allerede mistet mye hår tidlig i 20-årene.

Vi heier selvsagt på forsoning med hårtapet, og en blank skalle kan være like fin som en lang, flagrende manke. Samtidig er det slik at hårtap i ung alder for mange, både menn og kvinner, er en kilde til usikkerhet på eget utseende.

De fleste bryr seg mer om eget hårtap enn andre bryr seg om det, men vi skal heller ikke stikke under en stol at skjønnhetsidealer ofte inkluderer fyldig, blankt hår. Å oppnå dette er imidlertid ikke så lett som å søke opp en liste med mat for tykt hår.

Så hva er nøkkelen til et sterkere hår? Næringsstoffene som finnes i de ovennevnte matvarene, så klart. Næringsrike måltider kan styrke hårsekkene og forebygge hårtap. Husk likevel at hårtap ikke er din skyld, og at all verdens gulrøtter, mandler og egg dessverre ikke kan veie opp for gener og mannlige kjønnshormoners innflytelse.

Sunne er de imidlertid uansett!

De verste matvarene for håret ditt

Akkurat som det finnes mange sunne matvarer som stimulerer hårvekst, er det også noen matvarer som kan forverre hårets tilstand.

Det du skal se etter, er næringsrik, vitaminspekket og proteinholdig mat. Matvarer som har høyt innhold av mettet fett, salt og sukker er uideelle.

  • Sverdfisk: Mens mange andre typer fisk er godt for lokkene, skal man være mer forsiktig med å spise for store mengder sverdfisk (helt ærlig er den jo uansett ikke den vanligste fisken på middagsbordet). Sverdfisk inneholder nemlig mye kvikksølv, som blant annet er dårlig for hårets vekst og styrke.
  • Sukker: Det finnes i nesten alle matvarer, enten naturlig eller tilsatt. Matvarer med høyt sukkerinnhold har mye energi og lite næring, og er derfor ofte ikke gunstige for et sunt hår.
  • Fine kornprodukter: Loff, kaker og hvit pasta er, som matvarer med høyt sukkerinnhold, næringsfattige og energirike.
  • Alkohol: Et jevnt høyt alkoholinntak tærer på sinkinnholdet i kroppen. Det dehydrerer også håret, og gjør det dermed både mindre blankt og mer skjørt.

Det er verdt å huske på at det finnes ekstreme mengder påstander og sensasjonsartikler om kosthold på internett. De fleste matvarer bør i en eller annen grad spises med måte, variasjon er den gylne kostholdsregelen, og vi sier ikke at det ikke er greit å ta et glass øl eller en sjokoladebolle – eller en sverdfiskbiff? – i ny og ne.

Blant de mange mytene som florerer, er påstanden om at aspartam, et søtningsstoff som blant annet er vanlig i lettbrus, forårsaker hårtap. Overvekten av forskning viser ingen slik korrelasjon.

En kvinne med stort hår ser i kamera foran en hvit bakgrunn
Bare drikk lettbrusen! (Kilde: Unsplash)

Sunne oppskrifter

"La mat være medisinen din, og medisinen maten." – Hippokrates

Hippokrates hadde et poeng da han for omtrent 2500 år siden sa dette. Som vi har sett, kan et visst kosthold fungere som medisin for kroppen – og ikke minst håret.

Et velbalansert kosthold trengs for å stimulere hårvekst og opprettholde en sunn hodebunn.

Viktigheten av et sunt kosthold skal ikke undervurderes. Én ting er imidlertid å vite hvilke matvarer som bidrar til sunt hår, en helt annen ting er å vite hvordan man skal tilberede dem.

Frykt ikke! Det finnes mengder av enkle oppskrifter som inkluderer alle matvaregruppene som bidrar til den sunne manken du alltid har drømt om.

Mulighetene for oppskrifter med belgfrukter som svarte bønner, kikerter, kidneybønner og linser er så godt som endeløse. Vegetarianere kan være fornøyd: Det finnes mange kjøttfrie oppskrifter å velge mellom.

Her er noen gode eksempler fra BBC Good Food online:

  • Jerk chicken curry with kidney beans: Denne oppskriften har bare sju ingredienser, og er sterk, sunn og velsmakende.
  • Pepper lime salmon with black eyed beans: Denne oppskriften er kjempeenkel, og krever bare ti minutters forberedelser og 20 minutters koketid.

Nå til en annen matvaregruppe. Nøtter er rike på sink og selen, som begge er gode for håret.

Her er to enkle oppskrifter som inneholder forskjellige typer nøtter:

  • Baked aubergine stuffed with roasted pumpkin, feta and walnut with minted courgettes: Høres det ikke absolutt fantastisk ut? Denne retten krever litt mer innsats enn de forrige, med 30 minutters forberedelser og 40 minutters koketid, men hvem vet, kanskje er den verdt det?
  • Tropical treat: Dette er en veldig enkel frokostrett som er fylt med gresskarfrø, revet kokos, para- og kasjunøtter.

Vi har nevnt fisk flere ganger i løpet av artikkelen, men det betyr ikke at ikke også biff og hvitt kjøtt kan høre til i et sunt kosthold. Kjøtt har mange fordeler, blant annet det høye jern- og proteininnholdet. Blant de mange fantastiske oppskriftene man kan finne, er:

  • Chilli beef shepherd's pie: En familiefavoritt med noen modifikasjoner. Retten inneholder kjøttdeig, kidneybønner og pastinakk. Den krever lite innsats, og er noe hele familien vil nyte.
  • Thai beef stir-fry: Den ideelle middagsretten for en sen jobbkveld: Den krever bare ti minutters forberedelsestid.
En bolle med gul suppe sett ovenfra, i hjørnet av bildet ligger to gresskar
En varm rett for en kald kveld? (Kilde: Unsplash)

La oss heller ikke glemme alle de oransje og grønne fruktene og grønnsakene. Her er fire retter du kan prøve gjennom uka:

  • Pumpkin and parsnip cassoulet: Denne retten anbefales ikke om man vil lage noe raskt etter jobb, men den er en fantastisk helgerett. Den er mettende og varmende, perfekt for kalde vinterkvelder.
  • Stir-fried curly kale with chille and garlic: En enkel salat som passer godt sammen med biff, kylling, fisk og mange tradisjonelle asiatiske retter.
  • Orange, carrot and mint soup: En sunn, vegetarisk og hårvekstfremmende rett. Trenger man egentlig si mer?
  • Sweet potato and chicken curry: En deilig budsjettrett. Kyllinglår er relativt billige, men veldig saftige og smakfulle.

Til slutt tar vi turen innom noen retter som booster omega-3-nivået ditt. Disse fiskeoppskriftene anbefales på det sterkeste:

  • Warm mackerel and beetroot salad: Det spises ikke nok fisk, i hvert fall ikke om man skal følge myndighetenes kostholdsråd. Denne deilige oppskriften er lett å lage til en eller to personer.
  • Sardines with chickpeas, lemon and parsley: Sardiner grillet til perfeksjon på en varm sommerkveld. høres ikke det bra ut?

Som allerede nevnt, er alle disse oppskriftene tilgjengelige på BBCs Good Food. De har dessuten en god artikkel om hva man bør spise for å få sunnere hår, for dem som fortsatt ikke er mett på kostholdstips for hår.

Dersom du er interessert i å lese mer om matlaging og oppskrifter, finner du en rekke artikler om dette på Superprofs blogg.

Prøv en hårmaske

Hårmasker og selvgjorte behandlinger har fått en oppsving i popularitet i løpet av de siste årene.

Mange av maskene kan lages med varer man allerede har hjemme, som kokosolje, olivenolje, avokado, egg, brunt sukker, sitron, kokosmelk og honning.

Disse behandlingene skader ikke håret med unødvendige kjemikalier, men gir heller håret dets glød tilbake. De kan også fungere godt mot problemer som tørr hodebunn. Splittede hårtupper kan, til tross for at mange påstår det, ikke repareres, men de kan imidlertid forebygges.

Et balansert og sunt kosthold er viktig for sunt, sterkt og blankt hår.

Definisjoner

Hva er biotin?

Biotin er et vannløselig B-vitamin som blant annet finnes i eggeplommer, lever og gjær. Det bidrar til hårvekst og -styrke.

Hva er omega-3-fettsyrer?

Omega-3 er en umettet fettsyre som finnes i fiskeolje. Den kan eventuelt tas i pilleform som et kosttilskudd.

Interessert i å lese mer om kosthold? Denne artikkelen forteller deg alt du trenger å vite om kostholdets påvirkning på synet.

Trenger du en lærer i Ernæring?

Likte du artikkelen?

5,00/5, 1 votes
Loading...

Åshild

Jeg liker bøker, kunst og turer i skog og mark. Planene mine for nær fremtid er å lære meg spansk og å dyrke mine egne grønnsaker.