Motivasjonen er nøkkelen til suksess når det gjelder både personlig trener og for trening på egenhånd på treningssenteret. Det er mange ulike måter å definere motivasjon på når det gjelder trening og helse. En av de er en naturlig entusiasme man har for noe. Det er en form for naturlig motivasjon man har for noe. En annen form for motivasjon kommer av nødvendighet. Man gjør noe fordi man må. Den sistnevnte er kanskje grunnen til å helse- og treningsbransjen blomstrer som den gjør.

Det finnes et fåtall mennesker som er full av glød og entusiasme når de står opp klokken seks om morgenen, for så å ta på seg treningstøyet før en løpe- eller sykkeltur. Kanskje kommer motivasjonen av et mål man har satt seg, for eksempel et maraton. Man er motivert fordi man ønsker å bli bedre.

Det er ganske vanlig å overdrive litt i starten etter å ha meldt seg inn i et treningssenter. Man er der flere ganger i uka, men så blir enten motivasjonen borte eller man drar på seg skader. Etter en slik smell, er det vanskelig å motivere seg på nytt.

Hvis man ikke er sikker på hvordan man motiverer seg selv, kan man få god hjelp av å skaffe seg en personlig trener som kan komme hjem til deg.

Når man bestemmer seg for å trene med en personlig trener, vil man dra nytte av at disse er profesjonelt utdannede eksperter.

En av de viktigste oppgavene for en personlig trener, er å sørge for at kunden trives med og motiveres av øktene. (Foto: Unsplash)

I tillegg vil de kunne hjelpe deg som kunde med å nå dine mål, samtidig som hun eller han sørger for at motivasjonen opprettholdes.

Når man skal planlegge treningen og sette seg mål, er det viktig at man er motivert for å gjennomføre det på en god måte. Motivasjonen er med på å styre hvor høye mål man kan sette seg og hvor mye man orker å trene.

Underveis i den første timen med en personlig trener, som ofte er en gratis prøvetime, vil treneren gjøre tester for å se hvordan formen din er. Da man ut hvor sunn man er, hva slags trening man bør gjøre og hvor mye man tåler av ulike former for kondisjonstrening. Ved å kjenne til dine styrker og svakheter, er det enklere for den personlige treneren å se om du har motivasjonen som skal til for å nå målene dine.

Det å ha en personlig trener er veldig mye mer motiverende enn notifikasjonene som dukker opp fra løpe-appen din!

Hvor kommer motivasjon fra?

Det er viktig å vite hvordan man når målene sine, når man starter å trene med en personlig trener med et skreddersydd treningsprogram. Om det er ting man lurer på, bør man spørre treneren med en gang. Slik unngår man å støte på problemer underveis i treningsprogrammet.

Trenerne er der for mer enn bare å sørge for at kunden trener. De er der også for å forsikre seg om at treningen gjennomføres på en trygg og god måte. De vil sørge for at du tøyer ut godt, at du varmer opp tilstrekkelig, slik at du er klar for enhver utfordring som dukker opp i løpet av en treningsøkt.

Noen er ikke klar over hvor mye motivasjon man kan få fra venner, familie eller en personlig trener, når man har satt seg et mål. Noen ganger kan det å sette sammen en liten treningsgruppe med familie og venner være veldig motiverende.

Let etter trenere i nærheten av deg på Superprof.

Om man er motivert for å trene, er sjansen stor for at man jobber litt hardere og har raskere fremgang. (Foto: Unsplash)

For noen er det helt motsatt. Noen er fulle av entusiasme og motivasjon når de gyver løs på et personlig tilpasset treningsprogram.

Da må den personlige treneren sørge for at kunden ikke overdriver og blir utbrent i løpet av et treningsprogram. Restitusjon kan være like viktig som treningen i seg selv.

Det er viktig at kunden gir treneren beskjed om hvordan hver enkelt økt føles, slik at treneren har muligheten til å gjøre tilpasningene som må til for å få deg som kunde til å beholde motivasjonen.

I tillegg vil det hjelpe de med å evaluere hvordan kroppen din reagerer på øktene. Trenerne har en viktig jobb når det gjelder å passe på at kundene ikke overdriver. Det kan for eksempel være å unngå at man for ofte har for høy puls.

Om treneren er klar over hvordan du som kunde føler deg, gir de også muligheten til å tilpasse treningsprogrammet slik at sjansene øker for at du når dine mål. Føler du at veien til målet ikke blir noe kortere, vil trenerens jobb være å gjøre små endringer. Noen ganger er det småting som skal til for at man utvikler seg og dermed ikke gir opp. Denne egenskapen er en av de viktigste en personlig trener har.

Treneren vil fokusere på minst tre aspekter for å følge med på hvordan kunden har det underveis i en økt. Både det som blir sagt underveis i en økt og hvordan kunden reagerer fysisk på øktene er viktig. Den tredje tingen er praten etter treningen. En kort prat etter øktene eller etter en lengre periode kan være veldig nyttig for både treneren og kunden!

Visuelle og verbale tilbakemeldinger

Det er mange fordeler ved å trene med en personlig trener. En av de er tilgangen på kontinuerlige tilbakemeldinger. Når man trener med en personlig trener, er et fenomen vi kan kalle visuell tilbakemelding viktig.

At man svetter er for eksempel et tegn på at man presser seg. Treneren er der for å sørge for at kunden presser seg så langt som mulig, samtidig som de skal sørge for at motivasjonen ikke daler underveis.  

I tillegg har vi det vi kan kalle verbale tilbakemeldinger. Når du trener med en personlig trener, er det viktig å snakke sammen underveis i øktene. Basert på hvordan kundene responderer på ulike økter, er det enklere for treneren å forstå hva som fungerer og ikke.

Det er ikke alltid like enkelt å uttrykke hvordan man føler seg før en treningsøkt. Det å snakke sammen etter en treningsøkt kan være nyttig, men noen ganger er det også for sent. Derfor er det viktig med praten underveis i øktene.

Både visuelle og verbal tilbakemeldinger er fint og nødvendig, men ikke så lett å loggføre. Om man virkelig ønsker å få maksimalt ut av treningsøktene, kan det å skrive en treningsdagbok være nyttig. Da får man ned følelsene og tankene på papir.

Man kan også med fordel skrive ned hva man tenker om hver av de ulike øvelsene i løpet av en treningsøkt også. Dette er veldig nyttig for å beholde motivasjonen, ettersom det kan bli et slags bevis på egen fremgang.

Om du som kunde trives med å trene utendørs, bør man si ifra om det til treneren sin. Da vil de legge opp til økter som fint kan gjennomføres utendørs! (Foto: Unsplash)

Skriftlige tilbakemeldinger

Det spiller ikke så stor rolle om du velger å skrive et kort sammendrag av økten eller om hvordan du selv synes du prestert. Det viktige er at du gir treneren så mye informasjon som mulig. Skriftlige tilbakemeldinger er vel så viktige som visuelle og verbale tilbakemeldinger.

Din personlige trener kan også gi deg ernæringsråd, i tillegg til de personlig tilpassede treningsrådene.

Med kontinuerlige tilbakemeldinger vil forholdet mellom kunde og trener bli bedre. Da vet treneren bedre hva som fungerer for at kunden beholder motivasjonen for å nå målene sine. Og jo bedre kjent man er, jo lettere er det å jobbe godt sammen om man merker at motivasjonen daler.

Ha jevn kontakt med din personlige trener

Etter at man har kommet seg i gang med treningsprogrammet, kan det hende at man ikke føler at det er så nødvendig å prate så mye med treneren. Kanskje man tenker at det holder med øktene i seg selv. Etter hvert vil imidlertid kommunikasjonen bli bedre – og det er viktig. Når man blir bedre kjent, vil kommunikasjonen bli mer spontan og man forstår i større grad rådene man får fra treneren sin.

Det finnes ikke noen idealtilstand når det gjelder motiverende tilbakemeldinger. En personlig trener har sine metoder, men må tilpasse de til kundens behov. Hva som er den beste måten å kommunisere på, varierer fra person til person og fra trener til trener.

En kunde og en personlig trener må finne ut av hva som fungerer for de. For trenerne har mange verktøy når det gjelder å sørge for at motivasjonen ikke blir borte. De kan bistå med å gjøre endringer i treningsprogrammet, slik at treningen hele veien oppleves motiverende og morsom.

Om de har nok informasjon, kan kanskje en personlig trener også finne en slags rollemodell som fungerer som inspirasjonskilde. De vil være tydelig på hva som må til for å nå de målene man har satt seg. Kanskje et kommende bryllup eller en ny jobb er det som skal til for å motivere deg?

Motivasjon kan oppstå hvor som helst! Det viktigste er å kommunisere godt med din personlige trener. Da sitter treneren med nøkkelen til hva som skal til for å motivere deg, slik at du når dine mål.

Trenger du en lærer i ?

Likte du artikkelen?

5,00/5, 1 votes
Loading...

Even