Ønsker du å trene med en personlig trener for å se trent ut eller bygge muskler?

Er du usikker på om du bør ansette en profesjonell personlig trener som kan komme hjem til deg, eller om du skal delta på gruppetimer ved et treningssenter? Vet du ikke om du skal gjøre zumba, Aerobic, muskeltrening eller pilates?

Etter å ha lest denne artikkelen, burde du være i stand til å velge den riktige personlige treneren på nett og vite om øktene bør foregå på treningssenter eller hjemme.

Men før vi begynner å undersøke hvordan man finner den beste personlige treneren i sitt område, la oss ta en titt på hvorfor du vil skaffe deg det.

Grunnen til at du bør gå for en personlig trener

De er virkelig i vinden for tiden, og det finnes flere fordeler med en personlig trener.

Overalt på Instragram kan vi se kjendiser som har økter med sine personlige trenere, og reklamer for PT-timer dukker opp stadig vekk (særlig på starten av året, når personlige trenere vet at mange vil komme seg opp av sofaen og sette i gang med treningen). Men du vil allikevel ikke ansette en personlig trener kun for at alle andre gjør det.

Det er supert hvis du vil forbedre deg selv og gjøre sunne livsstilsendringer, noe en personlig trener kan vær behjelpelig med. Hvis du derimot er ulykkelig og på utkikk etter noen som skal få deg til å føle deg bedre, er dette en dårlig ide.

Arbeidet med sitt fysiske-jeg starter, utrolig nok, inni sitt eget hode. 

Hvor komfortabel du er med din egen kropp, henger tett sammen med hvordan du ser deg selv og andre, i tillegg til hvor innstilt du er på forandring. Hvis du føler deg dårlig som følge av vektøkning og valker, men ikke er innstilt på å endre hverken matvaner eller begynne å trene, så vil det være vanskelig å gjøre noe med problemet.

Jobben til en personlig trener er å lære deg om trening, hvordan du kan holde deg sterk og sunn. Men også hva du kan gjøre mentalt for å forbedre vanene dine og hvilke kostholdsråd som er best å følge i din unike situasjon.

Ikke alle kan leve på salater og løpe flere ganger om dagen! Personlige trenere har derimot mye kunnskap om kroppene våre og kan tilby skreddersydde ernærings- og treningsprogram, slik at du kan nå målene dine.

Vi spør deg igjen: Hva er dine grunner til å ville ta PT-timer? Hvis du nå har funnet ut at du befinner deg på feil sted og har andre ting å finne ut av, er det viktig å ta tak i dette først. På den måten kan du motivere deg selv til å endre din nåværende situasjon og jobbe målrettet mot å endre hvordan du tenker og behandler kroppen din.

Få hjelp til vekttap av en personlig trener

Vekttap er en av hovedgrunnene til at både menn og kvinner deltar på treningsprogram 

Det kan virkelig være vanskelig å føle seg komfortabel i egen kropp, spesielt med rollemodellene som er overalt på sosiale media. For kvinner, for eksempel, er det ulike svar på hva det vil si å være vakker; er det å se tynn og hengslete ut som mange av modellene på de ulike moteshowene, eller blir man lykkelig av å ha en tynn midje og store hofter som Kardashians? I realiteten er jo ingen av disse det riktige idealet for kvinnen.

En personlig trener vil ta utgangspunkt i hva du vil oppnå, samtidig som din naturlige kroppsfigur og hvordan den burde se ut, er viktige perspektiver å ta i betraktning.

Veldig mange dietter nå til dags lover et raskt vekttap, noe en hver personlig trener vil fortelle deg at både er risikabelt og ikke verdt det. Ideen om å rase ned i vekt på kort tid, er ikke bare skadelig for kroppen din, men fører også til "jojo-effekten". Det betyr at du ikke rekker å lære kroppen din gode vaner og innarbeide gode mentale strategier som vil vare, men isteden vil kiloene komme tilbake.

Det er også andre farer hvis du fristes av dietter med rask vektnedgang, slik som muskeltap.

For å oppnå en sunn og vedvarende vektnedgang, burde du følge denne metoden:

  • Tren med en personlig trener hjemme eller på et treningssenter tre ganger i uka.
  • Følg en sunn og balansert diett, med mye frukt og grønnsaker.
  • Ha en generell sunn livsstil (legg deg tidlig, gå minst 5000 skritt om dagen, osv.).
  • Begrens mengden snacks du spiser.
  • Sørg for å ha en regelmessig døgnrytme.

Søk på "PT-timer nær meg" og start treningen nå!

Med regelmessig fysisk aktivitet i samarbeid med en personlig trener, på nett eller ansikt til ansikt, i tillegg til en realistisk og balansert diett, og en sunn livsstil, burde du være sikker på å gå ned de ekstra kiloene.

Bli klar til maraton ved hjelp av en personlig trener

Å skulle melde seg på et maratonløp er i seg selv skremmende, og mange er klar over at det forberedende treningsprogrammet er vel så krevende. Derfor er det flere ting å ta stilling til når du skal forberede deg selv både fysisk og psykisk, slik at du skal klare å løpe over målstreken.

I forbindelse med en maraton syntes mange det er til stor hjelp å skaffe seg en personlig trener. Det er ikke kun for å oppnå målet på en trygg og effektiv måte, men også for å sørge for at du holder deg til treningsprogrammet.

Noe av det beste med en personlig trener er at alt tilpasses deg. Et standardopplegg fungerer sjeldent for alle!

Treningen fungerer ikke kun skadeforebyggende, men er også viktig for å forbedre sirkulasjonssystemet slik at hjertet og lungene dine kan holde tritt med beina. Et annet viktig poeng, som ofte blir glemt, er hvordan trening fungerer mentalt forberedende i forkant av langdistanseløping.

Treningen opp mot et langdistanseløp innebærer ikke kun et fokus på å øke utholdenheten på en sikker og effektiv måte. En personlig trener vil også gi deg råd om restitusjon og forberedelser i forkant og i etterkant av løpet.

Du vil ikke kun få hjelp med å gjøre deg fysisk klar for å løpe. I tillegg vil du få støtte og råd om selve distansen, hastigheten du bør ligge på og hva det er viktig å tenke på hvis du møter veggen.

Hjelp av en personlig trener i forbindelse med idrettsarrangementer

Selvom en personlig trener ikke går under kategorien som trener innenfor idretten, er han/hun heller ikke kun en treningsinstruktør.

Trening er en viktig del av en personlig trener sin jobb. Allikevel er ikke hensikten deres å gjøre idrettsutøvere klare for konkurranser, men de kan hjelpe til et godt stykke på veien.

Trenere innenfor idretten har ferdig utarbeidede treningsprogrammer som skal samsvare med målene til klubben og vil generelt trene gruppevis. I motsetning vil en personlig trener jobbe med deg individuelt og møte dine ønsker og behov. En personlig trener vil være i stand til å finne riktige øvelser og motivere deg tilstrekkelig, for at du skal kunne nå målene dine. Dette gjelder uansett om du trenger hjelp i forbindelse med en fotballkamp eller skal i bokseringen.

Etter den første konsultasjonen vil han eller hun undersøke hva målene dine er og utarbeide en langtidsplan, som blant annet kan inkludere:

  • Kondisjonstrening
  • Pilates
  • Aerobicøvelser
  • Styrketrening

og mye mer!

Hvis du er en del av et lag eller planlegger å delta på et arrangement som OL, burde du nok ansette en sportslig trener, i tillegg til rådene fra din personlige trener. På denne måten kan du få fullt utbytte når det gjelder din fysiske tilstand, ernæring og mental trening, som sammen vil hjelpe deg med å lykkes.

Å finne en personlig trener

Du har bestemt deg for å begynne med kondisjonstrening og leve sunnere. Da gjenstår det å finne en personlig trener som passer deg!

Begynn med å definere helse- og kondisjonsmålene dine, slik at du kan finne personlige trenere som oppfyller disse. Når du har gjort det, kan du sammenligne prisen på ulike personlige trenere opp mot budsjettet ditt. Mange av de personlige trenerne på superprof tilbyr en gratis prøvetime, slik at du kan undersøke flere forskjellige før du bestemmer deg.

Undersøk kvalifikasjonene til den personlige treneren
Forsikre deg om at den personlige treneren er kvalifisert. (Kilde: unsplash)

Forsikre deg om at kandidatene har en nasjonalt anerkjent sertifisering.

Akkrediterte trenere vet også hva som må til for at treningen skal foregå på en så sikker måte som mulig. Dette kan for eksempel være hvordan en idrettsutøver må varme opp for å minimere risikoen for skader.

I løpet av hoveddelen av økten, bør du fokusere på målene dine, og denne skal være spesialtilpasset deg.

Til slutt er det viktig med god uttøying under restitusjonsdelen, for å forsikre at du ikke blir skadet.

Hvordan finne en personlige trener online?

I tillegg til å oppsøke treningssentre eller kontakte andre, kan du også finne en personlig trener online! Det betyr at du kan sammenligne ulike personlige trenere uten å forlate huset.

For å være sikker på at du tar det riktige valget, bør du stille følgende spørsmål:

  • Er du kvalifisert som trener? Har du erfaring?
  • Hva er din spesialisering? Hva slags klienter har du vanligvis?
  • Kan du komme hjem til meg?
  • Er du forsikret?
  • Tilbyr du en gratis prøvetime?
  • Hva er kostnadene for en økt og hvor lenge varer den?
  • Hvordan forgår betalingen?
  • Når er du tilgjengelig? Er du fleksibel?

Selvom disse spørsmålene kan virke litt frampå, er det viktig at du har all denne informasjonen for å kunne velge den beste personlige treneren for deg.

Ved å sjekke på nettet, kan du sammenligne priser, tjenester, hvilke kvalifikasjoner de har, og om de befinner seg i nærheten av deg.

Hva er forskjellen mellom å gå på treningsstudio og skaffe seg en personlig trener?

Er du usikker på om du vil trene på et treningsstudio eller med en personlig trener? Vi har også noen råd som hjelper deg med denne beslutningen. Personlig trening fokuserer på individet og målene deres. Fordelene med å skaffe seg en personlig trener som kan komme hjem til deg er:

  • Tilrettelagte og personlige treningsøkter.
  • Motiverende: en personlig trener er der for å oppmuntre og motivere deg til å oppnå mer enn du trodde var mulig.
  • Spar tid siden den personlige treneren kan komme hjem til deg!
  • En personlig trener er der fra start til slutt for å sikre trygg trening.

Det er også noen ulemper som bør nevnes:

  • Begrenset utstyr: en personlig trener kan ikke ha med seg et helt treningsstudio hjem til deg.
  • Kostnad: å ha din egen personlige trener pleier å være dyrere enn et treningsmedlemskap
Den personlige treneren hjelper deg med utstyret
Treningssentre har et bredt utvalg av utstyr du kan bruke under treningen din. (Kilde: unsplash)

Fordelene med å trene på et treningsstudio:

  • Mye utstyr: det er vanligvis mange ulike apparater du kan bruke, og et profesjonelt treningssenter har ofte siste nytt innen utstyr.
  • Avslapningsrom: enkelte treningssentre har til og med badstuer, sauna og basseng.
  • Rimelige priser: du får tilgang til alt av utstyr, i tillegg til gruppetimer, for en fast månedspris.
  • Lange åpningstider: vanligvis holder det åpent store deler av dagen og i helgene.
  • Sosial arena: du har muligheten til å møte mennesker du kan trene med eller som deler sportsinteresse med deg.

Det er noen ulemper også:

  • Reiseveien: du må komme deg til treningssenteret.
  • Du er aldri alene: det er vanskelig å trene i ro og mak på et offentlig treningssenter.
  • Motivasjon: det kan være vanskelig å motivere seg selv, og dette er tross alt hovedgrunnen til at folk slutter.
  • De ansatte er vanligvis veldig opptatte med mange av de andre menneskene, noe som betyr at du kan risikere å gjøre øvelser feil og pådra deg skader.

De seks beste filmene du må se som personlig trener

Hvis du vil motivere kundene dine eller få noen ideer, bør du sjekke ut noen av disse sportsfilmene.

Først bør du starte med Rocky-filmene - de er tross alt klassikere! Med syv filmer i løpet av 40 år, kan ikke Stallone slås. Selv om du ikke trenger å løpe opp trapper som de gjør i filmen, kan du likevel la deg inspirere!

Carter er ikke like berømt som Rocky, men Coach Carter er allikevel et godt valg for tilhengere av basketball eller Samuel L. Jackson. Når resultatene går nedover, signerer treneren en kontrakt med basketballaget: de må begynne å prestere akademisk, hvis ikke er det ut av laget!

Når det gjelder personlig trening, kan en kontrakt brukes til å skissere målene som skal oppfylles. En personlig trener trenger ikke være like hard mot klientene sine som Coach Carter. Men det er viktig å vite hvem man jobber med; deres styrker, svakheter, og hvordan du får dem til å prestere best mulig på trening.

I tillegg bør du se Denzel Washington håndtere trener- og spillerrelasjoner innen amerikansk fotball, i filmen Rememeber the Titans. Han bruker lagånd for å samle mørke og lyse spillere og lykkes innen idretten. Det gir også et interessant innblikk i forholdet mellom trenere og deres idrettsutøvere.

Hent inspirasjon fra sportsfilmer, for eksempel innen baseball eller tennis.

Basert på en sann historie, fokuserer filmen Moneyball på kunsten av å mestre strategi innen sport. Brad Pitts rollefigur er ansvarlig for et sviktende lag. Han bestemmer seg for at hans beste tilnærming er å bruke statistikk for å finne kvalitetsspillere til en lavere kostnad.

Når det kommer til trenerrollen, er informasjon viktig, enten det gjelder vektreduksjon eller styrketrening. Hvis du jobber med en diett, må du utarbeide ernæringsinformasjon for hvert måltid for å sikre at klienten spiser riktig. 

Al Pacino spiller en aldrende amerikansk fotballtrener i Any given Sunday - enda en film du må se! Enten du er en amerikansk fotballtrener eller en personlig trener her i Norge, er den mest interessante delen når Al Pacino holder sin oppmuntrende tale før kampen. Psykologi er viktig når det kommer til personlig trening, så du kan lære en ting eller to av denne filmen. Den er til god hjelp når det gjelder motivering av klienter. Ta notater!

Regissert av Clint Eastwood kan Million Dollar Baby inspirere trenere og idrettsutøvere til å aldri gi opp! Filmen er morsom, øm og tragisk på en og samme tid, og viser hvordan alt er mulig ved hardt arbeid.

Spesialiserte personlige trenere

Det er mange forskjellige grunner til at folk begynner med treningen igjen. Kanskje din grunn innebærer at du trenger en spesialisert personlig trener for å nå målene dine.

En personlig trener som spesialiserer seg innen vekttap kan gi deg kostholdsråd og skreddersydde treningstimer nær deg. Det vil hjelpe deg med å holde vekten og ha kontroll på prosessen. Sjekk også om den personlige treneren er sertifisert ernæringsfysiolog eller kostholdsveileder.

Vil du bygge muskler? Velg en personlig trener som har spesialisert seg på kroppsbygging og styrketrening. Sørg for at du forteller din personlige trener nøyaktig hva du vil jobbe med, om det er biceps, magemuskulatur eller bare generell muskelbygging.

Smoothie er en god kilde til vitaminer, i tillegg til at det er sunt
Forsikre deg om at du holder deg sunn sommeren igjennom, også! (Kilde: unsplash)

Vil du komme tilbake i form? En personlig trener kan hjelpe deg med å komme inn i gode rutiner med kondisjonsøvelser. Fleksibilitet er også viktig for å sikre at ingen, uansett alder, blir skadet. Spør din personlige trener om råd.

Du bør også vurdere å bruke treningen som en måte å takle stress. Trening er en veldig fin måte å flytte tankene over på noe annet og fokusere på helt andre ting.

Hvordan få resultater med en personlig trener

For å få de beste resultatene, må du legge alt inn i treningen din. Lytt til alle rådet du blir gitt, og ta det seriøst. Hvis treneren din er god kan engasjementet ditt gjøres om til rå kraft.

Kjenn grensene dine, men sørg også for at du er fokusert på å utvide dem. Den personlige treneren din er ansvarlig for sikkerheten din, så sørg for å lytte til det som blir sagt. Ikke overdriv treningen, da risikerer du å bli utbrent eller pådra deg selv skader.

Du vil også jobbe med troen på deg selv, så når du mangler den, vil treneren din være der for å motivere deg. Bruk dem - ingen skade i å la dem hjelpe deg med selvtilliten.

Kos deg med øktene dine og vær stolt av prestasjonene dine! Venner kan også bidra til å forbedre utholdenheten din. Hvorfor ikke vurdere regelmessige økter med dem i tillegg?

Ikke glem at til slutt er det resultatene som teller, og at disse avhenger av deg og hvordan du bruker den personlige treneren din under øktene!

Kort oppsummert:

  • Sjekk kvalifikasjonene til den personlige treneren din.
  • Enten du leter på nettet eller hører om treneren din et annet sted, sørg for at de oppfyller dine ønsker og behov.
  • Tenk nøye igjennom om du vil på treningssenter eller trene hjemme hos deg selv, og om det passer med budsjettet ditt.
  • La deg inspirere av noen gode filmer!
  • Ikke glem at treneren din ikke utfører mirakler hvis du ikke legger inn insatsen selv!

Hvilke kvalifikasjoner bør personlige trenere ha?

For å være personlig trener i Norge kan personen ha studert treningsrelaterte fag ved folkehøgskole eller tatt kurs. Det er også vanlig å ha bakgrunn fra høyere utdanningsnivå ved høgskole eller universitet, innen helse- eller idrettsstudier. Dette kan være fysioterapi, idrettsvitenskap eller kroppsøving.

En god kvalifikasjon vil for eksempel være fra et årsstudium i personlig trener, ved Norges Idrettshøgskole eller andre seriøse utdanningsinstitusjoner. Videre kan man spesialisere seg som kostholdsveileder, eller innen muskelfysiologi og styrketrening.

Personlig trening lar den enkelte gi leksjoner hjemme hos sine klienter (i stedet for å knyttes til et studio eller treningssenter).

Før du ansetter en personlig trener, bør du sjekke et par andre ting også.

Sjekk at de har relevant erfaring. Selv om de har kvalifikasjoner, kan det være lurt å undersøke hvor de har sin utdanningsbakgrunn fra. I tillegg til å sjekke tilbakemeldinger fra tidlige kunder.

Sjekk at de er utdannet innen førstehjelp og har forsikring. Alle som jobber i det offentlige, må ha passende ansvarsforsikring. De som jobber innen et slik yrke bør også ha grunnleggende kunnskaper innen førstehjelp.

Til slutt er det viktig å ha det bra med den personlige treneren din, siden dere vil tilbringe mye tid sammen.

Det er viktig at du føler deg komfortabel rundt treneren din. Dere vil jobbe tett på hverandre, og til tider kan det hende at treneren din må berøre deg for å instruere og veilede deg.

Trenger du en lærer i Personlig trener (PT)?

Likte du artikkelen?

5,00/5 - 1 stemme(r)
Loading...

Sondre

Gutt på 23 år, som studerer lektor i språkvitenskap ved NTNU i Trondheim. Jeg er glad i å skrive, lese bøker, løpe og gå lange turer, ha gode samtaler, være engasjert og lage mat. Studiet gir meg kunnskap om språk, som jeg anvender under skrivingen, men også en god del skriveerfaring. Fra tidligere har jeg arbeidet litt som tolk, hvor jeg oversatte muntlig tale fra norsk til engelsk. Jeg har også drevet min egen blogg.